Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به پایان رسید. این جشنواره هر سال مستند‌ها و فیلم‌های سینمایی را اکران می‌کند. فرصتی دست داد تا با دو داور این جشنواره گفت‌وگو و کیفیت آثار و عملکرد تیم اجرایی را بررسی کنیم.

برخی آثار کلیشه‌ای و با موضوعات تکراری بودند

حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان داور بخش پایش و پالایش مسائل اجتماعی، در دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ابتدا به تعداد آثار در بخش پایش و پالایش مسائل اجتماعی اشاره و  بیان کرد: ۱۷ فیلم امسال در بخش پایش و پالایش اجتماعی شرکت کرده بود. کیفیت بعضی آثار خیلی خوب بود، اما چند اثر در زمینه محتوا و شیوه پرداخت مشکل داشتند. این مستند‌ها کلیشه‌ای بودند و یا سوژه‌های تکراری و نزدیک به هم داشتند.

داور جشنواره عمار درباره هویت این جشنواره و رسالتی که بر عهده دارد، اظهار کرد: جشنواره عمار هویتش متفاوت از دیگر فستیوال‌هاست. مجموعه جشنواره عمار و تیم اجرایی آن باید عدالت رسانه‌ای را تامین کنند. موضوعاتی که عموماً ساختار‌های رسمی نمی‌بینند یا کمتر می‌بینند و رسانه ملی کمتر آن را پوشش می‌دهد، باید با چشمان تیزبین مستند سازان و فیلم سازان دیده شود. باید سوژه‌هایی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در بخش تولید نشان داده شود. باید بازتولید عدالت خواهی و مطالبه گری اتفاق بیفتد و آثار به جنبش‌ها و مطالبات بچه‌های انقلابی کمک کند.

وی ادامه داد: نباید فقط بحث اکران و دیده شدن یک فیلم یا مستند مطرح باشد. گام سوم دیده شدن اثر است؛ دو گام نخست که اشاره شد، بسیار مهم‌تر هستند که معمولاً جشنواره‌ها آن را ندارند. جشنواره فیلم عمار می‌تواند فراگیرتر و همه جانبه‌تر از این باشد؛ این جشنواره خیلی جا دارد که اثرگذار شود. باید به جایی برسد که یک پشتیبان رسانه‌ای و هنری برای جنبش عدالت خواهی و مطالبه گری انقلابی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قنبریان در پایان به نقطه ضعف جشنواره اشاره کرد و گفت: اگر یک بانک سوژه‌ در جشنواره عمار باشد، خیلی‌ها از جمله مردم می‌توانند در زمینه سوژه یابی و معرفی آن به مستند سازان و فیلم سازان کمک کنند. به این ترتیب دیگر تولید کنندگان آثار سراغ سوژه‌ها و فرم‌های تکراری نمی‌روند.

درباره موضوعاتی که در بالا ذکر شد با محمد مهدی خالقی داور بخش جنگ نرم جشنواره عمار هم گفت و گو کردیم.

جشنواره عمار موج خوبی میان مستندسازان راه انداخته است

او به خبرنگار ما گفت: جشنواره عمار یک فستیوالِ متکی به محتوای انقلاب اسلامی است و این موضوع را همیشه شفاف بیان کرده است. به همین دلیل می‌تواند برای فیلمسازانی که خود را علاقه‌مند به جریان انقلاب می‌دانند، تاثیرگذار باشد. جشنواره موج خوبی در بین کارگردانان انقلابی ایجاد کرده و با سامانه اکران‌های مردمی انگیزه خوبی به فیلمسازان داده است. جشنواره شبکه‌ای را ایجاد کرده که فیلمسازان خیلی به آن علاقه‌مند هستند؛ روند جشنواره فیلم را به دست مخاطب مد نظر ما می‌رساند.

خالقی ادامه داد: جشنواره عمار باید در افق‌ آینده اش گسترش نفوذ و اکران‌های بین المللی را مد نظر قرار دهد. مسئولان جشنواره باید به جز اکران‌های سراسری مردمی در داخل ایرانی، اکران‌های سراسری مردمی در شبکه‌ای متشکل از مستضعفان جهان و با حضور همه ادیان و مذاهب را ایجاد کنند. از نظر کمّی هر دوره شاهد افزایش آثار بودیم. آثاری که در بخش جنگ نرم دیدم، رشد بسیار خوبی از نظر تکنیک و محتوا داشته‌اند. جشنواره هم شناخته‌تر شده و به این ترتیب فیلمسازان و مخاطبان آن نیز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: وقتی افزایش تولید را شاهد هستیم، طبیعتاً فیلمسازان پس از اینکه دیده شوند به سمتی می‌روند که آثارشان را ارتقا دهند. ما امسال جایزه ویژه پژوهش را اهدا کردیم؛ چراکه آثار سطح بالا و درجه یک داشتیم که پژوهش‌های فراوانی برای ساخت آن انجام شده بود. جشنواره عمار، فیلم‌هایی دارد که قابلیت اکران جهانی دارند.

این مستندساز و داور جشنواره عمار در پایان به اهمیت مستند سازی اشاره کرد و گفت: ما اگر در ادبیات شعر را پیشانی بدانیم، مستند، پیشانی رسانه‌های تصویری انقلاب اسلامی است. مستند‌های خوب و قوی داریم که در جشنواره عمار حضور پیدا می‌کنند و در جشنواره‌های دیگر هم مطرح و پذیرفته می‌شوند. مثلا مستند «بانو» امسال در بین ۱۰ مستندِ حاضر در جشنواره فیلم فجر است و در جشنواره حقیقت جایزه دریافت کرده است. البته نباید فراموش کنیم که رشد و پیشرفت در تولیدات مستند انقلابی را مدیون یک شهید بزرگوار به نام مرتضی آوینی هستیم. 

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشنواره فیلم عمار مستند سینمایی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزای علم و فناوری آنا، پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آنها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام می‌دادند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد، اما از نگاتیو‌های آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روز‌های تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفر‌های دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهر‌های ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.

مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود، اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی می‌پرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی می‌گرفت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتار‌های متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آنها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار می‌داد.
وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی بیان داشت: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی
  • نگاهی به اقدامات جهادی سپاه پاسداران در مستند «طبیبان صحرا»
  • ارسال ۵۸۷ اثر به دبیرخانه دومین جشنواره مطبوعات شرق کشور