Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر قرار باشد در جامعه، فردی به عنوان الگو معرفی شود، باید زمینه‌های آن ایجاد شود، اگر بخواهیم جامعه ما از بزرگان دین الگوپذیری داشته باشند، باید از کودکان آغاز کنیم، مسئولین فرهنگی باید در محیط‌های آموزشی، فرهنگ‌هایی را پایه‌ریزی کنند که کودکان ...

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حضرت فاطمه (س) نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال‌زدنی می‌باشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیده‌ی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (علیها السلام) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌باشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (ص) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (س) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌نمایند. اما نکته‌ای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت می‌شود و آن اینست که اگر فاطمه (س) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می‌باشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالیترین رتبه‌های روحانی نائل گردد. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است.به مناسبت ایام فاطمیه در خصوص الگوپذیری افراد جامعه از سبک زندگی حضرت فاطمه (س) گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام و المسلمین «زارع»  کارشناس امور دینی که در پی می آید:

 

به عنوان اولین سوال در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س) به عنوان الگو برای زنان بفرمایید؟

حضرت زهرا(س) دارای ابعاد شخصیتی مختلف است، حضرت صدیقه کبری(س) از یک جهت، دختر نمونه برای پیامبر اسلام (ص) بود، از یک سوهمسر نمونه، از یک سو مادر نمونه و از جهت دیگر یک یاور نمونه نسبت به امام زمان خود است که در هر یک از این موارد، رفتار و سیره آن حضرت (س) می‌تواند الگویی برای مسلمانان باشد.

 

در بحث ولایت‌پذیری و اطاعت‌پذیری حضرت صدیقه کبری (س) می توان گفت که آن حضرت (س) در مقام دختر، مادر و همسر می‌تواند برای زنان جامعه الگو باشد، اما زمانی که به عنوان یک حامی به دفاع از امام خویش می‌پردازد، الگو برای همه زنان و مردان محسوب می شود.

 

حضرت زهرا (س)همیشه به عنوان الگو برای زنان جامعه معرفی شده اند، اما این الگوپذیری برای زنان به صورت عملی در جامعه مشاهده نمی‌شود، چرا؟

شاخص های زیادی در ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) وجود دارد و افراد جامعه ممکن است در برخی رفتارها به آن حضرت اقتدا کرده باشند، اما در برخی موارد اقتدا نکرده باشند.ازجمله در مورد حجاب، گرچه بدحجابی در جامعه زیاد است و الگوپذیری ما در حد مطلوب نیست، اما بانوان زیادی هم با حجاب اسلامی در جامعه هستند که بطورقطع الگوی آنان حضرت صدیقه کبری (س) بوده است و نمی‌توان الگوپذیری از آن حضرت را در این مورد نادیده گرفت.

 

درباره حمایت از امامت و ولایت نیز، حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت، موسس بودند و پس از پیامبر اکرم (ص) اولین کسی بودند که از ولایت و امام زمان خود حمایت کرد به طوری که جان خود را در راه ولایت فدا کرد؛ یکی از عواملی که باعث شد شهداء و رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس به دفاع از میهن بپردازند، پشتیبانی از ولایت فقیه بود که در این زمینه می‌توان گفت که جامعه به شایستگی توانسته است در دفاع و حمایت از ولایت از حضرت  فاطمه(س)الگو بپذیرد.

 

امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه خود می فرماید: «ملت ایران و توده  میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی (ع) می‌باشند»چراکه مردم آن زمان از دستورات پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) اطاعت نمی‌کردند، اما زمانی که امام خمینی (ره) اشاره می‌کردند، مردم حمایت می‌کردند، مردم ایران ثابت کردند که در مسیر دفاع از ولایت با حضرت فاطمه (س) در یک مسیر قرار دارند، اما متأسفانه امروز در مسأله ساده زیستی و مسائل دیگر موانعی وجود دارد که باید به این مسائل نیز پرداخته شود.

 

ساده زیستی و یا قناعت از جمله مواردی است که آموزه های دینی به آن سفارش شده و اهل بیت (ع) نیز به این موضوع توجه داشتند، جامعه امروز در این خصوص چگونه می توانند از حضرت زهرا(س) واهل بیت (ع) الگوپذیری داشته باشند؟

متأسفانه فرهنگ امروزجامعه در مسائل معیشتی و دنیوی به سوی مادی‌گرایی، رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری پیش می‌رود و اگر مسأله قناعت در جامعه مطرح شود، افراد جامعه به راحتی نمی‌پذیرند، اگر بخواهیم در جامعه سادگی زیستی به عنوان یک ارزش شناخته شود، باید فرهنگی ایجاد شود که به سمت سادگی پیش برود، اما چون چنین هدفی وجود ندارد، افراد جامعه در این مورد از اهل بیت (ع) الگوپذیری ندارند و این فرهنگ باید از مسئولین جامعه آغاز شود چرا که اگر یک مسئول به مسائل مادی و دنیوی اهمیت زیادی ‌دهد، نمی‌تواند ادعا کند که به حضرت فاطمه (س) اقتدا کرده است.

 

برای افزایش این الگوپذیری جامعه از ایشان چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟

خداوند در قرآن مجید در موضوع الگوگیری ابتدا پیامبر اکرم (ص) را به عنوان اسوه حسنه و الگو معرفی می‌کند، و می‌فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا برای شما در رفتار رسول خدا مایه اقتدا و سرمشق زندگی است»، اما خدا بعد از آن می‌فرماید: « لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللَّهَ وَ الْیوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً؛ برای کسی که به خدا و روز آخرت امید (قلبی و عملی) دارد و خدا را بسیار یاد می‌کند»؛به این معنیکه هر کسی نمی‌تواند پیامبر اکرم را اسوه قرار دهد، بلکه تنها کسانی که به دنبال خداوند و معادگرا هستند، می‌توانند رسول خدا (ص) را الگوی خود قرار دهند.

 

اگر در جامعه، فرهنگ توجه به فرمان خدا و آخرت‌گرایی وجود داشته باشد، مطمئنا افراد جامعه از پیامبراکرم(ص) و ائمه(ع) الگوپذیری خواهند داشت، اما اگر مردم جامعه به فکر آخرت نبوده و خداباوری در آنان کمرنگ باشد، از اهل بیت (ع) الگو نخواهند گرفت.

 

اگر قرار باشد در جامعه، فردی به عنوان الگو معرفی شود، باید زمینه‌های آن ایجاد شود، اگر بخواهیم جامعه ما از بزرگان دین الگوپذیری داشته باشند، باید از کودکان آغاز کنیم، مسئولین فرهنگی باید در محیط‌های آموزشی، فرهنگ‌هایی را پایه‌ریزی کنند که کودکان با فطرت‌های پاک خود بتوانند به این سو پیش بروند.

 

متأسفانه ما هنوز نتوانستیم حضرت  فاطمه(س) را همه‌جانبه معرفی کنیم، جوانان ما آنگونه که باید حضرت صدیقه کبری (س) را نمی‌شناسند، مجموعه نظام و مسئولین فرهنگی از جمله حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش می‌توانند تأثیر به سزایی در الگوشناسی ائمه اطهار (ع) از جمله حضرت زهرا (س) در جامعه داشته باشند.

 

برای داشتن یک جامعه فاطمی چه باید کرد؟

معرفت و شناخت پایه و اساس هر حرکتی است، پیامبر اسلام (ص) در باره حضرت فاطمه(س) می فرماید: « هر کس فاطمه را می‏شناسد که می‏شناسد و آنکه نمی‏شناسد، بداند که فاطمه دختر من و پاره‏ی تن من است و روح و قلب من است».پیامبر اسلام (ص) این وظیفه را داشتند که حضرت صدیقه کبری (س) را به جامعه معرفی کنند، زیرا تا جامعه آن حضرت را نشناسد، نمی‌تواند از ایشان الگو بپذیرد، ما نیز باید حضرت زهرا (ص) را به عنوان زن و مادر در جامعه معرفی می‌کنیم، اما باید به صورت همه‌جانبه به ابعاد شخصیتی آن بانوی بزرگوار بپردازیم تا به مرور زمان الگوگیری شکل بگیرد، اگر افراد جامعه حضرت فاطمه (س) را به طور کامل بشناسند، قطعا از ایشان پیروی می‌کنند.

 

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد فهما طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما نماز جمعه نماز جمعه مسجد شهادت حضرت زهرا س حضرت زهرا س الگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

به گزارش "ورزش سه" و به نقل روابط عمومی فدراسیون ووشو، چهاردهمین دوره مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی یادواره شهید احسان بابایی و شهدای فراجای راسک در بخش بانوان، طی روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ماه با حضور بیش از ۲۰۰ ورزشکار، مربی و داور از ۱۸ استان کشور به میزبانی شهر زاهدان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در پایان این مسابقات و در بخش تیمی، خراسان شمالی مقام نخست را به دست آورد. استان همدان در رده دوم جای گرفت و مقام سوم این پیکارها به سمنان رسید.

نفرات برتر اوزان مختلف؛

وزن ۴۸- کیلوگرم: ۱- فائزه ابراهیمی از خراسان شمالی ۲- عسل کلامی از سمنان ۳- زهرا باغچقی از خراسان شمالی و یاسمین رضائیان از مازندران

وزن ۵۲- کیلوگرم: ۱- لیلا سیاهوشی از همدان ۲- آرزو سلیمی از چهارمحال و بختیاری ۳- زهرا سکاکی از مازندران و حدیث باغچقی از خراسان شمالی

وزن ۵۷- کیلوگرم: ۱- طاهره آذرپیوند کهگیلویه و بویراحمد ۲- نسرین رحمانی خراسان رضوی ۳- سیده دینا امامی از اصفهان و زهرا جعفریان از همدان

وزن ۶۳- کیلوگرم: ۱- پردیس عیدی‌وندی از اصفهان ۲- فریبا عاقلی از خراسان رضوی ۳- راضیه بهادری از لرستان و زهرا مظفری چهارمحال و بختیاری

وزن ۷۰- کیلوگرم: ۱- دنیا آقایی از سمنان ۲- آتنا حسینعلی‌زاده از هرمزگان ۳- سارگل امیدوندچالی از مازندران و زینب جلالوند از همدان

وزن ۷۸- کیلوگرم: ۱- صبا کرمعلی از همدان ۲- ریحانه گیلانی از هرمزگان ۳- الهه باغچقی از خراسان شمالی و عاطفه یوسفی از مازندران

وزن ۸۷- کیلوگرم: ۱- حانیه وحدانی از خراسان شمالی ۲- فاطمه براتی بریمانلو از چهارمحال و بختیاری ۳- فاطمه قیطاسی از کرمانشاه و زهرا امیدی حسین آبادی از هرمزگان

وزن ۸۷+ کیلوگرم: ۱- فاطمه برمکی از مازندران ۲- مهساعرب از مازندران ۳- مریم رستمی از خراسان شمالی و هانیه عاشوری از قم

دیگر خبرها

  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند
  • ۶ مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور
  • همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود
  • زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای فرزندان بی سرپرست فراهم شود
  • معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور
  • معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو