Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@02:44:27 GMT

آیا خروپف زمینه ارثی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۴۲۴۹

آیا خروپف زمینه ارثی دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خروپف ناشی ازارتعاشات دربافت‌های نرم دستگاه تنفسی فوقانی می‌تواند درهر بخشی ازراه هوایی فوقانی اتفاق بیفتد. خروپف ناشی از بی نظمی‌های تنفسی به هنگام خواب است و به دو دسته خروپف ساده و انسدادی تقسیم بندی می‌شود.

خرو پف بیشتر در سنین میان سالی دیده، اما در کودکان هم مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال برای درمان خروپف شبانه روش‌هایی پیشنهاد می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خروپف شبانه
بسیاری از زنان به طور خاص پس از یائسگی خروپف می‌کنند. خروپف در میان کودکان امری شایع است، اما ﻣﺴﺋﻟﻪ‌ای طبیعی نیست و هر کسی که خروپف می‌کند باید برای حل این مشکل اقدام کند. شدت صدای خروپف ممکن است به ۱۰۰ دسی بل برسد. صدایی که به هنگام خروپف شنیده می‌شود ناشی از لرزش بافت‌های نرم است که در مسیر‌های هوایی فوقانی قرارگرفته است مانند (نرم کام، زبان کوچک و نازوفارینکس). این لرزش معمولا در هنگام تنفس رخ می‌دهد.
آیا خروپف زمینه ارثی دارد؟
دلایل بروز خروپف در افراد، بی شمار و گوناگون است. از این میان می‌توان به دلایلی مانند چاقی، استعمال دخانیات اشاره کرد. اما گاهی اوقات در برخی موارد خروپف ناشی از شکل راه‌های تنفسی که به فرد به ارث رسیده است و زمینه را برای خروپف فراهم می‌آورد.

عوامل موثر در خروپف شبانه
راه‌های هوایی فوقانی پیچیده‌ترین بخش آناتومی بدن به شمار می‌آید و مناطق بسیاری دارد که ممکن است در زمینه خروپف موثر باشد. در برخی افراد که خروپف می‌کنند گاهی چندین عضو با هم به ارتعاش در می‌آید در نتیجه هر بخش باید جداگانه درمان تا از بروز خروپف جلوگیری شود.

دیگر دلایل بروز خروپف شامل افزایش سن، مسیر‌های هوایی باریک که ممکن است بسته شود، آناتومی غیرطبیعی سر و صورت، استفاده از دارو‌های آرام بخش، انسداد بینی واحتقان است.

به طور کلی خروپف توسط افرادی تشخیص داده می‌شود که همراه شخصی که خروپف می‌کند می‌خوابند، اما صدای خروپف مانع از استراحت آنان می‌شود.

خروپف باعث اختلال خواب می‌شود
اگرچه بسیاری از افرادی که خروپف می‌کنند معتقدند خواب راحتی دارند، اما خروپف باعث اختلال در خواب می‌شود و هنگام صبح فرد خسته یا با سردرد و ناراحتی از خواب برمی خیزد. اگر برای درمان خروپف اقدامی نشود این بیماری به بیماری‌های جدی تری مانند آپنه انسدادی خواب منجر می‌شود (OSA) که درمان آن مشکل و با بیماری‌های گوناگونی در ارتباط است.

درمان پیچیده خروپف
واژه خروپف ساده به نظر می‌آید، اما هنگامی که به درمان آن توجه کنید، آن قدر‌ها هم ساده نیست.

در افرادی که خروپف چند سطحی دارند باید تعیین شود کدام اعضا در مسیر هوایی به لرزش در می‌آید و آن مناطق را باید درمان کرد. اگر هنگام خواب، تنفس از راه بینی مشکل می‌شود پس قبل از هر گونه درمان در ارتباط با خروپف، باید مشکل بینی را بر طرف کرد. با استفاده از اسپری‌های بینی و شست و شو می‌توان گرفتگی در ناحیه بینی را کاهش داد.

اگر تب یونجه فصلی یا دیگر عوامل آلرژیک موجب رینیت یا گرفتگی بینی شده باشد پزشک ممکن است برای درمان، اسپری تجویز کند.
درمان خودسرانه ممنوع
درمان‌های خود سر برای رفع خروپف به ندرت کارآمد است، زیرا یک درمان خاص برای درمان همه مناطقی که در خروپف به لرزه درمی آید وجود ندارد. هم اکنون درمان خروپف شامل استفاده از تجهیزات مختلفی است مانند تجهیزات پیشرفته فک پایین برای درمان خروپف که علت آن زبان است و استفاده از نوار چانه یا محافظ خروپف برای افرادی که از طریق دهان تنفس می‌کنند. بسیاری از افرادی که خروپف می‌کنند براساس مناطق درگیر در خروپف و شدت انسداد بینی باید از درمان‌های ترکیبی استفاده کنند.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی های پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصل بهار + علائم و توضیحات

بهار با آلرژی‌های ویژه خود،برای عده ای با سیستم ایمنی حساس به آلرژن آزار دهنده است. روش‌های مختلفی برای مقابله با بسیاری از شرایط حساسیت‌زا وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

به گزارش ایمنا، آلرژی یا حساسیت فصلی (seasonal allergy) یکی از حساسیت‌های شایع است که معمولاً در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز، هنگامی که گیاهان گرده افشانی می‌کنند با استنشاق گرده گیاهان یا ورود آن‌ها به چشم حاصل می‌شود. حساسیت فصلی یا آلرژی بین ماه‌های بهار تا شهریور به دلیل وجود گرده گیاهان در هوا بیشتر بوده که عواملی مانند گرما، رطوبت و وزش باد باعث تشدید آلرژی می‌شود.

آلرژی یا حساسیت فصلی چیست؟

در حالت طبیعی، سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس واکنش نشان می‌دهد اما در حساسیت فصلی یا آلرژی سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه در برابر ماده‌ای که به نام «آلرژن» شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست، از خود دفاع می‌کند. به این ترتیب با ورود مواد حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان به بدن دستگاه ایمنی با حساسیت بالا تحریک شده و واکنش نسبت به این مواد بدون خطر نشان می‌دهد. این واکنش التهابی بوده و دارای مجموعه‌ای از علائم مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش و آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه آلرژیک، گرفتگی صدا، بینی و گلو است که با فرا رسیدن فصل بهار این حالات بیشتر مشاهده می‌شود.

علت حساسیت فصلی در فصل بهار چیست؟

عامل ژنتیک یکی از عمده‌ترین دلایل ابتلاء به این حساسیت است. علت بعدی حساسیت فصلی در فصل بهار، علف‌های تازه بریده شده، درختان و گل‌های تازه شکفته و گرده علف هرز است که سبب آلرژی فصلی می‌شود. درخت توس یکی از رایج‌ترین درختان حساسیت‌زا است که بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی به گرده آن واکنش نشان می‌دهند. سایر درختان آلرژی‌زا نارون، سرو، بلوط، سپیدار، گردو، بید و صنوبر نام دارند.

علائم آلرژی در فصل بهار

علائم آلرژی در مواجهه با دود، بو، گرد و خاک و موادی که فرد به آن آلرژی دارد تشدید می‌شود. بیشترین شدت علائم در صبح زود است البته بسیاری از افراد نیمه‌های شب بخاطر کیپ بودن بینی یا عطسه از خواب بیدار می‌شوند. واکنش نسبت به مواد آلرژی‌زا مختص یک سن و یا جنسیت خاصی نیست و از فرد تا فرد دیگر متفاوت بوده و این تفاوت فقط به میزان حساسیت سیستم ایمنی بدن فرد در مقابل مواد حساسیت‌زا ارتباط دارد. علائم حساسیت فصل بهار شامل:

ریزش اشک از چشم عطسه سرفه سردرد و سرگیجه خستگی تغییر حس بویایی (شدید شدن و کاهش بویایی) گرفتگی گوش احساس خارش در گلو احساس خارش در گوش عطسه‌های کوتاه و ممتد احساس خارش در چشم‌ها آبریزش بینی و همراه با احتقان بینی احساس خارش در بینی

درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصلی

مهم‌‎ترین قسمت در درمان آلرژی، یافتن علت و به عبارتی پیدا کردن آن مواد آلرژی‌‎زا است. در درمان خانگی حساسیت فصلی توصیه می‌شود:

سیگار نکشید و حتی در معرض دود سیگار یا قلیان قرار نگیرید در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه قرار نگیرید از شوینده‌هایی اسیدی مانند وایتکس، جرم گیر، حشره کش و عطر و اسپری استفاده نکنید در محیط‌های شلوغ و پر جمعیت رفت و آمد نکنید از تماس با گرد و غبار یا قرار گرفتن در معرض گرده‌ی گیاهان به‌خصوص در فصل بهار بپرهیزید برای پیشگیری از آلرژی پاییز در فصل سرد سال از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید حداقل یک بار در هفته دیوارها و وسایل خانه را با دستمال مرطوب گردگیری کنید از لباس‌های پشمی، فرش پشمی استفاده نکنید و پتو را ملافه بپوشانید حیوانات خانگی به‌خصوص سگ و گربه و خرگوش در خانه نگه ندارید تحت نظر پزشک و اگر کمبود ویتامین دارید از مکمل‌های ویتامین C و امگا ۳ استفاده کنید چای سبز بنوشید در فصل حساسیت‌ها، از غذاهای پر ادویه استفاده نکنید حتماً در و پنجره‌های محل زندگی خود را ببندید حدالامکان مدت زمان کم‌‎تری را خارج از خانه سپری کنید زمان خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنید از میوه، سبزیجات و غذاهای مناسب برای آلرژی استفاده کنید عسل بخورید چربی امگا ۳ مصرف کنید محصولات پروبیوتیک مصرف کنید شستشوی مجاری بینی با استفاده از آب گرم و نمک کد خبر 736583

دیگر خبرها

  • چرا بالش خواب شما را خراب می‌کند و چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید؟
  • انواع بی‌خوابی و ۴ روش برای درمان آنها را بشناسید
  • انواع بی‌خوابی با ۴ روش برای درمان
  • ️نصب دستگاه پت سی تی در بزرگترین بیمارستان استان یزد
  • بی‌خوابی؛ علل و درمان آن
  • انواع بی‌خوابی را بشناسید/ ۴ روش برای درمان
  • درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصل بهار + علائم و توضیحات
  • آمادگی نوروزی کادر درمان در بیمارستان‌های لرستان
  • فراهم‌سازی زمینه اسکان روزانه بیش از ۴۰ هزار مسافر
  • ایمپلنت دندان جایگزینی برای دندان های از دست رفته