Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز با آیت الله سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله سبحانی در این دیدار، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و همچنین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد:مسئله تقریب از مسائلی است که قبل از مرحوم آیت الله بروجردی جزء افکار دیگران هم بوده تا بتوانند مذاهب اسلامی را به هم نزدیک کنند؛ آیت الله بروجردی حدود ده سال در اصفهان از محضر آیت الله درچه ای استفاده کرده  و از افکار ایشان تأثیر پذیرفته بود و یکی از مسائلی که نسبت به آن حساسیت داشت غلو در احادیث بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: آیت الله بروجردی تا قبل از فوت مرحوم آیت الله اصفهانی مسئله تقریب را مطرح نکرده بود، اما بعد از فوت ایشان در سال 1325 شمسی کم کم این افکار را بیان کرد و گفت، بحث در مورد اینکه خلیفه ما بعد از پیامبر اکرم(ص) کیست؟ فعلا نتیجه بخش نیست و راه به جایی نمیبریم،بیایید اصلی را که همه بر آن توافق داریم مطرح کنیم که آن بحث ثقلین است؛ لذا بسیار به حدیث ثقلین اهمیت می دادند و  برای اینکه دارالتقریب در مصر که مرکز بزرگ جهان اسلام است، تأسیس شود، بنا شد مرحوم آیت الله قمی به آنجا بروند؛ چون ایشان مدتی در لبنان و با محیط عربی آشنا بود؛ همچنین  زبان عربی رو خوب می دانست؛ وقتی ایشان به قم برگشتند، گفتند مسأله مسأله تقریب است، نه ذوب شیعه در سنی و یا بالعکس؛ مقصود این است که پیروان این مذاهب را در مشترکات جمع کنیم.

آیت الله سبحانی تصریح کرد:به این دلیل که ما در بیان مذهب خود کوتاهی کرده ایم، برخی گمان می کنند که روایات نبوی ما کم است، در سالهای اخیر کتابی در مورد روایات مشترکات بین شیعه و سنی نوشته شده که خود نشان تقریب است.

وی پیشنهاد کرد، کتابهایی که در زمینه مشترکات شیعه و اهل سنت نوشته شده اگر چاپ نشده، چاپ شود و بین مجامع اهل سنت منتشر شود.

 آیت الله سبحانی با بیان اینکه روایات ائمه شیعه در کتب اهل سنت یکی از علائم تقریب است، گفت: انتشار مجدد مجلة التقریب نیز می تواند به امر تقریب کمک کند.

وی اظهار کرد:قرآن می فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» چرا قرآن می گوید به ریسمان الهی چنگ زنید؟ در واقع می خواهد بیان کند، کسی که متفرق است به مثابه کسی است که در چاه افتاده است و او را به وسیله ریسمانی که به آن چنگ میزند، نجات می دهند؛ برخی اعضای امت اسلامی که الان متفرق هستند اگر بخواهند در همین حالت باقی بمانند، گویا همیشه در چاه هستند، مگر اینکه به ریسمان وحدت و تقریب چنگ بزنند.

آیت الله سبحانی در پایان، ضمن تبریک به حجت الاسلام و المسلمین شهریاری به مناسبت انتصاب ایشان به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری، برای ایشان آرزوی توفیق هرچه بیشتر در مسیر تقریب کرد.

انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی سبحانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که به مناسبت روز شورا برگزار شد گفت: در سال اول آغاز فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، سیاستگذاری ها و اولویت بندی ها تدوین شد و برنامه ها بر همین اساس شکل گرفت و ادامه یافت.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم گفت: در بخش آتش نشانی با توجه به اینکه این حوزه با جان شهروندان در ارتباط است، پیگیری های خوبی صورت گرفت و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی برای بخش آتش نشانی فراهم شد.

وی عنوان کرد: کاشت درختان مثمر در سطح شهر و بوستان های قم در این دوره دنبال شد و کیفی سازی و ابنیه سازی فضای سبز در دستور کار بود و تلاش شد تا زیرساخت های بوستان ها تقویت شود.

سبحانی گفت: حفظ و حراست از باغ ها در شهر قم موضوع مهمب است که در این راستا برای همه باغات شهر شناسنامه تدوین خواهد شد.

وی عنوان کرد: در راستای حفظ هویت فرهنگی بوستان ها در ۵ بوستان سطح شهر قم، شهدای گمنام تدفین شدند که این اقدام امر موثری در جهت بهبود شرایط فرهنگی بوستان ها بوده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم عنوان کرد: ۲۵ نقطه از شهر قم که دچار آبگرفتگی در مواقع بارانی می شدند، شناسایی شده که ۸۰ درصد مشکل این مناطق رفع شد.

وی همچنین بیان کرد: در راستای شکست قیمت ها و کمک به معیشت مردم سیاستگذاری خوبی در سازمان میادین قم صورت گرفته که امید است کمک خوبی به بازار داشته باشد.

کد خبر 6088009

دیگر خبرها

  • تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم
  • تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۸۰ درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود