Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، تقلید از باکتری‌ها یکی از راهبردهای تولید محصولات جدید در پزشکی است. به تازگی محققان نانوسرنگ‌هایی با تقلید از باکتری تولید کردند که می‌تواند دارو را به بدن میزبان تزریق کند.

در حالی که بسیاری از باکتری‌ها برای بدن مفید هستند، اما گونه مضر و خطرناک آن‌ها نیز در طبیعت به وفور یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این باکتری‌ها با سرنگ‌های بسیار کوچکی که در بدن خود دارند، سم را به داخل سلول میزبان تزریق می‌کنند.

به تازگی محققان موسسه ماکس پلانک روشی برای بهره‌برداری از این ویژگی باکتری‌ها ارائه کردند به طوری که باکتری را مجبور می‌کنند به جای سم، دارو به سلول میزبان تزریق کند.

بسیاری از باکتری‌ها از جمله ایکولا به سلول میزبان متصل می‌شوند و سپس کانالی از میان غشا سلولی ایجاد کرده و از آنجا پروتئین یا سم موردنظر خود را به مرکز آسیب‌پذیر سلول تزریق می‌کنند که معمولا طی چند دقیقه باعث مرگ سلول می‌شود.

محققان ماکس ‌پلانک این فرآیند را زیر میکروسکوپ الکترونی بررسی کرده تا ساختار پروتئینی را با وضوح بالا مشاهده کنند. آن‌ها دریافتند که می‌توان از این فناوری استفاده کنند و به جای مواد پروتئینی سمی، ترکیباتی مفید وارد سلول میزبان کنند.

برای این کار سه شرط باید وجود داشته باشد، اول اینکه پروتئین باید اندازه مشخصی در حد بیش از ۲۰ کیلودالتون داشته باشد تا بتوان آن را به شکل پایداری وارد سلول میزبان کرد. دوم این که این مواد باید بار مثبت داشته باشند و شرط سوم آن است که آن‌ها نباید با کپسولی که حامل این مواد است، برهم‌کنش داشته باشند.

استفان راونسر از محققان این پروژه می‌گوید: با این روش ما اولین قدم را در جهت هدف نهایی خود یعنی استفاده از این نانوسرنگ‌ها در پزشکی برداشتیم تا بتوانیم داروها را به‌صورت هدفمند وارد سلول‌های بدن کنیم.

وی افزود: در حالی که این فرآیند ممکن است برای انتقال دارو مناسب باشد، در برخی موارد نیز ممکن است برای تزریق پروتئین‌های سمی نیز به کار آید. محققان این پروژه می‌گویند که این نانوسرنگ‌ها می‌توانند برای خنثی کردن سلول‌های سرطانی قابل استفاده باشد، اما برای این کار باید ابتدا تحقیقاتی انجام داد تا مشخص شود که چگونه می‌توان این مولکول‌ها را به سطح سلول سرطانی متصل کرد.

نتایج این پروژه در نشریه Nature Communications. به چاپ رسیده است.

کد خبر 4825070 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو باکتری دارو نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو قاسم سلیمانی شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی هوشمندسازی سامسونگ گوشی هوشمند ماهواره استارت آپ امنیت اطلاعات اینترنت ربات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۴۶ هکتار از اراضی محدوده شهر بوشهر به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی رستمیان عصر دوشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در بوشهر اظهار داشت: در یک رویکرد ارزشمند با نگاه بلند استاندار و همراهی وزارت راه و شهرسازی، ۴۴۶ هکتار از اراضی محدوده شهر بوشهر در مسیر محله‌های تنگک - عالی‌شهر به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر افزود: در این محدوده در کنار ساخت واحدهای مسکونی، سرانه‌های مختلف فضاهای آموزشی، بهداشتی، سبز و ورزشی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت واحدهای مسکونی این منطقه نقشه‌های معماری متفاوتی تدوین و طراحی شده گفت: با ظرفیت موجود برای ساخت حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی جمعیت ۵۰ هزار نفر در این محدوده اسکان پیدا می‌کنند.

کد خبر 6085920

دیگر خبرها

  • انتخاب بهترین شرکت ساخت ویلا
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • کلاهبرداری مرگبار با داروی آلزایمر
  • ۴۴۶ هکتار از اراضی محدوده شهر بوشهر به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر
  • هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • کلاهبرداری با داروی مرگ
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی