Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-19@02:49:04 GMT

انحراف از قبله در نماز‌های گذشته

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۴۲۳۲

انحراف از قبله در نماز‌های گذشته

خبرگزاری میزان- در بخش احکام ویژه پایگاه اطلاع رسانی دفتر «آیت‌الله مکارم شیرازی» به سوالی پیرامون «انحراف از قبله در نماز‌های گذشته» پاسخ داده شده است. تاریخ انتشار: 02:00 - 28 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۷۱۳۶

گروه فرهنگی خبرگزاری میزان _ در بخش احکام ویژه پایگاه اطلاع رسانی دفتر «آیت‌الله مکارم شیرازی» به سوالی پیرامون «انحراف از قبله در نماز‌های گذشته» پاسخ داده شده که در ادامه خواهید خواند:

بیشتر بخوانید: برای مشاهده استفتائات رهبر معظم انقلاب اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا استفتائات احکام شرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزه یکی از مشترکات بسیار مهم میان امت اسلامی است/ماه مبارک رمضان جلوه گاه وحدت اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن اعتمادی استاد سطوح عالی حوزه عملیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ماه مبارک رمضان را جلوه تجلی وحدت امت اسلامی دانست و اظهار داشت: مهمترین بیان اهمیت این ماه در قرآن کریم ذکر شده است که می فرماید: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ»؛ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.

حجت الاسلام اعتمادی، افزود: هدف از فعل طاعت این است که برای بندگان از لطف الهی سرچشمه می گیرد زیرا هدف از این اقدام جلوگیری از سرکشی انسان و حرکت به سمت گناه و عصیان است.

وی در ادامه با اشاره به احکام در ارتباط با روزه، عنوان کرد: خداوند متعال در سوره عنکبوت می فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»؛ همانا نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد، مباحثی در مورد نماز و روزه مطرح است، بنابراین مهمترین دلیل وجوب روزه این آیه از قرآن کریم می باشد.

وی عنوان کرد: دومین مطلب و در ادامه آیات متعددی پیرامون مباحث فنی و اهمیت روزه  آمده است که می توان به این آیه شریفه اشاره نمود، « أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»؛ چند روز معدودی را باید روزه بدارید و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را روزه بدارد و بر کسانی که روزه برای آنها طاقت‌فرساست همچون بیماران مزمن ، پیرمردان و پیرزنان لازم است کفّاره بدهند (مسکینی را اطعام کنند) و کسی که کارِ خیری انجام دهد برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید.

وی اضافه کرد: جمعی از مفسران فرموده اند که خداوند متعال مکلفین را تکلیف به روزه داری کرده است؛ البته این موضوع فی مابین مذاهب اسلامی با توجه به علتی که در قرآن کریم ذکر شده است اجماع وجود دارد.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به مشترکات در امر روزه، اذعان داشت: در روایات مفصلی پیرامون وحدت میان امت اسلامی بیان شده است؛ عمل به مشترکات خود جلوه ای از تقویت وحدت و همگرایی امت اسلامی است.

وی پیرامون برکات و تمرین خودسازی روزه دار در ماه مبارک رمضان، اضافه کرد: در روایتی از امام رضا (ع) آمده است که می فرمایند: «الصّوم لعرفان مسّ الجوع و العطش ليكون ذليلا مستكينا مأجورا محتسبا صابرا و يكون ذلك دليلا له على شدائد الآخرة مع ما فيه من الانكسار له عن الشّهوات واعظا له فى العاجل دليلا على الاجل ليعلم شدّة مبلغ ذلك من اهل الفقر و المسكنة فى الدّنيا و الآخرة»؛ روزه داشتن كه از جهت آن است كه تعب گرسنگى و تشنگى را بيابد و به سبب آن نفس اماره ذليل شود چون قوت او از شهوات است و با تضرع شود و چون فرمان الهى برده است ثواب بايد و قرب الهى او را حاصل شود و عادت كند نفس بر صبر و به اندك جفائى كه كشد او را راهنمايى كند بر سختي هاى آخرت با آن كه اكثر شهوات از خوردن حاصل مى‌شود و به سبب نخوردن سورت شهوات شكسته مى‌شود و پند دهنده او باشد در دار دنيا كه قدر گرسنگان را بداند و راهنما باشد بر گرسنگى روز قيامت و جمعى كه در هواهاى گرم روزه داشته باشند گرماى قيامت را نكشند و هر كه آتش روزه در اندرون او شعله كشيده باشد آتش جهنم را نبيند و فكر كند كه اندك حرارتى با اندك گرسنگى را هر گاه تاب نداشته باشد با آن گرمى و گرسنگى چه خواهد كرد و بداند كه هر گاه جمعى در اين نشاء فقير باشند حال ايشان چگونه است و هم چنين جمعى كه در آنجا گرسنگى كشند تا كارى نكنند كه در دار دنيا به فقر و محنت مبتلا شود و در دار عقبى به فقر و عذاب گرفتار شود و هر گاه آدمى تاب اين جفا ندارد تاب آن چون خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرماید: «اَمٌا العِلَّةُ فِی الصِّیَامِ لِیَستَوِیَ بِهِ الفَقِیرُ وَ الغَنِیُّ»؛ ، تاکید کرد: امام صادق(علیه السلام)فرمودند: علت وجوب روزه آن است که دارا و ندار یکسان شوند؛ در واقع علت روزه آن است که غنی و فقیر مساوی باشند، فواید و نتایج صوم عام است بنابراین همه مرام ها و مسلک ها در فرق و مذاهب اسلامی و حتی ادیان توحیدی این مسائل و برکات را می توانند متوجه شوند و از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عکس| تصویر جدید علی دایی و همسرش در کنار مریم شیرازی
  • شوخی بحث‌برانگیز سریال زیرخاکی با شیرازی‌ها
  • برگزاری جشنواره بنی‌آدم در شیراز؛ ۵ فروردین‌
  • شیراز میزبان جشنواره نوروزی «بنی‌آدم» می‌شود
  • ببینید/پاسخ مجری «زندگی پس از زندگی» به شبهات پیرامون برنامه
  • با درآمدهای کنونی نمی‌توان مطالبات پیمانکاران را پاسخ داد/ مذاکره با سازمان برنامه
  • روزه یکی از مشترکات بسیار مهم میان امت اسلامی است/ماه مبارک رمضان جلوه گاه وحدت اسلامی
  • گفتگوی مقامات طالبان و ازبکستان
  • سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به یک صهیونیست: آرزوی تجزیه ایران مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته به گور خواهد رفت
  • محدودیت‌های ترافیکی در مقاصد گردشگری شیراز