Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲۲ دی سالروز درگذشت مردی است که پدر موسیقی فولکوریک گیلان لقب دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، ۲۲ دی سالروز درگذشت مردی است که پدر موسیقی فولکوریک گیلان لقب دارد. اگرچه ۱۲سال از دم فروبستن احمد عاشورپور می‌گذرد، اما طنین صدای وی هنوز در غازیان و موج‌شکن انزلی طنین‌انداز است.

مردم هنوز آهنگ‌هایش را دوست دارند و هرجا که می‌روی طنین صداي عاشورپور می‌آید؛ در اسکله و بندر و ماهی‌گیران به وقت پره‌اندازی و کرجی ران‌ها و زنان شالیکار به‌وقت نشای برنج، کارگران و راننده پشت فرمان و بچه‌هاي امروز و فردا ترانه‌هايش را گوش می‌دهند و با خود زمزمه می‌كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

احمد عاشورپور اگرچه مهندس کشاورزی بود ولی خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرایی بود که بیشتر ترانه‌های او به زبان گیلکی و برخی نیز به زبان فارسی است و به خاطر فعالیت‌هایش در انتشار ترانه‌های گیلکی، به‌عنوان پدر موسیقی محلی (فولکلور) گیلان از وی یاد می‌شود.

احمد عاشورپور، در ۱۸ بهمن ۱۲۹۶ در غازیان بندر انزلی زاده شد. تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش گذراند و چنان که خودش در مصاحبه‌ای گفته است، وزن و قافیه و ریتم در شعر را در همین دوران و با مطالعه اشعار کلاسیک ایرانی و از جمله دیوان شمس تبریزی، آموخته است.

عاشورپور آوازخوانی و ترانه‌سرايی را به شكل غيرحرفه‌ای از دبيرستان آغاز كرد و بعدها به يادگيری موسيقي پرداخت. سال‌های ابتدايی دانشگاه در جمع‌های دوستانه و كنسرت‌های بندرانزلی ترانه می‌خواند و در سال ۱۳۲۲ به ابوالحسن صبا معرفی شد و اینگونه صدای عاشورپور به رادیو تهران رسید و به خوانندگی پرداخت.

وی به دعوت روح‌الله خالقی با انجمن ملی موسیقی همکاری ‌کرد. همکاری عاشورپور با رادیو دو دوره بین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ و ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۳۸بود. شعر چند ترانه او را شادروان «جهانگیر سرتیپ پور» سروده است.

جلوه‌های گوناگون زندگی احمد عاشورپور، نشانگر مجموعه‌ای از ویژگی‌های بارز و برجسته در شخصیت اوست. در عرصه هنر عاشورپور، آهنگ‌ساز، ترانه‌پرداز و خواننده‌ای با صدای گرم و رسا بود. نخستین بار عاشورپور با توصیه استاد ابوالحسن صبا به رادیو رفت، در آن زمان او و معتمد وزیری (از اهالی کردستان) نخستین کسانی بودند که ترانه‌های محلی را به عرصه رادیو کشاندند.

در دورانی که ترانه‌های محلی بسیار حقیرتر از خواندن ترانه‌های معمول به نظر می‌آمد، او به خواندن ترانه‌های مردمی پرداخت، ترانه‌هایی که رنگ و بوی زندگی مردم کوچه و بازار، مردم زحمت‌کش و تهیدست را داشت. در سال ۱۳۳۲ وقتی عاشورپور از فستیوال هنری جوانان در بخارست به ایران باز می‌گشت او را بازداشت کردند و به زندان رفت و سپس به تعبیدگاه خارک فرستاده شد. پس از آزادی به هر جایی که برای کار کردن پا می‌گذاشت بی‌درنگ نامه ساواک هم در پی او می‌آمد با این مضمون که به مهندس احمد عاشورپور شغل حساس واگذار نکنید. ولی توانایی‌های علمی و مدیریتی مهندس عاشورپور چنان بود که سرانجام راه را می‌گشود و دیگران را به تکریم در مقابل دانش خود وا می‌داشت. در یک فقره از تدبیرهای علمی و فنی او جان۲۸ هزار دام را از خطر مرگ رهایی داد.

وقتی در دوران سربازی در برابر سربازان به گونه احمد سیلی زده شد و از پرسیده شد که تو برای چه کسی می‌خوانی؟ عاشورپور روی برگرداند و رو به سربازان گفت: من برای شما می‌خوانم و خواند: آی لیلی، جان لیلی، می جان جانان لیلی و به گفته شاهدان همه سربازان با او، هم‌صدا شدند.

عاشورپور در عرصه هنر، خلاق بود، او به خوبی می‌دانست که هنر وقتی زنده است که مانند هر پدیده زنده دیگر در کار دفع و جذب باشد و موزیسین خلاق کسی است که در کار خود عناصر مثبت را از فرهنگ موسیقیایی سایر ملت‌ها جذب و بعضی عناصر منفی یعنی عناصر کهنه و بی‌اثر را دفع کند. او می‌دانست اصالت معنای کهنگی و در جا زدن ندارد بلکه هنر وقتی اصالت دارد که ضمن در برداشتن ویژگی‌های عمومی، دارای مهم ترین شاخص ماندگاری یعنی محصول زمانه‌اش باشد و از دل نیازهای زمانه برآمده باشد.

او فرق موسیقی کهن و ارگانیک را با موسیقی اصیل روزآمد معنا کرد و بر همین اساس بود که او با موسیقی مردمی اروپا آشنایی یافت و نزد یک خانم اتریشی به آموزش موسیقی پرداخت.

موسیقی عاشورپور نه تقلید مبتذل از موسیقی غرب بود و نه بیان ساده و بلاواسطه ملودی‌های تکراری مردم کوچه و بازار. موسیقی عاشورپور بازآفرینی خلاق و هنرمندانه موسیقی فولکور و مردمی بود.

امید، عنصر شاخص محتوای ترانه‌های عاشورپور بود، مردمی که در پهنه شالیزارها به جنگ زالوها می‌روند تا زندگی را پیدا کنند، آن‌ها موسیقی امید بخش و نشاط آور می‌خواهند، موسیقی که توفان دریا را بسراید و در غوغای جمعه بازار، زندگی را به عرصهٔ کلام بکشاند.

ترانه‌های عاشورپور آکنده از امید بود. عاشورپور آرزو داشت يك كنسرت مجانی براي همشهريانش روی موج‌شكن انزلی برگزار کند، آرزويی كه تحقق نيافت. خاطرات وی در کتابی تحت عنوان «آفتاب خیزران، دریا طوفان» به چاپ رسیده است.

عاشورپور در ۲۲دی ماه ۱۳۸۶ در تهران درگذشت و در گورستان بی بی حوریه در غازیان بندرانزلی به خاک سپرده شد.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی مسجد سردار سلیمانی سردار شهید قاسم سلیمانی سردار سلیمانی مسجد شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۳۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان

رییس کل دادگستری خوزستان از تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علی دهقانی در جلسه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ستاد مستندسازی وزارت نیرو با هدف رونمایی از اسناد مالکیت اراضی بستر رودخانه‌ها و املاک وقفی دولتی خوزستان که شامگاه دوشنبه (3 اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد، گفت: امنیت یک مقوله بسیط و از نیازهای اساسی جامعه است. یکی از مهمترین ابعاد امنیت، امنیت اموال و دارایی مردم جامعه و بیت‌المال است. با توجه به اینکه اموال غیرمنقول سهم قابل توجهی در دارایی جامعه دارد، تامین امنیت مالکیت مردم و جامعه، به عبارتی صیانت از مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی یکی از وظایف بسیار مهم حاکمیت است.

وی ادامه داد: تثبیت مالکیت و صیانت از مالکیت، کاری حاکمیتی است و به این دلیل، سازمان ثبت اسناد و املاک از سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است. اعتبار دادن به معاملات غیررسمی، مالکیت اموال غیرمنقول را به خطر می‌اندازد و این یک تهدید است. اگر اعتبار اسناد عادی باشد، به مالکیت اموال غیرمنقول تزلزل وارد می‌کند بنابراین برای ترویج انجام معاملات به صورت رسمی تلاش می‌شود تا از تزلزل مالکیت مردم و جامعه جلوگیری شود.

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: با ترویج معاملات رسمی، مالکیت در جامعه تثبیت پیدا می‌کند و امروز در خوزستان شاهد هستیم که با تلاش همه مدیران استانی و فراهم کردن زمینه تثبیت مالکیت در همه عرصه‌ها، اقدامات بزرگی انجام، اختلافات برطرف و تداخلات رفع شد.

دهقانی با اشاره به تثبیت اراضی در خوزستان عنوان کرد: امروز تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی مردم در خوزستان به  70 درصد رسیده که به اندازه چهار استان است. در حوزه صدور اسناد رسمی نیز اختلافات و موانعی در استان وجود داشت که با تلاش انجام‌شده، سند بیش از 66 هزار هکتار اراضی وقفی پس از 100 سال صادر شد.

وی افزود: در عرصه ملی در خوزستان، بیش از 99 درصد یعنی 4 میلیون و 700 هزار هکتار تثبیت شده است. در حریم و بستر رودها نیز اقدامات بزرگی انجام شد که حاصل تلاش مدیران است.

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: تالاب‌های استان سرمایه ملی هستند و برای اولین بار در کشور، سند به صورت مستقل برای تالاب‌ها صادر شد. با کمک مدیران، برای اولین بار 3 هزار و 860 هکتار از مساحت تالاب‌ها در خوزستان تثبیت شد. اعمال حق مالکیت با صدور سند مالکیت انجام می‌شود که این کار بزرگ در استان انجام شده است.  

وی بیان کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال، تثبیت مالکیت در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید اهمیت دارد. اینکه سرمایه‌گذاری تثبیت مالکیت داشته باشد، قطعا موجب تقویت تولید می‌شود. تلاش می‌کنیم تثبیت مالکیت را در حوزه تولید و صنعتی در خوزستان به بهترین وجه به منصه ظهور برسانیم.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • آوای ۵۰۰۰ ساله در لرستان به روایت تسنیم از خنیاگران سرنا
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی خوزستان
  • گزارشی از تولد رادیو در ایران؛ از هیاهوی مردم در میدان توپخانه تا نخستین آوازخوانان
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان
  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • اظهارات جنجالی علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، اعتراضات سال 1401 و ...