Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه دشمنان تبلیغات گسترده‌ای برای صرف‌نظر از سفر به ایران و کنسل کردن پرواز‌ها در این روز‌ها داشته‌اند، گفت: البته این‌ها اثر می‌گذارد، اما ظرفیت گردشگری در کشور به حدی بالاست که شرایط به سرعت قابل ترمیم بوده و حالت پیش‌رونده و رو به جلوی گردشگری تدام می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه فی مابین جهاددانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در راستای توسعه همکاری‌های بین‌بخشی برای تحقق توسعه پایدار در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، در محل پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان امضای این تفاهم‌نامه طی سخنانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در طول این سال‌ها و در همه بخش‌های کشور کمک‌های شایانی به پیشبرد برنامه‌ها و اهداف جمهوری اسلامی داشته و نهادی خدمتگزار در کشور بوده است، اظهار کرد: گزافه نیست اگر بگویم از زمان دانشجویی خاطرم است گام‌های بلند پژوهشی در کشور را جهاددانشگاهی پایه‌گذاری کرد و کار‌های پژوهشی مهمی را آغاز کرد و امروز به جایی رسیده که پارک علوم و فناور‌های نرم فرهنگی را راه‌اندازی کرده است. در سال‌های اخیر نیز شاهد تحولات بزرگتر و مهمتر در حوزه پژوهش بوده‌ایم.

مونسان با تاکید بر اینکه قطب علمی گردشگری را دانشگاه علم و فرهنگ بر عهده گرفته و پس از آن به سایر دانشگاه‌ها هم توسعه پیدا کرده، ادامه داد: فارغ التحصیلان زیادی در حوزه گردشگری تربیت شده و وارد این عرصه شدند. ما نیز به عنوان متولی در این عرصه قرار است در زمینه اکوپارک و اکوتوریست کار‌هایی انجام دهیم. علی‌رغم همه تهدیدات محیطی که برای حوزه گردشگری پیش می‌آید، اما ظرفیت ذاتی گردشگری در کشور به حدی بالاست که این اتفاقات طی می‌شود و گردشگری به قوت خود باقی است.

وی افزود: دشمنان ما تبلیغات گسترده‌ای برای صرف‌نظر از سفر به ایران و کنسل کردن پرواز‌ها داشته‌اند و این روز‌ها هم حادثه تلخ سقوط هواپیما را دلایل هجوم به کشور قرار داده‌اند، البته این‌ها اثرات خود را می‌گذارد، اما ظرفیت گردشگری در کشور به حدی بالاست که شرایط به سرعت قابل ترمیم است و حالت پیش‌رونده و رو به جلوی گردشگری تدام می‌یابد.

مونسان گفت: پیش نیاز این پیشروی توجه و تعمیق جنبه‌های علمی حوزه گردشگری است. GDP کشور ما در حوزه گردشگری طبق آمار سازمان جهانی گردشگری ۱۱.۷ درصد است. اما آنچه اتفاق می‌افتد و در این آمار کمتر نمود دارد این است که در محاسبات ملی سهم مشخصی برای گردشگری وجود ندارد. بانک مرکزی به حساب‌های اقماری حوزه گردشگری نمی‌پردازد. گردشگری امری فرابخشی است و در همه بخش‌ها اثر دارد، لذا سهم آن در GDP کشور اعلام نمی‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: خوشبختانه با کمک دانشگاه علم و فرهنگ قرار است با شکل‌گیری حساب‌های اقماری گردشگری درآمد‌های این حوزه ساماندهی شود. معتقدیم گردشگری محرک اقتصاد کشور است، گردشگری ایجاد درآمد می‌کند و حوزه‌های پوشاک، حمل و نقل و صنایع مرتبط با آن و حوزه غذایی را رونق می‌دهد. گردشگری در مقابل سایر حوزه‌ها در کشور کمترین سهم درآمدی را از دولت داراست و اقتصادی بزرگ و پردرآمدی است. اگر تامین اعتبارات گردشگری به طور کامل تامین شود، ظرف یکسال آینده درآمد حاصل از گردشگری در صدر حوزه اقتصاد در کشور قرار خواهد گرفت. این ظرفیت ذاتی در کشور وجود دارد که با حداقل کمک‌ها گردشگری تحولات گسترده‌ای داشته است.

به گفته مونسان؛ در تدوین برنامه اقدام ملی که با همکاری سازمان گردشگری یونسکو در حال انجام است دانشگاه علم و فرهنگ نقش ویژه‌ای داشته است، همچنین سند توسعه گردشگری کشور آماده شده و در کمیسیون مربوطه در مجلس در حال بررسی است. اسناد پایه‌ای گردشگری در حال تدوین و تهیه است که اگر به ابلاغ نهایی برسد تحولات بسیاری در این عرصه را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم این تفاهم‌نامه همکاری مشترک بتواند در رسیدن به اهداف ذکرشده در آن موثر باشد چرا که بزرگترین برجستگی آن هم حمایت وزارتخانه و جهاددانشگاهی از اقدامات در عرصه گردشگری است، گفت: باز کردن پای طراحان جوان به حوزه صنایع دستی و گردشگری مهمترین اقدام برای برندسازی در موضوع بسته‌بندی محصولات و صنایع فرهنگی بوده و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. کالا‌های با ارزش صنایع دستی ما باید برندسازی شوند. موضوع دیگر کاربردی سازی صنایع دستی است که با قیمت ارزان‌تر و ویژگی کاربردی بودن مورد استفاده مردم و جامعه جهانی قرار بگیرد.

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم در سخنانی با تاکید بر اینکه ارتقای هویت ملی دانشجویان و دانشگاهیان مهمترین دلیل راه‌اندازی پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: علاقه‌مند هستیم در حوزه گردشگری کار را با دانشجویان خارجی و در ابتدا با فارسی‌زبانان پیش ببریم. امید داریم از حمایت‌های وزارت گردشگری در این زمینه استفاده کنیم. از جمله مهمترین اقدامات جهاد در بحث گردشگری، راه‌اندازی نخستین پژوهشکده گردشگری به همت جهاددانشگاهی مشهد بود که کار‌های تحقیقاتی ارزنده‌ای در این زمینه انجام می‌دهد. همچنین اقدام به برگزاری چندین دوره همایش بین‌المللی خلیج فارس کرده‌ایم که در موضوع اشاعه اهمیت خلیج فارس بوده است.

طیبی افزود: معتقدیم حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی زود می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و فعالیت در این عرصه از لحاظ روحی و روانی برای مردم کشور ما هم مناسب باشد. صنایع فرهنگی سال‌هاست در دنیا مطرح است و روی آن کار می‌کنند ما نیز که میراث‌دار تمدن و فرهنگ کهن هستیم می‌توانیم در این حوزه اقتصاد فعالی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم سرعت بخشیدن به فعالیت‌های ما در این عرصه در راستای اهداف فعالیتی وزارتخانه مطبوع باشد.

سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در سخنانی با بیان اینکه این دانشگاه تلاش دارد دانشگاه کارآفرین باشد، اظهار کرد: یکی از اقدامات این دانشگاه برای توسعه کارآفرینی راه‌اندازی پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بوده است. دانشگاه علم و فرهنگ دارای پنج دانشکده و هشت هزار و ۵۰۰ دانشجو در مشغول به تحصیل است. دانشکده گردشگری از جمله دانشکده‌هایی است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو تربیت می‌کند. امید داریم بتوانیم توسعه علمی گردشگری را با کمک وزارت گردشگری دنبال کنیم. انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۰۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ ولی جهانی افزود: ماموران کلانتری ۱۱ شهر رودبار، ۳۳ شی تاریخی و فرهنگی را با حکم دادستان رودبار از قاچاقچیان در این شهر کشف و توقیف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: این اشیای عتیقه شامل مُهره ، سنگ تزیینی ، ظرفی سفالی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد ، مُهر و جامُهری ، سکه مفرغی فلوس ضرب شهر رشت است که در این عملیات کشف شد.

وی گفت: کارشناسان ارزش اشیای عتیقه کشف شده را ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی وظیفه همه افراد جامعه است، از مردم خواست کرد در صورت مشاهده و یا اطلاع از قاچاق اشیای تاریخی، موضوع را به اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد
  • مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی
  • مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی است
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار