Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه بهره وری را یک طرز تفکر دانست که براساس آن هر فرد، سازمان و کشور می تواند فعالیت ها و وظایف خود را اثربخش تر و کارآمدتر انجام دهد و گفت: بهره وری کار درست را درست انجام دادن است.

زهرا اربابی امروز در پنجاه وچهارمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان که با موضوع «مدیریت بهره وری» در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه توسعه نیازمند یک حرکت همه جانبه است، اظهار کرد: مفهوم بهره وری ابتدا باید در نگاه ما ایجاد شود و در باورهای ذهنی ما جای بگیرد تا در رفتار سازمانی و اجتماعی خودش را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تغییر و تحول به سمت بهتر شدن در آینده را جزو آموزه های دینی و انسانی دانست و افزود: نه تنها برنامه ششم توسعه، بلکه همه برنامه های توسعه ای بر بهره وری به عنوان یک اصل در توسعه کشور تاکید دارد، اما هنوز از ظرفیت های موجود استفاده حداکثری نشده است.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور توسعه یافتگی از طریق ایجاد ظرفیت های جدید(افزایش نهاده ها) و توسعه یافتگی از طریق ارتقای بهره وری(افزایش ستانده ها) را دو روش برای توسعه کشور دانست و متذکر شد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها، امکان افزایش نهاده ها ممکن نیست.

اربابی با اشاره به عدم شکل گیری باورهای ذهنی براساس مفهوم بهره وری و عدم طراحی فرایندهای کاری مبتنی بر بهره وری در سیستم های سازمانی، تصریح کرد: افزایش اشتغال و افزایش سرمایه گذاری منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی می شود که در نهایت ارتقای کیفیت زندگی و توسعه یافتگی را به همراه دارد.

وی بهبود بهره وری سرمایه، بهبود بهره وری نیروی انسانی، بهبود بهره وری ساختارهای مدیریتی را موجب ارتقای بهره وری کل عوامل تولید دانست و خاطرنشان کرد: توسعه یافتگی نتیجه ارتقای کیفیت زندگی مبتنی بر افزایش تولید ناخالص داخلی است.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه شایسته سالاری یکی از شاخص های مهم بهره وری است، اظهار کرد: افراد کاردان راحت تر از کسانی که براساس زد و بندهای سیاسی و جناحی در سطوح مدیریتی منصوب شده اند برای پیشبرد اهداف سازمانی برنامه ریزی می کنند.

وی بهره وری را یک طرز تفکر دانست که براساس آن هر فرد، سازمان و کشور می تواند فعالیت ها و وظایف خود را اثربخش تر و کارآمدتر انجام دهد و گفت: بهره وری کار درست را درست انجام دادن است.

اربابی الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت، سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست های کلی نظام اداری، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و برنامه ششم را از جمله مهمترین سیاست های نظام دانست و یادآور شد: عوامل فردی، سازمانی، ملی و بین المللی بر بهره وری موثر هستند.

وی نگرش، انگیزه، ارزش ها و دانش و مهارت را موجب افزایش بهره وری فردی دانست و عنوان کرد: فرهنگ سازمان باید مبتنی بر بهره وری، اثربخشی و کارایی باشد. همچنین استفاده از فناوری در قالب سامانه های اداری و سازمانی به افزایش بهره وری کمک می کند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بی توجهی هنجارهای اجتماعی به بهره وری، تصریح کرد: نظام آموزشی بزرگترین چالشی است که در مسیر ایجاد و استقرار بهره وری با آن مواجه هستیم و متاسفانه کتب درسی به مفاهیم بهره وری نمی پردازند.

اربابی به چالش های فرهنگی، مدیریتی، فردی، محیط کار و شغلی بهره وری اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد شکاف عمیقی بین دانشگاه و صنعت هستیم و فارغ التحصیلان در شغل های مرتبط نیز مهارت ندارند.

وی با تاکید بر لزوم استقرار چرخه بهره وری در همه دستگاه های اجرایی، متذکر شد: افزایش ستانده ها با استفاده از همان میزان نهاده، ثابت نگه داشتن ستانده ها همراه با کاهش نهاده ها، روند افزایشی سریع تر ستانده ها نسبت به افزایش نهاده ها، روند کاهشی سریع تر نهاده ها نسبت به کاهش ستانده ها و افزایش ستانده ها همراه با کاهش نهاده ها از جمله راهکارهای افزایش بهره وری در دستگاه هاست.

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین خواستار فعالیت های آموزشی برای اشاعه فرهنگ بهره وری شد و تاکید کرد: تعیین شاخص های بهره وری و اندازه گیری آنها، تجزیه و تحلیل شاخص ها، شناسایی عوامل ارتقای بهره وری، تعیین راهکارها و برنامه ریزی بهبود بهره وری و اجرای راهکارهای بهبود بهره وری الزامی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بهره وري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل

استاندار اردبیل گفت: در هیچ برهه تاریخی تا این اندازه همسویی و همراهی مسئولان اجرایی، قضایی و نمایندگان استان را در توسعه استان اردبیل شاهد نبودیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید حامد عاملی عصر امروز در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل در سال جدید، اظهار داشت: رفع مشکلات اقتصادی از دغدغه‌های جدی دولت است و ما نیز در استان اردبیل در سال مزین به «جهش تولید با مشارکت مردم» مأموریت پیدا کردیم تا زیرساخت‌ها را برای اجرای پروژه‌های تولیدی و اقتصادی فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: در انجام این مأموریت ما هماهنگی و همسویی خوبی را در استان شاهد هستیم و با بهره‌گیری از ظرفیت ستاد تسهیل، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد حمایت قضایی و حمایت از سرمایه‌گذاری بازرسی سعی بر این است تا موانع و مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شده و شاهد جذب سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی باشیم.

استاندار اردبیل گفت: هر چقدر قوانین مخل کسب و کار برطرف شود به همان اندازه رغبت و انگیزه سرمایه‌گذاران را بیش از گذشته شاهد خواهیم بود و در انجام این مأموریت اصلی تلاش بر ایجاد وفاق و همدلی بیشتر در رفع موانع و مشکلات است.

عاملی تکمیل پروژه‌‌های اثربخش و اولویت‌‌دار استان را بسیار ضروری اعلام کرد و افزود: در همین ابتدای سال ضرورت دارد تا مدیران دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های اولویت‌دار و اثربخش را با پیش‌بینی تأمین اعتبارات و منابع مورد نیاز جمع‌بندی کرده و از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سال گذشته در تأمین اعتبارات هزینه‌ای محدودیت‌هایی وجود داشت که با وجود این محدودیت‌ها در سراسر کشور سعی کردیم تا در سه ماه پایانی سال پیگیر جذب اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای باشیم که 60 درصد تخصیص اعتبارات ملی و استانی را در بخش عمرانی انجام دادیم.

استاندار اردبیل اضافه کرد: در بخش هزینه‌‌ای نیز تا پایان سال گذشته صد درصد منابع جذب استان شد تا شرمنده کارکنان و پرسنل دولتی نباشیم.

عاملی بیان کرد: در توزیع اعتبارات باید ظرفیت شهرستان‌ها به ویژه جلوگیری از حاشیه‌نشینی و انجام مهاجرت‌های معکوس مورد توجه قرار گرفته تا زمینه توسعه و پیشرفت روزافزون را شاهد باشیم.

وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا سهم استان را از اعتبارات ملی وزارتخانه‌ها پیگیر باشند تا به سرعت جذب این منابع به توسعه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام منجر شود.

رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یادآور شد: 91 پروژه در استان اردبیل با همراهی فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است که انتظار می‌رود بخشی از این پروژه‌ها تا پایان امسال تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

عاملی توجه به قانون جوانی جمعیت، کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی استان، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اثربخش و بها دادن به فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و هنری جوانان را در کنار ارتقای شاخص سلامت در سال‌جاری جز برنامه‌های اولویت‌دار و اساسی اعلام کرد.

انتهای پیام/131/.

دیگر خبرها

  • همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل
  • بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • گذر نهضت سوادآموزی از وضعیت حاضر به مدل‌های جدید طبق برنامه هفتم
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • ایجاد روحیه امید و همبستگی ملی از ثمرات وعده صادق است
  • برنامه‌ اصلی منطقه آزاد چابهار بهره‌مندی از ظرفیت تخصصی دانشگاه‌های فعال است
  • انتصابات در شهرداری قزوین بنا به شایسته سالاری و تخصص نیست
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان