Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رابرت مکر» سفیر بریتانیا در تهران شب گذشته در تجمع افراد مقابل دانشگاه امیر کبیر بازداشت شد. به گفته شاهدان وی اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه کرده بود. ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ سیاسی گزارش و تحلیل سیاسی نظرات - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم-  شب گذشته جمعی از افراد و برخی دانشجویان در اعتراض به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی تجمعی را مقابل دانشگاه امیرکبیر انجام دادند که ساعاتی بعد سمت و سوی رادیکال به خود گرفت و شعارهای ساختارشکنانه سر داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر مهم این تجمع مربوط به حضور رابرت مکر سفیر بریتانیا در تهران مقابل بود که توسط ماموران ناجا دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. 

منابع مطلع به تسنیم گفته‌اند مغازه‌ای روبروی دانشگاه امیرکبیر محل اصلی هماهنگی‌های سفیر انگلیس در این ماجرا بوده است و وی اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه کرده بود.

وزارت امور خارجه نیز صبح امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر در این خصوص است.

با توجه به حضور نامتعارف سفیر انگلستان در این تجمع، ایران می‌تواند براساس قانون کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی وی را عنصر نامطلوب تشخیص داده و خواستار اخراج وی به‌دلیل دخالت در امور داخلی ایران شود. 

کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی یک معاهده بین‌المللی در مورد روابط کنسولی است که 24 آوریل 1963 در وین به تصویب رسیده و در اکثر کشورهای جهان -ازجمله ایران و انگلستان- اعتبار قانونی دارد. 

اگر براساس گزارش ناجا حضور سفیر در این تجمع برای تحریک افراد یا سمت و سو دادن به تظاهرات‌کنندگان باشد(امری که شاهدان عینی آن را تایید می‌کنند) این حرکت سفیر مصداق دخالت در امور داخلی کشور است. براساس ماده 55 قانون کنوانسیون وین، "کلیه اشخاصی که از مزایا و مصونیتها بهره‌مند می‌باشند بدون آن که به مزایا و مصونیتهای آنان لطمه‌ای وارد آید مکلفند قوانین و مقررات دولت‌پذیرنده را محترم شمرده و از مداخله در امور داخلی آن دولت خودداری کنند."

براین اساس می‌توان براساس ماده 23 قانون کنوانسیون وین که مربوط به ماموران کنسولی است، رابرت مکر را عنصر  نامطلوب دانست و درخواست اخراج وی را کرد. 

بند یک ماده 23 کنوانسیون وین می‌گوید "دولت پذیرنده می‌تواند در هر زمان به دولت فرستنده اطلاع دهد که یکی از مأموران کنسولی را شخصی نامطلوب می‌داند یا هر یک از کارکنان دیگر‌کنسولی را غیر قابل قبول می‌شمارد. در این صورت دولت فرستنده حسب مورد شخص مورد نظر را فرا خوانده یا به مأموریت او در آن پست کنسولی‌ پایان می‌دهد."

انتهای پیام/

R31462/P/S1,1411/CT12 واژه های کاربردی مرتبط دانشگاه امیرکبیر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر دانشگاه امیرکبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه چین نسبت به اتهام جاسوسی اتباع آلمانی برای این کشور واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که اتهام های آلمان مبنی بر بازداشت جاسوسانی که برای چین کار می کردند، بی اساس و فریبکاری سیاسی است.

وزارت خارجه چین از این کشور خواست تا از دروغ پراکنی علیه این کشور دست بردارند.

سفارت چین در برلین هم این اتهامات را رد کرده و از آلمان خواسته از اتهامات جاسوسی برای دستکاری سیاسی وجهه چین و بدنام کردن آن، دست بردارد.

سه آلمانی به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شدند. دادستان آلمان اعلام کرده این افراد از دو سال پیش، اطلاعات حساس را در اختیار دستگاه های اطلاعاتی چین قرار داده اند.

براساس اعلام دادستانی فدرال آلمان، پلیس این کشور جیان جی، دستیار یکی از نامزدهای حزب «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمان اروپا را به ظن جاسوسی در پرونده‌ای که «به شدت بغرنج» توصیف شده، بازداشت کرده است.

جیان جی از کارمندان ماکسیمیلیان کراه، نامزد مطرح حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا است. او به انتقال گزارش‌های مرتبط با مذاکرات و تصمیمات پارلمان اروپا به سرویس اطلاعاتی چین متهم است.

فرد بازداشت‌شده در بروکسل و همچنین درسدن در شرق آلمان سکونت دارد و به ادعای دادستانی این کشور، از شخصیت‌های اپوزیسیون چین نیز جاسوسی کرده است.

کد خبر 6086794

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • زالوژنی سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد
  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • اخراج پناهجویان از بریتانیا