Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:00:47 GMT

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۶۲۳۳

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

هفته ای که گذشت عرصه فرهنگ و هنر بی تاثیر از حوادث اخیر کشور از جمله سقوط هواپیمایی مسافربری خطوط هوایی اوکراین نبود، در صدر اخبار مرتبط با این مساله می توان به عذرخواهی ایرنا از مردم و انتظار از مسئولان اشاره کرد که آورد: خبرگزاری جمهوری اسلامی به‌ اعتبار بیش از هشت دهه کار رسانه‌ای، خود را بیش از هر فرد و نهادی متعلق به مردم ایران می‌داند و تلاش کرده است در قدم اول منافع عموم مردم را در نظر داشته باشد و می‌دانیم که هیچ منفعت عمومی‌ای بالاتر از راستگویی به مردم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر اخبار متاثر از این رویداد:

** مسعود کیمیایی سینماگر نام‌آشنا و کارگردان فیلم خون شد با انتشار پیام تصویری در فضای مجازی از حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با این فیلم انصراف داد.

**‌ انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه‌ای احیای همبستگی ملی و اعتماد عمومی از طریق برقراری فضای شفاف، صادقانه و بدون سانسور در مطبوعات و رسانه‌ها را خواستار شد.

**  علیرضا عصار، علیرضا قربانی و شهرام ناظری خواننده‌های موسیقی سنتی و پاپ در احترام به جان‌باختگان پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین کنسرت‌های خود را لغو کردند.

** کیان کلهر با برگزاری کنسرت خود با نام شهر خاموش عنوان کرد:سکوت موسیقی در این شرایط درست نیست و وظیفه هنر موسیقی تلطیف فضای جامعه است.

** ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه تعدادی از دبیران و داوران بخش‌های این جشنواره از حضور در جشنواره یادشده استعفا کردند؛ اما استعفای حقیقی پذیرفته نشد.

** ستاد برگزاری دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی اعلام کرد در همدردی با خانواده جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای ایران- اوکراین این جشنواره به تعویق افتاد.

**‌ دبیرخانه جایزه مهرگان با اعلام همدردی با مردم ایران، برگزاری مراسم پایانی این جایزه را تا زمان مهیا شدن فضای مناسب برای برگزاری این گونه رخدادهای شوق‌انگیز به تعویق انداخت.

دیگر اهم رویدادهای فرهنگی و هنری:

** مجلس شورای اسلامی ۲۳ دی ماه به طرح حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و نویسندگان، مجلس به طرح حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و نویسندگان رای نداد و معافیت مالیاتی هنرمندان در بودجه بر جای خود باقی ماند.

** نامزدهای سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه علوم کاربردی و شاخه‌های مهندسی صنایع، کشاورزی، شیمی، برق و مکانیک معرفی شدند همچنین ۱۰ کتاب در گروه کلیات و در موضوعات کلیات و نسخ خطی در فهرست نامزدهای سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

** بر اساس بند ۱۴ ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به‌تصویب نمایندگان رسید، «صنایع‌دستی تولید داخل موضوع ماده ۱ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب  ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ مطابق فهرستی که تا پایان دی‌ماه هر سال توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد می‌­شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌­رسد» از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود.همچنین موضوع معافیت مالیاتی خدمات اقامتی هتل‌­های سه‌ستاره و پایین‌­تر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه­ های ذی‌ربط برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد. این مصوبه پس از تأیید شورای نگهبان قابل اجرا خواهد بود.

** شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی و غیرسینمایی در جلسه اخیر خود با ساخت ۶ فیلم و یک سریال موافقت کردند.

** سخنگوی شورای صنفی نمایش از آغاز اکران فیلم‌های امیر و اولین امضا برای رعنا از چهارشنبه ۲۵ دی خبر داد.

** در آستانه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره شعر فجر، پویش اهدای کتاب به کتابخانه‌های مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد.

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: کتاب‌های رسیده به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را پس از پایان داوری، به کتابخانه‌های مناطق سیل‌زده اهدا خواهیم کرد.

** وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای مراتب ثبت دو میراث‌فرهنگی ناملموس شامل «شیوه خوشنویسی ایرانی با خودکار» و «دانش ساخت مقرنس در معماری ایرانی به شیوه سنتی» را به استانداران ۳۱ استان ابلاغ کرد.

** دبیرخانه پنجمین جشنواره «خاتم» با موضوع داستان کوتاه ویژه پیامبر رحمت (ص) اعلام کرد: مهلت ارسال آثار به این دوره جشنواره تا سی‌ام بهمن ماه ۱۳۹۸ تمدید شد.

** در حدود یک ماهی که از پویش «آباد بمان ایران» گذشت، ۵ هزار نسخه کتاب برای بازسازی کتابخانه تفکر شهریار، اهدا شد.

** اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی «سودای سیمرغ» (۲۲ فیلم) سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

** آیین اختتامیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده های شهدا و معرفی برگزیدگان این جشنواره شامگاه جمعه در حوزه هنری برگزار شد.                       

** مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت ارشاد از اختصاص بخشی ویژه برای تکریم شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و برگزاری همایش ملی با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و به نام این شهید سرافراز خبر داد.

دنیای نشر:

** دو مجموعه داستان کوتاه درباره تابستان‌های الجزایر و جنایت‌های آمریکایی، از آلبر کامو و جان استاین بک به همت انتشارات ققنوس منتشر شد.

** کتاب «اطلس کاروانسراهای استان خراسان جنوبی» به قلم محمد رضا رکنی و به همت پژوهشکده باستان شناسی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

** کتاب «دین و جهانی شدن» شامل مجموعه مقالاتی از جامعه شناسان دین، فیلسوفان، مورخان و الهی‌دانان اساتید دانشگاه‌های مختلف جهان است که به بررسی جایگاه دین در جوامع فعلی به ویژه در پرتو شاخصه جهانی شدن می‌پردازد.

کتاب دین و جهانی شدن از مجموعه آثار تازه‌انتشاریافته انتشارات علمی و فرهنگی مجموعه مقالاتی به قلم اندیشمندان مختلف و گردآوری ورونیکا التگلس Veronique Altglas است که به کوشش سیدمحمدرضا دهشیری در ۳۹۰ صفحه و یکهزار نسخه گرد آمده و راهی بازار کتاب است.

** «درآمدی بر آثار ژاک دریدا» (Jacques Derrida) فیلسوف فرانسوی متولد الجزایر نوشته سوزانه لوده‌من، اثر تحقیقی بر اندیشه‌های دریدا با بیانی واضح است که ترجمه و به تازگی وارد بازار نشر شده است.

** «خوابم یا بیدار؟» و «خانه‌ها» عنوان شماره ۴۲ و ۴۳ از مجموعه قصه‌های مرغک است که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی بازار کتاب کودکان شده است.

** ترجمه جدیدی از یک مجموعه داستان‌ کوتاه «چارلز بوکوفسکی» نویسنده نام‌آشنای معاصر آمریکایی به نام «جنوب بدون شمال» به برگردان «شهرزاد لولاچی» و توسط نشر افق به بازار کتاب آمده است.

کتاب جنوب بدون شمال با زیر عنوان داستان‌های زندگی مدفون دربردارنده ۲۱ داستان از ۲۷ داستان منتشرشده در نسخه اصلی کتاب است که به انتخاب مترجم و با توجه به فرهنگ و اعتقادات اخلاقی ایرانی در ۲۵۹ صفحه ترجمه و کنار هم گذاشته شده‌اند.

** سومین شماره از فصلنامه «رود»، ویژه معرفی و بازخوانی کتاب با مقالاتی از مترجمان و نویسندگان مطرحی؛ چون حسین معصومی همدانی، بهاءالدین خرمشاهی و آبتین گلکار منتشر شد. این مجله به مدیرمسئولی و سردبیری مهری بهفر استاد دانشگاه، شاهنامه‌پژوه و نویسنده که از ابتدای سال جاری با هدف اصلی ترویج کتاب‌خوانی از راه معرفی کوتاه و بلند کتاب‌های مطرح به علاقه‌مندان متولد شد، در اولین ماه از فصل زمستان جاری به سومین شماره رسید. 

افتخارات بین المللی:

** ویشکا آسایش به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «پونا» در کشور هند انتخاب شد.

**‌ فیلم کوتاه اتاق شماره ۱۳ به تهیه کنندگی و کارگردانی کسری تیرسحر بعد از دریافت سومین جایزه بین‌المللی و ده حضور جهانی در تازه‌ترین رقابت بین المللی به جشنواره Queen Palm International Film Festival کالیفرنیا می‌رود.

** بیست و دومین جشنواره المپیای یونان با معرفی آثار برتر و اهدای جوایز در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. فیلم مستند نت‌های مسی یک رویا به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند توانست در این جشنواره جایزه ویژه هیات داوران را در بخش کارگردانی فیلم بلند مستند، کسب کند.

مهمترین های فرهنگی جهان:

**‌ اولین موزه مجازی برای افراد بستری در بیمارستان‌های کانادا، با هدف کمک به بیماران برای بهبودی سریع‌تر آغاز به کار کرده ا ست.

موزه ایلومین‌آرت (Illuminart) با همکاری موزه هنرهای زیبای مونترال شرایطی را برای بیماران خلق می کند تا از تماشای آثار هنری لذت برند. به گزارش هفته نامه انگلیسی زبان نشنال هرالد، موزه ایلومین‌آرت آثار برگزیده از موزه کانادایی مونترال را در فضایی مجازی به نمایش می گذارد. بیماران بستری در بیمارستان ها بسته به سیستم های مورد استفاده همچون تبلت، تلویزیون، نمایش تصویر روی دیوار و عینک واقعیت مجازی می توانند از این آثار بهره مند شوند.

** آثار بنکسی هنرمند خیابانی انگلیس و برایان دونلی معروف به KAWS هنرمند و طراح آمریکایی، در نیویورک به‌نمایش گذاشته می‌شود. ۲۰ اثر نادر و کمتر دیده شده از این دو هنرمند در این نمایشگاه عرضه می شود. ۱۲ اثر از این مجموعه متعلق به بنکسی و ۸ اثر متعلق به دونلی است که جملگی از طرف یک فروشنده ناشناس اروپایی در اختیار این نمایشگاه قرار می گیرد. قیمت ارزیابی شده برای این آثار هنری از ۲۵ هزار دلار تا ۴ میلیون دلار متغیر است.

** «استیو مک‌کوئین» کارگردان انگلیسی برنده جایزه اسکار از مسئولان برگزاری جوایز فیلم انگلیسی بفتا به دلیل درنظر نگرفتن تنوع و گوناگونی در انتخاب نامزدهای امسال خود انتقاد کرد. وی به عنوان اولین کارگردان رنگین پوستی که جایزه اسکار را در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرد، گفت که آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا/BAFTA) در صورتی که فراگیری را در نظر نگیرد، جاذبه خود را از دست می دهد.

** آلمان با تاسیس دفتری ویژه، زمینه بازیابی آثار هنری و دیگر دارایی‌های فرهنگی غارت‌شده از سوی نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم را فراهم آورده است.

این دفتر با عنوان «میز کمک» به همت سازمان «بنیاد هنر مفقوده آلمان» در برلین تاسیس شده است. این سازمان که از سوی دولت آلمان تامین مالی می شود، بر موضوعات مرتبط با تصاحب غیرقانونی دارایی های فرهنگی در دوران حکومت نازی ها نظارت دارد. وزارت فرهنگ آلمان تامین مالی این دفتر ویژه را برعهده دارد و سوزان مییر آبیچ (Susanne Meyer-Abich) مورخ هنری به عنوان مدیر آن معرفی شده است.

** نامزدهای نهایی نود و دومین دوره جوایز اسکار درحالی معرفی شد که فیلم جوکر با ۱۱ نامزدی رکوددار شد. فیلم‌های مرد ایرلندی ساخته مارتین اسکورسیزی، روزی روزگاری در هالیوود به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و  ۱۹۱۷ ساخته سم مندس نیز هر کدام در ۱۰ شاخه نامزد کسب جایزه هستند. فیلم داستان ازدواج و فیلم  اَنگل نیز هر کدام در ۶ شاخه نامزد کسب جایزه هستند.

** فیلم ۱۹۱۷ که روایتی از جنگ جهانی است، با عبور از جنگ ستارگان، در رتبه نخست فروش هفتگی سینماهای جهان ایستاد. در مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۹ که هفته گذشته برگزار شد  فیلم ۱۹۱۷ که در چند بخش نامزد بود، دو جایزه به دست آورد و این جوایز با افزایش فروش چشم‌گیر، توانستند این فیلم را به صدر جدول فروش هفتگی برسانند.

** شورای جهانی آرشیو به اظهارات اخیر ترامپ، مبنی بر هدف قراردادن اماکن فرهنگی ایران واکنش نشان داد.     

شورای جهانی آرشیو از بیانیه بین‌المللی «سپر آبی» درمورد هدف قراردادن خاص سایت‌های فرهنگی در ایران پشتیبانی می‌کند. سپر آبی یک سازمان بین‌المللی است که بر طبق قانون هلند تأسیس شده است. این سازمان مشاور یونسکو در زمینه حفاظت از اموال فرهنگی در صورت بروز مناقشات مسلحانه است و مأموریت آن حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی محسوس و نامحسوس در زمان حوادث طبیعی و یا ساخته دست بشر است.

** چوب حراج به شاهکارهای هنری غارت‌شده فرانسه؛ سه شاهکار هنری نئوامپرسیونیسم که توسط نازی‌ها از منازل یک مجموعه‌دار یهودی در جریان اشغال فرانسه به غارت رفته بود، در لندن به حراج گذاشته می‌شود. کارشناسان، این آثار را که به کامیل پیسارو (Camille Pissarro) و پل سیگناس (Paul Signac) تعلق دارد، استثنائی توصیف کرده اند. این آثار به وارثان گاستون لوی (Gaston Lévy) تاجر و مجموعه دار هنری در پاریس در سال های ۱۹۳۰، بازگردانده شده است.

** راجر ورنون اسکروتن، فیلسوف محافظه‌کار انگلیسی در سن هفتاد و پنج سالگی و بعد از تحمل دوره‌ شش‌ماهه بیماری سخت‌درمان روز گذشته درگذشت.

** فریاد اعتراض فعالان زیست‌محیطی به رَد نفت در موزه بریتانیا؛ انتشار خبر برگزاری نمایشگاه بزرگی در مورد سرزمین‌های قطب شمال در موزه بریتانیا، صدای اعتراض فعالان زیست‌محیطی را درآورد و فعالان مزبور از مسئولان این موزه خواستند پیشنهاد تامین مالی ازطرف شرکت نفت و گاز بریتیش پترولیوم را رد کنند.

** واکین فینیکس بازیگر اصلی فیلم سینمایی جوکر به‌همراه مارتین شین هنرپیشه آمریکایی در تجمعات هفتگی واشنگتن در اعتراض به وضعیت آب‌وهوایی بازداشت شدند. این برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر فیلم درام در اعتراضات آب و هوایی به رهبری جین فوندا هنرپیشه زن و فعال سیاسی آمریکایی بازداشت شد.  

برچسب‌ها فرهنگی میراث فرهنگی هنری کتاب موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی میراث فرهنگی هنری کتاب موسیقی فرهنگی میراث فرهنگی هنری کتاب موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور «گیج‌گاه» در کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، فیلم سینمایی «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی حنیف سروری و میرواله مدنی در ادامه حضورهای جهانی خود به بیست و پنجمین جشنواره جئون جو در کره جنوبی راه پیدا کرد.

این رویداد ۱ الی ۱۰ می (۱۲ تا ۲۴ اردیبهشت) در شهر جئون جو کره جنوبی برگزار خواهد شد و فیلم سینمایی «گیج‌گاه» در ۳ نمایش مختلف برای مخاطبان این جشنواره اکران خواهد شد، این رویداد هر ساله میزبان چهرهای شناخته شده سینمایی از سراسر جهان است.

ماداکتو پیکچرز عرضه و توزیع بین‌المللی این اثر را بر عهده دارد.

این فیلم پیش‌تر موفق به دریافت جایزه از چهلمین جشنواره فیلم های ورزشی میلان ایتالیا، جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشنواره چبوکساری روسیه، جایزه بهترین گروه بازیگران کمدی و بهترین تدوین از پنجمین جشنواره اسکیپتاون در لس آنجلس آمریکا شده و همچنین در بیش از ۱۰ جشنواره بین‌المللی حضور داشته است.

کد خبر 6077870

دیگر خبرها

  • معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • شرایط شرکت در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اعلام شد
  • اعلام فراخوان سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی
  • فراخوان سی‌ویکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی منتشر شد
  • آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اعلام شد
  • اعلام آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره کتاب سال دانشجویی
  • «قوی‌دل» به هنر و تجربه رسید
  • جشنواره «روستای دوستدار کتاب» در مازندران برگزار می شود
  • حضور «گیج‌گاه» در کره جنوبی