Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد عیدی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نشست "اصفهان از فراز نقشه ها" با محوریت بازشناسی و بازنگری نقشه‌های شهر اصفهان از منظر تاریخی جغرافیایی گفت: دکتر سیروس شفقی در سال ۱۳۴۵ بنیان گذار رشته جغرافیا در دانشگاه اصفهان بود؛ نخستین کتاب جغرافیای اصفهان به همت وی در سال ۱۳۵۰ به چاپ رسید و در سال ۱۳۵۶ در رشته جغرافیا، کُرسی استادی این دانشگاه را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: استاد شفقی، زاده ارومیه است؛ ارومیه به چند دلیل شهری بسیار پر خاطره و پر روایت است؛ چرا که مرکز ثقل ارتباطی در مسیر جاده هویت ساز ابریشم و بستر ساز تفکر‌های تجربه باور است؛ امروز در تکاپو‌های مدرن که بنگریم در دو قرن اخیر، ارومیه شهری پیشتاز بود و اولین مدارس جدید در شهر ارومیه ایجاد شد.
عیدی تصریح کرد: ارومیه در بن بست نیست؛ زمینه ساز انسان‌های تجربه باور بوده؛ به همین دلیل انسان‌هایی را پروریده است که در پی آواز حقیقت دوانند.
او تصریح کرد: هرکس با داستان‌های اسطوره‌ای آذری زبانان آشنا باشد می‌داند که کمتر داستان اسطوره‌ای را می‌توان یافت که در آن قهرمان بمیرد؛ بلکه قهرمان باید زنده بماند و خالق زیبایی و هنجار آفرین باشد؛ قهرمان داستان‌های آذری زبانان همگی شکست ناپذیرند.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: ارومیه ویژگی دیگری هم دارد؛ ما دو مکتب عاشیق در آذربایجان داریم؛ یکی مکتب تبریز است که بیشتر به کنسرت، مانند است و هم‌نوایی می‌کنند؛ دیگر از ناب‌ترین سنت عاشیقی مخصوص ارومیه است.
محمد عیدی با بیان اینکه سنت عاشیقی همان چیزی است که ما به آن عشق بازی می‌گوییم، ادامه داد: سنت عاشیقی از آن حیث که گستره ارتباطی بسیار قوی دارد در سنت عاشیقی ترکیه، عاشوریان و مسیحیان هم تاثیر گذاشته است. فرق بین سنت عاشیقی تبریز با ارومیه در این است که فعال مایشاء دارد؛ سنت عاشیقی ارومیه خودِ عاشیق است؛ یعنی هم می‌خواند هم می‌نوازد؛ هم می‌سازد هم می‌سوزد؛ هم می‌خروشد هم می‌نالد.
او افزود: یک عاشیق در آذربایجان به نام العسگر هست که بسیار مشهور است؛ وی در یک ترانه‌ای خصلت‌های عاشیق‌ها را گفته است و، چون فضای آذری زبانان خیلی زیاد تحت تاثیر فضای تربیتی عاشیق است، خصلت‌هایی که وی در ترانه اش گفته است را ذکر می‌کنم تا با خصلت‌هایی که در استاد سیروس شفقی وجود دارد مقایسه کنیم.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: العسگر می‌گوید عاشیق کسی است که جهان گرد باشد؛ به طبیعت عشق بورزد؛ ادب دان و ادب آموز باشد؛ در معرفت ره کمال پوییده باشد؛ خلق را از معرفت چیزی آموزد؛ قیمت کلمه را بداند؛ از سخنش گوهر ببارد؛ قلبی صاف و نیتی صاف داشته باشد و بسان عقربه‌ای دور حقیقت بچرخد.
عیدی گفت: وقتی این خصلت‌ها را می‌خواندم متوجه شدم که دقیقا با خصلت‌های دکتر سیروس شفقی مطابقت دارد؛ از این حیث بر خود واجب دانستم تا از طرف خودم، شهردار اصفهان و شورای شهر اصفهان در این جلسه حضور پیدا کنم و به دکتر شفقی بگویم که شما در اصفهان، مهمان نیستید بلکه میزبان هستید و روایتگر بزرگ شهر ما هستید.
او ادامه داد: دکتر شفقی به حکم سنت عاشیقی، عاشق است و به خوبی از عهده بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی در شهری که در آن متوطن شده، برآمده است؛ او شاخص مسئولیت اجتماعی در اصفهان است و ما قدردان ایشان هستیم چراکه مایه افتخار و ابتهاج ما هستند؛ در کلام و نوشته‌های ایشان هویت خود را می‌یابیم و می‌جوییم و روایت‌های ناخوانده از شهرمان را پیدا می‌کنیم و از همه مهمتر اینکه ایشان اصفهان دوستی را به یک مسئله اجتماعی در بطن جامعه مدنی تبدیل کرده اند.   انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیروس شفقی دانشگاه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی مطلوب قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه/کاهش بار ترافیکی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی محمدی فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان شرقی عصر دوشنبه به همراه هیئت همراه از پروژه قطعه شش آزاد راه تبریز ارومیه بازدید کرد.

در این بازدید سردار علی محمدی در جریان آخرین فعالیت‌های صورت گرفته در این پروژه قرار گرفت.

وی در ادامه این بازدید با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه افزود: اجرای این پروژه می‌تواند کمک بسیار شایانی به کاهش حجم بار ترافیکی استان در محورهای فعلی داشته باشد و از همین رو اجرای این پروژه اهمیت ویژه ای دارد و می‌توان با اجرای این پروژه شاهد کاهش تصادف‌های شدید در محورهای فعلی استان باشیم.

سردار محمدی در ادامه صحبت‌هایش با تقدیر از مهمانی سرمایه گذار این پروژه یاد آور شد که خیلی خوشحالم که یک سرمایه گذار بومی اجرای این پروژه را بر عهده گرفته است و این پروژه هم اکنون به صورت کاملاً بومی در حال اجرا می‌باشد.

فرمانده انتظامی استان در ادامه افزود: نیروی انتظامی در اجرای این پروژه خود را کنار تیم اجرایی می‌داند و در به سرانجام رسیدن این پروژه هر کمکی که نیاز باشد از انجام آن کوتاهی نخواهد کرد.

سردار محمدی ضمن بازدید میدانی از اجرای پروژه از پیشرفت پروژه ابراز رضایت نموده و برای سرمایه گذار پروژه آرزوی موفقیت نمود.

کد خبر 6085894

دیگر خبرها

  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
  • پیشرفت فیزیکی مطلوب قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه/کاهش بار ترافیکی
  • پویشی‌های دانشگاه آزاد اصفهان ۱۲هزار نفری می‌شوند/ 10 درصد دانشجوها به استخدام رسیدند