Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام آمریکایی گفت: ریاض برای پوشش هزینه حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در عربستان سعودی حدود ۵۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش بامداد جمعه شبکه سی. ان. ان، این هزینه در ماه دسامبر گذشته پرداخت شده بود.

این نخستین باری نیست که سعودی‌ها هزینه حضور نظامیان آمریکا در منطقه را تأمین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان، کویت و سایر کشورهای عربی خاورمیانه در جنگ اول خلیج فارس (۹۱-۱۹۹۰) ۳۶ میلیارد دلار به آمریکا پرداخت کرده بودند.

در زمان حاضر، گفت‌ وگوهای ریاض و واشنگتن در مورد اینکه عربستان دقیقاً چه هزینه‌هایی را باید پرداخت کند، ادامه دارد.

«ربکا رباریچ» سخنگوی پنتاگون گفت: وزارت دفاع آمریکا در راستای دستور رییس جمهوری برای تأمین هزینه‌های حضور نظامی ایالات متحده وارد گفت‌ وگو با عربستان شده است.

وی، حضور نظامی نیروهای آمریکایی را در راستای «حفاظت از امنیت منطقه و جلوگیری از خصومت و تهاجم» خواند و افزود: دولت عربستان موافقت کرده تا هزینه این فعالیت‌ها را تأمین کند. ریاض تاکنون نخستین بخش از کمک‌ها را پرداخت کرده است.

رباریچ همچنین گفت: رایزنی‌ها در خصوص ایجاد ساز وکاری برای تأمین هزینه استقرار این نیروها در آینده ادامه دارد.

آمریکا با این ادعای بی‌پایه که تهدید ایران افزایش یافته، سامانه‌های دفاعی موشکی و هزاران نظامی دیگر در عربستان مستقر کرده است.

پولی که عربستان پرداخت کرده است هزینه‌های استقرار نیروها، جت‌های جنگنده و سامانه‌های دفاعی موشکی آمریکا برای حفاظت از تأسیسات نفتی سعودی را پوشش می‌دهد.

افزایش حضور نظامی آمریکا در حالی است که ترامپ بارها مدعی شده که خواهان کاهش تعهد نظامی ایالات متحده در منطقه است.

رییس جمهوری آمریکا سوم تیر ماه سال جاری در گفت‌ وگویی تلویزیونی اظهار کرد که از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان خواسته است تا هزینه‌های حفاظت از کشورش را به آمریکا پرداخت کند.

ترامپ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان. بی. سی گفت: (حفاظت از عربستان سعودی) عملیات بسیار پرخرجی است و شما و دیگر کشورهای تحت حفاظت ما باید برخلاف دوران اوباما و دیگر رؤسای جمهوری آمریکا (هزینه‌های آن را) پرداخت کنید.

وی افزود: نمی‌خواهیم که آمریکا از خاورمیانه و عربستان سعودی محافظت کند و هزینه‌هایش جبران نشود.

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: عربستان سعودی بزرگترین خریدار تولیدات آمریکایی است. یعنی آنها بزرگترین ایجادکننده شغل برای ما هستند.

ترامپ گفت که او «مثل احمق‌ها نیست» که تجارت با متحدان آمریکا را رد کند و مدعی شد اگر او صحنه تجارت با سعودی‌ها را ترک نماید، چین و روسیه این خلاء را پر خواهند کرد.

ترامپ پیشتر با تحقیر عربستان، این کشور را به عنوان «یک گاو شیرده» توصیف کرده و قراردادهای تسلیحاتی با ارزش بالغ بر ۴۶۰ میلیارد دلار (۱۱۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیارد دلاری ۱۰ ساله) را بر آن کشور تحمیل کرده بود.

وی چند ماه پیش در بین طرفدارانش در ایالت ویسکانسین، ماجرای مکالمه تلفنی با ملک سلمان پادشاه سعودی را شرح داد که در آن خواستار پول بیشتر از این کشور شده بود.

ترامپ درباره روابط عربستان و آمریکا گفته بود: به عربستان نگاه کنید، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آنها دفاع می‌کنیم،  به عربستان یارانه می‌دهیم. آنها به جز پول، چیز دیگری ندارند. درست است؟ اما ما به آنها یارانه می‌دهیم و آنها از ما خیلی خرید  می‌کنند، آنها ۴۵۰ میلیارد دلار از ما خرید کردند.

وی همچنین اعلام کرده بود: از عربستان محافظت می‌کنیم. من هم ملک سلمان را دوست دارم. اما گفتم، شاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. بدون ما دو هفته هم دوام نمی‌آورید و باید هزینه آن را بپردازید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست/ از اوکراین تا غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی اعلام کرد که هزینه نظامی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به بالاترین سطح رسیده است.

این موسسه در گزارش جدید خود نوشت: هزینه نظامی جهان برای نهمین سال متوالی افزایش پیدا کرد و با ۲۴۴۳ میلیارد دلار، به بالاترین سطح رسید.

همچنین هزینه نظامی در هر پنج منطقه جغرافیایی که این موسسه آن را تعریف کرده نیز افزایش یافته است.

آمریکا با سهم ۳۷ درصدی مجموع و همچنین هزینه ۹۱۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ در حوزه نظامی، همچنان از این حیث رکورددار است. چین نیز با سهم ۱۲ درصدی و هزینه‌کرد ۲۹۶ میلیارد دلاری به همراه روسیه با سهم ۴.۵ درصدی و هزینه ۱۰۹ میلیارد دلاری در سال گذشته، در رتبه دوم و سوم قرار دارند؛ ارقام از افزایش ۲۴ درصدی هزینه نظامی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حکایت دارد.

براساس اعلام این موسسه، اوکراین از حیث هزینه نظامی در سال ۲۰۲۳ در رتبه هشتم کشورهای پرهزینه قرار گرفت. هزینه‌های نظامی این کشور در سال گذشته مقایسه با سال پیش از آن، با ۵۱ درصد افزایش به ۶۴.۸ میلیارد دلار رسید؛ این رقم ۵۸ درصد مجموع هزینه‌های دولت کی‌یف را شامل می‌شود.

منطقه خاورمیانه نیز شاهد افزایش ۹ درصدی هزینه نظامی بود به طوری که هزینه نظامی رژمی صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه، با افزایش ۲۴ درصدی به ۲۷.۵ میلیارد دلار رسید.

کد خبر 6085346

دیگر خبرها

  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد
  • هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست/ از اوکراین تا غزه
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای
  • بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دفتر کارش (عکس)