Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@04:37:30 GMT

واکسیناسیون ١۵ هزار راس دام در سیستان

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۷۲۱۱

واکسیناسیون ١۵ هزار راس دام در سیستان

علیرضا رفیعی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، اظهار داشت: طرح ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که ابلاغ شده باید مورد توجه همگان قرار بگیرد و طی این مدت ما در کنار رصد و پایش، آموزش بهره برداران، رعایت دقیق اقدامات بهداشتی، واکسیناسیون طیور صنعتی را نیز در سال ٩٧ شروع کردیم که مجموع این اقدامات در کنترل بیماری بسیار مؤثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کاهش کانون‌ها و تلفات بیماری در مهرماه ٩٧ نسبت به مهر ٩۶، گفت: تعداد تلفات طیور ناشی از این بیماری از ٢٦ میلیون قطعه به حدود ٣ میلیون قطعه و تعداد کانون‌های آلوده از ٧٠٠ واحد به ۴۰ واحد رسید ضمن اینکه در سال‌جاری نیز نسبت به سال گذشته تعداد کانون‌های آلوده ٩٨ درصد و تعداد تلفات ٩۶ درصد کاهش داشته است.

گزارش ٢۵ کانون آلوده به ویروس آنفلوانزا در سال‌جاری

رئیس سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: در مجموع امسال تنها در ٢٠ کانون روستایی، دو کانون حیات وحش و در واحدهای صنعتی نیز در سه استان آذربایجان شرقی، تهران و البرز هر استان یک مورد گزارش ارائه شد.

رفیعی‌پور تصریح کرد: در این موارد نیز اطلاع رسانی به طور دقیق انجام شد، همکاران ما مراجعه کردند و بیماری کنترل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به سرمای هوا که هم در پایداری ویروس مؤثر است و هم در انتقال مکانیکی آن، تولیدکنندگان باید برای یک ماه تا ۴۰ روز آینده در حالت آماده باش باشند.

رفیعی‌پور اضافه کرد: احتمال گردش ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سه استان شمالی، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و مرکزی که جمعیت طیورشان زیاد است، وجود دارد.

حدود ٨٠ درصد جمعیت طیور صنعتی واکسینه شدند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه انجام واکسیناسیون کمک زیادی به کنترل این بیماری در کشور کرد، گفت: حدود ٨٠ درصد جمعیت طیور صنعتی کشور علیه این بیماری واکسینه شدند ضمن اینکه واکسن به اندازه کافی وجود دارد و مشکلی در تأمین آن نداریم.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه در واحدهایی که گزارش آلودگی اعلام شده یکی از دلایل آن عدم انجام واکسیناسیون است، افزود: برخی مباحث اقتصادی را دلیل عدم انجام واکسیناسیون عنوان می‌کنند که از نظر ما این بحث درستی نیست چون خسارتی که بعداً ممکن است بیماری به واحد تولیدی وارد کند چندین برابر هزینه واکسن است.

وی ادامه داد: همچنین واکسن دارای طول عمر ایمنی است و اگر تولیدکنندگان بخواهند مرغ‌ها را به مدت زیادی نگهداری کنند باید مجدداً اقدام به واکسینه کردم آنها نمایند.

معرفی واحدهای غیرمجاز به مراجع قضائی

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از واحدهای مرغداری که اقدام به انجام واکسیناسیون نکرده بودند و دچار آلودگی شدند از مراکز غیرمجاز جوجه تهیه کرده بودند که این واحدها را به مراجع قضائی معرفی کردیم.

رفیعی‌پور درباره اینکه آیا تمام هزینه واکسیناسیون بر عهده مرغدار است؟،افزود: واکسن زمانی به مرغ تخم گذار داده می‌شود که پولت و جوجه است بنابراین این هزینه بر عهده واحد مرغ مادر است.

١۵ هزار رأس دام در سیستان واکسینه شدند

رفیعی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار تصاویر گسترده از تلف شدن دام‌ها در سیل سیستان، گفت: برخی از بخش‌های پنج شهرستان استان متأثر از سیلاب بوده است.

وی با بیان اینکه دامداری‌های این مناطق بیشتر سنتی است و صنعتی نیستند، افزود: برخی از این دام‌ها در مسیر رودخانه و سیل بوده‌اند که موجب تلفات آنها شده و عکس و فیلم‌های منتشر شده نیز مربوط به همین موارد است ضمن اینکه برخی واحدهای دامداری روستایی نیز که در کنار منازل قرار داشته، خراب شده‌اند و دام‌ها از بین رفته‌اند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه اقدامات حمایتی، درمانی و بهداشتی در این مناطق آغاز شده است، گفت: دام‌های تلف شده با کمک سایر دستگاه‌های مربوطه جمع آوری و دفن بهداشتی می‌شوند، سپس تلفات و خسارات را صورت جلسه می‌کنیم و صندوق بیمه کشاورزی خسارت آن را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ١۵ هزار رأس دام‌های روستاییان در مناطق سیل زده واکسیناسیون شده‌اند تا از شیوع بیماری‌های دامی پیشگیری شود، افزود: همچنین تاکنون ٣ هزار رأس دام که وضعیت بد آب و هوایی و همچنین بیمار بودند تحت درمان قرار گرفته و درمان شده‌اند ضمن اینکه ٢٠٠ رأس دام نیز به صورت بهداشتی دفن شده‌اند که البته هنوز دام‌های تلف شده‌ای هستند که زیر گل و لای مدفون شده‌اند و باید از ماشین آلات سنگین برای خارج کردن آنها استفاده شود.

کد خبر 4827528 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی کشور خراسان رضوی دام زنده سیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بانک مرکزی ایران سیل سیستان و بلوچستان سقوط هواپیما قیمت دلار بازار سهام قیمت نفت قاسم سلیمانی بورس قیمت سکه بهار آزادی سقوط هواپیمای اوکراینی وزارت جهاد کشاورزی سازمان هواپیمایی کشوری سازمان بورس و اوراق بهادار بورس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان

به گزارش خبرآنلاین، براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۱۲ مورد ابتلا به سرخک در کشور شناسایی شده است که بیشترین مبتلایان در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی بوده است.

شهنام عرشی در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور اظهار کرد: شیوع بالای بیماری سرخک به دلیل ضعف برنامه واکسیناسیون در کشورهای همسایه به‌ویژه در شرق کشور و تردد اتباع غیر آن‌ها به شکل مجاز یا غیرمجاز، تهدید مستمر برای دستاورد حذف سرخک کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته جهت جلوگیری از چرخش ویروس شامل هشدارهای مکرر به دانشگاه‌ها جهت واکسیناسیون به موقع اطفال و رفع موارد تاخیری واکسیناسیون انجام شد؛ همچنین واکسیناسیون جمعی در مناطق جنوب شرقی کشور شامل استان‌های سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به دلیل پر خطر بودن منطقه ورود مهاجرین از نقاط مرزی به داخل کشور انجام شد و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک ۹ ماه تا ۷ سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار گرفتند.

عرشی ادامه داد: همچنین اعلام شد که در تمام نقاط کشور به تمام اتباع غیر ایرانی تازه‌وارد از مناطق بومی بیماری در گروه‌های سنی ۹ ماه تا ۳۰ سال یک نوبت واکسن حاوی سرخک و سرخجه تزریق شود که بر این اساس بالغ بر ۶۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تعداد ۸۴۹۱ مورد تب و بثورات ماکولوپاپولار (نوعی ضایعه پوستی) در سال ۱۴۰۲ شناسایی و گزارش شده است؛ از این تعداد ۸۳۱۰ مورد تست آزمایشگاهی انجام شده است و تعداد ۶۱۲ مورد تاییدشده آزمایشگاهی سرخک گزارش شد. این تعداد موارد سرخک در ۲۱ استان کشور رخ داده است.

به گفته وی، از نظر ملیت ۵۵۶ مورد ایرانی، ۵۵ مورد افغانستانی و یک مورد پاکستانی بودند.

عرشی با بیان این‌که ۳۵۸ مورد دربیمارستان بستری بودند، گفت: کاهش موارد در غیرایرانی‌ها می‌تواند به دلیل اثر بخشی واکسیناسیون جمعی این گروه در دی ماه سال ۱۴۰۱ باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین ابتلا در استان‌های سیستان بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی گزارش شده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: جهت افزایش سطح ایمنی در استان‌های پر خطر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان برنامه ریزی برای واکسیناسیون نوبت صفر سرخک در شش ماهگی انجام شده که در بهمن ماه ۱۴۰۲ به اجرا در آمده است؛ حفظ درصد پوشش واکسیناسیون MMR نوبت اول ( ۱۲ ماهگی ) و نوبت دوم ( ۱۸ ماهگی) بالاتر از ۹۵ درصد و تقویت مستمر نظام مراقبت استاندارد بیماری برای محافظت از دستاورد حذف سرخک و سرخجه ضروری است زیرا ویروس‌های سرخک وارده به کشور، به سرعت ممکن است در سطح کشور به چرخش دربیایند.

لازم به ذکر است؛ تصویر زیر تعداد موارد سرخک تأییدشده آزمایشگاهی را در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899026

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • واکسیناسیون بیش از ۲۴۷ هزار رأس دام در زنجان
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گلستان علیه طاعون نشخوارکنندگان
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل