Web Analytics Made Easy - Statcounter

همواره موضوع قاچاق کالا و راهکارهای مقابله با آن از جمله مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و سرفصل‌های برنامه اقتصاد کشور است و امروز مشخص شده که تا زمانی که سودآوری قاچاق کالا بیشتر از تولید و عرضه محصولات تولید داخل است، این مشکل بهبود نمی‌یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ورود و خروج بدون مجوز کالا از جمله معضلاتی است که همواره اقتصاد ایران با آن مواجه بوده و زیان‌های اقتصادی فراوانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور تحمیل نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش تجارت‌های غیرقانونی و قاچاق کالا در جامعه مانع از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی مولد می‌گردد و دلیل اصلی گرایش به فعالیت‌های قاچاق کالا بازدهی زیاد این فعالیت‌ها در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصاد است که طیف وسیعی از کالاها از جمله لوازم خانگی را در بر می‌گیرد.

به گفته مسئولان با اجرایی شدن طرح شناسه دار کردن و کد رهگیری کالا‌ها، قاچاق این روز‌ها به سمت حذف شدن می‌رود به گونه‌ای که این روند قابل اجرا است و چه لوازم خانگی‌ای که به صورت وارداتی از گمرک وارد می‌شوند و چه آن‌هایی که تولید داخلی هستند باید نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام کنند.
این طرح در مرحله مقدماتی و اجرایی است که به تمام اصناف اطلاع‌رسانی شده و از تاریخ ۱۵ دی جمع‌آوری کالا‌های قاچاق عملیاتی شده و واحد‌های صنفی‌ که کالا‌های قاچاق را به بازار عرضه کرده باشند شناسایی و در صورتی که کالا‌های آن‌ها فاقد شناسه باشند جمع‌آوری می‌شوند.

رضا رزقیان مقدم، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد در گفت‌وگو با صبح‌توس، پیرامون عدم فروش لوازم خانگی قاچاق با شناسه‌دار کردن کالاها اظهار کرد: طرح و دستورالعمل دریافت شناسه کالا برای لوازم خانگی موجود در بازار و انبارها به تمام اعضای تحت پوشش این اتحادیه ابلاغ شده است.

کالاهای فاقد شناسه صنفی قاچاق محسوب می‌شوند

وی افزود: کد رهگیری کالا که شامل انواع تلویزیون، یخچال فریزر، لباسشویی و ظرفشویی از تاریخ ۱۵ دی‌ماه سال جاری قابل دریافت و اجرا است و بایستی از نمایندگی‌های فروش کد شناسه را دریافت کنند که در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: کالاهایی که فاقد شناسه صنفی باشند از این تاریخ به بعد در انبارها و سایر نقاط کالای قاچاق محسوب می‌شود.

وی افزود: از اهداف طرح همین است که کالایی که وارد می‌شود باید رصد شود و مشخص شود از کدام مبادی ورودی در اختیار جامعه قرار گرفته است و بایستی شناسنامه‌دار باشد و اینکه در چه تاریخی و با چه قیمتی به فروش رسیده است.

رزقیان مقدم با اشاره به اینکه اهداف این طرح در راستای مبارزه با قاچاق کالا است تصریح کرد: این طرح با سایر طرح‌ها مانند طرح شبنم و ایران کد قابل مقایسه نیست؛ کد ۱۶ رقمی محصول در این طرح ارائه می‌شود که تلفیقی از مدل و کالا و سریال روی محصول نصب می‌شود که توسط مبدأ توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شود.

چگونه کالای قاچاق را تشخیص دهیم؟

وی با بیان اینکه کالاهای تمام تولیدکنندگان از تاریخ ۱۵ دی‌ماه با شناسه کالا تولید و توزیع خواهند شد افزود: اگر کالایی هم دارای شناسه نباشد باید سریال کالا به شرکت مربوطه اعلام شود و کد رهگیری را دریافت کنند تا کالای قاچاق قابل تشخیص باشد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد ضمن اشاره به اینکه با ارائه سریال کالا بلافاصله شرکت مربوطه کد محصول را ارائه می‌دهد ادامه داد: کالای قاچاق به تولیدات داخلی لطمه بزرگی وارد می‌کند و یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان داخلی عرضه کالای قاچاق در بازار است و امیدواریم با این مبارزه، کالای قاچاق جمع‌آوری شود.

وی افزود: نظارت بر توقف توزیع کالای قاچاق بر عهده اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که از مبادی ورودی کنترل صورت گیرد.

توقیف و جریمه دوبرابری کالای قاچاق

رزقیان مقدم خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که این محصول از چه طریقی وارد شده لذا اگر از گمرک، دارایی مجوز نداشته باشد و دارای برگ سبز نیز نباشد صددرصد کالای قاچاق محسوب می‌شود و اداره املاک تملیکی حق توقیف و دو برابر قیمت کالا جریمه را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: اجرای جمع‌آوری لوازم خانگی قاجاق از شهریور ماه سال جاری به شدت مورد پیگیری قرار گرفته و به کارخانجات و شرکت‌ها و گمرکات دستورالعمل ارائه شده است.

کاهش ۴۰ درصدی کالای قاچاق در بازار مشهد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد با اشاره به اینکه یکی از موارد لازم برای واردات کالای خارجی برگ سبز و کد محصول است گفت: نسبت به گذشته کالای قاچاق در بازار ۴۰ درصد کاهش داشته است مگر اینکه اتوبوسی و برای مصرف شخصی از مرزها عبور کرده باشد.

وی افزود: در فروشگاه‌های معتبر سطح شهر مشهد به هیچ عنوان کالای قاچاق وجود ندارد و اگر کالای قاچاق مشاهده شود جریمه‌های لازم برابر قانون توسط سازمان صمت، بازرسی اتاق اصناف و بازرسی اتحادیه  اعمال می‌شود و خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد.

جلوگیری از واردات کالای قاچاق امری ساده نیست

در ادامه محمد حسین برخوردار، رئیس سابق مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشور ما وسعت مرزی و دریایی زیادی دارد و قطعاً جلوگیری از واردات کالای قاچاق امری ساده نیست.

وی در مورد این طرح‌های ارائه کد شناسایی افزود: در گذشته با کد شبنم این طرح ها آغاز شد که متأسفانه به نتایج خوبی نرسید و برخی سودجویان نیز اجازه پیشروی این طرح را ندادند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گفت: تا حدودی می‌توان مقابل واردات کالای قاچاق را گرفت اما کارخانجات داخلی نیز باید از لحاظ قیمت و کیفیت سطح تولیدات خودشان را ارتقا دهند تا با کالاها رقابت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین موضوع در جلوگیری از کالای قاچاق به تولیدکننده باز می‌گردد و باید در مبادی مرزی اشتغال‌زایی صورت گیرد افزود: تولیدکنندگان بایستی سطح تولیدات انبوه را افزایش دهند تا قیمت تمام شده کالا کاهش یابد.

برخوردار ادامه داد: کیفیت، خدمات پس از فروش باید در نظر گرفته شود و مسئولان نیز باید از اشتغال‌زایی حمایت کنند.

دولت باید به تولیدکننده داخلی بها بدهد

وی در خصوص قاچاق  لوازم خانگی افزود: دولت با تعرفه‌های مختلف به تولیدکننده داخلی باید بها بدهد و سرمایه در گردش داشته باشد اما بحث این است که این کارخانجات تا چه میزان می‌توانند از این امکانات در راستای بهره‌وری و ارتقای خود استفاده لازم را ببرند.

رئیس سابق مجمع عالی واردات تصریح کرد: متأسفانه تولیدات ما وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارد و باتوجه به اینکه همواره سرمایه‌های فراوان بادآورده داشتیم هیچ موقع روی تحقیق و توسعه کالاها سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم لذا نمی‌توانیم با سایر قدرت‌های جهانی رقابت کرد.

وی افزود: وابستگی شدید به مواد اولیه برای تولیدات موجب شده که با کوچک‌ترین تحریم و خللی دچار مشکلات شویم و لذا باید جدای از منافع داخلی شرکت‌های خصوصی باید به توسعه و ارتقای محصولات تولیدی کشور نیز اندیشید تا بتوانیم محصولات اصیل کشور را روی خط تولید بیاوریم.

مسئولان هیچ‌گاه به فکر تأمین زیرساخت‌های تولید ملی نبودند

برخوردار ضمن تأکید بر ضرورت کاهش وابستگی در قطعات خارجی اظهار کرد: وزارت صنایع باید نظارت و موضوع توسعه کالای تولید داخل را پیگیری کند اما وزرا و مسئولان مربوطه هیچ‌گاه به فکر تأمین زیرساخت‌های تولید ملی نبودند.

 

وی افزود: متأسفانه همیشه شعار می‌دهیم و تنها برای خطوط تولید هزینه واردات را می‌پردازیم و این برای چند سال به عنوان مسکن موقتی عمل می‌کند اما باید برای جلوگیری از قاچاق محصول داخلی با کیفیت و قابل قبول برای مصرف‌کننده تولید کنیم و وارد بازار کشورهای همسایه‌ها شویم.

رئیس سابق مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه اگر تولید پایین ییاید به دلیل نیاز کشور قاچاق افزایش خواهد داشت خاطرنشان کرد: امروز با توجه به پیشرفت‌های روز اگر قیمت و کیفیت مطلوب باشد مصرف‌کننده نیز حمایت خواهد داشت اما افرادی که واردات قاچاق را انجام می‌دهند اجازه نخواهند داد این موضوع طرح کد رهگیری کالاها به درستی اجرا شود و همچون کد شبنم مافیای این عرصه با سایر طرح ها نیز مقابله خواهند کرد.

وی افزود: قطعاً بایدبرنامه ریزی شود و راهکار و زمان‌بندی برای عملیاتی کردن طرح به صورت تخصصی ارائه و برای مردم نیز توضیح داده شود.

مافیا مانع اجرای صحیح طرح کد رهگیری کالاها خواهند شد

در سال‌های اخیر همواره موضوع قاچاق کالا و راهکارهای مقابله با آن از جمله مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و سرفصل‌های برنامه اصلی اقتصاد کشور و در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. امروز مشخص شده که تا زمانی که سودآوری قاچاق کالا بیشتر از تولید و عرضه محصولات تولید داخل است، صرف مبارزه فیزیکی با محصولات قاچاق موجب بهبود این مشکل نمی‌شود.

تداوم اقدامات ناکارآمد در مبارزه با قاچاق کالا و عدم توجه به اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی، برای کاهش هزینه تولید و عرضه محصولات تولید داخلی منجر به خسارات به اقتصاد کشور می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین،هاشم علایی ۲۹ فروردین در جریان بازدید از شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اظهار کرد: رعایت استانداردها در بخش تولید و افزایش محصولات صادراتی، یکی از مؤلفه‌های لازم در دستیابی به تحقق شعار سال با مشارکت کارآفرینان و تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی با نگاه ویژه خود می‌توانند مسیر تولید و زمینه صادرات را تسهیل کنند که اخذ استانداردها و گواهینامه‌های ملی و بین المللی، یکی از ضروریات لازم برای ورود محصولات تولیدی به بازارهای داخلی و صادراتی است.

علایی افزود: با حمایت از واحدهای تولیدی و ترغیب آنان به دریافت استانداردهای لازم، تلاش می‌شود به حضور آنان در بازارهای داخلی و بین المللی کمک شود که در این راستا، در سال گذشته از اخذ استاندارد و گواهینامه‌ ملی ۷ واحد تولیدی حمایت مالی شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، این کمک‌ها را در قالب بسته‌های حماتی برشمرد و خاطرنشان کرد: به طور حتم این نوع مشوقات باعث ارتقای محصولات تولیدی و افزایش صادرات کشور خواهد شد که تولید کنندگان می‌توانند از این ظرفیت مهم برای افزایش تولید و صادرات استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • کشف کالای قاچاق ۸ میلیارد ریالی در زنجان
  • انواع کالای قاچاق به ارزش بیش از هشت میلیارد ریال در زنجان کشف شد
  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان
  • محکومیت ۴۲ میلیارد ریالی قاچاقچی دخانیات
  • هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد
  • علت ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ | هشدار جدی به عرضه کنندگان آیفون قاچاق
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • ۱۰راهکار مقابله با قاچاق کالا و ارز
  • کشف ۱۱۰ کیسه مغز بادام چینی قاچاق در شهرری