Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال، بیشرین دلایل فوت ایرانیان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان ها و تومورها با ۱۱.۳ درصد و بیماری های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ براساس آمارهای سازمان ثبت احوال میزان ناخالص مرگ و میر در سال گذشته، ۴.۷ به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان در تمام نقاط کشور وضعیتی همسان ندارد و بسته به سن جمعیتی استان‌ها و عوامل دیگری که می‌تواند بر این میزان اثرگذار باشد، مانند سلامت، مرگ و میر کودکان، حوادث، کیفیت ثبت و غیره بین ۶.۵ در استان گیلان و ۳.۵ در استان بوشهر متغیر است.

نسبت جنسی در مرگ‌های ثبت شده

با در نظر گرفتن کل مرگ و میرهای ثبت شده نسبت جنسی برابر ۱۲۷.۷ است، این نسبت برای ساکنان شهرها ۱۳۰ و برای روستانشینان ۱۲۱.۳ است.

میانگین سن فوت شدگان

بر پایه آمارهای مرگ و میر ثبت شده در سال گذشته، میانگین سن مردگان ۶۶.۹ سال است که این سن برای مردان ۶۴.۱ و برای زنان ۶۸.۸۴ سال ثبت شده است که این ارقام در استان‌ها در فاصله سنی ۷۰.۶۰ و ۴۸.۸۸ سال قرار دارد که کمینه میانگین سنی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشینه آن مربوط به استان گیلان است.

۵ دلیل اصلی مرگ

از کل مرگ‌های ثبت شده در سال ۹۷ عواملی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد، بیماری‌های عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد پنج عامل اصلی مرگ‌های ثبت شده در کشور هستند که ۷۱.۵ درصد از مرگ و میرها با این دلایل رخ داده است.

بر اساس اطلاعات سازمان ثبت احوال، ۱۶.۵ درصد از مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال است و در مجموع ۶۳.۳ درصد مرگ‌های ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است.

با افزایش سن، درصد مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل سرطان‌ها و تومورها بیشتر می‌شود به طوری که ۶۷ درصد مرگ و میرهای ثبت شده به همین دلیل در گروه‌های سنی ۵۵ تا ۵۹ سال و ۸۰ تا ۸۴ سال قرار گرفته است و بیشترین درصد مربوط به گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال با ۱۲.۴ درصد است.

همچنین بالاترین درصد ثبت مرگ و میر به دلیل بیماری‌های دستگاه تنفسی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال که ۱۵.۴ درصد است و ۷۹.۶ درصد مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل بیماری‌های تنفسی را افراد بالای ۵۵ سال به خود اختصاص داده‌اند و سهم مرگ و میرهای ثبت شده به همین دلیل در گروه سنی کمتر از یک سال ۳.۵ درصد است.

نکته قابل توجه در مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل حوادث غیرعمدی آن است که سهم بالایی از مرگ‌های گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۹ ساله (۳۹.۴ درصد) را به خود اختصاص داده است.

بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در استان خوزستان

همچنین در میان استان‌های مختلف، بیماری‌های قلبی و عروقی، استان خوزستان با ۴۷.۱ درصد، استان سیستان و بلوچستان با ۲۹.۶ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در میان استان‌ها دارند.

در سرطان‌ها و تومورها نیز استان مازندران با ۱۵.۳ درصد، سیستان و بلوچستان با ۴.۵ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را دارند.

در بیماری‌های دستگاه تنفسی، استان کرمان با ۱۵.۵ درصد و ایلام و با ۴.۴ درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

در حوادث غیرعمدی، سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد و تهران با ۴.۲ درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

همچنین در بیماری‌های عفونی و انگلی استان قم با ۱۰.۶ درصد و کهگیلویه و بویر احمد با ۶ دهم درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم را در بین سایر استان‌ها دارند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان مازندران بیماری های قلبی سرطان کودکان مردم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۲۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: اگر قرار باشد یک نکته بگویم توسعه ایران است. موضوع دوم مسائل جاری ایران است. معیشت مردم ایران سخت شده. روزی که آقای روحانی در سال ۹۲ دولت را شروع کرد، تورم حدود ۴۰ درصد بود و رشد اقتصادی سال ۹۱ منفی ۷ درصد بود. خب ما‌ها می‌دانستیم که این اعداد وقتی در اختیار ما قرار می‌گیرد، تورم ۴۰ درصد، رشد اقتصادی سال قبل منفی ۷ درصد، یعنی سفره مردم کوچک شده. یعنی کیک زندگی مردم ایران کوچک شده. به هر کسی سهم کمتری نسبت به سال قبل می‌رسد.

به گزارش اعتماد جهانگیری در ادامه افزود: مردم هر سال می‌خواهند کمی این کیک بزرگتر شود و سهم بیشتری به زندگی‌شان بیاید. وقتی این کیک کوچکتر می‌شود و جمعیت هم زیادتر می‌شود، سهم مردم خیلی کم می‌شود و مردم این را در زندگیشان حس می‌کنند. بلافاصله یک امیدی آمد، تورم شروع به کاهش پیدا کردن شد. تورم ۴۰ درصد به ۲۵ رسید و بعد ۱۱ درصد، ۶ درصد، ۸ درصد. معلوم است که می‌شود تورم را کاهش داد. نمونه روشن وجود داشته. ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ هر سال تورم کاهنده از ۴۰ درصد به شش درصد رسیده.

مسائل بین‌المللی که حل می‌شود، برجام که حل می‌شود، در یک سال که فقط برجام داشتیم بیش از ۸۰ میلیارد دلار شرکت‌ها و کشور‌های خارجی با ایران تفاهمنامه و قرارداد امضا کردند که به ایران خط اعتباری بدهند که برنامه‌های توسعه‌ای در ایران اجرا شود. پس این کشور جاذبه دارد. وقتی این شرایط باشد می‌توان کشور را به توسعه رساند. ترامپ که از برجام کنار رفت، معلوم بود وارد دوره جدیدی شده‌ایم.

معلوم بود یک آدم ابله رئیس‌جمهور آمریکا شده، قدرت هم دارد و می‌تواند ایران را اذیت کند. ما گفتیم اقتصاد را یک جوری اداره کنیم که زندگی مردم آسیب نبیند. این سفره از این کوچکتر نشود. مگر کسی دیگر هست که بگوید مسائل اقتصادی را می‌دانم، ولی دوباره ارز ترجیحی می‌گذارم. نه آقا یک مواقعی هست مثل جنگ اقتصادی شما مجبور می‌شوید کوپن بدهید، سهمیه‌بندی کنید، مجبور هستید یک کاری کنید که از زندگی مردم حفاظت کنید.

آقای مهندس موسوی چه کار می‌کرد؟ کالا‌ها را کوپنی کرده بود و سهمیه هر چیزی مشخص بود و می‌گفت حداقل‌ها را باید به خانواده ایرانی برسانم. این هم جنگ اقتصادی بود. ولی هر جنگی یک دوره‌ای باید داشته باشد. نمی‌شود بی‌نهایت ادامه داد. بی‌نهایت ادامه بدهیم، قربانی‌اش مردم هستند. نباید در این تردید کرد. یک دوره‌ای بود که می‌شد از موضع عزت مسائل را با دنیا حل کرد. من فکر می‌کنم معیشت مردم مسئله دوم است.

از ۹۷ تا الان مردم با تورم حدود ۴۰ درصد روبه‌رو هستند. همین امسال که دولت گفت کنترل می‌کنیم، رهبری سال «کنترل تورم» نامگذاری کرد، الان تورم دی ماه نسبت به دی ماه سال قبل، ۴۳ و خرده‌ای درصد است و حتماً تا پایان سال هم بالاتر می‌رود. فرهنگی و کارمند ناراضی می‌شوند. حقوق کم می‌شود، کارگر ناراضی می‌شود، سفره مردم کوچک می‌شود. دومین موضوعی که خواهم گفت این است که مسئله معیشت مردم را جدی بگیرید. صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد.

باید مسئله اقتصاد مردم را حل کنیم. دولت می‌تواند راهکار پیدا کند و حل کند. ناترازی‌ها مسئله جدی است. ما ناترازی‌هایی داریم که به دلیل عدم تصمیم‌گیری بموقع پیچیده‌تر و سخت‌تر شده و هر روز بخواهیم تصمیم بگیریم، سخت‌تر از روز قبلش خواهد شد.

آب امروز یک مسئله جدی برای ایران است. ایرانی که می‌خواهد توسعه پیدا کند، الان وقتی برای مجوز مراجعه می‌کنید می‌گویند این واحد صنعتی، واحد تولیدی شما اگر آب بخواهد ما نداریم که بدهیم. هوا یک مسئله جدی مردم شده. کلانشهر‌ها یک جور درگیر هستند. تالاب‌ها یکی بعد از دیگری در حال خشک شدن است.

دیگر خبرها

  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • سیاستمدار صهیونیست: الان وقت ورود به جنگ با ایران نیست
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • زنی که زندگی فوتبالیست مشهور ایرانی را نابود کرد
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسه
  • پهلوانان نمی‌میرند!
  • برپایی سفره سلامت در مدارس خلخال
  • غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی
  • صف طویل تعمیر خودروهای مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟