Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@12:41:44 GMT

اصل حاکمیت قانون مهمترین عامل مبارزه با فساد است

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۸۲۸۶

اصل حاکمیت قانون مهمترین عامل مبارزه با فساد است

رئیس کانون وکلای استان اصفهان گفت: اصل حاکمیت قانون مهمترین عامل مبارزه با فساد است، قانون خوب یکی از مولفه های حکمرانی خوب است چرا که وجود قانون خوب حکمرانی خوب را هم در پی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی صبح امروز (شنبه) در همایش «شفافیت، قانون و مبارزه با فساد»، در جمع وکلا و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، اظهار کرد: فساد پدیده شومی است که باید هر چه سریعتر اقدامات لازم برای ریشه کنی آن صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح معنای فساد، افزود: فساد عبارت است از سوء استفاده از اختیارات و منابع عمومی برای نفع شخصی اما اینکه چرا این موضوع اتفاق می افتد و چگونه باید ریشه آن را خشکاند موضوع اصلی ما است.

قانون خوب حکمرانی خوب را درپی دارد

رئیسی کانون وکلای استان اصفهان با تأکید بر اینکه اصل حاکمیت قانون مهمترین عامل مبارزه با فساد است، تصریح کرد: قانون خوب یکی از مولفه های حکمرانی خوب است و در کشورهای توسعه یافته این امر وجود دارد چرا که وجود قانون خوب حکمرانی خوب را هم در پی دارد و قانون خوب قانونی است که رهاوردی برای دستگاه های مربوطه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه قانون باید به نحوی تصویب شود که شفافیت را ایجاد کند، اظهار کرد: قانون باید بتواند شفافیت را محقق کند و در محتوایش وصف کاربردی ایجاد شفافیت وجود داشته باشد، اما اینکه با وجود حجم بسیاری از قوانین باز هم با فساد روبرو می شویم به دلیل عدم وجود این وصف در آن است همچنین الزام پاسخگویی باید در قانون وجود داشته باشد و زیرساخت های آن هم در جامعه شکل گرفته باشد و ذکر کلی پاسخگویی به هیچ وجه کافی نیست.

رئیسی با تأکید بر لزوم مسئولیت پذیر کردن افراد در قانون، گفت: جلوگیری از انحصار یکی دیگر از عوامل عدم بروز فساد است و قانون نباید به نحوی طراحی شده باشد که راه های سوء استفاده از آن را باز گذاشته باشد چرا که قانون خوب در کنار اجرای خوب و موثر معنا دارد.

لزوم توانمندسازی شهروندان در مبارزه با فساد

وی با بیان اینکه باید مکانیزم های ایجاد قانون اثربخش وجود داشته باشد، اظهار کرد: مولفه مهم دیگر بحث نظارت و کنترل بر حکم اجرای قانون است و در حاکمیت قانون و مبارزه با فساد، باید دستگاه های نظارتی به اندازه کافی و به صورت کارآمد وجود داشته باشد همچنین این دستگاه ها باید اختیارات کافی و استقلال از بخش عمومی جامعه را داشته باشند.

رئیس کانون وکلای استان اصفهان با انتقاد از عدم توان دستگاه های نظارتی و  عدم آزادی لازم آنها برای کنترل این چرخه معیوب، افزود: باید یک بازخوانی جدید در دستگاه ها ایجاد شود چرا که اگر دستگاه نظارتی ابزارهای لازم را نداشته باشد عملاً فایده ای ندارد همچنین توانمندسازی شهروندان در مبارزه با فساد باید دنبال شود.

وی در تشریح لزوم توانمندسازی  و همکاری شهروندان در مبارزه با فساد، اظهار کرد: باید به این امر توجه شود که چقدر برای افکار عمومی در جلوگیری و مبارزه با فساد ارزش قائل هستیم و اینکه تنها بگوییم مردم فساد را گزارش دهند کافی نیست و باید شهروندان آموزش های کافی در این زمینه را ببینند و شهروندی که از حق و حقوق خود اطلاعی ندارد نمی تواند تأثیری در کنترل مفاسد داشته باشد.

رئیسی در خصوص نقش وکلا در اجرای قانون و مبارزه با فساد، گفت: وکیل خوب در هر سه اصلی که در اصل حاکمیت قانون خوب وجود دارد نقش موثری خواهد داشت و در وجود و اجرای قانون خوب هیچکس بیشتر از یک وکیل و قاضی با قانون ارتباط ندارد و این وکیل است که متوجه کارآمدی یا ناکارآمدی قانون می شود به همین دلیل وکلا نقش موثری در ارتقاء کیفیت قوانین دارند.

ساماندهی موسسات حقوقی غیرمجاز ضروری است

وی با تأکید بر اینکه وکیل برای اجرای قانون تربیت شده است، تصریح کرد: این وکیل است که در اجرای قانون نقش مهمی دارد و در محکمه باید آن را اجرا کند همچنین نظارت بر حکم اجرای قانون هم از دیگر وظایف وکیل است اما این وکیل زمانی می تواند این نقش ها را ایفا کند که در ابتدا اعتبار وکلا حفظ شده باشد.

رئیس کانون وکلای استان اصفهان در خصوص اصل آزادی موکل در انتخاب وکیل، اظهار کرد: همه افراد باید بتوانند به طور آزادانه وکیل خود را انتخاب کنند اما مقرره اخیر دو سال قبل با عنوان تبصره ماده ۴۸ آثار منفی داشته است و اینکه وکلا را به نحوی گزینشی جدا کنیم و  فقط تعداد اندکی از آنها را در پرونده های اقتصادی موثر بدانیم به نوعی مخدوش کردن اصل آزادی انتخاب وکیل است چرا که آزادی انتخاب وکیل در همه اسناد بین المللی ذکر شده است.

وی در خصوص لزوم ساماندهی موسسات حقوقی غیرمجاز، اظهارکرد: این موسسات غیرمجاز معضلات بسیاری برای مردم و دستگاه قضایی ایجاد کرده اند که نه تنها در بحث مبارزه با فساد نقشی ندارند بلکه خودشان عامل ایجاد فساد هستند و با توجه به رأی اخیر دیوان عدالت اداری و تقاضای مردم به دلیل ایجاد مشکلات بسیار آنها برخورد با این موسسات لازم است و باید برای ساماندهی این موسسات غیرمجاز اقدامی اساسی شود که همه این موارد در مبارزه با فساد و اجرای قانون خوب موثر باشند.

کد خبر 405271

منبع: ایمنا

کلیدواژه: كانون وكلا اصفهان قوه قضائیه شفافیت مبارزه با فساد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۸۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چه زمانی واژه «ارتش» جایگزین «قشون» شد؟

واژهٔ «ارتش» از مصوبات انجمن واژه‌گزینی ارتش است که در سال ۱۳۰۳ پایه‌گذاری شد.

به گزارش ایسنا، گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌مناسبت روز ارتش بخشی از کتاب «واژگان نظامی مصوب فرهنگستان ایران» (۱۳۱۴–۱۳۲۰)» از محسن روستایی را به اشتراک گذاشته است. در این متن آمده است: «گروهبان، سرهنگ، ستوان، ...» بخشی از این درجات نظامی که اکنون در زبان فارسی رایج هستند، ساختهٔ انجمن واژه‌گزینی ارتش است که پیش از تأسیس فرهنگستان ایران (فرهنگستان اول) بنیان گذاشته شد.

پس از کودتای سوم اسفند و با تشکیل «ارکان حرب کل قشون»، ساخت واژه‌های فارسی برای مفاهیم جدید، نیاز مهم ساختار نظامی کشور شد. بنابراین، در سال ۱۳۰۳ خورشیدی، انجمنی با حضور نمایندگان وزارت معارف و وزارت جنگ تشکیل شد و برای تعدادی از واژه‌های بیگانه نظامی معادل‌یابی کردند یا اصطلاحات جدیدی را به‌جای واژه‌های قدیمی برگزیدند. واژه‌گزینی برای درجات نظامی و استانداردسازی آنها جزو فعالیت‌های این انجمن بود. 

برخی از این درجات عبارت است از: گروهبان‌یکم (به‌جای وکیل اول)، گروهبان‌دوم (به‌جای وکیل راست)، گروهبان‌سوم (به جای وکیل چپ)، ستوان یکم و دوم و سوم (به‌جای نایب)، ستوان‌یار (به‌جای معین‌نایب)، سرگرد (به‌جای یاور)، سروان (به‌جای سلطان).

انتخاب واژهٔ «ارتش» به‌جای «قشون» نیز از مصوبات این انجمن است

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: روایت رهبر انقلاب درباره رژه ارتش در سال ۵۸ (فیلم) نمایش تسلیحات پیشرفته ارتش ایران در مراسم رژه (عکس)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رئیس آژانس مبارزه با فساد به اتهام فساد بازداشت شد
  • کم اطلاعی ناشران و ممیزان مهمترین دلایل عدم معافیت مالیاتی است
  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • از چه زمانی واژه «ارتش» جایگزین «قشون» شد؟
  • «قشون» از چه زمانی «ارتش» شد؟
  • تخریب قبور ائمه بقیع از تلخ‌ترین حوادث تاریخ اسلام بود
  • رای دیوان عالی کشور در مورد قانون مبارزه با مواد مخدر
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق
  • ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی