Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@09:53:31 GMT

اروپا مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۳۸۸۵

اروپا مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال می‌کند

فرارو- کشور‌های اروپایی عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصمیم به فعال سازی مکانیسم حل اختلاف گرفتند.
به گزارش فرارو به نقل از رویترز، کشور‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان تصمیم گرفتند سازوکار موسوم به مکانیسم حل اختلاف را فعال سازی کنند. این سه کشور روز سه شنبه به اتحادیه اروپا اطلاع خواهند داد که مکانیسم حل اختلاف را فعال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  دو دیپلمات اروپایی در گفتگو با رویترز مدعی شدند که هدف از این اقدام نجات برجام است. این دیپلمات‌ها در ادامه ادعا کردند که هدف اروپایی‌ها این نیست که تحریم های سازمان ملل را مجددا اعمال کنند.   همزمان، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از جایگزین کردن توافق هسته‌ای ایران با «توافق ترامپ» حمایت کرده است. وی در گفتگویی با شبکه بی بی سی از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و مدعی شد جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد.
سازوکار حل اختلاف یکی از مکانیسم‌های برجام است که به موجب آن، یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای مشکلی را به کمیسیون مشترک برجام (متشکل از ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا) ارجاع می‌دهد و سپس اگر مشکل در این کمیسیون حل نشود، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد. حال، اگر شورای امنیت هم ظرف یک ماه نتواند درباره استمرار رفع تحریم‌ها به توافق برسد، تحریم‌های سازمان ملل به شکل خودکار مجددا علیه ایران اعمال می‌شوند و هیچکدام از اعضای دائمی شورای امنیت هم نمی‌توانند این را وتو کنند. به این سازوکار اصطلاحا مکانیسم ماشه گفته می‌شود.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۳۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران سیاسی است

به گزارش خبرگزاری مهر، «سمیه کریم‌دوست» رایزن حقوق بشر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در ژنو امروز (دوشنبه) ۲۸ اسفند ماه در نشست شورای حقوق بشر درباره موضوع ایران و در پاسخ به گزارش ادعایی جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سازوکاری را که محصول قابل پیش بینی آن این گزارش ساختگی و تحریف شده است، به رسمیت نمی‌شناسد. سازوکاری که اساساً ناقص و فاقد عنصر رضایت دولت مربوطه است و به عنوان بخشی از یک کارزار سازماندهی شده علیه کشور من بر شورای حقوق بشر تحمیل شده است، به دشواری می‌تواند نتیجه‌ای معتبر داشته باشد.

وی افزود: این فقط برنامه سیاسی بازیگران اصلی حامی مالی هیأت است که مأموریت آن را تمدید و دور باطل را بارها و بارها حفظ می‌کنند؛ کسانی که در کنار قدرت اشغالگر فلسطین در نسل کشی غزه شریک هستند، این به خودی خود بسیار گویا است! این نشان می‌دهد که ادعاهای آن‌ها در مورد توجهشان به حقوق بشر چقدر معتبر است.

وی پرسید: آیا این گزارش - اگر اصلاً بتوان به آن گزارش گفت- به ارتقا و حمایت از حقوق بشر کمک خواهد کرد؟ این چیزی نیست که کشورهای حامی اصلی به آن اهمیت می‌دهند و این نگران کننده است. آن‌ها به خوبی می‌دانند سازوکاری که ایجاد کرده‌اند اساساً دستور العملی برای رویارویی است، شورا را از هرگونه بحث معنادار باز می‌دارد و دولت هدف را از هرگونه تعامل ثمربخش منصرف می‌کند.

نماینده ایران افزود: این گزارش نه واقعی است و نه حرفه‌ای، چه رسد به اینکه به طور منطقی منصفانه و متعادل و منعکس کننده پیشرفت مداوم ایران در ترویج و حمایت از حقوق بشر و همچنین چالش‌هایی باشد که بر آن غلبه کرده است؛ این گزارش کاملاً یک طرفه و گمراه کننده است.

تقریباً هیچ سهمی از دولت در گزارش‌ها وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: این گزارش، از بسیاری جهات، بسیار فراتر از محدودیت‌های آئین نامه رفتاری است که قرار است از نظر قانونی و اخلاقی هر سازوکاری، از جمله مواردی که از طریق قطعنامه‌های غیر توافقی به شورا تحمیل می‌شوند، رعایت شود؛ این نقض قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد منشور رفتار برای دارندگان صلاحیت رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر است.

کریم‌دوست اضافه کرد: ما به عنوان یک کشور مسئول که به حقیقت اهمیت می‌دهد، هر سال بلافاصله پس از دریافت پیش نویس، گزارش را مطالعه می‌کنیم و نظرات مفصل خود را در مورد تک تک ادعاها ارسال می‌کنیم؛ شگفت آور است! تقریباً همه نظرات ما نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین «تقریبا هیچ» سهمی از دولت مربوطه در گزارش‌ها وجود ندارد. بر این اساس، نظر ما نسبت به این گزارش در بین کلیه نمایندگی‌های دائمی در ژنو و دفتر کمیساریای عالی منتشر شده که انتظار می‌رود در سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شود.

وی ادامه داد: همان طور که سال‌ها در این اتاق توسط بسیاری بیان شده است، قطعنامه خاص علیه یک کشور و سازوکاری که ایجاد می‌کند، با اصول جهانی بودن، عینی بودن و عدم انتخاب در رسیدگی به مسائل حقوق بشر در تضاد است؛ سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است؛ این امر ذاتاً سیاسی و مغرضانه و بر اساس دشمنی با ایران است و با انتشار کلیشه‌های منفی در مورد کشور من، نتیجه معکوس نیز در پی دارد.

نماینده ایران در این نشست گفت: متاسفیم که دارنده مأموریت، یک تبعه انگلیس، موظف شده است به عنوان صاحب قلم برای توجیه مأموریت تحمیل شده به شورا از سوی دولت انگلیس و دیگر ذی‎نفعان عمل کند.

وی از همه کسانی که مخالف سیاسی شدن شورا هستند تشکر کرد و افزود: حامیان اصلی باید به ابزاری سازی شورا برای دستاوردهای سیاسی پایان دهند؛ با وجود این، ما همچنان در حمایت از آرمان حقوق بشر مصمم هستیم؛ هیچ چیز ما را از تحکیم نهادهایمان و ارتقای زیرساخت‌های قانونی، قضائی و اداری برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر منحرف نمی‌کند.

کریم‌دوست خاطرنشان کرد: ایران به تعامل ارزشمند خود با سازوکارهای مربوط به حقوق بشر، از جمله یو.پی‌.آر، رویه‌های ویژه، نهادهای معاهده و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه خواهد داد؛ به عنوان جدیدترین نمونه از آن، ایران گزارش خود را به کمیته حقوق بشر ذیل میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و در نوامبر گذشته با حضور هیأتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران که در گفت‌وگوی تعاملی دو روزه با اعضای کمیته مربوطه شرکت کردند، ارائه کرد.

وی افزود: ما مصمم به گوش دادن و مشارکت هستیم.

کد خبر 6058151 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی به توافق رسید
  • اتحادیه اروپا درباره تحریم صهیونیست های افراطی به توافق رسید
  • ورود محموله نظامی بزرگ آمریکا به یونان
  • اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات روسیه را به بهانه محدودیت‌های سیاسی زیر سوال برد
  • رئیسی جمهور: از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و فناوری‌های موجود برای ارتقای سلامت تغذیه مردم بهره‌گیری شود
  • سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران سیاسی است
  • توافق ضد مهاجرتی اتحادیه اروپا با مصر
  • رئیس کمیسیون اروپا: غزه با قحطی مواجه است
  • اتحادیه اروپا برای مهار مهاجران دست به دامن مصر می‌شود
  • یوناما در ارتقای ثبات در افغانستان فعال باشد