Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها حجم بالای اخبار موجب شده تا رسانه های جعلی هم مجالی برای جولان پیدا کنند. جولانی به بلندای عضو گیری در کانال‌ها و انتشار شایعه تا بتوانند از آب گل آلود ماهی گرفته و اخبار ساختگی خود را به نام واقعیت به خورد مخاطب دهند.

خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانه: این روزها که حجم بالای اخبار موجب شده تا وابستگی مردم به شبکه‌های مجازی بیشتر شود، رسانه‌های جعلی هم مجالی برای جولان پیدا کرده‌اند و به فکر بیشتر کردن اعضاء خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارهای عجیب و غریب نظیر انتشار شایعه بستری است تا بتوانند از آب گل آلود ماهی گرفته و ما بین اتفاقات پیش آمده، اخبار ساختگی خود را به نام واقعیت به خورد مخاطب دهند.

در این میان افرادی که اطلاع کافی از موضوعات ندارند و نمی توانند به راحتی بین خبر درست و خبر جعلی تمیز قائل شوند، در دام فیک نیوزها می افتند. 

البته انتشار اخبار جعلی فقط منتسب به کانال‌های مجازی نیست و برخی رسانه‌های دنیا نیز برای داغ کردن تنور شایعات و پیش بردن اهداف پنهان خود، دست به چنین کارهایی می‌زنند. کما اینکه پیش از این هم شاهد بودیم که خبرگزاری رویترز با سابقه چندین ساله رسانه‌ای، اعتبارش را به یک خبر جعلی درباره اغتشاشات آبان ماه در ایران فروخت. اعمال نفوذ در تولیدات رسانه‌ها از جنگ جهانی اول وجود داشته و عقبه یک قرنی دارد. در هر دوره‌ای افراد و صاحبان قدرت سعی کرده‌اند تا از تکنیک‌های مختلف برای همراه کردن مردم با خود و تأثیرگذاری بر مردم کشورهای دیگر به عنوان دیپلماسی عمومی استفاده کنند.

اخبار جعلی و موج سواری آنها بر روی بستر حوادث، یکی از مواردی است که نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد.این موضوع را با «سید علیرضا آل داود»، پژوهشگر فضای مجازی در میان گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید:

چالش حکمرانی کشورها در مقابل فیک نیوز

 فیک نیوز ها در دنیای رسانه ای شده امروز می توانند حکمرانی کشور ها را با چالش های جدی روبرو کنند، این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته برای مقابله با اخبار جعلی که امروز بستر آن در فضای مجازی و پلتفرم های آن است قوانین بسیار سخت گیرانه ای وضع کرده اند.نباید فراموش کرد که کشورهای پیشرفته علاوه بر قوانین برای مدیریت فضای رسانه و فضای مجازی، در حوزه زیر ساخت، محتوا، سرویس ها و خدمات موجود در این فضای نیز سخت گیری های بسیاری داشته اند.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، ایجاد سامانه های احراز هویت، وضع قوانین سخت گیرانه برای فعالیت شبکه های اجتماعی، موتور جستجو و پیام رسان های غربی در داخل کشور از جمله فعالیت هایی است که برای مقابله با اخبار جعلی باید انجام شود. به طور کلی برای مقابله با اخبار جعلی و شایعات باید اقداماتی هماهنگی و ترکیبی در حوزه زیر ساخت و محتوا در 3 لایه حاکمیت، مدیریت و کاربری صورت بگیرد.

 

جوانان پیشقدم برای محاصره تبلیغاتی دشمن

رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن توسط جوانان اشاره کرده اند، یکی از مصادیق محاصره تبلیغاتی دشمن در بیانیه گام دوم انقلاب خبر های دروغ عنوان شده است.در این دنیای رسانه ای، رسانه‌ها قدرتی غیر قابل قیاس با بروزترین تجهیزات نظامی دارند.

در هفته های گذشته مردم دیدند رسانه ها با بسترهایی نظیر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می توانند با انتشار گسترده اخبار جعلی و شایعات نقاط قوت ما را تبدیل به نقاط ضعف کنند و جلوه‌های امید بخش در کشور را پنهان کنند، حقایق را وارونه نشان دهند و نقاط ضعف را بسیار بزرگتر از چیزی که هست نشان دهند.

جنگ رسانه‌ای که با سقوط شروع شد

در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی  شاهد یک جنگ رسانه ای عظیم بر ضد کشور بودیم و دشمنان از هر حربه ای که می‌توانستند استفاده کردند تا افکارعمومی داخل کشور با اخبار جعلی مشغول شود و با مسدود سازی اکانت ها، صفحات و کانال‌های انقلابی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، با فیلترینگ حبابی، ضریب دادن به محتوا و اکانت های ضد انقلاب و ممیزی هشتگ ها، این فضا را به نفع خود مصادره کنند که البته این موضوع قابل پیش بینی بود.

چرا اخبار جعلی در جامعه ما  تأثیرگذار شدند؟

 3 تحول در جامعه ما منجر شده تا اخبار جعلی تاثیرگذاری بیشتری داخل کشور داشته باشند که یکی از این موارد، ورود پرسرعت ابزارهای هوشمند و سرویس ها و خدمات مبتنی بر اینترنت با مدیریت غربی ها داخل کشور بدون فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه و سواد فضای مجازی مردم است.

همچنین، گذر از جامعه شفاهی به جامعه شبکه ای و تحول در فرایند تولید خبر، توزیع و دسترسی مخاطب به این اخبار منجر شده تا متاسفانه بستر مناسبی برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی داخل کشور ما برای دشمنان مهیا شود.

اخبار جعلی، یک تکنیک برای جنگ روانی

 اخبار جعلی در شکل گیری جنبش‌های اجتماعی تأثیر زیادی دارد. اخبار جعلی همان  اخبار جهت دار، مغرضانه و تولید شده با تکنیک های جنگ روانی است که به صورت کاملا هدفمند، حرفه ای و سازمانی در  پوشش  اخبار  واقعی  و  در  راستای  جنگ شناختی ادراکی  غالبا  بر  بستر  رسانه های  غیررسمی که امروز پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هستند، تولید و منتشر می شود.

استفاده از تکنیک‌های جنگ روانی، فقط محدود به رسانه‌های رسمی نیست چرا که می‌توان گفت همه رسانه‌های غیررسمی و نوین و حتی شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند. آنچه که امروزه به عنوان فیک‌نیوز در بین مردم شناخته شده نیز، یکی از ابزارها و کانال‌هایی است که می‌تواند در رشد و ایجاد جنگ روانی موثر باشد. 

همان طور که پیش از این نیز شاهد بودیم، در بسیاری از موارد مانند فتنه 88 با تکنیک دروغ بزرگ، در فتنه دی ماه 96 با جنگ ترکیبی در حوزه اقتصاد، سیاست و مسائل فرهنگی-اجتماعی و در فتنه آبان 98 با سوار شدن بر روی مطالبات اقتصادی مردم پس از اعلام یک باره افزایش قیمت بنزین منجر به جنبش های اجتماعی می شود.

نقش اخبار جعلی در انتخابات آمریکا

نقش اخبار جعلی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا آن چنان مشهود است که حتی به تغییر نتیجه انتخابات این کشور منجر شد و ترامپ با سوء استفاده از داده‌های سرقت شده از فیس بوک و ذائقه سنجی مردم آمریکا در کنار انتشار گسترده اخبار جعلی برای رقیبش در این انتخابات به پیروزی رسید.

در سال 2020 مهم ترین تهدید در کنار اخبار جعلی، ساختن ویدیوهای جعلی عنوان شده است و موضوع دیپ فیک deepfake یکی از مهم ترین تهدیدات در سال جاری میلادی عنوان شده است و این جعل عمیق تکنیکی برای تلفیق تصویر انسان بر اساس هوش مصنوعی است.

دیپ فیک چیست؟

فناوری دیپ فیک deepfake  یک فناوری جدید و مطابق بر هوش مصنوعی است. این فناوری  جهت ترکیب و قرار دادن تصاویر و فیلم‌های موجود بر روی تصویر یا فیلم های مورد نظر با استفاده از تکنیک یادگیری ماشین تحت عنوان شبکه مشارکتی مولد است.

فناوری دیپ‌فیک می‌تواند از چهره یک هنرمند شناخته شده یا شخصیت سیاسی استفاده کرده و آن را به شکلی مونتاژ کند که انگار مشغول گفتار یا کردار خاصی نشان دهد. این فناوری آنقدر پیشرفت کرده که حتی توسط موتورهای قوی هوش مصنوعی نیز قابل شناسایی صددرصد نیست و یکی از چالش‌های عصر امروز محسوب می‌شود.

چرا مردم اخبار جعلی را می پذیرند؟

دلایل مختلفی برای پذیرش اخبار جعلی در سطح افکار عمومی  وجود دارد. تطابق خبر جعلی با حوزه ادراک، شناخت، باور و عقاید مردم، عرضه شدن اخبار جعلی به صورت واقعی از جمله این عوامل است.

این موضوع به این معنی است که  اخبار جعلی تمام ویژگی‌ها و عناصر یک خبر واقعی را در خود دارد ولی استفاده از تکنیک‌های عوام گرایی و پروپاگاندای رسانه‌ای در اخبار جعلی مرسوم است. همچنین، این گونه اخبار بیشتر خودشان را مردمی و اجتماعی نشان می دهند. همین  3 نکته منجر به باور پذیرتر شدن این گونه اخبار در سطح جامعه می شود.

راه‌های مقابله با اخبار جعلی

 راه‌های مختلفی برای  مقابله با اخبار جعلی وجود دارد. مدیریت فضای مجازی به خصوص پلت فرم های غربی رها در داخل کشور، ارتقای سواد رسانه و سواد فضای مجازی مسئولان، مدیران و مردم، ارتقا و تقویت مبادی رسمی تولید و انتشار خبر در داخل کشور، تقویت پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی به عنوان بسترهای توزیع سریع اخبار واقعی و پاسخ به شایعات از جمله راه های مقابله با اخبار جعلی است.

توصیه‌هایی برای قبل از بازنشر اخبار

مردم عزیز ایران پیش از بازنشر هر خبری در فضای مجازی که می بینند باید با نگاه انتقادی آن را پردازش کنند و حداقل از یکی از روش های تشخیص خبر جعلی مانند جستجو در موتورهای جستجو، توجه به عناصر خبری، توجه به منبع انتشار خبر و ... استفاده کنند.

 همچنین، توجه به پنج سؤال کلیدی سواد رسانه‌ای سازندۀ این پیام کیست؟ برای جلب توجّه مخاطب از چه فنون خلّاقانه‌ای استفاده شده است؟ چطور درک دیگران از یک پیام، با درک من متفاوت است؟ از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی، و عقایدی حذف یا به آن اضافه شده‌اند؟چرا این پیام ارسال می‌شود؟ می تواند از راه های بسیار مهم مقابله با اخبار جعلی و بازنشر آنان توسط مخاطب باشد.

تلاش کشورهای پیشرفته برای مبارزه با فیک نیوزها

 کشورهای پیشرفته برای مقابله با اخبار جعلی برنامه های مختلفی دارند و این موضوع در اولویت آنها قرار دارد. طراحی بازی آموزشی در خصوص اخبار جعلی، طراحی موتور جستجو با قابلیت تشخیص اخبار و تصاویر جعلی، آموزش های خاص در حوزه سواد رسانه در مقاطع مختلف تحصیلی از تجارب دیگر کشور هاست.

باید مجازات دروغگویی را افزایش داد

 بالا بردن هزینه دروغ گویی و مقابله قاطع با دروغ و ایجاد اخبار جعلی در کشور، افزایش اعتماد اجتماعی میان مردم و حاکمیت از طریق افزایش سرمایه اجتماعی، حاکمیت قانون در حوزه رسانه و فضای مجازی و استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و داده کاوی اطلاعات به عنوان مهمترین راهکارها برای مقابله با اخبار جعلی است.

تلاش‌ شبکه‌های مجازی برای عدم نمایش واقعیت

 با شهادت حاج قاسم سلیمانی ،آمریکا به تمام سرویس هایش در فضای مجازی دستور داد تاجلوی فعالیت رسانه ای مردم و جبهه مقاومت در سرویس های توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک... را بگیرند.همین موضوع به خوبی نشان می دهد که  هدف آمریکا از سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این سرویس ها برای چه زمانی و در برابر چه حوادث و رویدادهایی است. البته که  صفحاتی که تصاویر، فیلم‌ها و هشتگ های #قاسم_سلیمانی و #انتقام_سخت را  داشت  را حذف کردند که این موضوع  خود نوعی تروریسم سایبری است.

اما نباید فراموش کرد تا زمانی که فضای مجازی رها شده در کشور وجود داشته باشد، آمریکایی ها از آن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و  تغییر ذائقه مردم استفاده می کنند. چنانکه پیش از این هم از هیچ اقدامی برای نابودی نظام فروگذار نکردند.

فضای مجازی، مجالی برای فتنه انگیزی

استفاده از فضای مجازی برای به جریان انداختن فتنه ها و جنگ های امنیتی داخلی، ترور شخصیتی مسئولان تاکنون توسط این کشور انجام شده است.البته نباید از این امر غافل شد که از زمان اعلام خبر شهادت حاج قاسم شاهد جولان ضد انقلاب، منافقین داخلی و خارجی در فضای مجازی و با هدف ترور رسانه ای – سایبری هستیم.

با وجود آنکه در توئیتر هشتگ های انتقام سخت و قاسم سلیمانی توسط مردم و جبهه مقاومت ترند شده بود، اما ناگهان هشتگ موردنظر  عربستان با کمک منافقین در توئیتر و اینستاگرام با رشد یکباره روبرو شد و آمریکایی ها هم خودشان به این هشتگ ضریب دادند البته موضوع به اینجا ختم نشد و آمریکایی ها، اکانت ها و هشتگ های جبهه مقاومت را حذف و یا اسپم می کردند.

دشمن در فضای مجازی  اجازه دفاع از ارزش ها و باورهایمان را به ما نمی‌دهد

به همین دلیل است که تأکید می کنم باید ما طبق بیانیه گام دوم انقلاب  محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنیم، چرا که طی دو هفته گذشته همه مردم دیدند که دشمن چگونه ما را در فضای رسانه ای- مجازی محاصره کرده است و حتی اجازه نمی‌دهد در این فضا از اعتقادات، ارزش ها و باورهایمان دفاع کنیم.

آمریکایی ها با استفاده از فضای مجازی و با هدف سرقت اطلاعات مانند تشخیص موقعیت جغرافیایی، شنود اطلاعات و  استفاده از آن به عنوان بستر جنگ شناختی،ادراکی ترکیبی آن را در اختیار گرفته اند و انواع ضربه ها را به کشورهای مورد هدف‌شان وارد می کنند که ایران هم از این قضیه مستثنا نیست.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه فضای مجازی شبکه های اجتماعی اخبار جعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"رایانه سپهر" به جای فضای مجازی ؛ استقبال رهبر انقلاب (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: سرشارم از جوانی... (فیلم) شعرخوانی ندا نوروزی در دیدار با رهبر انقلاب (فیلم) رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر می گذارد (فیلم)

دیگر خبرها

  • ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان و مردم در بازار مسکن ضروری است
  • هشتگ یونایتد: حمله فضای مجازی به فوتبال واقعی!‏
  • حمل گوشت خر در جاده نیشابور به مشهد / ماجرا چیست؟
  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • "رایانه سپهر" به جای فضای مجازی ؛ استقبال رهبر انقلاب (فیلم)
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • هشدار رئیس پلیس فتا لرستان در خصوص پیامک‌های جعلی در ایام نوروز