Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در دو مصاحبه رادیویی به توجیهات واشنگتن درباره طراحی حمله قریب‌الوقوع به منافع آمریکایی در منطقه توسط سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت.

پمپئو که پیشتر توجیهاتش در کنگره آمریکا درباره قریب‌الوقوع بودن احتمال حمله به منافع کشورش در منطقه نتوانسته بود سناتورها را قانع کند، در گفت‌وگو با «تونی کاتز» مجری رادیویی نیز به مبهم‌گویی در این باره ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مدعی شد که سردار سلیمانی به دمشق و بیروت سپس به بغداد سفر کرده بود و این نشان می‌دهد که وی در حال طراحی حمله‌ای بزرگ بود. پمپئو در عین حال اعتراف کرد که درباره زمان این «حمله به اصطلاح قریب‌الوقوع» اطلاعی ندارد.

برخی از سناتورهایی که هفته گذشته در نشست غیرعلنی توجیهی وزیران دولت ترامپ شرکت کرده بودند نیز گفتند که مدارک ارایه شده توسط کاخ سفید برای «قریب‌الوقوع» بودن چنین حمله‌ای کافی نبوده است.

وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه به حضور میلیونی مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی اشاره کند، ادعا کرد: ایرانیان نیز امروز باور دارند که [سردار] سلیمانی برای آنان بد بوده است.

وزیر خارجه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اما در موضوع تلفات نیروهای اشغالگر کشورش در پایگاه عین الاسد عراق با مخفی‌کاری تلاش کرد پاسخ مجری را به پنتاگون محول کند.

وی در پاسخ به این پرسش که گزارش‌ها درباره 11 مجروح در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق درست است یا خیر، گفت: من شرح جزئیات این موضوع را به وزارت دفاع موکول می‌کنم و مطمئن هستم که آن‌ها اطلاعات دقیقی به مردم آمریکا خواهند داد.

پنتاگون روز جمعه بعد از یک هفته انکار بالاخره اعتراف کرد که 11 نیروی نظامی آمریکا پس از حمله موشکی ایران دچار آسیب مغزی شده و برای درمان به کویت منتقل شده‌اند؛ این در حالی است که گزارش رسانه‌های مختلف حاکی از خسارت‌ها بیشتری نیز هست.

پمپئو در گفت‌وگوی دیگری با برنامه رادیویی «هیو هوییت» مجری مشهور رادیویی همین ادعاها را تکرار و در عین حال به نقش مهم سردار سلیمانی در منطقه اذعان کرد.

وی درباره صادرات نفت ایران نیز مدعی شد: خرید نفت ایران توسط چین غیرقانونی است و ما همه تلاش خود را برای اعمال موثر تحریم‌هایمان در سراسر جهان انجام می‌دهیم و اگر شرکتی چینی باشد که از ایران نفت خریده و قانون ما را نقض می‌کند، ما تحریم‌هایمان را اعمال خواهیم کرد.

۱۳ فروند موشک بالستیک ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی به پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق و پایگاه الحریر در اربیل در شمال این کشور شلیک و موجب زخمی شدن دهها آمریکایی شد.

این حمله موشکی در واکنش به جنایت آمریکا در ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس صورت گرفت؛ جنایتی که بامداد جمعه ۱۳ دی در بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور روی داد.

برچسب‌ها تحریم قاسم سلیمانی مایک پمپئو پروندهٔ خبری انتقام سخت شهادت سردار سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم قاسم سلیمانی مایک پمپئو دونالد ترامپ دونالد ترامپ تحریم قاسم سلیمانی مایک پمپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به رزمایش دریایی اخیر ایران-چین و روسیه در دریای عمان، آن را در بر دارنده پیامی به غرب توصیف کرد.

بخش انگلیسی شبکه صدای آمریکا در این باره نوشت: وزارت دفاع روسیه می‌گوید رزمایش دریایی «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴» با مشارکت نیروی دریای و هوایی با هدف اصلی ارتقای امنیت فعالیت‌های اقتصادی دریایی انجام گرفت.

تحلیلگران می‌گویند، ممکن است که این رزمایش‌ در طی جنگ فعلی رژیم صهیونیستی-حماس برنامه‌ریزی شده باشد اما پیامد و پیام آن برای بازیگران منطقه‌ی و غرب از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

بیش از ۲۰ کشتی، قایق‌های تندرو، ناوهای پشتیبان و بالگردهای نیروی دریایی در این رزمایش شرکت کردند.

«وندل مینیک» یک کارشناس تسلیحات به شبکه صدای آمریکا گفت که این «یک برگ برنده است. به موشک‌های ضدکشتی روی کشتی‌ها نگاه کنید. نیروی دریایی آمریکا با این نوع موشک‌ها واقعا مشکل دارد.»

ناو رزمی شهید سلیمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مجهز به موشک‌های ضدکشتی کوتاه برد و دور برد است. این اولین ناو جنگی ایرانی مجهز به سامانه‌های موشک‌انداز عمودی پیشرفته برای شلیک موشک‌های زمین‌به‌زمین و زمین به هوا است.

در بخش دیگری از این گزارش مطرح شد «میر جاودان‌فر» استاد امنیت ایران در دانشگاه رایشمن در هرتزلیا در اراضی اشغالی گفت: چینی‌ها و روس‌ها از این تجربه به عنوان ابزاری برای نشان دادن حضور خود و فشار به غرب استفاده می‌کنند. چینی‌ها می‌گویند این رزمایش‌ها عادی هستند و ارتباطی به رخدادهای خاورمیانه ندارد.


رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴»

او افزود: با این وجود، این واقعیت که این رزمایش‌ به رغم حضور بی‌سابقه نیروی دریایی آمریکا و غرب در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که رقابت میان جبهه چین-روسیه-ایران در قبال جبهه غرب در حال شدت گرفتن است و آب‌های خاورمیانه نقش مهمی در این رقابت دارد.

جاودان‌فر معتقد است که «این رزمایش‌ها در راهبرد عمده‌تر به رهبری چین، روسیه و ایران نقش دارند.»

صدای آمریکا همچنین اشاره می‌کند که این رزمایش، تنها یک هفته پس از رزمایش «پاسخ نوردیک» ناتو انجام شد که پس از اتمام جنگ سرد در سال ۱۹۹۱، پرهزینه‌ترین رزمایش ناتو محسوب می‌شود. این رزمایش با مشارکت نظامی اعضای جدید ناتو، یعنی سوئد و فنلاند برگزار می‌شود.»

«سوفی کوبزانتسف» یک تحلیلگر مسائل روسیه و عضو اندیشکده «میسگَو» در اراضی اشغالی نیز می‌گوید، «روسیه از ابتدای جنگ اوکراین به دنبال ایجاد یک نظم جهانی جدید بود که بتواند در آن نقشی به عنوان یک ابرقدرت جهانی داشته باشد. بخشی از این مفهوم نظم نوین جهانی، ایجاد یک موازنه نظامی در قبال غرب است. این رزمایش در ایجاد این تصویر و انتقال این پیام به غرب که یک ائتلاف نظامی با راهبردی خلاف راهبرد شما وجود دارد، به ایران، روسیه و چین کمک کرد.

این رسانه آمریکایی همچنین محل انجام شدن این رزمایش را نیز حائز اهمیت دانسته و نوشت که ۲۰ درصد از نفت در تجارت جهانی از تنگه هرمز عبور می‌کند دریای خلیج فارس و عمان را مرتبط می‌سازد.

رزمایش «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴» چهارمین رزمایش نظامی چین، روسیه و ایران از سال ۲۰۱۹ است.

دیگر خبرها

  • در سایه پرچم سه رنگ، همراه اشک و لبخند
  • پربازدیدترین گزارش‌های سیاسی ایمنا در سال ۱۴۰۲
  • پربازدیدترین گزارش‌های سیاست در سال ۱۴۰۲
  • واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین
  • اندیشکده آمریکایی: ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • عکس آخرین افطاری سردار سلیمانی!
  • لحظه حمله پهپادی اوکراین به شهر بلگورود روسیه (فیلم)
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • دفاع مقدس نسلی نظیر سردار سلیمانی‌ها پرورش داد
  • سید موسوی