Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:16:17 GMT

استان‌ها بار دیگر در مدار انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۶۴۳۲

استان‌ها بار دیگر در مدار انتخابات

به واقع، ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به دست ارتش آمریکا، حادثه جان باختن شماری از سوگواران در مراسم تشییع  این شهید در  کرمان و شهادت جمع کثیری از هموطنانمان در واقعه سقوط هواپیمای اوکراینی ، بحث های انتخاباتی را برای مدتی تحت الشعاع قرار داده بود.

با این حال، در پایان مدت قانونی دومین مرحله  بررسی صلاحیت ها در پایان روز ۲۱ دی ماه، نتایج بررسی ها در اختیار فرمانداری ها قرار گرفت تا از طریق پیامک به داوطلبان اطلاع رسانی شود و براساس قانون، داوطلبان تا آخر وقت اداری روز ۲۶ دی فرصت داشتند تا نسبت به نتیجه اعلام شده اعتراض کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 نتایجی که نشان می دهد صلاحیت حدود ۳۰ درصد از نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس برای  شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر روند انتخابات،  احراز نشده و صلاحیت ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس کنونی نیز برای نامزدی در انتخابات بعدی به تایید این نهاد نرسیده است. در مرحله نخست بررسی ها، صلاحیت حدود ۹۰ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم به تایید هیات‌های اجرایی زیر نظر وزارت کشور رسیده بود.

همچنین رد و یا احراز نشدن صلاحیت بسیاری از چهره های سیاسی شاخص و مطرح به ویژه منتسب به یک جریان خاص سیاسی ، واکنش هایی را در استان ها برانگیخت و نگرانی هایی را بابت بی توجهی به نمایندگی سلایق مختلف و خواست مردم و تاثیر منفی آن بر مشارکت ملی در عرصه انتخابات ایجاد کرد.

اما براساس اظهارات  مسئولان هیات‌های نظارت در استانها، گرایش سیاسی افراد در رد صلاحیت آنان  نقش نداشته و تخلفات مالی، اظهارنظر خلاف منافع کشور، استعفا ندادن در موعد قانونی و نقص در پرونده از علل اصلی بوده است. این مسوولان تاکید دارند که نتایج اعلام شده نهایی نیست و اعتراض افراد مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. 

در همین پیوند، سهیلا مدارایی دبیرکل حزب مشارکت های مردمی و رئیس خانه احزاب گیلان تصریح کرد: وقتی امکان اجتماع و تبادل آرا و نظر تمامی احزاب که نماینده سلائق مختلف در کشور هستند در کنار هم بوجود آمده است، باید تمامی تشکل ها و احزاب بتوانند برای اداره کشور مشارکت داشته و باهم رقابت و همدیگر را رصد کنند تا زمینه رشد و توسعه در کشور فراهم شود.

 وی با اشاره به رد صلاحیت‌ها توسط هیات های نظارت در  این دوره  گفت: اگر قرار باشد حرف اول را مردم بزنند، باید این امکان نیز برای آنها فراهم باشد که بتوانند نمایندگانی در بخش های مختلف برای اداره حکومت داشته باشند.

ارسلان زارع استاندار گیلان هم با اشاره به انتخابات پیش رو و رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت تعدادی از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  گفت: از شورای نگهبان انتظار است فضای بازتری برای ورود افراد با گرایش های مختلف سیاسی به چرخه انتخابات که مورد تأکید دولت و از مطالبات مردم و احزاب است، فراهم کند

از سوی دیگر، حبیب الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ابراز امیدواری کرد که  در بررسی‌های مجدد از سوی شورای نگهبان، امکان حضور نمایندگانی از همه جریان‌های سیاسی و اجتماعی فراهم شود تا شاهد رقابتی‌تر شدن و به تبع آن حضور پررنگ‌تر مردم در انتخابات باشیم.

اهمیت انتخابات رقابتی

بسیاری از فعالان و صاحبنظران سیاسی با توجه به برهه حساس کنونی که کشور  با تنگناهای اقتصادی و نیز تحریم های خارجی مواجه است، حضور نمایندگان مشرب های فکری و سلایق سیاسی مختلف در انتخابات را که ملتزم به قانون اساسی کشور باشند، موجب رقابتی شدن انتخابات، مشارکت حداکثری رای دهندگان و تشکیل مجلس کارآمد می دانند.

 در این خصوص در خراسان رضوی،  رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: انتخابات اسفند ماه باید به مانور اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و انسجام جامعه تبدیل شود. رقابتی بودن انتخابات آتی نیز از الزامات تحقق این امر مهم و مشارکت حداکثری در آن است.

محمدرضا حیدری بیان کرد: در شرایطی که جامعه به جد نیازمند انسجام و همدلی است تا بتواند در برابر آمریکا و فشارها مقاومت کند، در اعلام تعیین صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عدم احراز صلاحیت‌ گسترده‌  نیروهای اعتدال و اصلاحات شکل گرفت.

به باور رییس شورای شهر مشهد، اگر شرایط رقابت و فضای رقابتی در انتخابات حذف شود اتفاق نامبارکی روی خواهد داد لذا باید با ورود جریانهای مرتبط در فرصت باقیمانده و در زمان رسیدگی به شکایات، این موضوع مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای دشمنان نظام جمهوری اسلامی گفت: باید شرایط به نحو مطلوب رقم خورد تا در این شرایط سخت با حضور حداکثری مردم در انتخابات، موضوع تحریمها و تهدیدها نیز بطور موثر و به خوبی مدیریت شود.

 خط قرمزی به نام  تخلفات انتخاباتی

 امنیت و سلامت فرآیند انتخابات به ویژه با توجه به حساسیت این دوره بی تردید باید رویکرد اصلی عوامل برگزارکننده آن باشد و در همین راستا،  ستاد پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است.

به گفته رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات استان فارس ، از ابتدای روند انتخابات پیش رو  تا قبل از اظهارنظر هیات نظارت شورای نگهبان در مورد صلاحیت داوطلبان، ۵۲۳ تخلف انتخاباتی توسط هیات‌های بازرسی شهرستان‌های استان گزارش شده که عمده آنها مربوط به تبلیغات زودهنگام داوطلبان بوده است..

عبدالرضا قاسمپور افزود: این گزارش‌ها به فرمانداران به عنوان رییس هیات اجرایی انتخابات، هیات نظارت شورای نگهبان برای بررسی و تاثیر در روند بررسی صلاحیت آنان ارسال شده است.

قاسمپور همچنین با اشاره به تخلفات صورت گرفته از سوی برخی مدیران، شهرداران و شوراهای اسلامی استان افزود: در این زمینه ۱۷ مورد تخلف از سوی هیات‌های بازرسی گزارش شده است که این گزارش‌ها برای هیات رسیدگی به تخلفات اداری و ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی قوه قضاییه ارسال شده است..

وی ادامه داد: عمده این تخلفات در مورد استفاده از بیت المال، فعالیت برای داوطلبان انتخابات در ساعت اداری و تبلیغ له یا علیه داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده است.

همچنین در خراسان شمالی، دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان چاپ عکس نامزدهای انتخاباتی در نشریات را به بهانه اعلام تایید صلاحیت آنها، تخلف تبلیغاتی دانست که پیگرد قانونی دارد.

صادق اسپیدکار در خصوص اقدام یکی از نشریات خراسان شمالی که مبادرت به چاپ عکس و نام شماری از نامزدهای تایید صلاحیت شده استان برای انتخابات مجلس کرد،  اظهار داشت: هرگونه اطلاع رسانی در خصوص تأیید یا رد صلاحیت افراد باید از مراجع و منابع خبری مرتبط با انتخابات درج و نقل شود و این که رسانه  ها نام افرادی را با عکس آنان منتشر کنند، تخلف محسوب می شود.

در حقیقت،  تا قبل از آغاز مهلت تعیین شده برای تبلیغات انتخاباتی در تقویم انتخابات، حتی تأیید صلاحیت شده ها نیز مجاز نیستند در فضای مجازی و یا هر مکان دیگری تبلیغات و یا اقداماتی انجام دهند که تبلیغات انتخاباتی تلقی شود

در چهارمحال و بختیاری نیز استاندار به مدیران دستگاه‌های دولتی و مجریان برگزاری انتخابات هشدار داد که  امکانات حاکمیتی را در اختیار نامزدها قرار ندهند، این تخلفات با جدیت شناسایی و برای مجازات به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

اقبال عباسی با ببیان این که انتخابات بر پایه چهار محور مجریان، ناظران، نامزدها و مردم قرار دارد، گفت:  برای برگزاری انتخابات سالم و حداکثری، هر چهار محور باید رسالت خود را به خوبی انجام دهند ..

وی با انتقاد از فرهنگ تبلیغات انتخاباتی شکل گرفته در استان، تصریح کرد: برخی داوطلبان به جای ارائه توانمندی‌ها و برنامه‌های خود در موعد قانونی، به دنبال لابی‌بازی و تبلیغات غیرقانونی هستند که این موضوع به دور از اصول و قاعده حاکم بر قانون انتخابات است.

- همچنین فرماندار اندیمشک از تبلیغات انتخاباتی تعدادی از داوطلبان در فضای مجازی استان خوزستان سخن گفت و تاکید کرد:  داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فقط مجاز به تبلیغ در موعد مقرر هستند و از تبلیغات زودهنگام پرهیز کنند.

پیمان جهانگیری بیان کرد: یک فهرست مربوط به تایید صلاحیت داوطلبان مجلس یازدهم از اندیمشک در فضای مجازی منتشر شد که انتشار آن غیرقانونی بود

رسیدگی قانونی به تخلفات

به واقع، مصادیق جرائم و تخلفات انتخاباتی را می توان قبل، حین و بعد از انتخابات مشاهده کرد که برای مقابله با آنها در استان های مختلف کشور شعبات و ستادهای حقوقی و کیفری تشکیل شده است.

در این پیوند، خوی در آذربایجان غربی  نمونه ای از شهرستان هایی است که برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی ۲ شعبه ویژه (حقوقی و کیفری) در محل دادگستری و دادسرای این شهرستان دایر شده است و به صورت شبانه‌روزی فعالیت می کند. در این شهرستان همچنین کارگریوه ویژه برای رصد تخلفات انتخاباتی در فضای مجاری این شهرستان تشکیل شده است.  

در اندیمشک نیز رییس دادگستری این شهرستان از فعالیت ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در دادگستری شهرستان خبر داد. .

خداکرم رحیمی یهمنیاری با تشریح موارد قانونی تخلف‌های انتخاباتی بیان کرد: هرگونه وعده بیهوده اعم از پرداخت قبوض، یارانه و سایر امور غیرمرتبط با نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سوی داوطلبان تخلف است.

وی گفت: تبلیغ زودهنگام داوطلبان نیز تخلف است و این موضوع از مواردی است که شهرستان اندیمشک گریبانگیر آن شده است.

رحیمی اشاره کرد که گزارش هایی در این خصوص دریافت شده و در دست بررسی است.

وی همچنین گفت: توزیع ارزاق، پرداخت پول، استفاده از امکانات دولتی برای حمایت از داوطلب های نمایندگی مجلس شورای اسلامی و واگذاری امکانات دولتی برای استفاده تبلیغاتی ممنوع است.

بایدهای انتخاب

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میان ‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند ماه ۹۸ برگزار می‌شود و داوطلبان نمایندگی این دو نهاد در آن روز خود را با رای مردم محک می زنند. 

در حالی که مجریان و عوامل برگزاری انتخابات در استان ها تدارک پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری و  پیش بینی و تعیین شعب اخذ رای شهری و روستایی را  آغاز کرده اند، بسیاری از فعالان و مسوولان برای تشکیل یک مجلس کارآمد و موثر، نگاه خود را به سمت رای دهندگان دوخته اند و از هم اکنون  ضرورت هوشیاری و انتخاب صحیح را به آنان  تذکر می دهند.

استاندار فارس در این خصوص معتقد است: نباید رشته تحصیلی و دانشگاهی کاندیداهای انتخابات را تنها ملاک برگزیدن آنها قرار داد.

به بیان عنایت الله رحیمی، باید دید کسانی که خود را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهند، چه ادبیات مشترکی با اکثریت جامعه دارند، نظر آنها در زمینه هم‌افزایی با دنیا، کاهش هزینه‌ها و همچنین شفافیت مالی چیست.؟

وی گفت: اینکه فردی هر روز در عالم خیال خود، یک لایحه مطرح کند نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

در قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه گفت: باید در انتخابات منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در شناخت شاخص‌های نماینده اصلح از یک سو و از سوی دیگر استراتژی (راهبرد) دشمنان در انتخابات را شناخت و آنگاه پای صندوق‌های رای رفت.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز نیز در خطبه های نماز جمعه این شهر  با اشاره به اهمیت انتخابات و شرایط رقابت انتخاباتی در این عرصه، اظهار داشت: فردی را انتخاب کنیم که حریص به انتخاب شدن نباشد، اگر فردی هم وعده‌ای داد که اصلا در حیطه فعالیت نماینده نیست، نباید آن را جدی گرفت.

در همین خصوص، مرکز خرم آباد ایرنا میزکردی را با عنوان "ماموریت دشوار رسانه های محلی در انتخابات” با حضور کارشناسان  تهیه ومنتشر کرده اسیت که در آن به اهمیت انتخاب اصلح و نقش رسانه ها در این زمینه پرداخته است.

تحرکات انتخاباتی

از سوی دیگر، گزارش های مختلف از استان‌ها نشان می دهد که تحرکات و چینش های انتخاباتی احزاب و تشکل ها با وجود فراز و فرودها ادامه دارد.

ناصر آملی رییس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی از تشکیل  شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان این استان و مشخص شدن چارچوب آن خبر داد. 

وی با بیان این که این شورا به منظور بررسی سازوکار حضور در انتخابات تشکیل شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان تقریبا نامزدی برای حضور در انتخابات باقی نمانده‌ و تمام چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و حتی رده‌های دوم، سوم و چهارم این گرایش سیاسی رد صلاحیت شده‌اند.

رییس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت: بر این اساس مقرر شد در چارچوب فعالیت شورای عالی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، در میان نامزدهای موجود جستجو شود تا چنانچه در بین افراد شناخته نشده فردی متناسب با جریان اصلاح‌طلبی وجود داشته باشد با ضمانتهایی بتوانیم با آنها وارد گفت‌وگو شویم.

وی افزود: اگر نامزدی متناسب با اندیشه اصلاح‌طلبی شناسایی شود و یا جریان رد صلاحیتها تغییر کند امکان ارائه فهرست انتخاباتی و حضور فعال در انتخابات را خواهیم داشت، در غیر این صورت با وضعیت فعلی رد صلاحیتها به احتمال زیاد جریان اصلاح‌طلبی حضور جدی در انتخابات با ارائه فهرست، آرم و نشان اصلاح‌طلبی نخواهد داشت.

از اردبیل هم خبر رسید که شورای هماهنگی اصولگرایی استان (جمنا) در چهار حوزه از پنج حوزه انتخاباتی اردبیل نامزدهای مورد حمایت خود را در انتخابات مجلس یازدهم معرفی کرد.

این شورا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در حوزه انتخابیه اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین  سه نفر و در سه حوزه  انتخابیه مشگین‌شهر ، گرمی مغان و  حوزه انتخابیه پارس آباد،بیله‌سوار و اصلاندوز نیر هر حوزه     یک نامزد مورد حمایت خود را معرفی کرد.

با این حال شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب استان اردبیل تاکنون چندان تحرک انتخاباتی نداشته است

در قزوین هم ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین اعلام کرد که از سه نامزد برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس حمایت می کنند، هر چند داوطلبان نهایی ۲ نفر خواهند بود که در هفته‌های آتی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

در همین پیوند، "خیز احزاب فارس برای کسب ۱۸ کرسی مجلس" عنوان گزارشی است که مرکز شیراز ایرنا منتشر کرده و برای پیگیری روند چینش لیست‌های انتخابات احزاب استان، نهایی شدن این لیست‌ها و شاخص‌های احزاب برای حمایت از نامزدهای انتخابات به سراغ نماینده گروه‌های مختلف سیاسی رفته است. 

"تپش نبض انتخابات در فضای مجازی استان سمنان" هم کاری از مرکز سمنان است که در آن آمده است: زمان قانونی تبلیغات رسمی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز نشده، اما بحث و جدل داوطلبان و هواداران آن‌ها در استان سمنان با فعالیت‌ در فضای مجازی گرم است و به نوعی، نبض انتخابات در فضای مجازی تپیدن گرفته است.

برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی پروندهٔ خبری گام سوم برای مجلس یازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملا الکترونیک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی امروز_ پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دور نخست انتخابات در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تکلیف ۵ حوزه انتخابیه استان و یک کرسی از سه کرسی حوزه انتخابیه مرکز استان روشن شد و رقابت ۴ نامزد برای کسب ۲ کرسی باقی‌مانده کرمانشاه به دور دوم کشیده شده که به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس اختیارات قانونی در دور دوم می‌توانیم ۳۰ درصد صندوق کمتر داشته باشیم، اما در دور دوم انتخابات هم همانند دور اول، ۶۵۴ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

رئیس انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملاً الکترونیک برگزار می‌شود.

شعبانی اضافه کرد: آموزش‌های لازم در این راستا به مردم و عوامل اجرایی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و همچنین در جمع‌های حقیقی ارائه می‌شود.

وی گفت: انتخابات دور دوم دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 745675

دیگر خبرها

  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • جزییات مهم درباره گزینش استخدام معلمان
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان
  • اعلام زمان بندی مرحله دوم انتخابات مجلس
  • ببینید | قدردانی بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس از برنامه‌های نوروزی، قرآنی و انتخاباتی صداوسیما
  • اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی