Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادرات بی‌شک اساسی‌ترین مساله کشور در توسعه اقتصادی است که در راستای اهمیت شکوفایی اقتصادی، و گرامی‌داشت سالروز ملی صادرات، پنج‌شنبه ، صادرکنندگان نمونه هرمزگان در یک آیین هم‌اندیشی باهم به شور نشستند.

رونق تولید صادراتی یکی از موضوعات محوری بود که سخنرانان این آیین در بندرعباس  بر توجه و پیگیری آن تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنرانان این همایش معتقد بودند رونق اقتصادی، رونق تولید و ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم را به همراه دارد و با حضور و فعالیت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد، می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد.

استاندارهرمزگان در بخشی از سخنان خود تولید کالاهای صادرات محور را از راهبردی‌های اصلی برای موفقیت و رونق اقتصادی برشمرد.

فریدون همتی افزود: با افزایش تولید کالاهای صادرات محور، کیفیت کالاها نیز ارتقا می‌یابد و این کالاها می‌توانند در بازارهای جهانی رقابت داشته باشند.

وی بیان داشت: باتوجه به اهمیت موضوع صادرات کالا، حمایت و پشتیبانی از صادرکنندگان به طور ویژه در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم با رفع موانع، بستر مناسبی برای فعالیت آن ها فراهم شود.

استاندارهرمزگان گفت:باید تلاش کنیم که سهم کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی هرچه بیشتر افزایش یابد و در این راستا نیز باید حمایت‌ها و کمک‌های خوبی از فعالان بخش خصوصی داشته باشیم.

همتی ادامه داد: بخش خصوصی نقش بسیار مهم و محوری در حوزه اقتصاد ایفا می کند و مجموعه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها باید در کنار این بخش بوده وحمایت از آن ها را در اولویت قرار دهند.

استاندار هرمزگان توصیه کرد: تشکل‌های بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی باید موانع این بخش را در نشست های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کنند تا به سرعت برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی و اقدام شود.

نوید صادرات افزایش کالاهای غیرنفتی هرمزگان

ارزش صادرات کالاهای مختلف از استان هرمزگان ۲ برابر ارزش واردات آن است؛ موضوعی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از آن نیز به عنوان دستاورد مهم برای این استان دانست.

خلیل قاسمی گفت: استان هرمزگان در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی و شیلاتی در سال جاری افزون بر ۲.۵ درصد رشد داشته است.

وی حوزه صنایع دستی و گردشگری را یکی از هدف‌گذاری مهم استان هرمزگان برشمرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون بخش گردشگری این استان نیز به لحاظ وزنی ۲۱ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۴۶ رشد داشته است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت هرمزگان ادامه داد: در حوزه صادرات و کشاورزی به ویژه با افزایش سطح گلخانه‌ها، میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

قاسمی در عین حال به مشکلات صادرکنندگان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: بخش حمل و نقل حوزه کشاورزی نیاز به ساماندهی و مراقبت خاص دارد.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در حوزه صنایع فلزی این استان بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌تواند یک منطقه صادراتی باشد.

قاسمی با بیان اینکه در حوزه گمرکات ۱۳۵ درصد رشد آماری را نشان می‌دهد، ابرازداشت: در حوزه صادرات مواد معدنی برخی بخشنامه‌های ملی برای حوزه معدنی کوچک استان هرمزگان ایجاد زحمت می‌کند.

وی اضافه کرد: در این بخش به خصوص در حوزه اشتغال صادرکنندگان ما نیازمند حمایت هستند.

شاهد یک جهاد در حوزه صادرات هستیم

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: میزان صادرات از استان هرمزگان در ۹ماهه امسال از میانگین کشوری رشد بیشتری داشته که انتظار می رود تولید کنندگان به سمت تولید محصولات صادرات محور حرکت کنند.

حمید زادبوم با اشاره به صادرات ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کشور در ۹ ماه امسال، این آمار را نشان‌دهنده مثبت شده تراز تجاری در کشور دانست.

وی گفت: این درحالی است که واردات ما به ۳۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار بوده درواقع حدود ۶۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری وجود دارد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهارداشت: این میزان صادرات در ۹ ماهه امسال با ۱۸.۸ درصد افزایش وزنی و ۵ درصد کاهش ارزشی روبرو بوده است.

به گفته زادبوم، صادرات در ۹ ماهه امسال در شرایطی پیش رفت که تحریم‌ها و مشکلات حمل و نقل و برگشت ارز بیشتر از سال گذشته بوده است، بنابراین شاهد یک جهاد در حوزه صادرات هستیم.

وی یادآور شد: صادرات زمانی ارزشمند است که در ازای آن، ارز برگشت داده شود و با آن ارز بتوانیم نیازمندی‌های صادراتی را تامین کنیم.

فرصت‌سوزی در عرصه اقتصادی اُفت اقتصادی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس نیز از فرصت‌سوزی در عرصه اقتصادی به عنوان اُفت اقتصادی یاد کرد و بیان داشت: دستیابی به توسعه اقتصادی نیازمند برخورداری از نظام اقتصادی تولیدگرا و صادرات محور است.

محمدرضا صفا ادامه داد: از دیدگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی دنیا مهم‌ترین استراتژی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند تقویت بخش خصوصی واقعی و کمک به آنها در ایجاد ظرفیت صنعت و تولید رقابت‌گرا باشد.

وی با بیان اینکه تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است، افزود: افزایش تولید باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و توسعه صادرات محسوب می‌شود از این رو با توجه به اهمیت صادرات دولت باید بستر مناسب برای هرچه بهتر اجرا شدن این مهم فراهم شود.

صفا تجارت را پیشینه دیرینه مردم استان هرمزگان برشمرد و اضافه کرد: این استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش صنعت، معدن، کشاورزی دارد در دنیا شهره است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در عین حال ابرازداشت: این درحالی است که هرمزگان در بخش دستیابی به بازارهای هدف و صادرات به مشکلات زیادی روبروست.

حیف کردن منابع کشور بیش‌ترین ضرر به اقتصاد است

معاون اتاق بازرگانی ایران نیز خطاب به صادرکنندگان اظهارداشت: امروز سربازان اقتصادی از آن شهدایی که به جبهه رفتند، مظلوم‌ترید.

سید جواد زمانی که بیشتر به وضعیت اقتصادی درون کشور نقد داشت، اظهار کرد: فعالان اقتصادی در چهار جبهه خود را نمایان می‌کنند، از داخل با خود تحریمی، از یک‌طرف رقابت با دولت و از سمتی رقابت با خصولتی‌ها و این‌گونه صادرکنندگان ما با دنیا رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های صنایع نظامی، گفت: سلول‌های بنیادی، امورمهندسی، دارویی و پزشکی در دنیا حرف برای گرفتن داریم اما در حوزه صنعت ضعیف هستیم.

زمانی بیان داشت: علت اینکه مردم در کف خیابان اقتصاد را نمی‌بینند، تا زمانی که انتقادی وجود نداشته باشد تا با مسائل واقعی برخورد نکنیم، به مشکل برمی‌خوریم.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: استفاده ۶۰ میلیونی از طرح معیشت افتخار نیست و در رسانه‌ها نیز از حیف و میل زیاد صحبت می‌شود اما آنچه بیش‌ترین ضرر به اقتصاد زده،حیف کردن منابع کشور است.

وی با بیان اینکه برای صادرات‌کننده باید قانون پایدار و نه با دستورالعمل وجود داشته باشد، یادآورشد: صادرکننده باید به قانون اعتماد داشته باشد، اگر در داخل کارهایی کردیم که فعالیت‌های اقتصادی دیرتر یا انجام نشد این با تحریم اقتصادی چه تفاوتی دارد.

زمانی افزود: امروز به گفته مقام معظم رهبری وظیفه داریم به صادرکنندگانی که برای کشور ارزآور هستند، برنامه یک هفته‌ای را به چندماه و چند سال نگذرانیم.

در اهمیت شکوفایی اقتصادی و رونق تولید صادراتی آنچه از صحبت‌ها نتیجه‌گیری می‌شود اینکه؛ دستیابی به توسعه اقتصادی نیازمند برخورداری از نظام اقتصادی تولیدگرا و صادرات محور هستیم، لذا فرصت‌سوزی در عرصه اقتصادی افت اقتصادی را به دنبال دارد.

از این‌رو با افزایش تولید کالاهای صادرات محور، کیفیت کالاها می‌توان شاهد رقابت‌های پرسود بود ضمن اینکه با برگشت ارز حاصل از صادرات برای رونق اقتصاد و معیشت کشور، زیرساخت‌های سایر بخش‌های کشور را سرعت بخشید.  

توسعه تجارت خارجی و به ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت پذیری کشورها در عرصه‌های بین‌المللی گردد.

از سال ۱۳۷۶  بیست و نهم مهرماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیرنفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد.

سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومی صادرات کشور و تشویق صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور نسبت به برگزاری روز ملی صادرات اقدام شده که ۲۵ دی‌ماه علاوه بر برگزاری همایشی در استان هرمزگان در راستای در اهمیت رونق تولید و صادرات، از ۳۰ صادرکننده نمونه این استان نیز با حضور سخنرانان این همایش تجلیل شد.

برچسب‌ها صادرات رونق اقتصادی رشد اقتصادی هرمزگان صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات رونق اقتصادی رشد اقتصادی هرمزگان صادرات غیر نفتی صادرات رونق اقتصادی رشد اقتصادی هرمزگان صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۴۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد

فرماندار ملایر گفت: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، سلمان اسماعیلی امروز _سه شنبه چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و امور گردشگری سبب رونق اقتصادی و تحقق شعار سال مبنی بر مردمی‎سازی امور می‌شود.

وی افزود: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

فرماندار ملایر خاطرنشان کرد: در اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان یک مرکز تبادلات اقتصادی جهانی طراحی شده است و قلب این مرکز اقتصاد عرضه صنایع‌دستی ملایر خواهد بود که در کنار این اقدام تقویت آنلاین شاپ ها در سکوهای مجازی بسیار پر اهمیت است.

اسماعیلی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به عزم شهرداری ملایر و بودجه‌های تزریق شده ملی و استانی در هفته دولت، سال جاری شاهد افتتاح مجموعه مینی‌ورد به صورت رسمی باشیم.

معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این دیدار با اشاره به اینکه در شهرستان ملایر با تدبیر فرماندار پرتلاش و حمایت‌های شهردار شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی هستیم، تصریح کرد: شهرستان ملایر نگین درخشان حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم ضمن حفاظت و مرمت آثار تاریخی، محوطه تاریخی نوشیجان را در فهرست موقت یونسکو ثبت کنیم تا شاهد حفاظت شایسته‌تری از این بنای به یادگار مانده از عصر مادها داشته باشیم.

کد خبر 747110

دیگر خبرها

  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد