Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@19:10:41 GMT

فضا را نظامی نکنید

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۸۸۸۹

فضا را نظامی نکنید

روز 20 دسامبر ترامپ در مورد لایحه اختیارات دفاعی گفته است که شکل گیری یک نیروی فضایی نشان دهنده «لحظه ای بزرگ» است. او گفت: «قرار است اتفاقات بزرگی در فضا بیفتد. چون فضا در حال تبدیل شدن به تازه ترین حوزه جنگ افروزی در جهان است.»

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: پرزیدنت دونالد ترامپ اخیرا «لایحه اختیارات دفاع ملی سال 2020» را امضا کرده که بر اساس آن یک نیروی فضایی به عنوان ششمین شاخه از نیروهای مسلح آمریکا تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام بر خلاف «پیمان فضای خارجی» مصوب سال  1967 صورت گرفته که فضا را از جمله دارایی های جهانی می داند که باید برای مقاصد صلح آمیز مورد استفاده قرار گیرد.
این پیمان ابتدا از سوی ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و بریتانیا تهیه شده و پس از آن به امضای بسیاری از کشورهای دیگر نیز رسیده است. کریگ آیزندرات مامور وزارت امورخارجه آمریکا که در تدوین این پیمان نقش داشته گفته است: «ما پیش از نظامی شدن فضا به دنبال غیرنظامی کردن آن و دور کردن جنگ از فضا بودیم.»
بر اساس این پیمان قراردادن تسلیحات کشتار جمعی در فضا ممنوع است. هر چند دولت ترامپ گفته است که ایجاد یک نیروی فضایی ضرورت دارد چون چین و روسیه در حال حرکت به سمت تشکیل نیروی نظامی فضایی هستند. در حالی که روسیه، چین و کانادا چندین دهه است که برای گسترش دادن این پیمان تلاش کرده اند، آنها از جمله مدافعان  تصویب قطعنامه «جلوگیری از یک مسابقه تسلیحاتی در جو خارجی زمین» بوده اند که بر ممنوعیت به کار گیری تسلیحات در فضا تاکید دارد. ایالات متحده از مخالفان این قطعنامه بوده و فعالانه آن را در سازمان ملل وتو کرده است.
روز 20 دسامبر ترامپ در مورد لایحه اختیارات دفاعی گفته است که شکل گیری یک نیروی فضایی نشان دهنده «لحظه ای  بزرگ» است. او گفت: «قرار است اتفاقات بزرگی در فضا بیفتد. چون فضا در حال تبدیل شدن به تازه ترین حوزه جنگ افروزی در جهان است.»
در ابتدا به حمایت ترامپ از تشکیل یک نیروی فضایی به چشم یک شوخی نگاه شد. کلودیا گریسیلز از رادیو نشنال پابلیک آن را به این موضوع مرتبط کرد که وقتی در مارس 2018 ترامپ ایده ای به نام «نیروی فضایی» را در حضور جمعیتی در سان دیگو مطرح کرد، این حرف باعث خنده شد. در نتیجه من گفتم که شاید ما به یک نیروی جدید نیاز داریم که باید اسم آن را نیروی فضایی بگذاریم. در حالی که این حرفم اصلا جدی نبود. بعد هم گفتم «عجب فکر خوبی، شاید باید همین کار را کنیم.»
من احتمال تبدیل شدن فضا به یک میدان جنگ جدید را از زمان پروژه «جنگ ستارگان» پرزیدنت ریگان در دهه 1980 مورد بررسی و تحقیق قرار داده ام. این کار شامل نگارش یک کتاب به اسم «تسلیحات در فضا» و نگارش و روایت گری سه مستند تلویزیونی نیز می شد. من چندین بار به روسیه سفر کرده ام و به چین هم رفته ام. چیزی که این کشورها می خواهند تصویب قطعنامه جلوگیری از یک مسابقه تسلیحاتی در جو خارجی زمین و هدر ندادن سرمایه های ملی خود روی قرار دادن تسلیحات در فضاست.
به یاد دارم که بعد از سخنرانی در یک کنفرانس سازمان ملل در مورد تهدید تسلیحاتی کردن فضا کنار دیپلمات های چینی نشسته بودم. آنها تاکید داشتند که آنها چگونه باید غذا، تحصیلات، مسکن و مراقبت های درمانی را برای مردم خود تامین کنند. بعد از من سفیر چین در سازمان ملل طی سخنانی گفت که کشورش به دنبال  حفظ فضا برای مقاصد صلح آمیز است.
اما اگر ما به سمت تشکیل یک نیروی فضایی پیش برویم، چین و روسیه و سایر کشورها نیز به همین روش پاسخ خواهند داد. چین و روسیه «سیطره آمریکا» بر فضا را نخواهند پذیرفت و در نتیجه یک مسابقه تسلیحاتی بر سر فضا به راه خواهد افتاد.
«شبکه جهانی علیه تسلیحات و نیروی هسته ای» در فضا  در فلوریدا، اعتراض خود را علیه تسلیحاتی کردن فضا اعلام کرده است. ادگار میچل فضانورد سفینه آپولو نیز در فعالیت های این گروه مشارکت داشته است. او گفته است: «هر جنگی درفضا اولین و تنها جنگ از این نوع خواهد بود.» بروس گاگنون هماهنگ کننده این گروه که در مین مستقر است گفته است که میچل در این اعتراض هشدار داده است که در صورت جنگ «فعالیت های روی زمین بلافاصله متوقف خواهد شد؛ تلفن های همراه، دستگاه های خودپرداز، تلویزیون های کابلی، چراغ های راهنمایی و رانندگی، پیش بینی وضع آب هوا و تمام وسایلی که به ماهواره ها مرتبطند خاموش خواهند شد. جامعه مدرن در تاریکی فرو خواهد رفت.»
چین گفته است که نیروی هوایی آمریکا یک «تهدید مستقیم» در فضا خواهد بود. وزیر امور خارجه این کشور اخیرا گفته است که «جهان نگرشی محتاطانه و مسئولانه نسبت به جلوگیری از تبدیل شدن جو خارجی به یک میدان جنگ جدید اتخاذ خواهد کرد و کشورها برای حفظ صلح و آرامش در جو خارجی همکاری خواهند کرد.»
جنگ در فضا فاجعه بار خواهد بود.
نویسنده: کارل گراسمن (Karl Grossman) نویسنده و استاد روزنامه نگاری
منبع: https://b2n.ir/642791

انتهای پیام. 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ سازمان ملل چین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۸۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی دیگر زمین جایی برای زندگی نیست و شهر فضایی می شود! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف
  • ایتالیا: با اعزام نیروی ناتو به اوکراین مخالفیم
  • وقتی دیگر زمین جایی برای زندگی نیست و شهر فضایی می شود! (عکس)
  • حمله آلوارو موراتا به رسانه‌ها: اعتبار من را خدشه‌دار نکنید
  • هشدار جدی مقام بلندپایه نظامی ایران به دشمنان؛ در جنگ نرم و فضای مجازی دستتان را کوتاه می کنیم
  • کعبی: شک نکنید فولاد به جایگاه اصلی اش برمی گردد/ ویسی می خواهد به تیم شهرش کمک کند
  • ماشین که جوش میاره درب رادیاتور را باز نکنید + فیلم
  • در سواحل جنوبی شنا نکنید / احتمال اختلال در ترددهای دریایی وجود دارد
  • در حاشیه معابر استادیوم آزادی توقف نکنید
  • هشدار: تلگرام پریمیوم رایگان را فعال نکنید