Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم تقی زاده خامسی» روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:‌ استان سیستان وبلوچستان استانی کم آب و خشکی است که متوسط بارندگی آن در سال گذشته ۲ میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: امسال در عرض ۴۸ ساعت ۱۰۲ میلیمتر باران در این استان به وقوع پیوسته و معنای آن این است که به اندازه یکسال بارندگی در یک نقطه متمرکز در جنوب استان سیستان و بلوچستان از ایرانشهر به پایین شامل کنارک و سرباز و غیره، بارندگی به وقوع پیوسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقی زاده خامسی گفت: مقایسه بارندگی های این استان در عرض ۴۸ ساعت نسبت به سال آبی پارسال بیانگر آن است که حدود ۴۰ برابر بارندگی در عرض دو روز بوده و طبیعی است در این نوع بارندگی‌ها که تبدیل به سیل هم می‌شود، از یک سو خساراتی وارد شده و از سوی دیگر برکاتی برای این استان به همراه داشته باشد.

معاون امورآب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان خوب نیست، مشکلاتی در ارتباطات بین روستاها و شهرها ایجاد شده و مردم دچار خسارت شده اند.

وی افزود: بیشترین خسارت وارد شده به مردم ناشی از خود بارندگی بوده است زیرا اکثر خانه‌های این استان از جنس گل هستند بنابراین تاب آوری لازم در برابر این حجم از بارش را نداشته اند.

تقی زاده خامسی گفت: تعدادی از روستاها هم که برخلاف قوانین ساخت و ساز و شهرسازی در مصب رودخانه‌های منتهی به دریا احداث شده بودند در این سیل خسارت دیده اند.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: در این بارندگی حدود ۶ هزار و پانصد متر مکعب بر ثانیه سیلاب در رودخانه سرباز وجود داشت که اگر بخواهیم با سیلاب پارسال سد کرخه در خوزستان که حدود هشت هزار و پانصد مترمکعب بر ثانیه بوده،   مقایسه کنیم مشخص می شود در حریم این رودخانه ها به دلیل نبود ساخت وساز، خسارت زیادی ایجاد نشده است.

امکان ذخیره سازی دو میلیارد مترمکعب آب در سدهای سیستان و بلوچستان

وی به برکات سیل در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرده و خاطرنشان ساخت: می‌توان در مجموع  دومیلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد.

تقی زاده خامسی افزود: اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد البته باید مراقب بود که اگر سیلاب دیگری آمد این سدها را ناگزیر باید تخلیه کرده تا بتوان آن را مدیریت کرد.

سد زیردان برای نخستین بار از زمان ساخت آبگیری شد

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو به برکات دیگر سیل در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: سدی در نیک شهر وجود دارد به نام خیر آباد که به تازگی به اتمام رسیده بود و در سیلاب اخیر، مشکلات منطقه را تا حدودی برطرف کرد.

وی ادامه داد: سد دیگری به نام زیردان در چابهار است که از زمانی که ساخته شده تاکنون آبگیری نداشته، اما در این سیل، سرریز کرد و سد پیشین و دیگر سد ها که نیز سرریز کرده اند و می توان از آنها برای ذخیره سازی در آینده استفاده کرد.

ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه سبب قطع ارتباط ۸۹۰ روستا در استان سیستان و بلوچستان شد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان خوزستان سیلاب ايرانشهر قاسم تقی زاده خامسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان خوزستان سیلاب ايرانشهر قاسم تقی زاده خامسی سیستان و بلوچستان خوزستان سیلاب ايرانشهر قاسم تقی زاده خامسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۵۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بارندگی در شرق و جنوب شرق کشور

به گزارش خبرگزاری صداو سیما بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی ، امروز آسمان برخی نواحی شرق و جنوب شرق و جنوب کشور ابری است و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در این مناطق دور از انتظار نیست.
امروز در استانهای گلستان، سیستان و بلوچستان و فارس بارندگی شدید رخ می دهدو برای این استانهاهشدار نارنجی صادر شده است.
فردا پنج‌شنبه در استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی شاهد بارندگی خواهیم بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ادامه بارندگی در شرق و جنوب شرق کشور
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید