Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:18:33 GMT

کتاب معرفی صنایع دستی کرمان منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۵۶۵۲

کتاب معرفی صنایع دستی کرمان منتشر شد

فریدون فعالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در چارچوب رسالتی که در زمینه پژوهش، نشر، ترویج و حمایت از هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی برعهده دارد طی چند سال اخیر سعی کرده تاریخ، فرهنگ و هنر گرانبهای این خطه را از طریق پژوهش و انتشار تحقیق علمی به طور شایسته معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کتاب معرفی صنایع دستی استان کرمان توسط عقیل سیستانی پژوهشگر حوزه صنایع دستی این استان و با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی تالیف و چاپ شده که در آن به اهمیت صنایع دستی و هنرهای بافندگی استان کرمان پرداخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: صنایع دستی حاصل ذوق، حس زیبایی شناختی و جلوه تلاش هنرمندان است که طی قرن ها به عنوان میراث هنری شکل گرفته و باید این میراث هنری شناخته شود و در ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید جزییاتی درباره تاریخچه آثار هنری و تنوع طرح، نقش و تکنیک بافت صنایع دستی استان کرمان جمع آوری و ثبت شود.

فعالی با اشاره به سابقه و پیشینه صنایع دستی و هنر بافندگی کرمان افزود: صنایع دستی کرمان به دوران قبل از اسلام باز می گردد و بر اساس یافته های باستان شناسی از هزاره پنجم پیش از میلاد در مناطق تل ابلیس بردسیر آثاری از پارچه بافی و چرخ نخ ریسی گلی دیده شده است.

وی بیان کرد: کتاب معرفی صنایع دستی کرمان با تاکید بر رشته های شاخص به صورت دو زبانه چاپ شده که حاوی تصاویر و عکس هایی از صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمان است در ۱۰۰ صفحه منتشر شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه این کتاب به ۶ بخش تقسیم شده است، تصریح کرد: این بخش ها شامل دستبافته های داری و غیرداری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی سنگی، رودوزی های سنتی و نساجی سنتی در کرمان می شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان صنایع دستی استان کرمان در ۶۰ رشته مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: رشته های شاخص صنایع دستی این استان شامل پته دوزی، گلیم بافی، چاقو سازی، شال بافی، حصیر بافی، قلمزنی مس، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم بافی و غیره می شود.

برچسب‌ها صنایع دستی کرمان میراث فرهنگی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی کرمان میراث فرهنگی کتاب صنایع دستی کرمان میراث فرهنگی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: همزمان با فرارسیدن سی‌ام فروردین‌، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از بناها و عمارت‌های تاریخی کردستان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: علاقه‌مندان به موزه و آثار تاریخی می‌توانند در روز پنجشنبه سی‌ام فروردین‌ماه «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» به صورت رایگان از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سطح استان بازدید کنند.

وی افزود: در این راستا منزل آزموده اردلان و عمارت‌های ملک‌التجار، وکیل و مشیر دیوان آماده بازدید علاقمندان، گردشگران و مردم استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۲ اثر ثبت ملی شده و یک اثر منظر فرهنگی هورامان به عنوان ثبت جهانی در استان کردستان وجود دارد.

کد خبر 745580

دیگر خبرها

  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • صنایع‌دستی ظرفیتی بی‌نظیر برای تحقق شعار سال
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی