Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد لندن با اوتاوا و کی‌یف برای انجام تحقیقات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران و کمک به بازماندگان حادثه همکاری خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، او گفت: «ما با کانادا و اوکراین و دیگر شرکای بین‌المللی برای انجام تحقیقات کامل و شفاف و کمک به بازماندگان، از جمله در مسئله غرامت همکاری خواهیم کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه با اعلام خبر فراخواندن سفیر ایران در لندن، با اشاره به بازداشت سفیر بریتانیا در تهران گفت: «این اقدام، غیرقابل‌قبول و خلاف کنوانسیون وین است و باید بررسی شود». او همچنین گفت: «ما سفیر ایران را فراخواندیم تا مخالفت شدید خود را نسبت به این مسئله ابلاغ کنیم و اطمینان یابیم که چنین اتفاقی دوباره رخ نخواهد داد». به گزارش ایسنا به نقل از نشریه میرور حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، درباره ماجرای بازداشت راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، دوشنبه به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شده است. بنابر این گزارش، وزارت امور خارجه انگلیس مخالفت خود را با بازداشت سفیر خود در تهران که آن را خلاف قوانین بین‌المللی می‌داند، به سفیر ایران ابلاغ خواهد کرد.پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، چهارشنبه در تهران سقوط کرد.

مقامات کانادا و کشورهای دیگر از احتمال اصابت موشک به‌عنوان دلیل سقوط این هواپیما گفتند. سه روز بعد از وقوع حادثه، مقامات ایران اعلام کردند سقوط هواپیما در اثر شلیک پدافند در پی یک «خطای انسانی» رخ داده ‌است. از میان ۱۷۶ مسافر هواپیما که همگی جان باختند، ۸۲ نفر ایرانی، ۶۳ نفر کانادایی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ نفر سوئدی، چهار نفر افغانستانی، سه نفر آلمانی و سه نفر بریتانیایی بودند.حضور سفیر بریتانیا در تجمع شنبه مردم سوگوار تهران مقابل دانشگاه شریف منجر به دستگیری او و البته احضارش در بعدازظهر یکشنبه شد. بعد از اعلام خبر بازداشت راب مک‌ایر، سیدعباس عراقچی، در توییتر نوشت: «وی بازداشت نشده‌ است، اما به‌عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد».

معاون وزیر خارجه افزود: «وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر بریتانیاست، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. ۱۵ دقیقه بعد او آزاد شد». طبق اعلام وزارت امور خارجه، مک‌ایر به‌دلیل «رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی» توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و «مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به ایشان و دولت انگلیس ابلاغ شد». به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه، در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که «حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به‌عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان باید در این خصوص توضیح دهد». مقامات بریتانیا، فرانسه، اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا به بازداشت مک‌ایر اعتراض کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سقوط هواپیمای اوکراینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا

یک مقام وزارت امور خارجه چین با اشاره به تعارضات همیشگی در روابط پکن- واشنگتن و ضرورت مدیریت آنها، به رسانه‌ها گفت که کشورش در سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر پنج هدف اصلی متمرکز خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری «سی جی تی ان»، یانگ تائو مدیر کل دپارتمان امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین گفت: این پنج هدف شامل ایجاد درک صحیح، تقویت گفتگوها، مدیریت مؤثر اختلافات، ترویج همکاری سودمند متقابل و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های مشترک به عنوان کشور‌هایی بزرگ است.

یانگ تائو درباره ایجاد درک صحیح گفت که چین و آمریکا نمی‌توانند مبادلات یا تعاملات خود را متوقف کنند و همچنین نباید دچار مناقشه و مشاجره شوند.

وی تاکید کرد: روابط چین و آمریکا باید ثابت بماند، بهتر شود، در مسیری باثبات، سالم و پایدار حرکت کند و چین منافع و اصول خود را حفظ کند.

وی افزود: تیم‌های دیپلماتیک دو طرف به رایزنی‌های خود درباره اصول راهبردی روابط چین و آمریکا بر اساس هفت نقطه اجماع یعنی احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز، حفظ ارتباط، جلوگیری از مناقشات، پیروی از منشور سازمان ملل، همکاری در زمینه‌هایی با منافع مشترک و مدیریت مسئولانه عوامل رقابتی در روابط دوجانبه ادامه می‌دهند.

یانگ تائو با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ رایزنی نهادی که پس از دیدار سران این دو کشور در سانفرانسیسکو ایجاد یا از سر گرفته شدند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: در‌های چین همواره برای گفتگو و ارتباط باز بوده است. وی از آمریکا خواست که حرف و عملش یکی باشد و از توهم ارتباط با چین «از موضع قدرت» دست بردارد.

این مقام چینی درباره مدیریت موثر اختلافات گفت: تعارضاتی میان چین و آمریکا وجود داشته، دارد و خواهد داشت، اما آنها نباید اجازه دهند این اختلافات بر روابط دوجانبه غلبه کند.

یانگ تائو گفت چین بر شفاف‌سازی موضع رسمی خود و طرح مطالباتی روشن درباره مسائل مربوط به تایوان، تجارت، علم و فناوری و دریای چین جنوبی تمرکز می‌کند.

یانگ تائو درباره برعهده گرفتن مسئولیت‌های مشترک به عنوان کشور‌هایی بزرگ، بیان کرد که آمریکا باید با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای ایفای مسئولیت‌های بین المللی خود، حمایت از قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت و تلاش برای برقراری آتش‌بس جامع هرچه سریع‌تر در غزه همکاری کند. وی افزود: چین در این زمینه مطالبات روشنی را از طرف آمریکایی مطرح می‌کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از روز چهارشنبه تا جمعه در چین به سر می‌برد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • زالوژنی سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم