Web Analytics Made Easy - Statcounter

موی تای (تای‌بوکسینگ یا بوکس تایلندی) ورزش سنتی تایلند است که مردم آن برای دفاع از خود در مقابل دشمن استفاده می کردند که به مرور زمان به صورت ورزش در آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موی تای ورزش ملی تایلند و یکی از کمیته های رزمی فدراسیون انجمن های ورزشی است که مبارزات آن پرتکنیک و در رینگ برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزشکاران  این رشته از ضربات دست و پا استفاده می کنند که ضربات آن برای هر رده سنی متفاوت است.
"محمد آقا توحیدی" کاپیتان تیم ملی کاراته بوده و زمانی که برای مسابقه به تایلند می رود با موی تای آشنا می شود و آن را وارد ایران می کند. "محمد جلالی" شاگرد محمد آقا توحیدی سال ۱۳۷۸ این رشته را به اصفهان می آورد.
خبرنگار ایمنا درخصوص این رشته و وضعیت آن گفت و گویی با «یوسف مهرابی» رئیس کمیته موی تای اصفهان انجام داده که در ادامه می خوانیم:

موی تای چه نوع ورزشی است؟ 
موی تای (تای‌بوکسینگ یا بوکس تایلندی) ورزش سنتی تایلند است که مردم آن برای دفاع از خود در مقابل دشمن استفاده می کردند که به مرور زمان به صورت ورزش در آمد. این رشته ترکیبی از ضربات دست و پا است که برای هر رده سنی ضربه زدن آن متفاوت است.

موی تای از چه زمانی وارد ایران و اصفهان شده است؟
محمد آقا توحیدی کاپیتان تیم ملی کاراته بود، زمانی که برای مسابقه به تایلند می رود موی تای را می بیند، شیفته آن می شود و دهه ۶۰ به صورت غیر رسمی این رشته را وارد ایران می کند. لازم به ذکر است که محمد آقا توحیدی بنیان گذار موی تای و کیک بوکسینگ ایران است. اولین مسابقات رسمی موی تای که انتخابی تیم ملی بود در سال ۱۳۷۷ برگزار شد.
این رشته از سال ۱۳۷۸ توسط محمد جلالی شاگرد محمد آقا توحیدی وارد اصفهان شد و از همان سال کار را به صورت رسمی شروع کردیم.

درحال حاضر وضعیت موی تای  در اصفهان چگونه است؟
تا سال ۱۳۹۲ دوازده نفر عضو تیم ملی داشتیم و کمیته فنی اصفهان بین کمیته های نمونه کشور بود. حتی محمد جلالی سرمربی تیم ملی ایران شد. در آن  زمان جواد  نصیری رئیس انجمن موی تای ایران بود که بعد از مسابقات جام ریاست جمهوری به دلیل یک سری مسائل کنار  گذاشته شد و مسئولان کمیته ها به خاطر او استفاء دادند.
از سال ۹۲ تا برج ۱۱ سال ۹۷ موی تای سیر نزولی داشت، از اصفهان یک نفر به تیم ملی دعوت نشد و هیچ سمت کشوری نداشتیم که ورزشکاران از آن ناراحت بودند. مربیان و داوران اصفهانی دور هم جمع شدند و برای تغییر مدیریت  نامه ای به انجمن موی تای کشور و رئیس هیئت استان اصفهان نوشتند که بعد از آن موی تای اصفهان را به من سپردند.

از زمانی که رئیس کمیته شدید چه برنامه هایی برای موی تای اجرا کردید؟
به خاطر مسابقات کشوری اردو داخل استان برگزار کردیم و ورزشکاران چند ماه در آکادمی اصفهان تمرین کردند که نتیجه آن یک مدال نقره و چهار مدال برنز در مسابقات کشوری بود، همچنین به جایگاه نهم کشور صعود کردیم. برای بازیکنانی که در المپیاد بودند اردو گذاشتیم آن ها هم نتیجه خوبی گرفتند و یک بازیکن به تیم ملی دعوت شد. اردوی تیم ملی بانوان و کلاس های مربیگری و داوری را نیز برگزار کردیم.

برای بهتر شدن اوضاع موی تای در کشور چه اقدامی انجام شد؟
به دلیل اینکه موی تای در ایران نزول کرده بود، استفان فوکس دبیر فدراسیون جهانی موی تای نامه ای به  کمیته ملی المپیک ایران زد که در آن گفته شده بود موی تای ایران سیر نزولی داشته است و تصمیمی بگیرید تا جواد نصیری دوباره باز گردد. این نامه به شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون ورزش‌های رزمی ابلاغ شد که خوشبختانه جواد نصیری به سمت قبلی خود (رئیس انجمن موی تای ایران) باز گشت و دوباره دوران طلایی موی تای ایران شروع شد که توانستیم قهرمان آسیا شویم و در مسابقات جهانی مدال کسب کنیم، همه این ها نشان دهنده روز های خوب است.

مردم تا چه میزان از موی تای شناخت دارند؟
در جمع ورزشکاران اگر اسم موی تای بیاید همه آن را می شناسند و برای مردم تا حدودی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:

ملی پوش شدن بانوان موی تای کار نجف آبادی

تیم ملی موی‌تای ایران قهرمان آسیا شد

تا چه حدی از این رشته استقبال می شود؟
عضو فدراسیون ورزش های رزمی بودیم اما به تازگی زیر نظر فدراسیون انجمن های ورزشی آمدیم که یکی از پرجمعیت ترین رشته های این انجمن هستیم. مسابقه استانی برگزار کردیم که در ایران بی سابقه بود، سه رینگ، ۲۵۰  نفر شرکت و ۴۵ داور از اصفهان داشتیم و در یک روز مسابقه را تمام کردیم که برای اصفهان افتخاری بود. 

زیر نظر هیئت ورزش های رزمی بهتر بود یا هیئت انجمن های ورزشی؟
از هیئت ورزش های رزمی تشکر می کنم، اما خوشحالیم که به هیئت انجمن های ورزشی پیوستیم چرا که انجمن های ورزشی کمک بیشتری می تواند به ما بکند.

بانوان در موی تای می توانند پیشرفت کنند؟
بانوان در این ورزش  بیشتر می توانند پیشرفت کنند، زیرا جمعیت کمتری دارند، بانوانی که در اصفهان موی تای کار می کنند قوی هستند. قول می دهم اگر به همین شکل پیش برویم و کسی مشکلی ایجاد نکند دوباره به همان پنج تیم برتر کشور باز گردیم.

دلیل اصلی مشکلاتی که در موی تای وجود داشته چسیت؟
بعد از سال ۹۲ مدیران لایق کنار گذاشته شده و افرادی جایگزین آن ها شدند که کار آمد نبودند، همچنیننداشتن برنامه ثابت باعث بوجود آمدن مشکلاتی در موی تای شد، اما در حال حاضر همه در تلاش هستیم که این ورزش را به روز های خوب باز گردانیم.

افرادی که وارد موی تای می شوند، تا چه درجه ای می توانند پیشرفت کنند؟
اگرشخصی بخواهد جدی کار کند جای پیشرفت زیادی دارد زیرا موی تای مسابقات متعددی دارد. ورزشکار دوره آماتوری را که بگذراند و خودش را نشان دهد می تواند وارد  قسمت حرفه ای شود و در آمد زایی کند.
در گذشته کمک زیادی از جانب هیئت ورزش های رزمی نمی شد و بودجه ثابت نداشتیم، اما طی دو جلسه ای که با حمیدرضا غزنوی رییس هیئت انجمن های ورزشی داشتم موجه شدم یک انسان متفکر و آینده نگری است که به دنبال منافع شخصی خود نیست و به کمیته ها اهمیت می دهد. غزنوی نایب رییس فدراسیون هم شده که امتیاز خوبی برای ما است.

این رشته المپیکی می شود؟
قرار شده در سال ۲۰۲۴ موی تای به صورت آزمایشی در المپیک باشد بعد از آن تصمیم گیری نهایی انجام می شود. فدراسیون جهانی در رابطه با این موضوع رایزنی می کند که پیشرفت خوبه داشته و همه کشور ها از المپیکی شدن موی تای استقبال کردند.

پخش زنده مسابقات موی تای به این رشته کمک می کند؟
همه چیز بر پایه تبلیغات است و برخی رشته ها ورزشی تبلیغات زیادی دارند. اگر تبلیغ در ورزشی باشد شاهد رشد آن خواهیم بود.

حرف آخر؟
متاسفانه افرادی مثل مدیریت قبل کارشکنی می کنند و باعث ایجاد حاشیه می شوند که به نفع موی تای و جامعه ورزشی اصفهان نیست. امیدوارم افراد از کینه های شخصی خود دست بکشند و به فکر پیشرفت ورزش باشند. جامعه موی تای متحد است، اما یک عده از بیرون می خواهند بگویند ماهم بودیم و جلوی پیشرفت ما را بگیرند که مجبوریم با قدرت بیشتری کار را ادامه دهیم.

کد خبر 405175

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تیم ملی موتای فدراسیون انجمن های ورزشی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت‌ ۱۰ هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان با شرکت ۱۰ هزار ورزشکار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا خاکسار در اختتامیه بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان اظهار کرد: در اواخر سال گذشته و تا پایان اولین ماه سال جاری، بیست‌وسومین دوره رقابت‌های «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» به همت جامعه ورزشی استان اصفهان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این دوره از رقابت‌ها ۲۵ رشته ویژه بانوان و ۳۰ رشته ویژه آقایان در نظر گرفته شده بود، افزود: از شانزدهم اسفند سال گذشته آغاز بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان، با دو رشته ورزشی رزمی و کشتی صورت گرفت.

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان بیست‌وسومین دوره رقابت‌های «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» گفت: در سال گذشته با وجود ۲۷ رشته ورزشی در این رقابت‌ها، حدود ۷۵۰۰ ورزشکار در مسابقات حضور پیدا کردند، اما سال جاری و حدود ۱۰ هزار ورزشکار در ۳۰ رشته ورزشی اقدام به ثبت‌نام کرده و با یکدیگر به رقابت پرداختند.

خاکسار با اشاره به تعداد سالن‌های درگیر در برگزاری رقابت‌های «جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان» تصریح کرد: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، بیشتر ورزشگاه‌های شهرداری اصفهان در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفته بود، اما با این حال حدود ۲۸ سالن ورزشی در برگزاری مسابقات درگیر بوده‌اند و برای برگزاری رقابت‌ها به بهترین نحو تلاش و همکاری کردند.

وی در رابطه با هدف برگزاری رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان در بیست‌وسومین سال متوالی خود، گفت: هدف از برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی، ایجاد نشاط و ترویج فرهنگ ورزش و سلامت محور در جامعه است، از همین رو تمام دست‌اندرکاران این مسابقات تلاش بسیاری کردند تا در ایام برگزاری رقابت‌ها، به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای ورزشی شهروندان شریف اصفهان باشند.

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به سطح عدالت و نوع داوری رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۱۵۰۰ نفر داور و عوامل اجرایی دست به دست هم دادند تا این رقابت بزرگ ورزشی که نماد پهلوانی حضرت علی (ع) در اصفهان است، در بهترین شرایط و با بهترین کیفیت در سطح خدمت‌رسانی و حفظ عدالت برگزار می‌شود.

خاکسار با اشاره به تعداد رشته‌های بخش جانبازان و معلولان و بیماران خاص رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان بیان کرد: در رقابت‌های سال جاری، مسابقات بخش جانبازان و معلولان در پنج رشته ورزشی و رقابت‌های بخش بیماران خاص در چهار رشته ورزشی برگزار شد که اتفاقی بسیار قابل توجه است.

وی افزود: صمیمانه از تمام هیئت‌های ورزشی که در برگزاری رقابت‌های جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان با ما همکاری داشته‌اند و برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان به ما یاری رساندند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

کد خبر 745650

دیگر خبرها

  • با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم
  • تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل
  • گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند
  • سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود
  • آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان
  • رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند
  • زمینه رشد ورزش «دارت» در کشور فراهم می‌شود
  • میراث ورزشی خراسان چگونه به نام یک نفر سند خورد؟
  • رقابت‌ ۱۰ هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان
  • برگزاری نخستین جلسه شورای استعدادیابی کمیته ملی پارالمپیک