Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روزی است فیلم و تصاویری از این بندر و روستاهای زیبای اطراف آن در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد، البته  نه به‌عنوان معرفی جذابیت‌های آن بلکه به‌عنوان اعتراض به انجام پروژه‌ای در منطقه که  کاربران آن را تهدیدی برای تخریب حریم ساحل توریستی «مُکسَر» نام می‌برند.

در یکی از همین فیلم‌های منتشرشده، دیده می‌شود یک دستگاه لودر در حال خاک‌برداری از ساحلی نزدیک مکسر است و در کنار آن خانه‌های موقتی احداث‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی صداهای افرادی شنیده می‌شود که خواستار توقف لودر هستند. بیشتر  کاربران فضای مجازی و فعالان محیط‌زیستی این موضوع را فاجعه زیست‌محیطی دانستند و خطاب‌شان به مسئولان اداره کل محیط‌زیست هرمزگان و  سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و اداره کل شیلات استان و برخی دیگر از مسئولان مربوط بود که اجازه دادند لودرها محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را از بین  ببرند. اما به گفته مسئولان این  پروژه برای تکثیر تولید مولد لار‌و میگو است که عاری از بیماری خوانده می‌شود نه مزارع پرورش میگو. همچنین احداث این مرکز هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی به وجود نمی‌آورد، حداقل 60 متر تا ساحل فاصله دارد و حریم دریا را رعایت کرده است. در ضمن مستنداتی مبنی بر تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در این منطقه به دست نیامده ؛ اما با این حال پروژه تا تحقیقات کامل متوقف شد.

پروژه مورد نظر  برای احداث مزارع پرورش میگو نیست

میثم قاسمی معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان هرمزگان با تأکید بر اینکه این پروژه محل احداث کارگاه تکثیر لارو میگو است و ابدا برای احداث مزارع پرورش میگو نیست ،گفت: کارشناسان اعزامی ما در این منطقه اعلام کردند حداقل فاصله‌هایی که بین صخره‌ها و محل اجرای عملیات صورت گرفته حدود 300 متر است.

وی در ادامه به محل زندگی لاک‌پشت‌ها در منطقه اشاره کرد و افزود :  بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات محلی، مستنداتی از زیستگاه و محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در این محدوده به دست نیامده و  از سواحل بندر مقام تا پارسیان تعداد اندکی از لاک‌پشت‌ها تخم‌گذاری می‌کنند.

به گفته وی، اگر لاک‌پشت‌ها در این منطقه باشند حداکثر تا 10 متر از ساحل خارج می‌شوند و کارگاه میگو مولد محصور شده، حداقل تا 60 متر از آخرین مد دریا فاصله دارد پس هیچ خطری لاک‌پشت‌ها را تهدید نمی‌کند.برای روشن شدن موضوع  هم گروهی از کارشناسان محیط‌زیست مرکز استان مأمور بررسی این موضوع شده‌اند که نتیجه آن در چند روز آینده مشخص می‌شود.

وی اداره کل حفاظت محیط‌زیست را  هم تنها یکی از ۱۶ دستگاه دولتی خواند که دراین‌باره از آن استعلام شده است.

هنوز مطمئن نیستم و باید بررسی کنم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان هم درباره مسئله گردشگری بندر مقام و اعتراض بومیان و فعالان گردشگری گفت:این منطقه جز مناطق ثبت‌شده بافت تاریخی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی استان نیست و اینکه وقتی مسئله آثار تاریخی مطرح باشد، از این اداره استعلام می‌گیرند اما درباره آثار طبیعی و یا توریستی چنین استعلام‌هایی گرفته نمی‌شود، مگر آن‌که آن اثر طبیعی ثبت‌شده باشد.

رضا برومند یادآور شد: اما بر اساس گفته‌های دهیار و بخشدار بندر مقام، مجوز بهره‌برداری برای تکثیر لارو میگو بوده نه پرورش میگو که خارج از محدوده دریا است در ضمن اگر پروژه به پرورش میگو مربوط باشد مجوز آن را اداره شیلات صادر می‌کند، ولی هنوز از این موضوع مطمئن نیستم و باید بررسی کنم.

وی تأکید کرد:  اگر در بررسی‌ها صحت این موضوع تائید شد که آثار تاریخی و یا طبیعی این منطقه در تهدید است همانند موضوع گنبدهای نمکی بستک، برای توقف کامل طرح و تغییر جانمایی آن پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

واگذاری قانونی زمین

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان این پروژه را اولین مرکز اصلاح نژاد و تولید مولدین و بچه میگوی عاری از بیماری کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل اعلام کرد و گفت: این زمین به مساحت 3 هکتار در منطقه دو برکه بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه است که صرفاً برای احداث مرکز تولید مولد و لارو میگوی عاری از بیماری بوده و در فضای کنترل‌شده به‌صورت قانونی و با اخذ مجوزهای لازم از دستگاه‌های مسئول و رعایت حریم دریا و ساحل و با هماهنگی سازمان شیلات ایران از طریق امور اراضی واگذارشده است.

عبدالرسول دریایی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و وجود مشکل در واردات مولد از خارج و همچنین مشکلات بیماری، احداث آن‌ یک ضرورت برای استان و پشتوانه صنعت پرورش میگوی کشور و استان است.

وی جانمایی صورت گرفته برای احداث این مرکز را بر اساس بررسی‌های علمی و فنی خواند که مجوزهای لازم از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مسئول همچون محیط‌زیست دامپزشکی، منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی، گردشگری مصوبه کارگروه زیربنایی استان، مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، امور اراضی و ... اخذشده است و طراحی و فن‌آوری آن بر اساس دانش بومی و تخصص متخصصان داخلی در حال اجرا است.

دریایی بابیان اینکه تولید لارو میگو باکیفیت و عاری از بیماری از محورهای اصلی و پشتوانه پرورش میگو است و واردات مولد نیز با چالش‌های زیادی مواجه بوده و هزینه‌های بالایی دارد ،اضافه کرد: بدون شک باید از این مرکز که پایلوت کشوری بوده و لازمه توسعه پایدار و تداوم رونق تولید است حمایت شود.

وی بابیان اینکه این نوع مراکز  باید در جایی به دور از آلودگی‌ها مستقر باشند ،گفت : در این مرکز تمام شرایط زیست‌محیطی و امنیت زیستی تولید به دلیل حساسیت و نوع فعالیت (تولید میگوی مولد و لارو عاری از بیماری) رعایت می‌شود.

این مرکز سالیانه 40000 قطعه مولد و ۱۰۰ میلیون بچه میگوی عاری از بیماری تولید و حدود ۴۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند و می‌تواند به‌عنوان بخشی از پشتیبان تا مین مولد عاری از بیماری ۱۷ مرکز تکثیر میگوی استان با ظرفیت تولید ۲/۵ میلیارد بچه میگو و ۸۰۰۰ هکتار پرورش میگو در حال ساخت و تولید ۴۰ هزار تن پرورش میگو به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار و اشتغال ۵۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ده هزار نفر به‌طور غیرمستقیم باشد.

توقف عملیات اجرایی و خاک‌برداری

ساحل مُکسّر بندر مُقام باتلاقی بی‌نظیر با کوه‌هایی با اشکال مختلف، دریا، کلوت‌های بسیار زیبا، به جاذبه گردشگری معروف است به همین علت فعالان محیط‌زیست و گردشگری و همچنین بومیان منطقه از تخریب و احداث سایت پرورش میگو و یا ماهی نگران هستند که به گفته امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان، فعالیت شرکت واقع‌شده در بندر مقام، تکثیر میگو است و نه پرورش میگو چراکه احداث سایت پرورش میگو نیازمند اراضی بیشتری است، مساحت زمین واگذارشده به این شرکت حدود سه هکتار است و اینکه فرایند واگذاری زمین به صورتی است که باید از ۱۳ دستگاه اجرایی استعلام گرفته شود.

 دو سال است که پیگیر زمین‌های منطقه بودند

شنیده‌ها حاکی است شرکت بهره‌بردار این پروژه حدود دو سالی است پیگیر زمین، مجوزها و... برای قسمتی از ساحل زیبای « مکسر» بندر مقام بوده و ارگان‌های مربوط  بر اساس قانون و اصول زیست‌محیطی، مجوز احداث صادر کردند. به‌هرحال به دلیل حساسیت‌های ایجادشده و بررسی اینکه شرکت بهره‌بردار، منطقه موردنظر را طبق موافقت‌نامه به مرحله اجرا رسانده یا خیر، دستور تعطیلی عملیات اجرایی و خاک‌برداری این طرح تا زمان مشخص شدن نتیجه بررسی‌های تکمیلی صادر شد.

به گفته علی نکویی فرماندار شهرستان بندرلنگه به دلیل حساسیت‌ها و اطمینان از تطابق فعالیت بهره‌بردار با موافقت‌نامه صادرشده، دستور تعطیلی موقت فعالیت صادرشده است.

بندر مقام از توابع بخش شیبکوه در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است. دهستان آن زمانی مقر حکومت قبیله «بنی حمّاد» بود و هنوز هم بقایایی از آثار آن دوره در این منطقه دیده می‌شود. بندر صیادی مقام دروازه ورودی جزیره «لاوان» نیز است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: زیبایی گردشگری بنادر روستا ملوان لودر سازمان حفاظت محیط زیست کشور سازمان شیلات کشور بندر مقام در هرمزگان لاک پشت پوزه عقابی تخریب زیست محیطی تکثیر لارو میگو شیلات هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که پوشیدن شلوار جین مد سریع (فست مد) می‌تواند به اندازه رانندگی با ماشین برای محیط زیست مضر باشد.

هزینه زیست‌محیطی شلوار جین

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه فناوری گوانگدونگ چین تصمیم گرفتند تأثیرات زیست‌محیطی شلوار جین کلاسیک از مزارع پنبه تا محل دفن زباله را بررسی کنند. آنچه آنان پیدا کردند بسیار تکان‌دهنده است.

طول عمر شلوار جین کوتاه اما تاثیر بر محیط زیست زیاد

شلوار جین مد سریع به‌طور قابل‌توجهی با شلوار جین سنتی در دفع سریع آنها متفاوت است. کیفیت پایین آنها و تاکید بر روندهای زودگذر باعث می‌شود آنها فقط چند بار قبل از زباله‌ شدن پوشیده شوند. هر بار که کالای مد سریع تولیدوحمل می‌شود، مقدار قابل توجهی (۲.۵ کیلوگرم) دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. این ردپای کربن ۱۱ برابر بیشتر از شلوار جینی است که در طول زمان فرسوده می‌شود.

هزینه پنهان ارزانی

شرکت‌های مد سریع برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها، به چند روش کلیدی ناپایدار تکیه می‌کنند:

مواد با کیفیت پایین، لباس‌ها از پارچه‌های مصنوعی مشتق شده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند که در طول تولید باعث آلودگی می‌شوند. پارچه‌ها به سرعت فرسوده می‌شوند که منجر به چرخه تعویض سریع‌تر می‌شود.

استثمار کارگران، بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها، کارگران کارخانه‌های خارج از کشور خود را استثمار می‌کنند که نیروی کار ارزان است و مقررات در این مورد ضعیف هستند. برای همگام شدن با روند، شرکت‌ها اغلب لباس‌ها را از طریق هوا به جای دریا ارسال می‌کنند که انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار بیشتری را منتشر می‌کند.

تفاوت جین مد سریع با شلوار جین سنتی

کیفیت بالاتر به معنای پوشیدن طولانی‌تر است؛ شلوار جین کلاسیک برای ماندگاری ساخته شده است. آنها از مواد بادوام‌تری ساخته شده‌اند که می‌توانند در برابر سایش مکرر، شست‌وشوی و زمان خود مقاومت کنند.

پتانسیل برای تولید اخلاقی و پایدار؛ در حالی که مشکلاتی در تمام تولیدات پوشاک وجود دارد، شرکت‌هایی با قیمت‌های بالاتر اغلب فرصت‌های بیشتری برای اطمینان از تولید اخلاقی و کشف انتخاب‌های مواد پایدار مانند پنبه ارگانیک دارند.

دکتر یا ژو، نویسنده اصلی این مقاله اظهار کرد که شلوار جین تأثیر قابل‌توجهی بر محیط‌ زیست دارد. این چیزی نیست که اکثر ما هنگام بررسی جدیدترین سبک‌ها به آن فکر می‌کنیم.

شلوار جین، ترندها و زباله‌های محیطی

مشکل مد سریع، خود شلوار جین نیست. اینگونه است که ما آنها را می‌خریم و دور می‌اندازیم؛ حقیقت سخت اینجاست.

توهم نیاز

مد سریع فقط در مورد فروش لباس نیست، بلکه ایجاد حس مصنوعی نیاز به چیزهای بیشتر است. با روندهای دائمی در حال چرخش، چرخه‌های تولید سریع و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و برندها، به‌طور فعال این احساس را ایجاد می‌کنند که همیشه جدیدترین اقلام را بخرید.

دکتر ژو افزود که «تغییر گرایش‌های مد، مردم را وادار می‌کند تا به‌طور مکرر لباس بخرند و از آنها برای پیروی از آخرین روندها برای مدت کوتاهی استفاده کنند». چنین مصرف بی‌رویه‌ای منجر به افزایش چشمگیر مصرف منابع و انرژی در صنعت پوشاک شده است.

مد سریع با پایین نگه داشتن قیمت‌ها به‌طور فریبنده، خرید را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد. ممکن است سه تیشرت بخرید اما تاثیر آن را مانند کالای با کیفیت بالاتر احساس نکنید. این عدم ارتباط بین هزینه و ارزش واقعی (محیط زیستی، اجتماعی) باعث می‌شود که ما بدون فکر زیاد، بیش از حد مصرف کنیم.

لباس‌های مد سریع به دلیل ساختار نامرغوب و طرح‌های متمرکز بر روند، این ذهنیت را تشویق می‌کند که لباس‌ها ذاتا یکبار مصرف هستند و آنها قرار نیست جزء اصلی کمد لباس شما باشند، بلکه به اشیایی قابل تعویض تبدیل می‌شوند.

سطل زباله جهانی

مشکل با دور انداختن وسایل مد سریع خاتمه نمی‌یابد. بسیاری از این لباس‌ها بازیافت نمی‌شوند و به‌دلیل ترکیبات مصنوعی آن به‌طور طبیعی به خوبی تجزیه نخواهند شد. در عوض، برای کشورها با کوه‌هایی از لباس‌های دست دوم که نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، به مشکل تبدیل می‌شوند و خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی را ایجاد می‌کند که مدت‌ها پس از از مد افتادن لباس‌ها ادامه می‌یابد.

تولید شلوار جین برای محیط زیست

این تحقیق فقط مشکل را آشکار نکرد، بلکه راه‌های قدرتمندی را برای تغییر نحوه خرید ارائه کرد. افزایش طول عمر یک لباس، منحصر به فرد بودن و خلاقیت و مقرون به صرفه بودن و دسترسی هستند.

هر بار که به مد سریع «خیر» می‌گویید و رویکردی پایدارتر در پیش می‌گیرید، پیامی ارسال می‌کنید. بیایید این روندهای آلاینده را تغییر دهیم و مد را به چیزی تبدیل کنیم که بتوانیم در مورد آن برای سیاره و کمدهایمان احساس خوبی داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی ضروری است
  • خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!
  • تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند شهری و خانگی در استان مرکزی
  • خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!
  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟
  • حفظ محیط زیست مهمترین زیر ساخت توسعه و جهش تولید
  • اقتصاد دریامحور با مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفته است