Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@16:46:34 GMT

دفع زباله در جنگل فاجعه پنهان

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۵۶۶۹۵

دفع زباله در جنگل فاجعه پنهان

۳۹۴ گونه جانوری و ۱۵۰ گونه بومی

۱۴تیرماه بود که جنگل‌های هیرکانی شمال کشور پس از یک دهه به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. زیست بوم این جنگل‌ها ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

استان مازندران دارای بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی است که معادل ۵۳ درصد کل جنگل‌های شمال کشور است، همچنین ۲ استان دیگر گلستان و گیلان فقط ۴۷ درصد از وسعت جنگلی شمال کشور را در اختیار دارند. این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده است به طوری که از ۱۲ لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو ۶ لکه مربوط به مازندران است.

توان رویش جنگل تحت تاثیر آلاینده‌ها

قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. با این حال سرعت اقدامات برای حل این معضل، کم است و بیم آن می‌رود، انباشت زباله در جنگل‌های شمال به قدری گسترش یابد که عرصه‌های وسیعی از خاک جنگل بر اثر آلاینده‌های مختلف، توان رویش را از دست بدهد.

انباشت زباله در جنگل های هیرکانی به دلیل افزایش جمعیت ثابت و متغیر و همچنین افزایش تولید زباله، سال به سال زیادتر و پیامدهای آن وخیم‌تر می‌شود. نه تنها سلامت این جنگل‌ها بلکه سلامت ساکنان آن را نیز به خطر انداخته است. همچنین این موضوع یکی از مشکلات اصلی جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود؛ چرا که باعث آلودگی خاک و آب و حتی هوا می‌شود و سفره‌های آب زیرزمینی و چشمه‌ها را نیز آلوده می‌کند.
از دیگر آلودگی‌هایی که بر اثر انباشت زباله در جنگل پدید می‌آید، تجمع فلزات سنگین همچون کادمیُم، روی، مس، سرب است که وارد آب‌های زیرزمینی می شود. این فلزات سنگین بر اثر استحصال آب های زیرزمینی و یا از طریق چشمه و رود و در نهایت دریا، وارد بدن و بافت جانورانی همچون ماهی می‌شود و بر اثر تغذیه انسان، به بدن آدمی منتقل می شود.
همچنین گازهایی که در محل انباشت زباله تولید می شود در محل پراکنده می شود که چون یکی از آن‌ها گاز آتش پذیر متان است، خطر حریق جنگل به وجود می‌آید. آلودگی ناشی از انباشت زباله حتی در بافت های گیاهی و از جمله درختچه هایی مانند ازگیل و وَلیک جذب می‌شود.

 تغذیه حیوانات جنگل از زباله‌ها

مکرر دیده شده است که جانورانی همچون خرس و گوزن و گراز و آهو، شب ها به محل انباشت زباله ها می‌آیند و از آن تغذیه می‌کنند و حتی پرندگان نیز در لابه لای زباله ها به دنبال غذا می‌گردند.

اینکه ما زباله را در وسط جنگل انباشت و مخفی کنیم، مشکل را حل نمی‌کند و خواه ناخواه آلودگی‌های آن منتشر می شود و باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که آلودگی ناشی از انباشت زباله در جنگل در نهایت به خود ما برمی گردد.

همچنین دفع زباله در جنگل به همه موجودات زنده در خاک آسیب می‌رساند و چرخه حیات را مختل می‌کند و دپو آن‌ها در بالادست جنگل، آثار مخرب تری دارد زیرا چشمه ها و رودها را از همان ارتفاعات بالایی آلوده می کند.
 

افزایش احداث کارخانه زباله سوز راه چاره

بهترین راه حل در خصوص دفع زباله‌ها احداث کارخانه‌های زباله سوز است و نگرانی در مورد این کارخانه بی‌مورد است. در ساخت این کارخانه از سامانه های جدید استفاده می شود و می‌توانند روزانه ۲۰۰ تن زباله را بسوزاند.

همچنین  شیرابه این کارخانه مهار می شود و از سوختن زباله برق تولید خواهد شد و حتی خاکستر به جا مانده نیز تبدیل به بلوک های ساختمانی می‌شود.


مسافران زباله را افزایش می‌دهند

یک فعال محیط زیست پیش از این به ایرنا گفته بود روزانه در شهر محمودآباد ۱۳ تن زباله تولید می‌شود و در زمان‌ تعطیلات به ۲۷ تن می‌رسد.

مجید فاضلی همچنین گفته بود مسافران یکی از عوامل تشدید بحران زباله در مازندران هستند که درباره رفتار آنها فرهنگ‌سازی نشده‌ و هزینه آن را مردم استان‌های شمالی می‌دهند و این حجم از زباله قابل کنترل نیست. طبق گمانه‌زنی‌ها مازندران در چند سال آینده شاهد حضور مهاجران بسیاری شده و جمعیت بیش از  ۲۰ میلیون به استان‌های شمالی ورود می‌کنند و جنگل‌های هیرکانی با روند فعلی تولید و نگهداشت زباله به کلی نابود می‌شود.

سازمان جنگل‌ها چه می‌گوید؟

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‎ها در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در طرح جایگزین جنگل تمامی عوامل تخریب مثل دفع و دپو زباله در جنگل در حال بررسی است و در اوایل سال ۹۹ تمامی موارد این طرح اجرا و چگونگی دپو زباله در استان‌های شمالی کشور تعیین تکلیف شده و جنگل‌ها از معضل دفن زباله‌ نجات پیدا می‌کنند.

کامران پورمقدم تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها در برنامه قانون ششم طرح جایگزین را برای طرح‌های جنگل‌داری در نظر گرفته است. در این طرح‌ها که هنوز در دست بررسی است، پتانسیل عرصه های جنگلی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین تمامی عوامل تخریب جنگل مثل دفن و دپو پسماند بررسی و شناسایی می شود. در قالب این طرح در شهرداری ها و استانداری ها مناطقی که پتانسیل افتتاح کارخانه دفن زباله را دارند، شناخته می‌شوند.

رییس شورای عالی جنگل در ادامه تصریح کرد: حوزه اجرایی دفن زباله مسؤولیت سازمان محیط زیست و شهرداری ها است و سازمان جنگل ها مناطق ساماندهی پسماند را از طریق تکنولوژی‌های نو شناسایی و به این دو نهاد معرفی می‌کند.

پورمقدم با اشاره به طرح جایگزین جنگل عنوان کرد: این طرح در حال بررسی است و طبق زمان بندی و ماده قانونی از ابتدای سال ۹۹ آماده اجرا می‌شود و در قالب طرح های حوزه‌های آبخیز جنگلی و مدیریت پایدار جنگل اوایل سال ۹۹ به اجرا در می‌آید. همچنین تمامی دستگاه‌های ذی نفع در اجرای طرح حضور دارند و نقش آن‌ها تعیین شده است.

برچسب‌ها دفع زباله جنگل های هیرکانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفع زباله جنگل های هیرکانی دفع زباله جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اعطای یارانه‌های قابل توجه بنزین به مصرف کنندگان ذیل مدل سهمیه بندی مرتبط با خودرو، به ویژه آن‌هایی که دارای چندین خودرو هستند، مدت هاست که موضوعی بحث برانگیز بوده و نابرابری درآمدی را تشدید کرده و مالی دولت را تحت فشار قرار داده است. در همین رابطه پیرامون بازطراحی یارانه بنزین بر اساس مدل اعطای سهمیه به نفر به جای خودرو با سهیل محمودیان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه نظرات ایشان را خواهیم خواند.

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به اعطای یارانه بنزین ۱۰۰ میلیون تومانی به هر خودرو اظهار کرد: رویه ریشه‌دار ارائه یارانه بنزین به خودرو منجر شده است که عمدتاً خانوار‌های ثروتمند با خودرو‌های متعدد بیشترین نفع را از یارانه بنزین ببرند که با احتساب واردات بنزین در سال جاری معادل ۵ میلیارد دلار، هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه بنزین دولت به خانوار‌های دارای خودرو اعطا می‌کند و این موضوع نه تنها پویایی بازار را مخدوش می‌کند، بلکه نابرابری درآمد و تخصیص نادرست منابع و یارانه‌های پنهان انرژی را نیز تداوم می‌بخشد. ماهیت ضد بهینه‌سازی مصرف بنزین در این نوع از اعطای یارانه نه تنها رشد تصاعدی مصرف را به دنبال داشته است بلکه به موجب آن ثروتمندان به طور نامتناسبی به از یارانه بنزین بیشتری نسبت به افراد کم درآمد و بدون خودرو منتفع می‌شوند که همین بی عدالتی در تخصیص یارانه که برای کمک به دهک‌های پایین جامعه است؛ بر نیاز فوری به اصلاح و همسویی مجدد سیاست‌های یارانه انرژی به سمت چارچوبی عادلانه‌تر و کارآمدتر تاکید می‌کند که این رویکرد همان اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو است.

این کارشناس انرژی با اشاره به اصلاح یارانه‌های انرژی پنهان در بخش بنزینی با رویکردی عادلانه و هدفمند مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو اظهار کرد: یک پیشنهاد مهم برای رفع کاستی‌های طرح‌های یارانه انرژی پنهان در بخش بنزین، معرفی یک سیستم سهمیه بندی بنزین بر اساس فرد به جای مالکیت خودرو است. با تغییر تمرکز از یارانه‌های خودرو محور به تخصیص شخص محور، هدف تضمین توزیع عادلانه و عادلانه یارانه‌های انرژی پنهان است و به همه افراد این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به مالکیت خودرو از حمایت انرژی بهره‌مند شوند و همچنین خانواری که مصرف یا خودروی بیشتری دارند که منجر به مصرف بیشتر خواهد شد، باید هزینه واقعی پرمصرف بودن خود در زمینه استفاده از بنزین را بپردازند.

وی ادامه داد: با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگو‌های مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه می‌کند. این توزیع مجدد یارانه‌های انرژی بر اساس اعطای سهمیه بنزین به فرد با اصول برابری، کارایی و بهینه مصرف کردن همراستا خواهد بود و سیستم مصرف انرژی فراگیرتر و متعادل‌تر را تقویت می‌کند.

محمودیان با اشاره به مزایای کلیدی یارانه بنزین شخص محور در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: گذار به سوی یارانه‌های بنزین با محوریت شخص، مجموعه‌ای از مزایای را به همراه دارد که فراتر از صرفه جویی اقتصادی صرف می‌شود و مزایای اجتماعی، زیست محیطی و توسعه‌ای گسترده تری را در بر می‌گیرد. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوار‌ها تشویق می‌شوند تا الگو‌های مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق نیز خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • (عکس) موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان
  • جزئیات تازه درباره فوت متهم ؛ این شرور قرص‌ها را در کجا پنهان کرده بود؟ | کاربری جدید مقر پلیس در خیابان وزرا چیست؟
  • (تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره
  • تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟
  • زیان شرکت‌های دولتی ۹ برابر گزارش‌های مدیران!
  • اف-۲۲ آمریکایی بهتر است یا جنگنده جی-۲۰ چین؟
  • با ۸ منبع پنهان گاز متان روی زمین آشنا شوید
  • یک جدول ریاضی داریم، کشف رابطه پنهان در آن با شماست!