Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی عملکرد یحیی گل محمدی در دوران مربیگری و بازیگری.

طرفداری- خروج گابریل کالدرون از تیم پرسپولیس باعث پیوستن یحیی گل محمدی به پرسپولیس شد.

"چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی؟"

معقوله هواداری در فوتبال آنقدر بی رحم است که گاهی کل دوران بازیگری یک بازیکن را در یک صحنه خلاصه کند مدتها قبل وقتی نام یحیی گل محمدی به گوش هر هوادار فوتبال می رسید، ناگهان چهره غمزده او را در پیراهن سبز تیم ملی در ورزشگاه خیس کارگران پکن برایش مجسم می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یحیی از آن دست بازیکنانی نبود که فقط به واسطه دوران بازیگریش از او یاد شود، او پله پله مدارج مربیگری را شروع به طی کردن کرد و حتی زودتر از آن چیزی هم که تصور می رفت به یک سرمربی سرشناس در فوتبال ایران تبدیل شد و حالا به بررسی دوران حرفه ای حضور او در فوتبال می پردازیم.

دوران بازی

نه هیاهو مدافعان هم رده خود را داشت و نه برای محبوبیت دست به هرکاری می زد شاید اگر به این مسائل اهمیت بیشتری می داد تعداد بازی هایش برای تیم ملی و پرسپولیس فراتر از اعدادی که الان در کارنامه او ثبت شده است می شد. یحیی گل محمدی سابقه بازی در تیم های فولاد، صباباتری، پورا، تراکتور و پرسپولیس را در کارنامه خود را دارد. وی فوتبال خود را از تراکتور آغاز کرد و در پورا به مدافع سرشناسی تبدیل شد که پس از 4 سال بازی در این تیم به پرسپولیس انتقال یافت. وی در 94 بازی برای پورا 8 گل به ثمر رساند و اما در دوران حضورش در پرسپولیس در اتفاقی عجیب تب مالت گرفت. یک بیماری بدموقع. خودش می‌گوید:

 بدنم ضعیف شد و سالی چند بازی بیشتر نمی‌کردم.

اما درست وقتی که توانست خودش را از چنگ این بیماری نجات بدهد، علی پروین او را در لیست فروش باشگاه قرار داد و این یک بی مهری بزرگ به بازیکن سر به زیر و با کیفتی مانند او بود. او در سال های 74 و 75 قهرمانی لیگ آزادگان را بدست آورد و در سال 78 قهرمان جام حذفی شد. پس از پرسپولیس به فولاد رفت. آن قدر خوش درخشید که در ترکیب تیم ملی جای ثابتی پیدا کرد و اشک‌هایش بعد از گلزنی مقابل ایرلند در ورزشگاه آزادی فراموش‌شدنی نیست. او پس از درخشش در فولاد باز هم به پرسپولیس بازگشت و در 63 بازی 3 گل برای این تیم به ثمر رساند و پس از پرسپولیس به صبا باتری رفت و فوتبالش را همانجا به پایان رساند.

یحیی از آن دست بازیکنانی بود که بیشتر وی را در لباس تیم ملی می شناختیم تا باشگاهی، وی 78 بازی ملی در کارنامه خود دارد حالا چند صحنه به یاد ماندنی از دوران بازیگری وی را مرور می کنیم:

پلی آف جام جهانی 2002 تیم ملی ایران با سرمربیگری بلاژوویچ مقابل ایرلند مثل همیشه برای رسیدن به رویاهایمان یک قدم کم آوردیم و این اتفاقات اشک های زننده گل ایران در این بازی را در آورد.

جام ملت های آسیا 2004 پر از حاشیه بود از سیلی رد و بدل شده بین رحمان رضایی و علی بداوی تا حواشی حضور 7 بازیکن فولاد در لیست تیم ملی ایران ولی حسن ختام تمام این ها یک جمله بود "چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی؟"


جام جهانی 2006، باز هم برانکو و باز هم ستارگانی که با در یک اقلیم نمی گنجیدند شاید از معدود صحنه های شیرین این جام برای ما گلِ گل محمدی به مکزیک بود که البته نتوانست مانع شکست ما شود.

دوران مربیگری

و اما دوران مربیگری برای این بازیکن محجوب می توانست بسیار به یاد ماندنی تر از دوران بازیگریش باشد زیرا حالا او حرف اول و آخر را در تیمش می زند.

گل‌محمدی مربی‌گری را در تیم تربیت یزد در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد، وی در مرداد ۱۳۸۹ به عنوان سرمربی تیم نساجی انتخاب شد، گل‌محمدی در سال ۱۳۹۰ به عنوان دستیار علی دایی در تیم راه آهن به فعالیت پرداخت، در خرداد ۱۳۹۱ وی به عنوان سرمربی تیم صبای قم انتخاب شد اما وی در مهر ماه سال ۱۳۹۱ از این تیم جدا و به عنوان دستیار به تیم محبوبش پرسپولیس پیوست. پس از پایان نیم فصل سال ۱۳۹۱ با برکناری ژوزه، گل‌محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد. گل‌محمدی ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۱ در برنامه 90 از سرمربی‌گری پرسپولیس کناره‌گیری کرد اما این استعفاء مورد پذیرش مدیر عامل این تیم قرار نگرفت و پس از دیدار پرسپولیس مقابل سپاهان در فینال جام حذفی و باخت تیم گل محمدی، وی مورد انتقاد شدید پیشکسوتان باشگاه قرار گرفت و با وجود اینکه در مدتی که سکان هدایت پرسپولیس را در دست داشت فقط دو باخت را در کارنامه خود یدک می‌کشید در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۲ بار دیگر استعفای خود را تسلیم محمد رویانیان کرد و از این تیم جدا شد. با آغاز لیگ سیزدهم یحیی گل محمدی سرمربیگری تیم فوتبال نفت تهران را پذیرفت.

حواشی دوران حضور روی نیمکت پرسپولیس

گذشته از نتایج نه چندان خوب با پرسپولیس، نکته‌ای که احتمالا از دوره پیشین حضور آقای گل‌محمدی در ذهن هواداران پرسپولیس باقی مانده، اختلاف او با مهدی مهدوی‌کیا است.

در آخرین برنامه ۹۰ در سال ۱۳۹۱ مهدی مهدوی‌کیا گرچه گفت از گل‌محمدی "دلخور" نیست اما مقابل دوربین اشک ریخت تا مشخص شود که از وضعیت راضی نیست. بعد از گریه کردن و خداحافظی مهدوی‌کیا، یحیی گل‌محمدی روی خط برنامه آمد، مهدوی‌کیا را "حتی از برادرش هم به خود نزدیک‌تر" خواند و گفت:

من صحبت‌های مهدی را در کنار خانواده‌ام تماشا کردم و تحت تاثیر قرار گرفتم. من دوست ندارم آدم بدی باشم، به همین خاطر در همین برنامه از حضور در پرسپولیس استعفا می دهم.

اما هم مربی و هم بازیکن بعدا تصمیم خود را تغییر دادند و در اولین تمرین پرسپولیس در سال جدید حاضر شدند. اما شاید بتوان "دراماتیک‌ترین" جنبه این اختلاف را در فینال جام حذفی فصل ۹۲-۱۳۹۱ فوتبال ایران مقابل سپاهان دانست. مسابقه‌ای که آخرین حضور رسمی مهدوی‌کیا در دنیای فوتبال بود. به رغم این که مهدی مهدوی‌کیا از سال‌های اوجش فاصله گرفته بود، اما شماری از منتقدان تصمیم سرمربی تیم که حاضر نشد حتی یک دقیقه به او بازی دهد را نه به دلیل مسائل فنی که به خاطر سابقه اختلاف این دو بازیکن از جام جهانی ۲۰۰۶ می‌دانستند. تورنمنتی که یحیی گل‌محمدی در آن گل هم زد. سپاهان آن مسابقه را در ضربات پنالتی ۲-۴ برد و قهرمان جام حذفی ایران شد.

دوران پس از پرسپولیس

پس از جدایی از پرسپولیس یحیی شروع به اوج گرفتن کرد از حضور موفقش در نفت تهران بگریم باید به حضور موفقش در ذوب آهن اشاره کنیم ، گل‌محمدی در فصل ۹۴–۱۳۹۳ با ذوب آهن قهرمان جام حذفی شد و در لیگ برتر نیز مقام چهارم را کسب کرد. او در فصل ۹۵–۱۳۹۴ برای دومین سال پیاپی تیم ذوب‌آهن را به مقام قهرمانی در مسابقات جام حذفی رساند و در همان سال موفق به کسب سوپرکاپ ایران شد 

پس از یک دوره نه چندان موفق در اکسین و تراکتور وی سرمربی شهر خودرو فعلی و پدیده سابق شد تا بار دیگر خود را به فوتبال ایران ثابت کند. او بار دیگر توانست از یک تیم متوسط یک مدعی گردن کلفت بسازد و به این تیم شخصیت بدهد و این تیم را به رقابت های آسیایی ببرد.

آمار کلی به عنوان مربی

تیم

تاریخ شروع فعالیت

تاریخ اتمام کار

رکورد

بازی

برد

مساوی

باخت

٪ برد

گل زده

گل خورده

تفاضل گل

صبا 

۲۸ مارس ۲۰۰۸

۷ ژوئن ۲۰۰۸

۱۰

۳

۴

۳

۳۰٫۰۰

۱۴

۱۱

۳+

تربیت یزد

۴ ژوئیه ۲۰۰۸

۲ ژوئیه ۲۰۱۰

۵۲

۲۱

۱۹

۱۲

۴۰٫۳۸

۶۱

۴۲

۱۹+

نساجی

۳ ژوئیه ۲۰۱۰

۱ سپتامبر ۲۰۱۱

۲۶

۱۱

۹

۶

۴۲٫۳۱

۳۴

۱۷

۱۷+

صبا

۲۰ ژوئن ۲۰۱۲

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲

۹

۴

۲

۳

۴۴٫۴۴

۱۲

۸

۴+

پرسپولیس

۱۰ دسامبر ۲۰۱۲

۳۱ مه ۲۰۱۳

۲۲

۱۰

۱۰

۲

۴۵٫۴۵

۳۵

۲۵

۱۰+

نفت تهران

۱ ژوئن ۲۰۱۳

۱ ژوئن ۲۰۱۴

۳۲

۱۶

۹

۷

۵۰٫۰۰

۴۲

۲۴

۱۸+

ذوب آهن

۱ ژوئن ۲۰۱۴

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶

۸۵

۴۲

۲۷

۱۶

۴۹٫۴۱

۱۳۷

۷۶

۶۱+

تراکتور

۲۴ مه ۲۰۱۷

۱۶ ژانویه ۲۰۱۸

۱۸

۷

۵

۶

۳۸٫۸۹

۲۶

۲۰

۶+

شهر خودرو

۱ ژوئن ۲۰۱۸

۱۳ ژ‌انویه

۳۳

۱۸

۹

۶

۵۴٫۵۵

۳۸

۲۰

۱۸+

مجموع

۲۸۷

۱۳۲

۹۴

۶۱

۴۵٫۷۷

۴۰۱

۲۴۵

۱۵۶

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی پرسپولیس: نتیجه ۳ بر صفر عالی است

 سرمربی پرسپولیس با ابراز رضایت از عملکرد شاگردانش گفت که کار آنها در دیدار با صنعت نفت بردن بازی بود و این کار را هم انجام دادند.

به گزارش تسنیم، اوسمار ویرا پس از پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان در هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر گفت: می‌دانید بازی در آبادان چقدر سخت است. نتیجه 3 بر صفر در فوتبال عالی است و از عملکرد بازیکنانم واقعاً رضایت دارم.

وی در مورد صدرنشینی تیمش گفت: می‌دانیم که یک بازی بیشتر از رقیب‌مان انجام دادیم. کاری که ما باید انجام می‌دادیم بردن بازی بود و این کار را انجام دادیم.

سرمربی پرسپولیس در خصوص مصدومیت عالیشاه عنوان کرد: امید بازیکن خیلی مهمی برای ماست، خصوصاً در این زمان. امیدوارم مصدومیت دشواری نباشد ولی باید منتظر جواب MRI باشیم.

اوسمار در خصوص اینکه آیا پرسپولیس درخواستی برای استفاده از VAR در بازی‌های باقی مانده داشته است؟ گفت: VAR یک روش خوب در فوتبال است و کمک می‌کند ولی من در این لحظه از تصمیم باشگاه خبر ندارم و هر تصمیمی بگیرند از آن تبعیت می‌کنیم.

وی در خصوص مسابقات باقی مانده پرسپولیس در جام حذفی و لیگ اظهار داشت: همه بازی‌ها برای ما مهم هستند. جام حذفی هم خیلی مهم است، چون با یک بازی 90 دقیقه‌ای می‌توانیم به مرحله بعد برویم و به همین خاطر با تمام بازیکنان در زمین حاضر می‌شویم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مربی اسبق پرسپولیس: عیار اوسمار در دربی مشخص می شود دربی سکوی پرتاب مرد برزیلی در پرسپولیس

دیگر خبرها

  • نکته مثبت شخصیت اوسمار از زبان پیشکسوت پرسپولیس
  • تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
  • گاسپرینی: حذف لیورپول برای ما مثل جام بردن بود
  • سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!
  • سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!
  • سرمربی پرسپولیس: نتیجه ۳ بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم
  • سرمربی پرسپولیس: نتیجه ۳ بر صفر عالی است
  • ژاوی به عنوان سرمربی بارسلونا در فصل جاری ۳ کارت قرمز؛ در کل دوران بازی خود فقط ۲ کارت قرمز
  • خالقی‌فر: تمام وجودم را برای پرسپولیس گذاشتم
  • خطری که از بیخ گوش ستاره پرسپولیسی گذشت!