Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@14:06:56 GMT

دولت آمریکا اهل گفت‌وگو نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۵۱۷۹۰

دولت آمریکا اهل گفت‌وگو نیست

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید تخت روانچی روز گذشته در گفت و گویی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا علیه ۲ بال سیاست خارجی ایران اقدام کرد، مانع از حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سازمان ملل متحد شد و از طرفی سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سئوال که رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده آماده گفت وگو با ایران برای دستیابی به یک توافق و همکاری در موضوعات مشترک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا ترامپ را در این ادعا‌ها صادق می‌دانید؟ آمریکا از بیش از یکسال و نیم با خروج خود از برجام، تحریم‌های زیادی را علیه ایران اعمال کرد و از طریق این تحریم‌ها فشار زیادی را به مردم ایران وارد کرده است. این مساله از دید ما تروریسم اقتصادی است که خلاف مقررات و خلاف حقوق بین الملل است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: متاسفانه دولت آمریکا در چند روز گذشته به یک اقدام تروریستی و زشت دست زد و سردار بزرگ جمهوری اسلامی ایران شهید قاسم سلیمانی را به شهادت رساند و فصل جدیدی را از خصومت با مردم ایران باز کرد.

تخت روانچی اضافه کرد: بنابراین وقتی موارد گفته شده را در کنار هم قرار می‌دهیم و می‌شنویم که با این حال آمریکایی ها ادعای همکاری دارند و در همان جلسه هم بر تشدید تحریم‌ها تاکید می‌کنند،  ادعای آنها باور کردنی نخواهد بود.

او با طرح این سوال که آیا آمریکا به دنبال همکاری با ایجاد فشار بیشتر بر مردم ایران است، اظهار کرد: دولت آمریکا اهل گفت وگو نبوده، بلکه اهل خصومت با مردم ایران است و تا زمانی که به این خصومت ادامه می‌دهد، صحبت از همکاری، مسموع و قابل فهم نیست و مردم ایران هم با چنین صحبت‌هایی بازی نمی‌خورند.

قطعنامه ۵۹۸ و همکاری منطقه‌ای

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که درخواست ایران برای انجام ماموریت دبیرکل این سازمان در قبال مفاد قطعنامه ۵۹۸ به کجا رسید، گفت: ما با دبیرخانه سازمان ملل متحد از جمله شخص دبیرکل در تماس مستمر هستیم. در ابتدای ماموریتم در نیویورک هم در دیداری که با وی داشتم به این موضوع اشاره کردم و اهمیت این موضوع را مورد تاکید قرار دادم.

تخت روانچی افزود: در ملاقات‌هایی که ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم امور خارجه با گوترش داشتند هم این مساله مورد تاکید قرار گرفت. در تماس‌های تلفنی هم که با دبیرکل سازمان ملل متحد داشتیم، این خواسته مورد توجه قرار گرفته است و در ملاقاتی که به زودی خواهم داشت نیز بار دیگر این موضوع را مورد تاکید قرار خواهم داد.

او ادامه داد: نه تنها با شخص آقای گوترش بلکه با معاونین وی هم این موضوع را پیگیری کردیم و تاکید داشتیم که به غیر از همکاری منطقه‌ای برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه راه دیگری وجود ندارد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بنابراین، این مساله در دستور کار دائمی ما است که با سازمان ملل متحد در تماس باشیم و فکر می‌کنم به مرور زمان سازمان ملل متحد این احساس را خواهد داشت که می‌تواند نقش مهمی را در این مساله داشته باشد.

ویزای ظریف

خبرنگار پرسید: با توجه به اینکه یک طرف توافق مقر سازمان ملل متحد، دبیرخانه این سازمان است و باید موضوعاتی همچون عدم صدور ویزا از سوی دولت میزبان را پیگیری کند، آیا دبیرخانه در خصوص عدم صدور ویزا به رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به وظایف خود عمل کرده است؟

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پاسخ داد: توافق مقر بین سازمان ملل متحد و دولت میزبان یعنی آمریکا است. در حقیقت دبیرخانه سازمان ملل از طرف اعضا با آمریکا توافق کرده است و انتظار این است که دبیرخانه به طور فعالتر عمل کند و در این مورد بیشتر فشار آورد.

تخت روانچی افزود: دبیرخانه سازمان ملل متحد بار‌ها گفته است با جدیت هم درباره صدور ویزا و هم محدودیتی که دولت آمریکا برای اعضای نمایندگی و ماموران تازه وارد ایرانی اعمال می‌کنند، پیگیر هستند.

او با بیان اینکه دبیرخانه سازمان ملل متحد اظهار می‌کنند در تلاش برای حل این مشکل هستند، اما هنوز برای تغییر این سیاست غیرقانونی دولت آمریکا به نتیجه‌ای نرسیده اند، اظهار کرد: ما با فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم و از طریق سیستم سازمان ملل و کمیته‌های تخصصی آن، موضوع را پیگیری می‌کنیم.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: معتقدیم اقدام آمریکا در این باره، غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود.

ابتکار صلح هرمز

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا برخی کشور‌ها همچون عربستان سعودی در قبال ایده صلح هرمز علائم مثبتی ارسال کرده اند، گفت: زود است که درباره تغییر اساسی کشور‌ها قضاوت کرد، اما اگر روند را ملاحظه کنید به این نتیجه می‌رسید که کشور‌های منطقه به این نتیجه می‌رسند که تکیه به کشور خارجی برای تامین امینت خود، ره به جایی نخواهد برد.

او افزود: این که کشوری بخواهد با پول امنیت بخرد، اصلا در روابط بین الملل جایی ندارد و احساس من این است که به مرور زمان این مفهوم بیشتر مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد که کشور‌های منطقه چاره‌ای ندارند که خودشان بدون اتکا به خارجی‌ها مسایل و مشکلات خود را حل کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاست خارجی وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

نمایندگان دائم ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور در سازمان ملل متحد، در تداوم تلاش‌های غرب برای دلگرمی و تقویت روحیه رژیم صهیونیستی، پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه اسراییل را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ما حملات ۱۳ آوریل جمهوری اسلامی ایران و شرکای آن به اسرائیل را که شامل پرتاب چند صد موشک بالستیک، موشک کروز و پهپادهای تهاجمی علیه چندین هدف بود را به صراحت محکوم می کنیم. باید توجه داشته باشیم که این حمله گسترده می توانست باعث خسارت قابل توجه و تلفات جانی شود.

این بیانیه در تداوم فضاسازی‌ها علیه اقدام مشروع ایران می‌افزاید: ما همچنین این واقعیت را محکوم می کنیم که تسلیحات پرتاب شده به سوی اسرائیل حریم هوایی چندین کشور منطقه را نقض کرده، جان مردم بی گناه آن کشورها را به خطر انداخته و به نظر می رسد از حریم هوایی نزدیک اماکن مقدس در قدس عبور کرده است.

در بیانیه یادشده از مداخله ایالات متحده و متحدانش برای رهگیری موشک‌های ایران قدردانی شده و آمده است: ما از تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید فوری خشونت در منطقه، به دنبال تلاش‌های هماهنگ برای دفاع در برابر حمله ایران استقبال می‌کنیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما توقیف غیرقانونی یک کشتی تجاری با پرچم پرتغال در نزدیکی تنگه هرمز در ۱۳ آوریل را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم که کشتی و خدمه بین المللی آن را فورا آزاد کند. ما متذکر می شویم که حمله تشدید کننده ایران آخرین نمونه از اقدامات خطرناک و بی ثبات کننده این کشور و شرکای ستیزه جوی آن است که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

نویسندگان این بیانیه در پایان خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها شده و نوشته‌اند: ما همکاری دیپلماتیک خود را برای حل و فصل همه تنش ها در منطقه تقویت خواهیم کرد.

این بیانیه از سوی ایالات متحده، آلبانی، آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کانادا، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، اکوادور، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مولداوی، موناکو، مونته نگرو، هلند، نیوزیلند، نروژ، ایالات فدرال میکرونزی، پالائو، پاپوآ گینه نو، لهستان، پرتغال، جمهوری کره ، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، اوکراین و بریتانیا صادر شده است.

جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
  • سازمان همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است
  • موافقت 12 عضو شورای امنیت با شناسایی کشور فلسطین/ آمریکا وتو کرد
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود