Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه ــ 27 دی‌ماه سال 1365 بود که رد خون بر تارک جهاددانشگاهی پدیدار شد و عده‌ای از جوانان نخبه‌ این نهاد انقلابی که با تلاش علمی و شبانه‌روزی خود، دل به مِهر حضرت روح‌الله(ره) داده و سر به مُهر ایثار و فداکاری گذاشته بودند، به دست دشمن متجاوز بعثی به شهادت رسیدند.

به گزارش ایکنا؛ کارنامه 39 سال فعالیتِ جهاددانشگاهی، نهادی که از دل انقلاب و برای پیوند صنعت و دانشگاه پدید آمد، مشحون از رشادت‌ها، فداکاری‌ها و جانبازی‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانان نخبه‌ای که در سال 1360، با گمنامی، جهاددانشگاهی را پایه گذاردند و از نهال کوچک آن محافظت کردند، در اصل، سنگری از سنگرهای انقلاب را برگزیده بودند که در ظاهر، توپ و تانک و نبرد تن به تن با دشمن متجاوز در آن وجود نداشت، اما سنگری بود که می‌خواست پشتوانه فکری و علمی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشد و امتداد دفاع مقدس و موفق از کشور را با تقویت بنیان‌های علمی و دفاعی کشور، ممکن سازد.

دیری نگذشت که رد خون بر این نهاد و نهال برآمده از انقلاب، چکید و عده‌ای از جوانان نخبه‌ جهاددانشگاهی که با تلاش علمی و شبانه‌روزی خود، دل به مِهر حضرت روح‌الله(ره) داده و سر به مُهر ایثار و فداکاری گذاشته بودند، به دست دشمن متجاوز بعثی به شهادت رسیدند.

سال ۱۳۶۵ بود که جمعی از دانشجویان آماده‌به اعزامِ دانشگاه تبریز به جای اعزام به جبهه، در کارگاه‌های دانشکده فنی این دانشگاه به ساخت مهمات برای جبهه‌های دفاع مقدس مشغول شدند. جهاددانشگاهی دانشگاه تبریز به این منظور فراخوانی صادر کرد و دانشجویان باانگیزه و مشتاق نیز از هر رشته و شهری ثبت‌نام کردند و قرار شد با استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود در کارگاه، قطعات نظامی مورد نیاز در جبهه را تولید کنند. این اقدام از اوایل دی‌ماه همان سال آغاز شد و دانشجویان بعد از اتمام ساعات درسی و امتحانات دانشگاه، در کارگاه فنی مشغول کار می‌شدند و با تجهیزات مختصر و امکانات محدود مهمات مورد نیاز رزمندگان را می‌ساختند.

شامگاه ۲۷ دی‌ماه، منافقان کوردل که می‌دانستند این اقدام دانشجویان ضربه سختی به دشمن بعثی وارد می‌کند، به نیروهای متجاوز، گرا دادند و سرانجام، دشمن، با چهار بمب دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را به خاک و خون کشید که در این حمله ناجوانمردانه ۲۲ تن از جهادگران جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

55 شهید فارغ‌التحصیل یا دانشجو در رشته های فنی و مهندسی، 16 شهید در رشته های علوم پایه، 11 شهید در رشته های علوم انسانی و هنر، 9 شهید تکنیسین، 7 شهید در مجموعه های علوم پزشکی و 5 شهید در سایر بخش‌های جهاددانشگاهی، افتخار این نهاد و گواه بر رَهرُوی آن پاکان در مدار آیه شریفه: «وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ» است.

همزمان با روز بزرگداشت شهدای جهاددانشگاهی با علیرضا زجاجی، مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی و از پیشکسوتان این نهاد انقلابی درباره شهدای جهاددانشگاهی به گفت‌وگو پرداختیم.

زجاجی درباره شهادت جهادگران جهاددانشگاهی اظهار کرد: 27 دی 1365 و هشت روز پس از عملیات کربلای پنج، کارگاهی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز مورد حمله هواپیماهای بمب‌انداز دشمن قرار می‌گیرد. عده زیادی از دانشجویان دانشگاه تبریز که با جهاددانشگاهی هم همکاری داشتند، در مکانی که به آن سوله تولید سلاح و خمپاره می‌گفتند به صورت شبانه روزی فعالیت داشتند، روزها درس می‌خواندند و از عصر به بعد در کارگاه مشغول کار تولید سلاح می‌شدند. اما ستون پنجم فعالیت این کارگاه را به دشمن بعثی اطلاع می‌دهد و هواپیماهای دشمن نزدیک ساعت 11 شب این محدوده را بمباران می‌کند و در پی آن 22 نفر از افراد حاضر در کارگاه شهید می‌شوند که دو نفر آنها کارمند جهاددانشگاهی و دانشگاه و 20 نفر دیگر دانشجو بودند، سه نفر نیز در این حادثه جانباز می‌شوند.

وی افزود: این کارگاه در دانشگاه تبریز قرار دارد و امروز تبدیل به موزه شده است. سه جانباز این حادثه نیز در قید حیات‌اند که یکی از آنها مسئول این کارگاه و موزه است. به احترام شهدای این حادثه روز 27 دی‌ماه به نام روز شهدای جهاددانشگاهی نامگذاری شد. آن زمان در دانشگاه‌ها ستاد پشتیبانی جنگ دایر شده بود که در اغلب دانشگاه‌ها وجود داشت و مدیریت آن به جهاددانشگاهی واگذار شد. این ستاد کار اعزام دانشجویان و داوطلبان اعزام به جبهه را انجام می‌داد و در کنار آن کمک‌های دانشگاه‌ها را به جبهه‌ها ارسال می‌کرد. همچنین برخی پروژه‌های مورد نیاز پشت جبهه از سوی این ستاد تأمین می‌شد که بخشی از آنها پروژه‌های بزرگ ساخت و طراحی و مهندسی معکوس و بعضی دیگر تعمیر قطعات، تانک‌ها و دیگر ادوات و تجهیزات جنگی بود. تقریباً اکثر واحدهای جهاد هم در این زمینه فعال بودند. گروه‌های پزشکی و جهادگران واحد علوم پزشکی نیز کار خودشان را در پشت جبهه انجام می‌دادند.

مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی بیان کرد: در گرامیداشت این روز، علاوه بر برپایی موزه، کتابی هم از خاطرات و مستندات شهدا و این واقعه چاپ و منتشر شده است. امسال نیز برای نخستین‌بار جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری همایشی علمی در این زمینه کرده که این همایش روز چهارشنبه، 25 دی‌ماه برگزار شد. در این همایش مقالاتی ارائه و از خانواده های شهدا و جانبازان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا شهدای جهاددانشگاهی 27 دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، عملیات اجرای سیستم نوین آبیاری زیرسطحی توسط دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد و با مساعدت معاونت اداری و مالی این دانشگاه در بخشی از فضای سبز این مجموعه آغاز شده است که پیش‌بینی شده با اجرای این طرح تا ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.   دکترمحمدعلی صادق‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد، یکی از طراحان و اجراکنندگان سیستم نوین آبیاری زیرسطحی لوله تراوا در دانشگاه یزد گفت: در این سیستم آب از طریق لوله‌های پلیکا سوراخدار پوشیده با پارچه پلاستیکی در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک و در مجاورت ردیف درختان مستقیما در اختیار ریشه درخت قرار می‌گیرد.    وی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت فناور نوآبیاران بوستان مهر افزود: این روش نوین آبیاری با سابقه تحقیقاتی و امکان‌سنجی ۳۰ ساله توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ارزیابی و تایید شده است و توسط شرکت فناور نوآبیاران بوستان مهر به تولید انبوه رسیده و تا کنون در صد‌ها پایلوت باغات پسته و میوه و عرصه‌های مشجر اجرا و بهره برداری شده است.    وی تصریح کرد: این طرح اخیرا با موافقت معاونت اداری و مالی دانشگاه یزد و با نظارت مدیران فضای سبز دانشگاه، در قسمتی از فضای سبز ورودی بصیرت دانشگاه یزد اجرا شده است.    دکتر صادق‌زاده خاطرنشان کرد: از مزایای این سامانه نوین آبیاری صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب، عدم نیاز به سیستم‌های فیلتراسیون و پمپاژ آب و امکان کود آبیاری و نیز عدم مزاحمت در انجام عملیات باغبانی است.   دکتر حسن حسینی‌نسب عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه یزد و مدیرعامل شرکت نوآبیاران بوستان مهر نیز در تشریح این سیستم گفت: روش‌های متعددی برای آبیاری درختان در دنیا ابداع و مورد استفاده قرار گرفته است. ازجمله این روش‌ها می‌توان به روش‌های آبیاری غرقابی، روش آبیاری قطره‌ای و روش آبیاری لوله تراوا اشاره کرد.    وی افزود: روش آبیاری لوله تراوای زیر سطحی جدیدترین روش ابداع شده توسط محققین کشور است که طرح تحقیقاتی اولیه آن در دانشگاه یزد انجام و مورد تایید موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور قرار گرفته است.    به گفته وی در این سیستم روان آب سطحی وجود ندارد و تبخیر از سطح هم ناچیز بوده و رشد علف‌های هرز کاهش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • القسام: حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی، محاسبات دشمن را به هم ریخت
  • سخنگوی شاخه نظامی حماس: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد/ احتمالا اسرای دشمن در غزه به سرنوشت رون آراد گرفتار شوند!
  • پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد + فیلم
  • پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد
  • ابوعبیده: پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد
  • واکنش ایران محاسبات دشمن را به هم ریخت
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان