Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:41:57 GMT

غم چگونه از جان جامعه می‌کاهد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۰۵۱۵۰

غم چگونه از جان جامعه می‌کاهد؟

امروزه ارتقای استانداردهای اجتماعی همچون عدالت و بشردوستی به منظور رشد و توسعه نشاط که بی شک نقشی موثر بر سلامت روان و پیشرفت جامعه ایفاء می کند، از اهداف اساسی هر یک از جوامع به شمار می رود.

احساسی (نشاط) که به اعتقاد شماری از روانشناسان و تحلیلگران مسایل اجتماعی با تجربه‌های تلخ و ناگوار به حزن و اندوه بدل و با تداوم و توسعه موجب بروز یک جامعه اندوهگین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احساسی که این روزها برای مردم ایران پس شهادت سوزناک سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مرگ ۵۹ هموطن کرمانی حین تشییع پیکر سردار و جانباختن ۱۴۶ ایرانی در سقوط هواپیمای اوکراینی رنگ باخته است.

مجید صفاری‌نیا روانشناس و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: حزن و اندوه تک تک اعضا یک جامعه، بی شک موجب شکل گیری یک جامعه اندوهگین می شود و در این جامعه به طور حتم خشونت و پرخاشگری، نزاع های خانوادگی، عدم نوع دوستی و حیوان آزاری افزایش می یابد.

وی با اشاره به برخی  حوادث ناگوار اخیر یادآور شد: اشتباهات شناختی نیز در یک جامعه غمگین افزایش می یابد؛ اما یک جامعه با نشاط بی شک اعتماد، احترام و نوع دوستی را تجربه می کند.

به گفته، صفاری نیا غم به عنوان یک هیجان نظیر خشونت و پرخاشگری و شادی و نشاط در ذات آدمی نهفته است؛ اما بروز و تقویت آن سبب آثار و تبعات مخرب است و قدرت شناخت و ادراک آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال براساس نتایج یک تحقیق قدرت تشخیص برخی دانشجویان با بهره گیری از اصوات شاد افزایش یافت و شماری از دانشجویان که در معرض موسیقی محزون قرار گرفتند؛ به مراتب بیش از گروه نخست در تشخیص با دشواری روبه رو شدند.

استانداردهای سلامت اجتماعی در ایران نیازمند اصلاح اساسی است

صفاری‌نیا تاکید کرد: به منظور افزایش نشاط در یک جامعه باید شاخص‌های استاندارد سلامت اجتماعی افزایش یابد؛ به عبارت دیگر انسجام اجتماعی، حقوق شهروندی، روابط خانوادگی، عدالت، اقتصاد، اشتغال و شفافیت و پاسخگویی به جامعه توسعه و برخی از آسیب ها همچون مهاجرت و تهدید جوامع کاهش یابد.

وی افزود: در زمان حاضر بر اساس مقایسه های بین‌المللی کشور ایران (در زمینه رفاه و سلامت اجتماعی) از ۱۶۷ کشور رتبه ۱۱۹ را کسب کرده و این رتبه در هر سال نزول می یابد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کاهش استانداردهای سلامت اجتماعی جامعه را به سمت غم و اندوه سوق می دهد و عدم برنامه ریزی برای افزایش شادی و نشاط نیز این آسیب را تقویت می کند.

به گفته صفاری نیا، عدم برقراری روابط اجتماعی، سستی و کاهلی، ازدواج دیرهنگام، طلاق عاطفی و فقدان احترام در یک کشور هم از نتایج یک جامعه غمگین است.

وی با تاکید بر این مهم که استانداردهای سلامت اجتماعی نیازمند اصلاحات اساسی است، گفت: کشور مستلزم طراحی یک شورا به منظور تدوین استانداردهای سلامت اجتماعی است که برای رشد و توسعه این استانداردها (انسجام و عدالت و...) اقدام کند.

به اعتقاد شماری از متخصصان روانشناسی نیز تنش‌های محیطی و تجربه‌های منفی سبب بروز و تقویت احساس غم و اندوه در یک جامعه می شود؛ احساسی که در درازمدت خطر ابتلاء به افسردگی و گرفتگی را افزایش می دهد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در این رابطه نیز عنوان کرد: غم و اندوه در سطح فردی و اجتماعی به دلیل فشارهای اجتماعی و تنش‌های محیطی تجربه می شود.

حمید پیروی افزود: طی روهای اخیر وقوع برخی حوادث ناگوار همچون شهادت سردار قاسم سلیمانی و مرگ برخی شهروندان در مراسم تشییع سردار در کرمان و جان باختن تعدادی از هموطنان در نتیجه سقوط هواپیما، تجربه فشارهای عصبی را تشدید کرده است.

وی تصریح کرد: تنش و فشار به عنوان یک هیجان منفی که احساس غم و اندوه را تقویت می کند، افزایش خودکشی، اضطراب و افسردگی و گرفتگی را رقم می زند.

پیروی با بیان اینکه سلامت روان اجتماعی در واقع تحت عنوان عوامل معین اجتماعی سلامت مطرح می شود، تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد از سلامت اجتماعی تحت تاثیر عوامل محیطی است؛ به عبارت دیگر ۳۰ درصد از این مهم تحت تاثیر خدمات جامعه (خدمات اجتماعی، رفاهی، اقتصادی، درمانی و...) و ۵۰ درصد از نیز تحت تاثیر محیط (فضا) قرار می گیرد.

به گفته وی،  ۲۰ درصد از سلامت اجتماعی نیز تابع ژنتیک (طبیعت) است.

این روانشناس یادآور شد: در حقیقت اختلال در سلامت روان و احساس غم و اندوه در سطح فردی گاه به دلیل بروز برخی بیماری های روحی و روانی نظیر افسردگی است. دغدغه های اقتصادی، خانوادگی و طلاق هم بی شک روح و روان آدمی را تحت تاثیر و موجب تجربه احساس غم و اندوه می شود.

پیروی همچنین با اشاره به نقش موثر رسانه ها خاطرنشان کرد: رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز بر کاهش حزن و اندوه جامعه نقش موثری ایفا می کنند؛ بررسی سواد سلامت روان جامعه، مدیریت و کاهش اضطراب و علائم آسیب های روحی و روانی از اقدامات تاثیرگذار در این خصوص محسوب می شود.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین بررسی منابع خودآموز نظیر کتاب و سایت های اینترنتی از طریق رسانه ها به منظور کاهش غم و اندوه در سطح فردی نیز از دیگر اقدامات موثر در این رابطه است.

براساس منابع رسمی، ایران از ۱۵۶ کشور جهان رتبه ۱۰۷ را از منظر نشاط اجتماعی به خود اختصاص داده؛ مطابق با این آمار همچنین جامعه از نظر شاخص تجربه منفی در ۱۴۶ کشور شاخص ۴۵ را کسب کرده است.

گزارش از: الهام دربان

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی ایران کیفیت زندگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ایران کیفیت زندگی آسیب های اجتماعی ایران کیفیت زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدرود ؛ محمد نوری

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284

با یاد روز آشنایی همراه اندوه نگاهت
رفتم که دیگر برنگردم دیگر نمی مانم به راهت
من قصه اندوه و دردم رفتم که دیگر بر نگردم
من شعله‌ای خاموش و سردم رفتم که دیگر بر نگردم
رفتم دگر بدرود بدرود پایان گرفت افسانه ما
چون قایقی در دست طوفان ما عشقمان گم شد به دریا
رفتم دگر بدرود بدرود از من چه دیدی من چه کردم
از من گذشتی بی تو من هم رفتم که دیگر بر نگردم
اکنون چو پاییز نگاهت غمگینم و تنها و خسته
کی می توان برگشت افسوس پشت سرم پلها شکسته
یاد تو همچون سایه با من هر جا که رفتم همسفر بود
تو بی من و یاد تو با من عشق تو دیگر بی ثمر بود
من قصه اندوه و دردم رفتم که دیگر بر نگردم
من شعله‌ای خاموش و سردم رفتم که دیگر بر نگردم
یاد تو همچون سایه با من هر جا که رفتم همسفر بود
تو بی من و یاد تو با من عشق تو دیگر بی ثمر بود
من قصه اندوه و دردم رفتم که دیگر بر نگردم
من شعله‌ای خاموش و سردم رفتم که دیگر بر نگردم

بازدید 3 بدرود قطعه‌ای از محمد نوری است. اجرای زنده این قطعه را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • بدرود ؛ محمد نوری
  • هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • تهدیدی به نام سندروم «ددی ایشو»!
  • بنیان خانواده باید در جامعه حفظ و تقویت شود