Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@00:15:56 GMT

افزایش اختلالات خفیف سلامت روان در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۵۵۰۳

افزایش اختلالات خفیف سلامت روان در استان قزوین

ایسنا/قزوین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: یکی از موارد رو به افزایش کشور اختلالات خفیف سلامت روان است، از همین رو ۲۵ کارشناس سلامت روان در سطح مرکز جامع خدمات مستقر شدند و مشاوره رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

حمیدرضا نجاری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در نشست خبری که امروز ۲۲ دی ماه در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، برگزار شد، تصریح کرد: سلامت اولویت زندگی هر فردی است و دانشگاه علوم پزشکی قزوین متولی اصلی سلامت در استان است، در گذشته بیماری‌های واگیر سلامت را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیماری‌های غیر واگیردار با واکسیناسیون، غربالگری و مراقبت دائم درمان و پیشگیری می‌شد، در حال حاضر نگرانی اصلی حوزه سلامت بیماری‌های غیرواگیر ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، فشارخون و دیابت است، عامل اصلی این نوع از بیماری‌ها سبک زندگی نامناسب است در واقع فصل مشترک رفع بیماری‌های غیرواگیر، اصلاح الگوی تغذیه‌ای و اصلاح الگوی رفتاری است.

نجاری اظهاری کرد: اختلالات خفیف سلامت روان یکی دیگر از موارد رو به افزایش در کشور است، از همین رو ۲۵ کارشناس سلامت روان در سطح مرکز جامع خدمات مستقر شدند و مشاوره رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به شیوع سرطان در استان قزوین، بیان کرد: افرادی که در معرض خطر هستند ازجمله آن‌هایی که دارای سابقه ژنتیکی و سابقه فامیلی هستند، برای غربالگری و تشخیص زودهنگام به مراکز جامع سلامت مراقب مراجعه کنند، سرطان پستان و دهانه رحم در زنان و سرطان پانکراس در آقایان و سرطان روده بزرگ در خانم‌ها و آقایان شایع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: خانم‌ها با مواردی از قبیل توده سینه، توده زیر بغل، ترشح خونی و ترشح از سینه برای غربالگری مراجعه کنند، همچنین مواردی از قبیل مدفوع خونی، یبوست، اسهال و کاهش وزن طی سه ماه باید موردتوجه قرار بگیرند.

مادران باردار و کودکان دارای سو تغذیه بسته‌ غذایی دریافت می‌کنند

ناهید یزدی مدیر گروه سلامت و خانواده نیز در ادامه این مراسم با اشاره به بسیج ملی تغذیه بیان کرد: بسیج ملی تغذیه از ۱۴ تا ۳۰ دی ماه با شعار بسیج ملی ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین غذایی سالم اجرا می‌شود، الگوی تغذیه‌ای سالم نیازمند ارائه سبک تغذیه‌ای صحیح است، از هر سه نفر یک نفر به چاقی مبتلاست، ۱۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال دارای اختلال چربی و بالا بودن چربی خون هستند.

وی افزود: سبک تغذیه تحت تأثیر شهرنشینی، شاغل بودن و کم تحرکی قرار گرفته بنابراین شاهد افزایش چاقی در استان هستیم، چاقی نشانه سیری نیست، فرد می‌تواند درحالی‌که گرسنه است و غذای کافی به بدنش نمی‌رسد چاق باشد، غذاهای شامل نشاسته، برنج و سیب‌زمینی ممکن است چاقی بیاورد.

 یزدی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی به منظور کمک به مادران باردار و کودکان دارای سو تغذیه بسته‌های غذایی دارای ارزش غذایی ارائه می‌دهد، در حال حاضر ۴۷۸ مادر باردار نیازمند در سطح روستاها و حواشی شهرها سبد غذایی شامل ماکارونی، برنج، حبوبات، میوه، خرما، شیر یا پنیر دریافت می‌کنند.

وی افزود: همچنین هزار و ۲۳۱ کودک زیر پنج سال بسته غذایی متناسب با سن خود دریافت می‌کنند که این کار با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد، علاوه بر این ۹۰۰ کودک در ۲۴ مهدکودک یک وعده غذای گرم دریافت می‌کنند؛ همچنین به‌منظور اصلاح سبک تغذیه‌ای، مشاور تغذیه در سطح مراکز جامع سلامت مستقر و تاکنون ۳۵ هزار و ۲۳۲ نفر از خدمات مشاوره‌ای این مراکز بهره برده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سلامت رواني بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۵۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سرپرست اجرایی اولین کنگره پژوهش و فناوری گفت: در این کنگره،۵۵۰ خلاصه مقاله از دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شد که از این تعداد۲۸۴ مقاله پذیرفته شد.


افسانه یکدانه افزود: از این تعداد،۲۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۴۰ مقاله در قالب پوستر در این کنگره پژوهشی یک روزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه شد.


وی اضافه کرد: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هوش مصنوعی، مسائل زیست محیطی همچنین پیشگیری و بهداشت مهمترین مباحث از ۱۵ محور اولین کنگره پژوهش و فناوری است.


یکدانه ادامه داد: خلاصه ۲۴ مقاله برتر این کنگره در مجله‌های معتبر چاپ خواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با اشاره به جمعیت ۱۱ هزار نفری این دانشگاه گفت: حمایت از پژوهشگران و فناوران در اولویت برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.


غلامرضا عسگری افزود: تشکیل کارگاه‌های آموزشی، مدارس تحقیقاتی، هسته‌های فناوری و مراکز رشد همچنین حمایت مادی و معنوی از طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی از جمله این برنامه هاست.


در اولین کنگره پژوهش و فناوری، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، شهید صدوقی یزد (۶ هزار دانشجویی) و شهرکرد به عنوان منطقه ۷ آمایشی کشور، دستاورد‌های تحقیقاتی خود را به نمایش گذاشتند.

 

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • صداوسیما، آگاهی مردم درخصوص سلامت را افزایش داده است.
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور