Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@04:25:41 GMT

گام بلند برای خودکفایی در تولید برنج با بذر روشن + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۳۳۸۸

گام بلند برای خودکفایی در تولید برنج با بذر روشن + فیلم

‍‍‍‍‍‍

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان، گفت: کشور ظرفیت خودکفایی در تولید برنج را دارد و گام‌های اساسی در این زمینه به خوبی برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پرفسور قربانعلی نعمت‌زاده پیش از ظهر امروز در همایش یک روزه با عنوان رونق تولید برنج با حضور محققان کشور اظهار کرد: باید ظرفیت عملکرد برای برنج وجود داشته باشد، حداکثر ظرفیت در اقدامات اصلاحی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه برای افزایش ظرفیت برنج نیاز به معیار است، تصریح کرد: برای رقم روشن که به دنبال توسعه هستیم و برای خودکفایی مملکت برگ برنده‌ای در اختیار ما است نزدیک به ۳۴ سال زمان برده است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان خاطر نشان کرد: پیش نیاز تولید «روشن، ندا و نعمت» بوده این دو رقم به دلیل نداشتن عطر و طعم و دیررس بودن در زمان خودش موثر بودند اما تا حدودی از گردونه عمل خارج شوند.

وی با اعلام اینکه طرح‌های تحقیقاتی کشور نباید به راحتی کنار گذاشته شود، گفت: در انتظار هستیم که در کنار پژوهشگران مدیران و  سیاست‌گذاران همکاری مناسب داشته باشند.

نعمت‌زاده خاطر نشان کرد: پیگیری برای تولید رقم پرمحصول و داری کیفیت برنامه‌ریزی انجام شده و برای دست‌یابی به این محصول نزدیک بیش از ۳۰ سال کار شده است.

وی اضافه کرد: شک ندارم با این رقم جمهوری اسلامی از واردات بی‌رنج بی‌نیاز می‌شود و می‌توانیم زمینه جلوگیری از واردات را فراهم کنیم.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان با اشاره به کاربرد دانش هسته‌ای در تولید برنج روشن، گفت: یکی از دلایلی که کشورهای غربی اجازه نمی‌دهند ما دانش هسته‌ای دسترسی پیدا کنیم برنامه‌ریزی برای خودکفایی محصولات مورد نیاز کشور است.

وی با اعلام اینکه انرژی هسته‌ای ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد، گفت: در حوزه کشاورزی ده‌ها مواردی است که می‌توانیم با استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید محصولات ورود پیدا کنیم.

 

 

نعمت‌زاده با اشاره به واردات بیش از یک‌میلیون تن برنج به کشور، گفت: تامین نیازمندی‌های کشور یکی از اقداماتی است که دانشمندان باید انجام دهند.

وی یادآور شد: دانشمندان و محققان در این زمینه وظیفه جدی دارند و باید به صورت جدی در این ارتباط ورود پیدا کنیم.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان خاطر نشان کرد: رقم پاکوتاه بیش از ۱۰۰ پنجه در هر بوته دارد ولی قابلیت استفاده و تجاری‌سازی ندارد، حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع برنج است که می‌شود از پاکوتاه برای اقدامات اصلاحی انجام شود.

وی یادآور شد: کشور ما به لحاظ فیزیکی و کارکرد در تولید برنج کمبودی نداریم اما انتظار داریم که دولت‌مردان باید به این موضوع  توجه جدی داشته باشند.

نعمت‌زاده یادآور شد: بالاترین رقمی که در دنیا به لحاظ کیفی برخوردار است در هندوستان وجود دارد که ۵ تن و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار دارد اما ۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم برنج سفید تولید شده است.

 

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان با اعلام اینکه نگاه دولت‌مردان در حوزه اقتصادی به نفع تولیدکننده نیست، گفت: عملا راه برای تولید ارقام پرمحصول بسته می‌شود، برنج متناسب با کیفت رقم قیمت‌گذاری شود تا عدالت در تولید رعایت شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: برنج مازندران ساری زاده رقم روشن طرح های تحقیقاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۳۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز ارتش در عرصه های دفاعی- امنیتی به نماد خودکفایی و خودباوری تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین، متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم

۲۹ فروردین یاد آور حماسه آفرینی ارتش قهرمان و دلاور جمهوری اسلامی ایران است، که با حکمت ،ژرف نگری و درایت بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در یکی از مقاطع حساس تاریخی انقلاب و کشور نامگذاری گردید.
از همان آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ارتش غیور و مکتبی به عنوان بازویی نیرومند برای دفاع از کیان میهن عزیزمان همراه با مردم سلحشور ایران در بزنگاه های مهم، تاریخ ساز گردید. مبارزه با بحران آفرینی منافقین ،اشرار و ضد انقلاب ، حضور مستمر ، کوبنده و غرور آمیز در دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین تلاش خستگی ناپذیر برای آبادانی کشور پس از دفاع مقدس و امداد و کمک رسانی به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی و دفاع از حدود و ثغور مرزها تنها گوشه ای از فعالیت های مجاهدانه ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران است که در حقیقت تبلور و مصداق بارز شجره طیبه است.
امروز، ارتش پرتوان و کارآمد ایران با اتکا به فناوری های نوظهور و دستاوردهای بزرگ ،در عرصه های دفاعی- امنیتی تبدیل به نماد خودکفایی و خودباوری گردیده است و سهم بزرگی از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان مرهون تلاش های بی وقفه و شبانه روزی دلاورمردان ارتش در نیروهای چهارگانه زمینی ، هوایی، دریایی و پدافند هوایی می باشد که با نقش آفرینی های سرنوشت ساز و راهبردی خود تمامیت ارضی کشور را از گزند دشمنان و بدخواهان حفظ نموده اند.
همکاری و مشارکت ارتش با سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ویژه تعامل مثال زدنی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر به خلق صحنه های بدیع و با شکوهی گشت که نمونه بارز و موفق آن در اجرای کامل و بی نقص عملیات"وعده صادق" محقق گردید.
اینجانب با ادای احترام به ساحت پاک شهیدان گرانقدر ، جانبازان و ایثارگران عزیز انقلاب اسلامی و تقدیر و گرامی داشت مقام ایشان ،روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی های نیروی زمینی را به ارتشیان و آحاد نیروهای مسلح سرافراز و  ملت شریف ، فهیم و بصیر ایران تبریک و تهنیت عرض نموده ، توفیقات بیشتر در روند پیشرفت های نظامی و تقویت بنیه بازدارندگی کشور را در سایه عنایات حضرت امام عصر ارواحنا له الفدا و تحت زعامت داهیانه و فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معزز کل قوا حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • پرواز بلند تولیدگران سمنانی از روی موانع/ رکود پشت در گذاشته شد
  • خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات
  • تلاش ارتش در حوزه خودکفایی و ارتقا امنیت کشور ستودنی است
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد
  • نوسازی ناوگان مکانیزاسیون راه‌حلی مناسب برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک
  • امروز ارتش در عرصه های دفاعی- امنیتی به نماد خودکفایی و خودباوری تبدیل شده است
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟