Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز امیدواری درباره اینکه کشورش بتواند در تعیین سرنوشت قاره قطب جنوب تأثیرگذار باشد، معتقد است تنها در صورت تثبیت جایگاهش در لیبی می‌تواند از دستاوردهایش در سوریه حفاظت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از المیادین، هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال مداخله نظامی مستقیم ترکیه در لیبی، به نظر می‌آید سال جاری میلادی پر از شگفتی‌های «اردوغانی» باشد که دامنه آن کل منطقه و جهان و حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را دربر خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 2019 برای ترکیه سالی ممتاز بود، زیرا دست‌کم 80 درصد از اخباری که افکار عمومی منطقه را با خود درگیر کرده بود، مستقیم یا غیرمستقیم به ترکیه، نقش و سیاست‌های آشکار و پنهان آن ارتباط داشت؛ سیاست‌هایی که آنکارا آن را برای سایر کشورهای منطقه به کار بسته بود.

اردوغان به‌دنبال حلقه وصل حزب حاکم ترکیه با کشورهای عربی

دولت ترکیه اکنون همان رفتاری را در لیبی انجام می‌دهد که پیش‌تر در سوریه و پیش از آن نیز در عراق و منطقه انجام داده بود، بعد از آنکه «بهار عربی» شکل گرفت. در واقع آنکارا در تلاش است تا برخی بازیگران و قدرت‌های غربی «صهیونیستی-امپریالیستی» را به سمت «نماد ترکیه دموکرات اسلام‌گرای معتدل» نامیده می‌شود، به تعبیر دیگر حلقه وصلی میان حزب حاکم عدالت و توسعه با کشورهای عربی در چارچوب طرح موسوم به «خاورمیانه بزرگ (جدید)» باشد؛ همان طرحی که کاندولیزا رایس در سال 2006 میلادی و خلال سفرش به تل‌آویو مطرح کرده بود.

رجب طیب اردوغان و شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی

سال‌های آینده اثبات خواهد شد که «عقلای» واشنگتن که دانش‌آموختگان امثال کسینجر و برژینسکی هستند، در تولید «مناطق سبز جدید» مهارت داشتند که باعث شدند رخداد جدیدی در جهان اسلام و عرب به وجود آید؛ آن هم بعد از اینکه «کمربند سبز» آنها توانست اتحاد جماهیر شوروی را سرنگون کند.

اردوغان و تأثیرگذاری در قطب جنوب

مشخص است که حکومت اردوغان از سیاست خود که معتقد است اهداف بزرگی را محقق خواهد کرد، دست نخواهد کشید؛ سیاستی که نمی‌خواهد برایش رقیبی به وجود آید. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در شب سال نوی میلادی گفت: هدف ما این است که در تعیین سرنوشت قطب جنوب نقش تأثیرگذاری داشته باشیم. همچنین «عدنان تانری وردی»، مشاور امور نظامی اردوغان گفت که مأموریت بزرگ ترکیه برافراشتن پرچم اسلام است و ارتش ترکیه آمادگی انجام چنین مأموریتی دارد. 

در همین راستا ابراهیم کالن، مشاور سیاسی اردوغان تصریح کرد: هرکس فکر می‌کند امنیت ملی ما منحصر به مرزهای جغرافیایی کنونی ترکیه است، اشتباه می‌کند. ساز و کار امنیتی ما از چارچوب منشور ملی فراتر است و دامنه آن تا لیبی می‌رسد؛ زیرا آنها با ما در آن سوی دریا همسایه محسوب می‌شوند. امنیت لیبی بخش لاینفکی از امنیت ملی ماست و هرگز فراموش نمی کنیم که روزی آنها در داخل مرزهای دولت عثمانی قرار داشتند.

سخن گفتن از «منشور ملی» به رویه جدیدی در ادبیات اردوغان بعد از سال 2011 میلادی تبدیل شده است، وی در آن زمان از این عبارت برای مشخص کردن اهدافش از مداخله در امور داخلی سوریه استفاده کرد. این موضوع برای چندین سال از افکار عمومی و محافل سیاسی جهان عرب پنهان بود تا اینکه با حوادث بصره بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. افکار عمومی جهان عرب از خط مشی اردوغان در تعجبند که می‌گوید حامی مسلمانان است و تخم ترس و وحشت را در دل مسیحیان و صهیونیست‌ها می‌کارد. 

مخالفان اردوغان نگرانی‌های خود را درباره سیاست‌های دولت پنهان نمی‌کنند و بارها بروز داده‌اند، سیاست‌های مداخله‌جویانه‌ای که ترکیه را در ورطه جنگ سوریه انداخت و اکنون در حال ورود به بحران لیبی است. با وجود این، اردوغان معتقد است تنها در صورت تثبیت جایگاهش در لیبی می‌تواند از دستاوردهایش در سوریه حفاظت کند.

«امرالله ییشلار»، مشاور اردوغان در امور لیبی به‌طور ضمنی این سیاست اردوغان را تأیید می‌کند و می‌گوید: حل مشکل لیبی بدون در نظر داشتن مشکلات سوریه و یمن ممکن نیست. اگر مشکل سوریه حل شود، مشکل یمن و سپس لیبی آسان خواهد شد، زیرا همه طرف‌ها در این مشکلات یکی هستند.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: سوریه یمن لیبی رجب طیب اردوغان قطب جنوب رئیس جمهور ترکیه مداخله نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت وبازسازی ۱۴۵ بندسارخسارت دیده از سیل به اتمام رسید

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان در جریان بازدید از روند بازسازی بندسار‌ها در شهرستان‌های جنوب استان گفت: پس از فروکش کردن سیلاب در منطقه جنوب استان سیستان و بلوچستان، کار مرمت و بازسازی بند سار‌ها در شهرستان‌های کنارک، دشتیاری و چابهار، نیکشهر و قصرقند آغاز وتاکنون مرمت ۱۴۵ بند سار به اتمام رسیده است.

حسینعلی رمرودی افزود : عملیات اجرایی مرمت و بازسازی مابقی بندسار‌های خسارت دیده همچنان با قوت در حال اجراست. 

وی تصریح کرد در جریان بارندگی‌های سیل آسای اسفند ماه سال گذشته و بدنبال آن جاری شدن سیل در جنوب استان تعداد ۱۵۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری بشدت تخریب گردید.

رمرودی اظهار داشت همچنان منتظر اعتبارات بیشتر جهت ترمیم همه بندسار‌ها میباشیم .

این مقام مسئول بیان داشت: ۱۸ دستگاه بولدوزر،۶ دستگاه لودر،۲ دستگاه بیل مکانیکی و۴ دستگاه کمپرسی در جنوب سیستان وبلوچستان برای مرمت و بازسازی بندسار‌ها و کمک به کشاورزان مشغول کار می‌باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم
  • چرا «منشور اخلاقی سیاستمداران» در پارلمان ترکیه رای نیاورد؟
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • ۱۴۵ بندسار خسارت دیده از سیل بلوچستان مرمت و بازسازی شد
  • مرمت وبازسازی ۱۴۵ بندسارخسارت دیده از سیل به اتمام رسید
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • ترکیه باید گام های عملی برای دفاع از مردم غزه بردارد
  • رژیم صهیونسیتی با جنایات هولناک می‌خواهد هرگونه سودای مقاومت را درهم بشکند