Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@05:31:17 GMT

شکوفایی ظرفیت‌های مغفول اقتصادی؛ در گرو پژوهش

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۱۵۷۱

شکوفایی ظرفیت‌های مغفول اقتصادی؛ در گرو پژوهش

ظرفیت‌های مغفول اقتصادی در استان سمنان با رویکردهای پژوهشی به توسعه و رونق کسب و کار ختم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، پژوهش و توجه به فناوری یکی از موارد مهمی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و رشد کشور قرار گیرد و باید به این امر بیش از همیشه توجه کرد.

نوآوری و خلاقیت در سایه آموزش صحیح بارور می‌شود و باید به آموزش و در ادامه، پژوهش‌های کاربردی توجهی جدی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلوگیری از خروج نیروی کار ماهر؛ یک ضرورت

در این میان، افزایش اعتبارها برای اجرای طرح‌های پژوهشی در استان سمنان باید لحاظ شود و جلوگیری از خروج نیروی کار ماهر از استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

اجرای طرح‌های پژوهشی در استان سمنان مبتنی بر رویکردهای علمی و عملیاتی بوده و استفاده از رویکردهای علمی با هدف فرآوری واحدهای معدنی و دستیابی به دانش فنی برای جلوگیری از خام فروشی در دستور کار باشد.

توجه به از ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان برای توسعه لحاظ شود و ارائه بانک مسأله در بخش صنعت و معدن استان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و استادان دانشگاه‌های سمنان برای توسعه استان ضرورت دارد.

طرح‌های پژوهشی کارگروه‌های مختلف برنامه محور و در کوتاه‌مدت اثری بخشی آن قابل لمس باشد و راه‌حل‌هایی برای توسعه استان در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت، معدن و... با رویه‌های پژوهشی در دستور کار قرار گیرد.

روند توسعه استان با رویکردهای پژوهشی به‌صورت جدی پیگیری شود و دولت از طرح‌های پژوهشی جامع که منجر به توسعه استان شود حمایت کند.

تخصیص به‌موقع اعتبارها؛ نیاز جدی

مسعود نصیری‌زرندی، رئیس دانشگاه سمنان و دبیر کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: دانشگاه سمنان با رویکردهای کارشناسی برای توسعه استان در بخش‌های مختلف اقتصادی مبتنی بر رویکرد علمی تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: تخصیص به‌موقع اعتبارها از سوی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح‌های پژوهشی مورد اجرایی قرار گیرد.

دبیر کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان سمنان ادامه داد: اولویت‌های پژوهشی مبتنی بر نیاز استان از سوی استادان دانشگاه و پژوهشگران مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

نصیری‌زرندی بیان کرد: انگیزه استادان دانشگاه سمنان برای اجرای طرح‌های پژوهشی و علمی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در استان قابل توجه است.

وی گفت: توسعه و رونق اقتصادی با رویکردهای علمی مورد توجه دانشگاه و مسؤولان در استان است.

دبیر کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان سمنان ادامه داد: ظرفیت‌های مغفول اقتصادی استان با رویکردهای پژوهشی به توسعه و رونق کسب و کار ختم می‌شود.

انتهای پیام/2249/ک/

منبع: فارس

کلیدواژه: پژوهش استان سمنان توسعه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۱۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل دانشمند ایرانی برای تجزیه رنگ‌های سمی موجود در فاضلاب

پژوهشگران استرالیایی با همکاری دکتر «آناهیتا معتمدی‌زاده» دانشمند ایرانی، یک روش پیشگامانه را برای تجزیه و از بین بردن مواد آلی مضر به ویژه رنگ‌ها در فاضلاب صنعتی ابداع کرده‌اند که در آن از نانوخوشه‌های طلا استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، کره زمین با چالش‌های بسیاری روبه‌روست که رسیدگی به همه آنها لازم است.

به نقل از نانومگزین، یکی از چالش‌هایی که باید فورا حل شود، کاهش آلودگی آب ناشی از رنگ‌های صنعتی به‌کاررفته در بخش‌های گوناگون از جمله منسوجات، مواد غذایی و لوازم آرایشی است. این فوریت بر نیاز حیاتی به راه‌حل‌های سازگار با محیط زیست و پایدار تأکید می‌کند. در این راستا، جوامع صنعتی و علمی به طور فعال روش‌های جایگزینی را دنبال می‌کنند که با استانداردهای زیست‌محیطی همسو باشند.

در یک گام نوآورانه برای پرداختن به این موضوع، پژوهشگران «دانشگاه فلیندرز»(Flinders University) از یک روش پیشگامانه برای تجزیه و از بین بردن مواد آلی مضر مانند رنگ‌های «آزو»(Azo) رونمایی کرده‌اند که در پساب‌های صنعتی وجود دارند. این روش از یک روش فوتوکاتالیز شیمیایی پیچیده استفاده می‌کند که از نور فرابنفش انرژی می‌گیرد تا آلاینده‌ها را تجزیه کند.

هسته اصلی این پژوهش که توسط پروفسور «گانثر اندرسون»(Gunther Andersson) از «موسسه علم و فناوری نانومقیاس فلیندرز» هدایت می‌شود، تولید سازه‌های فلزی کوچک است. این سازه‌ها شامل خوشه‌های ۹ اتمی طلا هستند که به طور پیچیده با سطوح دی‌اکسید تیتانیوم پیوند دارند. تعامل بین این اجزا تحت تأثیر نور فرابنفش، مجموعه‌ای از واکنش‌ها را پدید می‌آورد که مواد شیمیایی سمی را تجزیه می‌کنند.

اندرسون درباره این فرآیند توضیح داد: کمک‌کاتالیـزورها یا کوکاتالیست‌های نانوخوشه‌ای طلا، میزان کار فوتوکاتالیستی دی‌اکسید تیتانیوم را بالا می‌برند و زمان لازم را برای تکمیل واکنش تا ۶ برابر کاهش می‌دهند.

یافته‌های این پژوهش، کارآیی و پتانسیل این روش نوآورانه را به نمایش می‌گذارند.

این روش، یک جایگزین قوی را برای فرآیندهای شیمیایی معمولی ارائه می‌کند که برای تصفیه آب استفاده می‌شوند. این روش با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم‌های فوتوکاتالیز نیمه‌هادی می‌تواند مجموعه وسیعی از آلاینده‌های آلی را به طور موثر از بین ببرد و آنها را به آب و دی‌اکسید کربن تبدیل کند. اندرسون خاطرنشان کرد که کارآمدی این سیستم در تجزیه مولکول‌های پیچیده مانند رنگ‌های آزو، بر اهمیت آن تأکید می‌کند.

ضرورت چنین راه‌حل‌های پیشرفته‌ای، ناشی از تأثیرات زیست‌محیطی صنایع شیمیایی گوناگون است که رنگ‌های خطرناک و غیر قابل تجزیه زیستی را در منابع آب طبیعی تخلیه می‌کنند. بسیاری از این آلاینده‌ها شامل رنگ‌های آزو، حاوی «متیل اورانژ»(Methyl orange) هستند که به دلیل ماهیت محلول در آب خود، در صنعت رایج است.

گروه دانشگاه فلیندرز با تکیه بر این نکته، کاربرد کوکاتالیست خوشه‌ای طلا را در ارتباط با نیمه‌هادی‌های اصلاح‌شده بررسی کرده‌اند. این روش در تجزیه متیل اورانژ نویدبخش است و تطبیق‌پذیری و پتانسیل سیستم‌های فوتوکاتالیز آنها را بیشتر نشان می‌دهد.

دکتر «آناهیتا معتمدی‌زاده» فارغ‌التحصیل دانشگاه فلیندرز و پژوهشگر «مرکز کاتالیزور و انرژی پاک» در «دانشگاه گریفیث»(Griffith University)، با برجسته کردن محدودیت‌های روش سنتی تصفیه آب، درباره ناکافی بودن سیستم‌های مرسوم در حذف مواد سمی از فاضلاب صحبت کرد.

معتمدی‌زاده توضیح داد: دلیل ناکافی بودن سیستم‌های مرسوم در حذف مواد سمی از فاضلاب این است که برخی از مواد شیمیایی به ویژه آنها که حلقه‌های آروماتیکی دارند، در برابر تخریب شیمیایی، فتوشیمیایی و بیولوژیکی مقاوم هستند. این چالش از آن جهت تشدید می‌شود که چنین فرآیندهایی اغلب با تشکیل شدن محصولات جانبی خطرناک همراه هستند.

این گروه پژوهشی با بررسی‌های خود، آرزوی اصلاح و گسترش روش‌های تخریب فوتوکاتالیستی را دارند و تلاش می‌کنند تا راه حل جامع‌تری را برای معضل فراگیر آلودگی آب ارائه دهند. این جاه‌طلبی در پژوهش دکتری معتمدی‌زاده نیز دیده می‌شود که شامل بررسی روش‌های موثر برای تجزیه فاضلاب کارخانه‌های شراب‌سازی است و کاربرد گسترده‌تر یافته‌های پژوهش را در مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی جهان نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها چگونه رشد اقتصادی محلی را افزایش می‌دهند؟
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • کسب رتبه الف توسط چهار مجله پژوهشی دانشگاه کردستان
  • توسعه طرح های مطالعاتی و پژوهشی شیلات در اردبیل
  • تصویب ۹ طرح پژوهشی کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • دانشگاه صنعت نفت میان برترین‌ها
  • همکاری مشترک دانشگاه آزاد کرمانشاه با دانشگاه‌های خارجی
  • همکاری مشترک دانشگاه آزاد کرمانشاه با برخی دانشگاه‌های خارج کشور
  • راه حل دانشمند ایرانی برای تجزیه رنگ‌های سمی موجود در فاضلاب
  • آغاز ثبت نام در پنجمین دوره جشنواره علمی-پژوهشی پژوهش سرا‌های دانش آموزی