Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،؛ پزشکی از گذشته تا به امروز به عنوان یک دانش کاربردی شناخته می‌شد که به افراد جامعه خدمات ارائه می‌دهد و همیشه هدف آن حفظ و بقاء و درمان انواع بیماری‌ها و بازتوانی افراد آسیب دیده بوده است، خوشبختانه دانش پزشکی تا به امروز همه شاخه‌ها و طیف‌های پزشکی را توانسته یکی پس از دیگری با وجود مشقات و مشکلات فراوان و با استفاده از فناوری‌های دانش مبنا و گاهی استدلال‌های حرفه‌ای فتح و تجربه کند و اکتشافاتی در زمینه ماهیت ژن‌ها، سلول‌ها با تعریف فیزیولوژی برسیستم‌های مولکولی به جامعه پزشکی ارائه کند تا بیماری‌ها پیچیده با رویکرد‌های نو درمانی بتواند کشور را از برخی بیماری‌ها نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش برای درمان بیماری‌ها و آسیب از دوران کهن تا به امروز ادامه دارد به طوریکه شاخص‌های فراوان در حوزه سلامت از رشد قابل توجهی برخوردار است و ایران در میان سایر کشور‌ها از جمله: شرق مدیترانه، شاخص‌های ارزشمندی را توانسته به‌دست آورد و این موفقیت حاصل تلاش روز افزون محققان و پژوهشگران کشوراست. به طوریکه بزرگترین شرکت‌های داروسازی با ارائه بهترین و بیشترین دارو‌های بیوتکنولوژی در منطقه قرار دارد این در حالیست که افزایش دارو‌ها حاصل دست رنج خیل عظیمی از فارغ التحصیلان داروسازی است و جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با هدف شناسایی پژوهشگران و اختصاص بودجه‌ای کار‌های تحقیقاتی و همچنین پژوهش شرکت‌های دانش بنیان و صنعت در حوزه سلامت و همچنین دارو‌های نوترکیب و شیمیایی در زمینه تولیدات و پیشرفت این حوزه می‌تواند کمک ویژه و حائز اهمیت به اقتصاد کشور داشته باشد.   هر دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور یک سرمایه بزرگ ملی است   سعید نمکی وزیر بهداشت در خصوص بودجه‌های پژوهشی کشور خبرداد و گفت: تا به امروز با پشتیبانی محققان ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور را در شرکت‌ها و کارخانه‌های داخل پاسخگو هستیم و تنها ۳ درصد از نیاز داروی کشور با واردات برطرف می‌شود که طی اقدامات انجام شده برنامه‌ای در جهت خودکفایی ایران از دارو داریم ، من نمی‌گذارم تولیدات داخل زیر چرخ‌های بلدوزر واردات له شود.   او در ادامه تصریح کرد: در سال جاری مصارف دارو و تجهیزات پزشکی از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد یورو به ۳ میلیارد یورو رسانده و کاهش حدود ۲۰ درصدی در این زمینه داشته ایم، همچنین برای سال آینده نیز برنامه‌هایی مبتنی بر کاهش ۲۰ درصدی تکیه بر تولیدات داخل و کاهش میزان مصرف دارو و تجهیزات پزشکی داریم. ۵۲ درصد بودجه‌های پژوهشی از بخش خصوصی تامین می‌شود وزیر بهداشت در این راستا ادامه داد: متاسفانه با اتخاد سهم بودجه پایین در زمینه تحقیقات مواجه هستیم این در حالیست که سهم بودجه سلامت از تولیدات ناخالص ملی حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرده است. البته لازم بذکر است؛ توزیع منابع پژوهشی نیز به خوبی انجام نشده و بخشی از آن به دلیل مسائل داخل وزارت بهداشت است  ، به طورکلی حدود ۵۲ درصد از بودجه‌های پژوهشی از بخش خصوصی تامین می‌شود.
او تصریح کرد: باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محققان ملی بیشتر بهره گرفت، زیرا هر دانشجوی کارشناسی ارشد و یا دانشمند می‌تواند یک سرمایه بزرگ ملی باشد. همچنین باید توجه ویژه‌ای به بودجه پژوهش سلامت کشور شود و امید است با سعی و تلاش در دانشگاه‌ها بودجه پژوهش را نشان‌دار کرده تا بودجه پژوهش در برخی از مصارف بی کاربرد استفاده نشود. به طورکلی یکی از اقدامات ویژه ورود بخش خصوصی به پژوهش است تا از با ارائه دستاورد‌ها استفاده‌های بهینه داشته باشیم و هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه سلامت علی الخصوص زمینه‌های دارویی مشغول هستند.     فعالیت ۷۰۰ مرکز تحقیقات پزشکی در کشور رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در این راستا افزود: در حال حاضر ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۷۰۰ مرکز تحقیقات در زمینه پزشکی در کشور فعالیت دارند. آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در کشور و در کنار یکدیگر توانسته ارتقا یابد. همچنین سالیانه حدود ۲۰ هزار مقاله تولیدات وجود دارد که ۲۷ درصد از آن‌ها مرتبط با حوزه پزشکی است و رتبه ایران در زمینه تولیدات در سال ۲۰۱۸ در جایگاه ۱۶ دنیا قرار دارد. همچنین در سال ۲۰۱۹ رتبه ایران در جایگاه ۱۵ و در منطقه جایگاه اول را کسب کرده است.     ایران جزء ۵ کشور برتر دنیا در بکارگیری سلول های بنیادی  ملک زاده ادامه داد: در حال حاضر ۶۵ دانشگاه ایران در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد و ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی توانسته جزء دانشمندان ۱ درصدی دنیا باشند و ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور جزء مراکز آموزشی برتر قرار گرفتند. ایران در میان ۵ کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌های بنیادی است و پیشرفت خوبی در حوزه‌های پیوند کبد، مغز استخوان و فناوری نانو به دست آوریم.   انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دارو پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۴۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری از آن رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تحقق اهداف نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور، گامی مهم در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برداشته شد.

در این پژوهشکده، با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، موتوری 6 سیلندر خورجینی با ظرفیت 4000 سی‌سی بنزینی طراحی و ساخته شد.

این دستاورد ارزشمند که حاصل 4 سال تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی است، به خودی خود گامی بزرگ در راستای استقلال علمی و صنعتی کشور محسوب می‌شود. موتورهای 6 سیلندر خورجینی که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نظامی و تفریحی دارند، پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و نیاز به آنها از طریق واردات تامین می‌شد.

رونمایی از این موتور در حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشان‌دهنده اهمیت این دستاورد و عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های  فناوری پیشرفته است.

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/ رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند. این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند و از این رو، دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، پس از 4 سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی ساخت موتورهای 6 سیلندر خورجینی 4 لیتری دنیا دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نمونه مهندسی معکوس شده این موتور با استانداردهای بالا، تأکید کرد: این دستاورد نشان‌دهنده اثبات فناوری‌های موتور خورجینی 6 سیلندر حجم بالا است. دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم شاهد توسعه این جریان علمی قوی در کشور و تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در آینده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سخنان خود، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای دانست و گفت: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چرا که این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها نیز است.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت علمی از این طرح خبر داد و گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند و دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • ایران یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند