Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد اخلاق با اشاره به توصیه‌های دین برای کمک به دیگران، گفت: برخی دچار خلط میان نظام تکوین و تشریع می شوند، این در حالی است که اداره جهان بر اساس احتیاج انسان‌ها به یکدیگر شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام «مسعود عالی»، طی سخنانی ابعاد مختلف انفاق و کمک کردن به دیگران را بررسی کرده است که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه رزق و روزی میان انسان ها تقسیم شده است، گفت:  خداوند در قرآن می فرماید: «أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» (از آنچه خدا به شما روزى داده انفاق كنيد).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس روزی فقط مال نیست در حالی که عموما آنچه از رزق و روزی در ذهن ما می آید «مال» است در حالی که چنین نیست، مگر نمی گوییم «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَهَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ»؟ یا این چنین دعا می کنیم: «اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ».

 

این استاد اخلاق ادامه داد: شخصی از حضرت امیر(ع) سوال کرد چرا کسانی که عالِم هستند روزی شان کم است؟ حضرت(ع) پاسخ داد: علم آنها نیز جزو روزی شان است. بنابراین مقصود از اینکه خداوند فرمود از آنچه به شما روزی داده شده، انفاق کنید، یعنی همه امکانات و سرمایه ها. رزق این معنای گسترده را دارد، لذا اگر فردی فقیر است از جهات دیگری چیزهای مختلف دارد. شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: فقیر هستم. حضرت(ع) فرمود: تو فقیر نیستی. آن مرد برای بار سوم چنین چیزی مطرح کرد و گفت: حتی توانایی تهیه نان برای خانواده ام ندارم، حضرت اینجا پاسخ داد: تو فقیر نیستی. آیا حاضر هستی که محبت ما اهل بیت(ع) را از تو بگیرند و تمام ثروت دنیا از آن تو شود؟ آن مرد پاسخ منفی داد. حضرت فرمود: پس تو ثروتمندی. در واقع امام صادق(ع) به آن مرد درس داد که نگاه کن و ببین چه چیزهایی داری.

 

حجت الاسلام عالی افزود: اگر شخصی استعداد اندکی دارد و درس را متوجه نمی شود، در اینجا کسی که این توانایی را دارد باید به او روزی بدهد. متاسفانه برخی توجیه می کنند و می گویند حالا که خداوند به او عطا نکرده چرا من باید به دیگری رسیدگی کنم؟ اگر به صلاحش بود خداوند حتما به او عطا می کرد. این استدلال برخی افراد است. استدلال چنین افرادی صرفا توجیه است و خداوند می داند که این یک مغالطه است.

 

وی با بیان اینکه برخی افراد نظام تکوین را با نظام تشریع خلط کردند، گفت: در نظام تکوین این چنین است که خداوند میان انسان ها تفاوت گذاشته است، به هر صورت در امکانات و رزق بین افراد تفاوت وجود دارد، خداوند در سوره مبارکه زخرف» می فرماید: «وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا» (برخى از آنان را از [نظر] درجات بالاتر از بعضى [ديگر] قرار داده‏ ايم تا بعضى از آنها بعضى [ديگر] را در خدمت گيرند).

 

حجت الاسلام عالی تاکید کرد: بنابر این، چنین نیست که شخصی همه چیز داشته باشد و دیگری هیچ چیز نداشته باشد. برای مثال ممکن است فردی کاسب باشد و استعداد علمی بالایی نداشته باشد اما استعدادهای دیگری دارا باشد که یک فردِ عالِم محتاج همان کاسب باشد. شاید فردی رفتگر باشد و از نظر ثروت درجه پایینی داشته باشد اما چه بسا که او دلسوزی و مسئولیت پذیری بالایی داشته باشد لذا دیگران محتاج او هستند.

 

وی ادامه داد: تفاوت ها به گونه ای نیست که یکی همه چیز داشته باشد و دیگری هیچ چیز نداشته باشد. در این دنیا همه به یکدیگر محتاج هستند تا نظام دنیا این گونه بچرخد و این در واقع نظام تکوین است، در نتیجه کار حکیمانه ای است که همه به یکدیگر احتیاج داشته باشند. از سوی دیگر در نظام تشریع، قانون و دستور خداوند این است که انسان از چیزهایی که در اختیار دارد زکات و انفاق کند، اگر دارای ثروت است، انفاق کند چون امتحان او با ثروتش است، فرد دیگری که فقیر است امتحانش به فقر است، دیگری امتحانش به علم.

 

حجت الاسلام عالی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان برخی میان نظام تکوین و تشریع برایشان خلط ایجاد می شود و می گویند چرا خداوند برخی را فقیر و برخی را غنی کرده است، پس ما نیز باید چنین کنیم، در حالی که خدا در نظام تکوین این تفاوت ها را گذاشته است و حکمت دارد و امر به انفاقمی کند. خلط میان دو نظام تکوین و تشریع در استدلال های چنین افرادی کاملا مشخص است.

 

علاقه مندان می توانند فایل این سخنرانی را از اینجا دریافت کنند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد شهادت سردار سلیمانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما نماز جمعه سردار سلیمانی سقوط هواپیمای اوکراینی رویداد ملی فهما مسجد حجت الاسلام عالی احسان و انفاق سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طاغوت‌ها می‌خواهند رابطه انسان را با خداوند از بین ببرند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه و تولیت مدرسه علمیه قاسم بن الحسن (ع) در شرح آیه «الم یعلم بان الله یری» گفت: خداوند متعال می‌فرماید آنان آیا نمی‌دانند که خداوند متعال حاضر و ناظر است. در حقیقت خداوند متعال در این آیه و همچنین آیات قبل ریشه طغیان را در دو امر خلاصه می‌کند. در سوره علق می‌فرماید «ان الانسان لیطغی و ان راه استغنی» می‌فرماید که اولین عامل طغیان و سرکشی انسان‌ها غنا، بی‌نیازی و افسارگسیختگی مادی زندگی انسان‌ها است و دومین عامل گرفتاری انسان‌ها در این است که تصور کند خداوند او را نمی‌بیند و خود را از چشمان تیزبین حضرت دوست مخفی ببیند.

وی افزود: در سوره علق خداوند متعال فرمایشات بسیار مهمی را به انسان‌ها تذکر می‌دهد اولاً به انسان‌ها هشدار می‌دهد که ما هرچه می‌دانستیم به تو آموختیم اما این انسان در مقابل خداوند مهربان طغیان کرد. انسان‌ها به خاطر اینکه به غلط خود را بی‌نیاز می‌بینند دست به طغیان می‌زنند و سرآغاز طغیان آنها هم از جدا شدن ارتباط‌گیری با پروردگار عالم شروع می‌شود که می‌فرماید «ارءیت الذی ینهی» «عبدا اذا صلی» آیا نمی‌بینید آن بنده‌ای که وقتی نماز می‌خواند او را منع می‌کند و او را از نماز باز می‌دارد. از اینجا انحراف انسان آغاز می‌شود در حالی که اگر دقت کنیم باید ببیند که غنی بودن کمال انسان است اما خود را غنی دانستن و غنی دیدن زمینه آغاز لغزش‌ها است. اینکه انسان در زندگی غنی باشد یک فرصت، لطف و عنایت الهی است اما خود را غنی دیدن از پروردگار عالم سبب لغزش انسان است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در سوره علق برای اینکه انسان خود را غنی نبیند به او توجه می‌دهد که ایمان و اعتقاد به معاد مانع طغیان شما است. انسان و هستی همه هدفمند به سوی پروردگار عالم قدم برمی‌دارند. بسیاری از انسان‌ها روبروی خدا و بسیاری هم پشت به خدا در قطار زمان به سوی خدا در حال حرکت هستند. که خداوند در سوره انشقاق می‌فرماید «یاایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا و ملاقیه» یعنی «ای بشر تو به سوی پروردگار عالم در حال حرکت هستی تو را جبراً برای لقاء خدا می‌برند» از صالح‌ترین تا شقی‌ترین و ظالم‌ترین انسان‌ها همه سوار بر قطار زمان هستند و به سمت خداوند حرکت می‌کنند اما کسانی که خداوند متعال پرونده عمل آنها ره دست راست آنها می‌دهد حکایت از آن دارد که رو به خدا حرکت کردند لذا پرونده آنها را به دست راست آنها می‌دهد و خداوند در سوره انشقاق می‌فرماید محاسبه و بازجوی آنها در قیامت به سرعت به پایان می‌رسد. اما آن عده از انسان‌هایی که نامه عمل آنها را از پشت سر می‌دهد به این علت بوده که آنها پشت به خدا حرکت می‌کردند. کسانی که طبق دستورات الهی عمل می‌کردند نامه عمل آنها را از روبرو می‌دهند اما آنها که بر خلاف دستورات الهی عمل می‌کرد نامه آنها را از پشت سر آنها می‌دهند. زبانه آتش تمام پیکر آنها را می‌گیرد. برای اینکه انسان به این طغیان نرسد خداوند توجه می‌دهد که «ان الی ربک الرجعی» بازگشت همه شما به سوی خداوند است. همه انسان‌ها و همه هستی هدفمند به سوی خدا حرکت می‌کنند اما طاغوتیان و ستمگران مخالفان با نماز هستند. این حکایت از عملکرد آنها دارد چرا که می‌خواهند رابطه انسان را با خداوند از بین ببرند چراکه نماز نشانه بندگی انسان در مقابل پروردگار عالم است و طاغوتیان از این رابطه ناراحت هستند. طاغوتیان از انسان‌های هوسران و بی‌تفاوت ناراحت نمی‌شوند اما از بندگی در پیشگاه پروردگار عالم ناراحت می‌شوند. این اولین ریشه طغیان انسان‌ها است.

تولیت مدرسه علمیه قاسم بن الحسن با بیان اینکه ریشه دوم طغیان انسان غفلت است، ابراز کرد: خداوند متعال به انسان‌های گناهکار، ستمکار و افسار گسیخته توجه می‌دهد که آیا نمی‌دانید خداوند شاهد و ناظر بر اعمال و کردار شما است. در آیه دیگر می‌فرماید فردای قیامت عده‌ای را به جهنم وارد می‌کند. از آنها سوال می‌شود آیا آنها چشم و قلب نداشتند که از دیده‌ها و شنیده‌ها در دل خود به نتیجه مطلوب برسند. خداوند می‌فرماید نه آنها قلب داشتند اما نور قلب را خاموش کرده بودند. آنها دل داشتند اما تفقه نمی‌کردند چشم داشتند اما نمی‌دیدند. آنها همچون حیوانات هستند. حیوانات صرفاً ظاهر می‌بینند و می‌شنوند قرآن می‌فرماید آنها حتی از حیوانات هم پست‌تر هستند؛ چرا که حیوانات فقط برای سیر کردن شکم خود تلاش می‌کند وقتی سیر شد ادامه کار را واگذار می‌کند؛ اما انسان هیچگاه سیر نمی‌شود دنیا برای او حکم آب شور دارد هرچه می‌خورد بیشتر تشنه می‌شود. آنها حتی گمراه‌تر از حیوانات هستند چراکه آنها دچار غفلت هستند و چشم تیزبین پروردگار عالم را نمی‌بینند خود را به کوری زده‌اند و فکر می‌کنند خداوند مراقب آنها نیست. در حالی که خداوند متعال در کمین همه انسان آنها فکر می‌کند که خدا آنها را نمی‌بیند آنها در منظر پروردگار عالم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آیات آغازین سوره بقره می‌فرماید انسان‌های بیمار در مقام خدعه و مکر بر خدا و مؤمنان هستند، اما آنها فقط به خود خدعه و مکر می‌کنند. چشم خود را بستند و فکر می‌کنند همه جا تیره و تار است و تصور می‌کنند چیزی در این نظام هستی نیست. دل‌های آنها بیمار است و چون نخواستند قلب خود را از این بیماری نجات بدهند هر روز بر گمراهی آنها افزوده می‌شود و برای آنها عذابی بسیار سخت و دردناک خواهد بود. وقتی خدا را شاهد و ناظر بر عملکرد خود ببینیم هیچگاه دست به گناه نمی زنیم زیرا تنها نیستیم.

کد خبر 6063728

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست؛ آموزه ای دینی وتوصیه بزرگان است
  • خطرات ناشی از ازدواج با تفاوت فرهنگی
  • طاغوت‌ها می‌خواهند رابطه انسان را با خداوند از بین ببرند
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • ناسپاسی از نعمت‌های پروردگار نشانه دنائت انسان است
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • روایت یک مقام نظام پزشکی از خودکشی پزشک خانم
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • روایت یک مقام سازمان نظام پزشکی از پشت پرده خودکشی دکتر پرستو بخشی