Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:58:46 GMT

حق‌آبه، روزنه جدید دیپلماسی بین هند و پاکستان

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۶۵۷۴

حق‌آبه، روزنه جدید دیپلماسی بین هند و پاکستان

تنش ها میان پاکستان و هند به عنوان رقیبان سنتی در شبه قاره، که اسفندماه سال گذشته با نبردهوایی دو کشور و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر تشدید شده در هفته های اخیر با تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام آباد آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می داند، وارد مرحله جدیدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۱۶۴ روز پیش دولت هند از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان ۱۸ خردادماه امسال با ارسال نامه‌ای به «نارندار مودی» انتخاب مجدد وی به عنوان نخست وزیر هند را تبریک و پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات میان دو کشور برای رسیدگی به اختلافات قدیمی از جمله مناقشه کشمیر را دوباره مطرح کرده اما پس از آن هیچ پیشرفتی درخصوص تعامل و یا ازسرگیری دیپلماسی میان اسلام آباد و دهلی نو دیده نشد.

گذرگاه مرزی «کرتاپور» میان پاکستان و هند که ابتکاری از سوی عمران خان برای تسهیل سفر پیروان سیک از هند به پاکستان است نوزدهم آبانماه با حضور نخست وزیر پاکستان و برخی از شخصیت‌های هندی در نقطه صفر مرزی دو کشور افتتاح شد، اما این تحول نیز دست خوش اختلافات سیاسی دو کشور شد تا جایی که دولت پاکستان روزهای اخیر کاردار هند را در اعتراض به اتهام دهلی نو مبنی بر خشونت علیه اقلیت ها در پاکستان، احضار کرد.

تماس جدید میان مقامات پاکستان و هند

به رغم فضای غبار آلود در روابط دو کشور موضوع حقابه و مناقشات دریایی باعث شد تا مسئولان پاکستان و هند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و برای گفت وگوهای آینده تاریخ تعیین کنند.

به گزارش روز چهارشنبه رسانه های پاکستان، رئیس کمیسیون رسیدگی به مناقشات دریایی این کشور طی تماس تلفنی با همتای هندی خود، وی را برای رسیدگی به مناقشات دریایی و برگزاری نشست آتی میان دو کشور دعوت به همکاری کرد.

«مهر علی شاه» افزود: پاکستان خواهان رسیدگی به ملاحظات خود درخصوص طرح های آبی هند است و دو کشور با رضایت یکدیگر قادر به پرداختن به این مناقشه هستند.

بر اساس این گزارش، جلسه آتی مقامات کمیسیون آبی پاکستان و هند براساس برنامه های قبلی قرار است به میزبانی دهلی نو برگزار شود و به احتمال زیاد هیات پاکستانی اواخر اسفند و یا اوایل فروردین در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

مناقشات دریایی و مسائل حق‌آبه پاکستان و هند نیز در کنار اختلافات ناتمام سیاسی و مرزی باعث شده تا بهبود روابط دو کشور هسته ای در منطقه بیشتر با مشکل مواجه شود، با این حال پیشقدمی دولت اسلام آباد برای پرداختن به این اختلاف باعث می شود تا مسیر دیپلماسی میان رقبای سنته شبه قاره هموار شود.

بر اساس پیمان رودخانه سند (ایندوس) که در سال ۱۹۶۰(۱۳۳۹ شمسی) میان هند و پاکستان به امضا رسید، هند می تواند از آب رودخانه های شرقی ( روی، بیس و سوتلج) استفاده کند در حالی که آب رودخانه های غربی (ایندوس، جهلم و چناب) به پاکستان می رسد.

در عین حال هند می تواند برای مصرف داخلی، کشاورزی و تولید برق از آب رودخانه های غربی نیز استفاده کند.

آخرین گفت وگوی مسئولان هند و پاکستان برای بررسی اختلافات درباره نحوه تقسیم منابع آبی دو کشور در چارچوب توافقنامه آب ایندوس سال گذشته میلادی برگزار شد.

دولت پاکستان خواهان توجه جدی دهلی نو به نگرانی های اسلام آباد نسبت به طرح ساخت سدهای مورد مناقشه بر رودخانه های بزرگ در کشمیر تحت کنترل هند بر اساس توافقنامه آب‌های ایندوس می باشد.

پیش‌تر کارشناسان هندی اعلام کرده بودند که این کشور با استفاده بیشتر از آب رودخانه سند و یا لغو کمیته آب می تواند همسایه غربی خود را تحت فشار قرار دهد.

پاکستان در سال ۲۰۱۷ این اقدام هند را به منزله اعلام جنگ با این کشور دانست و به بانک جهانی در خصوص این تصمیم هند شکایت کرد.

برچسب‌ها هند پاکستان اختلافات مرزی كشمير

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند پاکستان اختلافات مرزی كشمير هند پاکستان اختلافات مرزی كشمير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۶۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به پاکستان عصر دوشنبه در دیدار «آصف علی زرداری» رئیس جمهور این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر عزم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام که اکنون مسئله نخست جهان بشریت شده اشاره کرد و گفت: امروز آرمان بلند امام خمینی (ره) مبنی بر آزادسازی قدس شریف به مطالبه همه ملت‌های مسلمان و آزاده تبدیل شده و همه دولت‌های اسلامی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا (ع) را موجب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تاکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

رئیس جمهور پاکستان همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مردم بی‌دفاع غزه، بر مخالفت دولت پاکستان نسبت به هرگونه دخالت خارجی در منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم
  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • امضای ۸ سند همکاری بین دو کشور ایران - پاکستان
  • رئیسی در پاکستان : رژیم صهیونیستی از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره اختلاف میان ایران و کشور‌های عربی
  • بالاگرفتن اختلافات میان مقامات تل‌آویو برسر تبادل اسرا
  • بالاگرفتن اختلافات داخلی میان مقامات تل آویو درباره تبادل اسرا
  • همکاری و هماهنگی میان «میدان، دیپلماسی و رسانه»، ویژگی برجسته عملیات وعده صادق