Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@01:10:00 GMT

دروغ جامعه را تکه- تکه می کند

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۴۴۴۸

دروغ جامعه را تکه- تکه می کند

ساعت 24 - نتایج مطالعات صلح با شواهد متعدد نشان می‌دهد یکی از مهمترین عوامل درگیری درون گروهی و بین گروهیدرجامعه های انسانی فریب و دروغ است. پژوهشگران علوم اجتماعی در تحقیقات تجربی به شدت درباره استفاده از فریب بحث کرده‌اند.

گرچه روان‌شناسان اجتماعی فریب و دروغ را یک سازوکار دفاعی انسانی می‌دانند اما بین دروغ‌های اجتماعی (دروغ‌های سفید یعنی دروغ‌های بی اهمیت یا مصلحتی) و دروغ‌های ضداجتماعی (یعنی فریب برای منافع شخصی یا منافع گروه‌های خاص) تفاوت قائل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این که دروغ‌های سفید هم منفی و مخرب است اما مطالعات جامعه‌شناسی شبکه‌های اجتماعی با استفاده از یک مدل مبتنی بر عامل نشان می‌دهند:دروغ‌های ضداجتماعی باعث می‌شوند شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای تکه تکه شوند از این رو دروغ‌های ضداجتماعی طبق شواهد این مطالعات محدودیت‌های بزرگی را در اندازه و انسجام جوامع اجتماعی ایجاد می‌کند و مانع جدی برای پایداری پیوندهای اجتماعی فراهم می‌آورد و اهمیت آن تا به آن اندازه است که دروغ‌های ضداجتماعی را نوعی تجاوز اجتماعی می‌نامند، که پیامدهای اجتماعی و اخلاقی آن تاثیرات مخربی بر انسجام اجتماعی دارد. صداقت در هر شرایطی که ارگانیسم‌ها اطلاعات یا منابع را تبادل می‌کنند نقش اساسی دارد از این رو می‌توان انتظار داشت اگر عاملان نتوانند به اطلاعاتی که دریافت می‌کنند اعتماد کنند، منابع اطلاعات نیز دیگر نمی‌توانند از صلابت مورد قبول برخوردار باشند و بی‌تردید گرفتار بحران بی‌اعتمادی می‌شوند.لذا به منظور جلوگیری از تجزیه اجتماعی یا گسست اعتماد و پیوندهای اجتماعی، شکل پیکربندی کنش‌های اجتماعی متقابل (حاکمیت با مردم) که نقش مهمی در ظهور همکاری در زندگی اجتماعی ایفا می‌کند باید به شکل ساختاری با رعایت حقوق شهروندی و احترام به خواسته‌ها و مطالبات همه گروه‌های اجتماعی و باز سازی اعتماد اجتماعی اصلاح شود. اعتماد در این فرایند نقش اساسی دارد و حاکی از تمایل کنشگران برای انجام تعامل در مبادله است.در این زمینه دروغ و فریب به‌عنوان شکلی از تجاوز اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند زیرا تعادل ظریفی را که مبنای روابط مبادله اعتماد (بین حاکمیت و مردم) است را تهدید و تضعیف می‌کند که به نفع انسجام اجتماعی مطلوب و رعایت جمهوریت نیست.بنابر این مواجهه عاقلانه و بدون خشونت با معترضین و توجه به منابع نارضایتی و پاسخگویی به مطالبات اعتراض کنندگان حداقل اقدامات ترمیمی برای احساسات زخمی افرادی است که خود را قربانیان دروغ (تجاوز اجتماعی)  حکومت می‌دانند می‌باشد.

حسن امیدوار - مدیرگروه جامعه شناسی صلح

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات فریب در ۸۶ کیلوگرم!

نظاره هنر گلادیاتور ایرانی در المپیک پاریس یکی از رویا‌های کشتی‌دوستان به شمار می‌رود. برخی منتظر دوئل او با کایل اسنایدر، عبدالرشید سعداله‌یف و اخمت تاجدالدین‌اف در وزن ۹۷ کیلوگرم هستند و برخی دیگر باور دارند که کامران می‌تواند به پیروزی‌های متوالی دیوید تیلور در وزن ۸۶ کیلوگرم پایان دهد، اما این احتمالات زمانی می‌تواند رنگ واقعیت را به خود بگیرد که دارنده ۲ نشان طلای جهان در یکی از ۲ وزن المپیکی حضور داشته باشد.

کامران ذاتا کشتی‌گیر وزن ۸۶ کیلوگرم است، اما بخت زمانی با او یار نبود که در این وزن حسن یزدانی نابغه کشتی ایران و جهان حضور دارد و در یک دهه گذشته به هیچ رقیب داخلی باج نداده است. آخرین باخت یزدانی در رقابت‌های داخلی به سال ۲۰۱۵ بازخواهد گشت. البته یزدانی در رقابت‌های بین‌المللی نیز یکه تاز وزن ۸۶ کیلوگرم به شمار می‌رود و تنها یک رقیب به نام تیلور دارد که توانسته با جادوی دستان خود، سدی در برابر قدرت کاپیتان تیم ایران ایجاد کند.

کامران در چند دوره هنر خود را در برابر یزدانی به نمایش گذاشت، اما نتوانست حریف وی شود و به یک بازنده مطلق تبدیل شد. کامران که از او به عنوان یکی از نماد‌های فنون کشتی ایرانی یاد می‌شود با حضور در دسته ۹۲ کیلوگرم به اقتدار جی‌دن کاکس نامدار در این وزن پایان داد و توانست ۲ مدال طلای جهان را از آن خود کند. قاسمپور هر چند که در سال ۱۴۰۲ پشت سد مصدومیت ماند، اما یک تصمیم انتحاری در ورزش کشتی گرفت و به وزن ۹۷ کیلوگرم رفت وزنی که برخلاف ۸۶ کیلوگرم خالی از مدعی جهانی نیست بلکه در آن چند نابغه آمریکایی، روسی، بحرینی و دیگر کشور‌ها حضور دارند. کامران در این وزن ۲ مرتبه در برابر اسنایدر قرار گرفت، اما حریف غول آمریکایی نشد.

باخت کامران در زاگرب برابر اسنایدر در حالی بود که امیرعلی آذرپیرا این قهرمان نامدار آمریکایی را در فینال شکست داد تا همگان به این باور برسند که بدن قاسمپور برای وزن ۹۷ کیلوگرم ساخته نشده است. هادی حبیبی از مربیان سازنده کشتی ایران در خصوص حضور قاسمپور در وزن ۹۷ کیلوگرم گفت: او کشتی‌گیری با کلاس جهانی است، اما بدن وی به گونه‌ای نیست که در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد. اگر قرار باشد که قاسمپور به دسته ۹۷ برود و بعد از آن دیگر در دسته ۹۲ کیلوگرم کشتی بگیرد این کار اشتباه است.

قدرت‌نمایی آذرپیرا در مسابقات قهرمانی کشور و رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب و شکست کامران در برابر اسنایدر ناآماده موجب شد تا زمزمه‌هایی از پشیمانی قاسمپور در این وزن به گوش برسد و اکنون برخی به دنبال آن هستند تا کادر فنی و فدراسیون را متقاعد کنند که قاسمپور بار دیگر در چرخه انتخابی وزن ۸۶ کیلوگرم حضور داشته باشد. زمزمه‌هایی که با اعتراض همت مسلمی مربی سازنده حسن یزدانی مواجه شد و او اعلام کرد کامران نمی‌تواند در چرخه انتخابی این وزن حضور داشته باشد. البته اعتراض مسلمی با پاسخ مربی سازنده قاسمپور همراه بود تا جایی که مصطفی قاسمپور اعلام کرد که مربیان بهتر است حد و حدود خود را بدانند.

هر چند که جدال لفظی مربیان سازنده تاثیری در تصمیمات فدراسیون و کادر فنی ندارد، اما واقعیت این است که قاسمپور در یکسال گذشته وارد تصمیمی احساسی و هیجان انگیز شده که ممکن است روی آینده قهرمانی او تاثیر زیادی داشته باشد. با این شرایط بازگشت وی به وزن ۸۶ کیلوگرم از چند جهت می‌تواند آسیب شناسی شود.

قاسم‌پور برای بازگشت به این وزن نیاز به تمرینات بیشتر و وزن کم کردن دارد این در حالی است که این کشتی گیر در یکسال گذشته با مصدومیت‌های زیادی روبرو بوده است. در صورتی که قاسم‌پور بتواند خود را به شرایط رقابتی وزن ۸۶ کیلوگرم برساند آن زمان است که می‌توان انتظار یک دوئل جذاب در این وزن داشت. البته قاسمپور از لحاظ ذهنی برای رقابت با یزدانی آماده نیست، زیرا وی در چند مرحله در برابر این نابغه کشتی تسلیم شده و اکنون نیز یزدانی سودای کسب عنوان پرافتخارترین المپین را در سر دارد. اگر قاسمپور بتواند از کابوس باخت‌های گذشته خارج شود و با ذهنیت برنده در برابر حسن قرار گیرد بی‌تردید چالش سختی برای کاپیتان تیم ملی ایجاد خواهد شد، اما اگر قاسم‌پور نتواند هم‌زمان با کاهش وزن و تمرینات مستمر، یک ذهن برنده در برابر یزدانی داشته باشد به سرنوشت بسیاری از حریفان داخلی و خارجی گرفتار خواهد شد و آن زمان است که باید مسابقات کشتی المپیکی را از تلویزیون خانگی خود نظاره‌گر باشد.

اینکه چرا قاسمپور بعد از هیاهوی فراوان برای تغییر وزن بار دیگر می‌خواهد پنجه در پنجه پرافتخارترین کشتی ایران بندازد خود علامت سوال بزرگی است که برخی پاسخ آن را اینگونه خواهند داد که وی نیز ممکن است در عملیات فریب یزدانی گرفتار شده باشد. این روز‌ها مصدومیت یزدانی حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص احتمال حضور وی در المپیک به وجود آورده، اما وی در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد برای اعزام به پاریس هیچ مشکلی ندارد. همت مسلمی مربی سازنده یزدانی نیز چند روز پیش اعلام کرد هیچوقت حسن یزدانی را تا این حد آماده ندیده بودم. من او را کاملا آماده و سلامت تحویل تیم ملی می‌دهم، بعدا دوستان نگویند او در اردو حرف گوش نمی‌کند. کنار هم قرار دادن این گزاره‌ها موجب شده تا برخی مصدومیت یزدانی و تمرینات وی در سکوت را عملیاتی برای فریب قلمداد کنند.

کامران یک نابغه بی‌نظیر و پرچمدار فنون کشتی ایران در سطح جهان است، اما چگونگی مدیریت این ستاره اکنون به مساله اول کشتی ایرات تبدیل شده است. اینکه از تغییر وزن قاسمپور به عنوان مساله یاد شود گزافه‌گویی نیست بلکه واقعیتی است که پیش از این نیز برای برخی از ستارگان کشتی ایران رخ داده کامران می‌تواند در وزن ۹۲ کیلوگرم به یکی از پرافتخاترین آزادکاران ایران تبدیل شود، اما یک تصمیم هیجانی ممکن است وی را روی دور باخت قرار دهد.

دیگر خبرها

  • اهمیت زبان هنر در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی
  • آنچه از ما دریغ شده است خود ماییم/جغرافیا و جماعت تصوری ما چیست؟
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود
  • اجرای طرح ساماندهی مساجد و بکارگیری ائمه جماعات در محلات
  • سخنان حجت‌الاسلام قرائتی درمورد فریب‌خوردگان آشوب‌های سال گذشته
  • فریب در ازدواج چیست؟ شرایط و مجازات آن
  • عملیات فریب در ۸۶ کیلوگرم!
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟