Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:53:58 GMT

تحلیل خبرگزاری آناتولی از تنش بین ایران و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۵۱۶۹

تحلیل خبرگزاری آناتولی از تنش بین ایران و آمریکا

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز شنبه، کارشناسان معتقدند که تنش ایران-آمریکا می‌تواند منجر به تغییر معادلات استراتژیک در خاورمیانه به ویژه عراق شود که ترکیه به دلیل داشتن مرز مستقیم و مشترک ممکن است نقش محوری و مهمی در حل این بحران‌ در منطقه بازی کند.

بنیاد میراث ترکیه مستقر در واشنگتن نشستی را با موضوع «تحولات اخیر در خاورمیانه و پیامدهای حادثه شهادت قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی آمریکا در عراق» برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس کاظم، کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک با مرکزیت واشنگتن طی سخنانی در این نشست گفت: ایالات متحده و ایران در حال حاضر تنش را برای ارزیابی های راهبردی کاهش داده‌اند که مردم منطقه یک نفس راحت کشیدند. اما تنش‌ها می‌توانند در آینده ادامه یابد و دوباره بالا برود.

این کارشناس خاور میانه با اشاره به تنش میان ایران و آمریکا پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و مطرح شدن بحث حضور ایالات متحده در عراق تاکید کرد: از آنجا که خروج یا عقیب نشینی نظامیان آمریکا از عراق اکنون یک دستاورد نمادین و استراتژیک برای ایران محسوب می‌شود، حتی اگر دولت عراق بخواهد، آمریکا در این مرحله از عقب نشینی امتناع خواهد ورزید.

کاظم در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت ادامه حضور آمریکا در منطقه، گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران گفته اند که آن‌ها مقاومت علیه ایالات متحده را شروع خواهند کرد. این وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

در همین راستا، رامین عسگرد، مشاور سیاسی سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) نیز در این نشست اظهار داشت: حادثه اخیر ( ترور سردار سردار سلیمانی از سوی آمریکا) علاوه بر استراتژی ایالات متحده در منطقه باید در چارچوب تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر امسال مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و ایران مدتهاست که "خطوط قرمز" علیه یکدیگر دارند، تصریح کرد: کانال‌های ارتباطی مخفی برای کاهش تنش وجود دارند اما هیچ کانال موثری به طور مستقیم وجود ندارد و این موضوع در صورت حمله باعث افزایش تنش می‌شود. منافع سایر کشورها در منطقه نیز تحت تأثیر تنش مداوم بین ایران و ایالات متحده آمریکا قرار خواهد گرفت.

عسگرد با تاکید بر اینکه ترکیه می‌تواند نقش میانجی‌گری را در این خصوص بازی کند، افزود: در پی درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ناتو برای ایفای نقش بیشتر در مناطق تنش خاورمیانه، ترکیه نقش محوری را به دلیل داشتن مرز مستقیم خواهد دشت.

همچنین حسین باغچی، استاد دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه نیز در نشست مذکور به موضوع بی طرف ماندن آنکارا در تنش تهران-واشنگتن اشاره کرد و گفت: با حضور فعال روسیه و چین در خاورمیانه، ایالات متحده باید درک کند که دیگر در منطقه تنها نیست. بنابر این ترکیه در این خصوص برای ایالات متحده مهم است. ترکیه باید در کلیه فرمول‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی در منطقه در نظر گرفته شود. زیرا ترکیه یک بازیگر مهم در منطقه است.

باغچی هشدار داد که موضوعات زیادی در مورد نقش ناتو در خاورمیانه وجود دارد که باید روشن شود. به عنوان مثال ناتو تا چه زمانی در آنجا خواهد ماند؟ اختلافاتی در اصطلاحات بین متحدان ناتو وجود دارد. آیا ناتو پ.ک.ک، پ.ی د یا ی.پ.گ را به عنوان یک گروه تروریستی خواهد شناخت؟ ترکیه به سازمان ناتو اجازه نخواهد داد که با گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه روابط برقرار کند. واکنش روسیه به این گام‌ها چگونه خواهد بود؟ این مسائل باید روشن شوند.

برچسب‌ها دونالد ترامپ خاورمیانه ایالات متحده آمریکا ایران عین الاسد قاسم سلیمانی ترکیه پروندهٔ خبری شهادت سردار سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ خاورمیانه ایالات متحده آمریکا ایران عین الاسد قاسم سلیمانی ترکیه دونالد ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ خاورمیانه ایالات متحده آمریکا ایران عین الاسد قاسم سلیمانی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اخیراً مصوبه‌ای را امضا و تبدیل به قانون کرد که فعالیت تیک‌تاک در این کشور را در صورت عدم واگذاری آن از سوی شرکت بایت‌دنس، ممنوع می‌کند.

قانون جدید به بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، ۲۷۰ روز مهلت می‌دهد تا مالکیت و دارایی‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند. شو زی چو، مدیرعامل این پلتفرم اجتماعی در واکنش به این قانون گفت: «مطمئن باشید که ما جایی نمی‌رویم. حقایق و قانون اساسی به نفع ما هستند و انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.»

قانون امضا شده از سوی بایدن تا روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵، یک روز پیش از پایان دوره او، به این شرکت فرصت می‌دهد که برای فروش تیک‌تاک اقدام کند؛ اما اگر تشخیص داده شود که بایت‌دنس در حال طی فرایند اجرای این قانون است، مهلت مذکور می‌تواند تا سه ماه تمدید گردد.

این در حالی است که دادگاه ایالات متحده پیش‌تر و در سال ۲۰۲۰، تصمیم ترامپ برای ممنوعیت تیک‌تاک و وی چت را رد و ملغی کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد ممنوعیت این پلتفرم باشیم. مسئله مالکیت دولت چین است.»

چو با تأکید بر اینکه تیک‌تاک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و محدودیت‌ها را به چالش می‌کشد، گفت: «اشتباه نکنید این یک ممنوعیت برای تیک‌تاک است.»

اکنون بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که در صورت تلاش بایت‌دنس برای واگذاری تیک‌تاک، آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید این پلتفرم را دارد و آیا چین و سازمان‌های دولتی ایالات متحده فروش آن را تأیید می‌کنند؟

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، تیک‌تاک قصد دارد، این مصوبه را با استناد به متمم اول قانون اساسی آمریکا به چالش بکشد و انتظار می‌رود که کاربران این برنامه نیز مجدداً اقدامات قانونی را علیه تصمیم دولت به کار گیرند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد: «ممنوعیت یا الزام واگذاری تیک‌تاک یک سابقه جهانی نگران‌کننده برای کنترل بیش از حد دولت بر پلتفرم‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.»

دلیل این اقدام قانون‌گذاران ایالات متحده نگرانی گسترده از دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها و نظارت بر آن اعلام شده است. نبرد چهار ساله بر سر تیک‌تاک جبهه مهمی در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن محسوب می‌شود. از سوی دیگر، هفته گذشته نیز اپل اعلام کرد که چین به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی خواستار حذف واتس‌اپ و پلتفرم‌های متا از اپ استور این شرکت در چین شده است.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد