Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@10:27:25 GMT

مرحوم هاشمی رفسنجانی عمری را در خدمت فقه گذراند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۸۶۵۱

مرحوم هاشمی رفسنجانی عمری را در خدمت فقه گذراند

حضرت آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی روز پنجشنبه در پیامی به مراسم سالگرد حضرت آیت االله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:‌ در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(رضوان االله تعالی علیه) دو نکته را نباید فراموش کرد: اول اینکه از میراث‌های علمی این سیاستمدار نام‌آور این است که قرآن کتاب جهانی است و از آغاز ورود آن جهانی بودن را اعلام کرد و با جهان کار دارد و حوزه اسلامی یا ایمانی اعم از مسلمین و کلیمی‌ها و مانند آن، گوشه‌ای از برنامه‌های جهانی قرآن کریم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مرحوم هاشمی سالیان متمادی فقه را در مشهد و محضر اساتید نام‌آوری مثل امام(رضوان االله علیه) فرا گرفت. قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر آیت االله العظمی بروجردی(رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر همچنان امام راحل فرا گرفت از نظر فقهی صاحبنظر شد و علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود قانون آن دینی، افراد هم قانونمدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد. فقیه نام‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طرفی ببندد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: بنابراین آنچه در زندان مرقوم فرمودند از مطالب عمیق قرآنی، کاملاً نافع و امیدبخش است. آنچه که در بحث‌های فقهی مرقوم فرمودند خواه به صورت تقریر درس یا به صورت جزوه‌نویسی آزاد، آن هم برکات این حوزه است که حکومت را دینی می‌کند، مسئولین را متدین می‌کند، هدف والای شریعت را تشریح می‌کند و محصول حکومت را هم حفظ یک نظامی که بتواند به پیشگاه ولیّعصر(ارواحنا فداه) تقدیم شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام‌آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان طوری که نظام ارباب و رعیتی مادی و اقتصادی را کلاً محکوم میداند، نظام ارباب و رعیتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‌داند؛

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: لذا مرحوم هاشمی رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تکرأی بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‌کند.

وی اضافه کرد: غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند فقیه شد، عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان چه در خارج زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت واقعاً محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت هم بر فقاهت خود میافزود هم بر مفسر بودن خود.

آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: امیدواریم ذات أقدس الهی روح او را با روح شهدا و صلحا و صدیقین محشور کند و بازماندگان معظم و مکرمشان را صبر جزیل و أجر جمیل مرحمت کند و آثاری که وی در حمایت از رهبری داشتند آن آثار را همگان حفظ کنند و در محضر رهبر و در خدمت رهبر هیچ کوتاهی نکنند که نظام، یک نظام الهی است و با حفظ وحدت رهبری و حمایت از رهبر و حمایت از دولت و ملت و حمایت از اقتصاد سالم، امنیت سالم، امانت سالم، آسایش سالم کشور به مقصد والایش می‌رسد.

سومین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه صبح با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، رضا  اردکانیان وزیر نیرو، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، اعضای خانواده، شخصیت های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات های خارجی و جمعی از علاقه‌مندان در محل اجلاس سران برگزار شد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی علی اکبر صالحی اکبر هاشمی رفسنجانی اسحاق جهانگیری آیت الله العظمی جوادی آملی مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی علی اکبر صالحی اکبر هاشمی رفسنجانی اسحاق جهانگیری آیت الله العظمی جوادی آملی مجمع تشخیص مصلحت نظام اسحاق جهانگیری مجلس شورای اسلامی علی اکبر صالحی اکبر هاشمی رفسنجانی اسحاق جهانگیری آیت الله العظمی جوادی آملی مجمع تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۸۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی سینایی

رئیس جمهور در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب‌الله احمدی سینایی را به علما و حوزه‌های علمیه و خاندان مکرم آن مرحوم تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب‌الله احمدی سینایی تصریح کرد: این عالم وارسته پس از کسب فیض و درس‌آموزی از سیره علمی، عملی و اخلاقی پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی، عمر شریف خود را در مسیر اعتلای ارزش‌های مکتب اهل بیت (ع) و روشنگری معارف اسلامی صرف کرد و خدمات علمی ارزشمندی از خود بر جای گذاشت که توشه‌ای گرانبها برای آخرت ایشان خواهد بود.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب‌الله احمدی سینایی، موجب تأثر خاطر شد.

این عالم وارسته پس از کسب فیض و درس‌آموزی از سیره علمی، عملی و اخلاقی پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی، عمر شریف خود را در مسیر اعتلای ارزش‌های مکتب اهل بیت (ع) و روشنگری معارف اسلامی صرف کرد و خدمات علمی ارزشمندی از خود بر جای گذاشت که توشه‌ای گرانبها برای آخرت ایشان خواهد بود.

اینجانب این ضایعه را محضر علما و حوزه‌های علمیه و خاندان مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور فرزند رهبر انقلاب در تشییع مرحوم الله احمدی
  • حضور فرزند رهبر معظم انقلاب در یک مراسم تشییع | عکس
  • تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • پیام تسلیت رئیسی در پی درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • پیام تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • عکسی از پسر آیت الله هاشمی در یک دیدار عیدانه
  • پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی سینایی
  • تشییع پیکر آیت الله شیخ حبیب الله احمدی در حرم مطهر رضوی
  • پیام رئیس جمهور برای درگذشت پدر شهیدان خرسندیان
  • آخرین دیدار با همچون پدر