Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@16:16:36 GMT

۵ نکته درباره آلاینده‌های هوای تهران

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۶۳۷۱

۵ نکته درباره آلاینده‌های هوای تهران

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آنچه به عنوان سیاهه انتشار شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از داده‌هاست که انتشار آلایندگی‌های مختلف را از منابع گوناگون به تفکیک مکانی و زمانی بیان می‌کند. سیاهه انتشار مهمترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هواست که بدون آن برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا کاملا بی‌هدف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین به‌روزرسانی سیاهه انتشار برای سال ۹۶ انجام شده و در آن به نقش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در آلودگی هوا پرداخته شده است. برخی از مهمترین نکات این سیاهه به شرح زیر است:

* منابع متحرک با ۸۲.۹ درصد مهم‌ترین عامل در تولید آلاینده‌های گازی بوده‌اند.

* سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق ۶۰.۸ درصد بوده است.

* از بین منابع متحرک خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد،اتوبوس سرویس و کامیون بیش از ۳۰ درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس ۴ درصد،اتوبوس واحد ۵.۷ درصد، اتوبوس سرویس ۷.۴ درصد و کامیون ۱۵.۷ درصد است.

* خودروهای سواری ۱۳.۹ درصد، تاکسی ۲.۱ درصد،موتورسیکلت ۱۰.۱ درصد و وانت ۱.۸ درصد از ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید کرده‌اند.

* فرودگاه‌ها ۰.۲ درصد، راه‌آهن ۰.۲ درصد،پایانه‌های اتوبوس ۲.۳ درصد، واحدهای خانگی، تجاری و اداری ۲.۳ درصد، نیروگاه‌ها ۱۲.۱ درصد، پالایشگاه‌ها ۴.۴ درصد و صنایع ۱۷.۸ درصد در تولید ذرات معلق در شهر تهران نقش داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آلودگی هوا آلاینده های هوای تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به رانندگان اسنپ و تپسی | صفر تا صد افزایش کرایه تاکسی در ۱۴۰۳

حمل‌نقل عمومی که بار سنگینی در جابه‌جایی مردم به عهده دارد با کمبود زیرساخت و فرسودگی رو‌به‌روست و نیاز به یک مدیریت برای جبران این عقب ماندگی‌ها دارد. 

بررسی وضعیت تاکسی‌ها

در ایران حدود ۴۸۰ هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که از این بین حدود ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت می‌کنند که بیشتر از نیمی از آنها فرسوده هستند. به طور کلی میانگین سن تاکسی‌های تهران به حدود ۱۰ سال می‌رسد و این‌آمار برای پایتخت کشور که خود با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند مناسب نیست.

در سال ۱۴۰۲ بود که تصمیم به ورود خودرو‌های برقی و به کارگیری در تاکسیرانی گرفته شد و امسال شاهد ورود این خودرو‌ها هستیم. چند روز پیش بود که خبر از ترخیص ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی به گوش رسید و اخیرا هم گفته شد به زودی ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی در تهران عرضه می‌شود.


بررسی وضعیت مترو

مترو که بار زیادی از حمل‌ونقل تهران را به دوش می‌کشد و نقش زیادی در صرفه‌جویی زمان، سوخت و کاهش آلودگی هوا دارد نیز با کمبود زیرساخت رو‌به‌رو است. هرچند در سال گذشته شاهد افتتاح ایستگا‌های زیادی در سطح تهران بودیم و این روند سرعت گرفته، اما همچنان مشکل نبود مترو در برخی مناطق و همچنین کمبود واگن‌های مسافربری چالش بزرگ متروی تهران است. مترو تهران با ۱۵۹ ایستگاه فعال، روزانه بیش از ۲.۵ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند.

بررسی وضعیت اتوبوس‌ها

در عرصه اتوبوس هم موضوع کمبود و فرسودگی وجود دارد، اما در سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته تعداد اتوبوس‌های پایتخت به حدود ۳۰۰۰ دستگاه رسیده و قرار است ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به زودی در پایتخت عرضه شود. در صورت انجام این برنامه می‌توان گفت اوضاع اتوبوس‌های پایتخت تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی

امروز ۱ اردیبهشت رسما کرایه حمل‌ونقل عمومی افزایش یافت. این افزایش با واکنش‌هایی در جامعه روبه‌رو شد. بسیاری از مردم این میزان افزایش را زیاد دانسته، اما از طرفی رانندگان هم از ضرورت افزایش کرایه‌ها می‌گویند. نرخ کرایه تاکسی‌ها حدود ۴۵ درصد، مترو ۲۸ درصد و اتوبوس با میانگین ۲۶ درصد افزایش رو‌به‌رو شد. نرخ مترو از ۳۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به ۴۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت.

افزایش کرایه تاکسی

شاید پرحاشیه‌ترین افزایش قیمت کرایه‌ها مربوط به تاکسی‌ها باشد که تا ۴۵ درصد رشد داشته‌اند. این در حالی است که سال گذشته هم شاهد این میزان افزایش در نرخ کرایه تاکسی‌ها بودیم در صورتی که میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ برابر با ۳۵.۳ و در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۷ درصد بوده است. اما رانندگان با توجه به افزایش تورم مخصوصا در حوزه خودرو و قطعات آن، این میزان افزایش را کم می‌دانند.

نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۱ و در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۵.۸ درصد بوده است.

در ادامه به نرخ کرایه تاکسی در سال گذشته در برخی مسیر‌ها اشاره می‌کنیم که از امروز این نرخ‌ها شاهد افزایش بوده است.

همچنین با توجه به افزایش کرایه تاکسی و همچنین قطع سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی باید منتظر ماند و دید که آیا شاهد افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی هم خواهیم بود یا خیر؟

مبدا

مقصد

کرایه (ریال)

میدان صنعت

میدان فاطمی

۱۳۰۰۰۰

پل مدیریت

میدان انقلاب

۱۲۰۰۰۰

پایانه ونک

میدان جمهوری

۱۵۰۰۰۰

پایانه رسالت

پونک

۲۰۰۰۰۰

میدان شهران

تقاطع ولیعصر(عج)

۱۵۰۰۰۰

مترو صادقیه

جنت ‌اباد

۱۲۰۰۰۰

میدان شهران

میدان ولیعصر(عج)

۲۲۰۰۰۰

میدان هفتم تیر

میدان امام‌حسین(ع)

۸۰۰۰۰

میدان انقلاب

میدان آزادی

۸۰۰۰۰

tags # تاکسی اینترنتی ، اسنپ ، تپسی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند
  • اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • هوای ۵ شهر اصفهان سالم است/ شاخص کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • ◄ پارلمان اروپا اتوبوس و کامیون دیزلی را حذف کرد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • شوک به رانندگان اسنپ و تپسی | صفر تا صد افزایش کرایه تاکسی در ۱۴۰۳
  • انتقال صنایع آلاینده کوچکترین اقدام کنترل آلودگی هوای اصفهان است