Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" کفیل وزیر امور خارجه روسیه، امروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج فعالیت دیپلماسی روسیه در سال ۲۰۱۹، بیانیه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس - "ترویکای اروپایی" برای ایجاد مکانیزم حل و فصل اختلافات درباره توافق هسته‌ای "چرخش خطرناک" نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ برای تنظیم برنامه هسته‌ای ایران مورد توافق قرار گرفت، "بخشی جدایی ناپذیری از قوانین بین المللی است که در قطعنامه‌ای لازم الاجرا از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب شده است. "

لاوروف گفت: «ولی آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که قوانین خود را اعمال کنند، برجام را ترک کردند و نه تنها از انجام تعهدات خود سر باز زدند، بلکه روابط تجاری با ایران را نیز ممنوع اعلام کردند؛ و از ایران خواسته‌اند تا سندی را اجرا کند که رئیس جمهور دونالد ترامپ آن را بدترین توافق در تاریخ نامیده است.

وی با ابراز ناراحتی از این وضعیت که "همه باید از آمریکا پیروی کنند و با ایران تجارت نکنند، ولی ایران باید بطور یکجانبه به تعهدات خود عمل کند" افزود: «این یک وضعیت نگران کننده است؛ و اکنون یک چرخش خطرناک‌تر نیز بوجود آمده است: سه کشور از شرکتکنندگان در برجام از اروپا- یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان – نامه‌ای به آقای ژوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی ارسال کرد و در آن گفته‌اند که آن‌ها می‌خواهند این روند حل اختلاف که در توافق هسته‌ای مقرر شده را شروع کنند.»

اروپایی‌ها با استفاده از اوضاع پیرامون ایران، سعی دارند تهران را مقصر همه مشکلات جلوه دهند

کفیل وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «آنچه در حال رخ دادن است، چیزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نسبت به آن هشدار داده و گفته بود که در مقطعی کشور‌های اروپایی از برخی اوضاع پیرامون ایران استفاده می‌کنند تا از این طریق که ایران را مقصر در هر اتفاقی که افتاده است جلوه دهند.»

لاوروف تأکید کرد که ایران تنها اجرای بخشی از تعهدات مندرج در توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پادمان‌ها و تعهدات مندرج در پروتکل الحاقی که داوطلبانه به عهده گرفته بود را به حالت تعلیق درآورده است. در حالیکه هر کاری که در زمینه هسته‌ای در ایران انجام می‌شود، با حضور بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای انجام می‌شود ایران اکنون قابل اعتماد‌ترین کشور در میان تمام کشور‌هایی است که عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند.»

منبع: فردا

کلیدواژه: لاوروف برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: غرب در آستانه درگیری نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که غرب در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای است؛ اتفاقی که پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

لاوروف در پیامی ویدئویی خطاب به شرکت کنندگان در «کنفرانس منع اشاعه مسکو» گفت: «در عین حال، غربی ها به طور خطرناکی در آستانه درگیری نظامی مستقیم بین قدرت های هسته ای هستند که مملو از پیامدهای فاجعه بار است».

به گفته لاوروف، این واقعیت که «تروئیکا» غربی (آلمان، فرانسه، انگلیس) و کشورهای دارای سلاح هسته‌ای جزو حامیان اصلی اوکراین هستند، نگرانی خاصی دارد. وی افزود که « مسکو این را خطرات استراتژیک جدی می بیند که منجر به افزایش سطح خطر هسته ای می شود.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: اکنون جهان شاهد بحرانی در زمینه کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای است که نشان دهنده وخامت عمیق و بی سابقه امنیت بین المللی است.»

کد خبر 6085276

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • روسیه: غرب بر لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای گام برمی‌دارد
  • لاوروف: غرب در آستانه درگیری نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای است