Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها محل مجاز توزیع و فروش انواع مکمل‌ها، داروخانه‌ها هستند و سایر مراکزی که به عنوان محل فروش این مکمل‌ها فعالیت می‌کنند به هیچ عنوان دارای صلاحیت و مجوز قانونی نیستند.

گسترش روز افزون باشگاه‌های بدنسازی در کشور، حکایت از استقبال افراد جوان و نوجوان جامعه به این رشته ورزشی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما، نکته‌ای که نباید از آن غافل بود، ورود مکمل‌های ورزشی از نوع تقلبی و قاچاق به محیط باشگاه‌های بدنسازی است.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، ناظران و بازرسان معاونت غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به صورت مداوم از داروخانه‌ها بازدید می‌کنند. از همین رو میزان تخلفات و کشفیات مکمل‌های ورزشی غیر مجاز در داروخانه‌ها بسیار کم بوده به طوری که طبق آمار موجود میزان این تخلفات کمتر از یک درصد است. در عین حال، میزان مکمل‌های غیر مجاز که در مکان‌های غیر رسمی و باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسد، نسبتاً بالا است.

با توجه به نبود راه تشخیصی از روی ظاهر پودر‌های مصرفی، افرادی که این قبیل محصولات را از مکان‌هایی غیر از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند، حتماً باید به وجود برچسب TTAC بر روی محصول دقت و کد UID و یا کد اصالت را در سایت www.ttac.ir دنبال کنید.

سهم مکمل‌های وارداتی

منوچهر دادگر نژاد سرپرست اداره کل امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که در سال ۹۸ حدود ۸۸ شرکت وارد کننده مکمل تا مرداد امسال، ۲۶ میلیون یورو فرآورده وارد کرده اند که میزان آن نصف واردات سال ۹۷ بود، گفت: واردات مواد اولیه تولید مکمل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، این در حالی است که شاهد کاهش ۳۰ درصدی واردات انواع مکمل به کشور هستیم.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی تولیدکننده‌ها، میزان فروش مکمل‌های داخلی در سال ۹۶ کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ این عدد به بیش از ۹۰۰ میلیارد و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون این عدد به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این اعداد به وضوح نشان دهنده تقویت بازار مکمل‌های تولید داخل است.

در همین حال، دبیر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، عنوان کرده است که استفاده از مکمل و مواد نیروزا در باشگاه‌ها ممنوع است و مدیران و مربیان باشگاه‌های پرورش اندام نباید ورزشکاران را به مصرف مواد نیروزا ترغیب کنند.

پودر مهتابی در مکمل‌های تقلبی

بیشترین ماده مصرفی در مکمل‌های ورزشی، «کراتین» است و بافت‌های ماهیچه بیشترین مصرف کننده کراتین است. همین موضوع باعث می‌شود تا تمایل به مکمل‌های ورزشی حاوی کراتین، بیشترین متقاضی مصرف را داشته باشند. از همین رو، ساره جلویان کارشناس مکمل‌های طبیعی، با اشاره به استفاده از پودر مهتابی سوخته به جای کراتین در مکمل‌های ورزشی تقلبی و قاچاق، گفت: کراتین در متابولیسم ماهیچه اهمیت فراوانی دارد، زیرا از راه سنتز فسفوکراتین (کراتین فسفات) مولکول پرانرژی ایجاد می‌کند و در نتیجه در فعالیت‌ها و ورزش‌های سرعتی و انفجاری به کار می‌رود.

وی افزود: مصرف مکمل کراتین می‌تواند موجب افزایش میزان و محتوای کراتین موجود در عضلات گردد و با توجه به اینکه این ماده هنوز از طرف کمیته بین‌المللی المپیک با محدودیت و یا منع مصرفی مواجه نشده است، بنابراین در بین ورزشکاران به عنوان یک مکمل کارافزا از جایگاه خاصی برخوردار است.

جلویان خاطرنشان کرد: مونوهیدرات کراتین یکی از معروف‌ترین و مؤثرترین مکمل‌های بدنسازی در بازار است و مهم‌ترین عوارض جانبی مهم کراتین افزایش وزن، دهیدراسیون، مشکلات کلیوی و…، است.

وی، یکی از مشکلات مهم در مصرف مکمل‌های حاوی کراتین را، شباهت ظاهری پودر آن با پودر لامپ مهتابی دانست و گفت: کراتین دارای ساختار کریستالی و سفید رنگ است و این امر موجب سوءاستفاده سودجویان و ساخت پودر‌های مکمل تقلبی با عنوان کراتین و با محتویات پودر مهتابی شده است که تنها راه تشخیص در این زمینه روش‌های طیف سنجی IR و در آزمایشگاه است.

۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی قابل اطمینان نیستند

عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران، با عنوان این مطلب که بیش از ۷۰ درصد زنجیره تأمین مکمل‌های ورزشی در کشور قابل اطمینان نیست، گفت: مکمل‌های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

وی، نسبت به اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به مکمل‌های ورزشی هشدار داد و افزود: بیشترین مصرف کنندگان مکمل‌های ورزشی، افراد جوان و نوجوان جامعه هستند که در سن رشد قرار دارند. از همین رو، می‌بایست مراقب بود که مکمل‌های غیرمجاز در اختیار آن‌ها قرار نگیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مکمل های ورزشی باشگاه بدنسازی پودر کراتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بُعدی فلزی ایران ساخت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد فروزمهر، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده چاپگرهای سه‌بُعدی در توضیح عملکرد این چاپگرها گفت:  تکنولوژی SLM که از پودر آلیاژ به عنوان ماده اولیه و لیزر به عنوان ابزار ساخت استفاده می‌کند، امکان تولید قطعات با هر پیچیدگی را به طور مستقیم از فایل سه‌بعدی آن‌ها فراهم می‌کند. در این روش، محصول فلزی نهایی با هرگونه پیچیدگی، مستقیما بدون نیاز به عملیات ثانویه خاصی از فایل سه بعدی آن ساخته می شود. در این فرآیند لیزر توان بالا برای ذوب پودر فلزی و آمیختن آنها به هم استفاده می شود. زمانی که یک لایه تشکیل می شود، یک لایه پودر جدید بر روی سطح ساخت گسترده می شود. ضخامت لایه های از حداقل 20 تا 100 میکرون متقاوت است.

وی اضافه کرد: از جمله موادی که در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند فولاد ابزار، فولاد زنگ نزن، کبالت کروم و تیتانیوم هستند. زمانی که مواد واکنش زا مانند تیتانیوم یا آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرند، میزان اکسیژن در محفظه مهر و موم شده باید به حداقل برسد تا از اکسید شدن ماده و نقص های بعدی جلوگیری کند.برای کاهش اکسیژن کافی است که محفظه با گاز آرگون خلوص بالا پر شود.

این فناور حوزه صنعت چاپ ادامه داد: این دستگاه برای ساخت قطعات مورد نیاز صنایع نیروگاهی، هوافضا، خودرو، ساخت قالب‌های صنعتی، پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. این دستگاه همچنین در زمینه تحقیقات در حوزه علوم مهندسی مکانیک و متالورژی نیز قابلیت‌های متعددی دارد.

وی تصریح کرد: تیم ما در شرکت، متعهد به ارائه این تکنولوژی پیشرفته به تمامی نقاط ایران است تا سهم خود را در ارتقای صنعت کشور و رفع نیازهای مختلف صنایع مختلف ایفا کنیم. به همین منظور، دانشگاه‌های سراسر کشور، حتی دانشگاه‌های واقع در مناطق دور افتاده، می‌توانند از طریق ارسال فایل و ایمیل، از خدمات ما بهره‌مند شوند. همچنین، با حضور فعال در نمایشگاه ساخت ایران، فرصتی را برای معرفی این تکنولوژی به طیف وسیع‌تری از مخاطبان فراهم کرده‌ایم.

فروزمهر افزود: علاوه بر این، از آنجا که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یارانه‌های مناسبی برای حضور در این نمایشگاه ارائه می‌دهد، دانشگاه‌های مناطق کم‌برخوردار نیز می‌توانند از این فرصت برای آشنایی با این فناوری و استفاده از خدمات ما بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به صادرات موفق این دستگاه‌ها  به بازارهای بین‌المللی گفت: تلاش بی‌وقفه ما برای توسعه و ارتقای این محصولات، منجر به دریافت جایزه طراحی صنعتی ایران در سال ۱۴۰۱ شد که افتخاری دیگر برای مجموعه ما به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کله کنجی شیرینی سنتی ایلام
  • شکست انحصار تولید پرینتر سه‌بعدی فلزی با قابلیت ساخت قطعات پیچیده
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بُعدی فلزی ایران ساخت
  • (تصاویر) باشگاه بدنسازی بچه پولدار‌ها؛ وزنه از طلا و یاقوت!
  • باشگاه بدنسازی بچه پولدارها (عکس)
  • انواع داروی مخدر از یک عطاری کشف و ضبط شد
  • فرآیند تولید پودر لباسشویی توسط کارگران پاکستانی (فیلم)
  • کشف و ضبط انواع داروی مخدر از یک عطاری
  • کشف انواع دارو‌های مخدر از یک عطاری
  • کالری انواع شیرینی‌های نوروزی چقدر کالری دارند؟