Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکید مقام معظم رهبری بر نقش مساجد در مقابله با آسیب‌های اجتماعی در بهترین شکل خود در مساجد جامع «اصفهانک» و «میثم» محقق شده است، چنان‌که مهمان‌سرای «همای رحمت» به همت اهالی این دو مسجد پذیرای کارتن‌خواب‌ها در شب‌های سرد زمستان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: برنامه ریزی و تلاش برای کاهش و مقابله با اعتیاد، حاشیه‌ نشینی، طلاق، ابتذال و بیکاری، پنج آسیب اجتماعی که در پی تاکید مقام معظم رهبری، در اولویت کاری نهادهای مختلف قرار گرفته، تنها به همت دستگاه های حاکمیتی ممکن نیست بلکه مردم هم باید پای کار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمد مهدی صالحی»، معاون سیاسی- فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ها در تیرماه امسال بود که در نشست تشریح و تبیین طرح ملی کمیته کنترل و کاهش طلاق که در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شده بود با بیان اینکه تا کنون هفت تا هشت جلسه با حضور مقام معظم رهبری و مسئولان همه ارکان نظام تشکیل شده که کلیه بحث ‌های این جلسات مربوط به آسیب‌های اجتماعی بوده است، گفت: در جلسه هفتم، معظم له متذکر شدند که باید مراقبت کرد این هفتمین یا هشتمین جلسه باعث نشده باشد که مسئله آسیب‌ های اجتماعی از حالت فوق ‌العادگی خارج شود؛ چرا که مسئله، مسئله مهمی است. ایشان همچنین بر نقش آحاد مردم برای رفع این معضلات تاکید کردند.

 

شاید عده ای فکر کنند طرح موضوع آسیب های اجتماعی، مربوط به نقاط دوردست و روستاهای کوچک کشور باشد در حالی که چنین نیست و در قلب پایتخت نیز شاهد انواع و اقسام آسیب های اجتماعی هستیم که چهره شهر را زشت کرده است.

 

البته این ماجرا روی دیگری هم دارد؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه جماعات مساجد استان تهران که در سال 1395 و در روز جهانی مسجد برگزار شد، تاکید کردند: مساجد، هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه مقابله با آسیب های اجتماعی هستند.

 

خبرنگار شبستان از مساجد فعال در این زمینه در جنوب شرق تهران گزارشی تهیه کرده است تا بدانیم در کنار آن بدشکلی، دست های پاکی نیز برای زدودن زشتی ها از چهره کشور وجود دارد. در ادامه گزارش یکی از این فعالیت ها می آید.

 

مسجد جامع «اصفهانک» و مسجد «میثم» (واقع در تهران، بزرگراه شهید آیت الله محلاتی، بعد از تقاطع بزرگراه امام علی) چندی پیش به همت حجت الاسلام و المسلمین «سید مجتبی بدری»، مدیر حوزه علمیه امام القائم (عج) دست به دست هم دادند و با مشارکت شورایاری محله اصفهانک، با تاسیس مهمانسرای «همای رحمت» به یاری کارتن خواب ها شتافتند.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین بدری با بیان اینکه مهمانسرای «همای رحمت»، امسال با تاسی به سیره حضرت امیرالمومنین (ع) تاسیس شد، گفت: با شدت یافتن سرما فعالیت این مهمانسرا افزایش یافت به طوری که هر شب به شماری از کارتن خواب ها و افراد بی سرپناه خدمت رسانی می کند.

 

 

امام جماعت مسجد جامع اصفهانک افزود: اعضای شورایاری محله اصفهانک از جمله آقایان خان علی یار و عباسی، با اخلاصی مثال زدنی در کمک رسانی به افرادی که برخی از آنها معتاد هستند، پیشگام شدند و مساجد جامع اصفهانک و میثم نیز با قرار دادن برخی از امکانات خود در این کار سهیم شدند. برای نمونه کارتن خواب ها و بی سرپناهان خانم، صبح های جمعه با حضور در مسجد جامع اصفهانک، استحمام می کنند و کارتن خواب ها و بی سرپناهان مرد نیز با حضور در مسجد میثم، از حمام استفاده می کنند.

 

«محمدرضا عباسی» نیز با اشاره به مرگ چند تن از کارتن خواب ها به دلیل سرما و گرسنگی در منطقه اصفهانک در سال گذشته، اظهار کرد: اگر هر فردی هر شب، یک عدد تخم مرغ کنار بگذارد در پایان ماه، سی عدد می شود که می تواند با اهدای آن به این مهمانسرا در ثواب اطعام جمعی نیازمندان شریک شود. خدمت به مردم که خیلی ها آن را بزرگ ترین رسالت آدمی می دانند همیشه به انجام کارهای خیلی بزرگ و ثروت کلان نیاز ندارد.

 

مسئول مهانسرای همای رحمت اضافه کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر نقش مساجد در مقابله با آسیب های اجتماعی در بهترین شکل خود در مساجد جامع اصفهانک و میثم محقق شده است، به طوری که ائمه جماعات و نمازگزاران و بسیجیان و هیات امنای این خانه های خدا آستین های همت را در یاری رسانی به تعدادی از هموطنان نیازمندان بالا زدند.

 

 

 

جالب است بدانید که شیوه خدمت رسانی مهانسرای همای رحمت همچون هتل ها و مهانسراهای چند ستاره است به طوری که هر فردی، کارت مخصوص به خود دارد که از طریق آن خدماتی در حوزه های اطعام، استحمام و غیره دریافت می کند و همه این ها کاملا رایگان است.

 

«خان علی زاده» نیز با بیان اینکه مردم محله اصفهانک، بسیار متدین و مهمان دوست هستند و همین ویژگی ها موجب سکونت عده ای از افراد کارتن خواب و بی سرپناه در این محله شده است، گفت: با گسترش شمار این افراد، مساجد جامع اصفهانک و میثم تصمیم گرفتند با همراهی شورایاری این محله، با تاسیس مجموعه ای، خدمات مختلف به این فراد ارائه کنند.

 

این عضو شورایاری محله اصفهانک افزود: ما در کنار ارائه خدماتی همچون اطعام، کارهای فرهنگی زیادی نیز انجام داده ایم تا این افراد هر چه زودتر زندگی عادی خود را از سرگیرند و آن دسته از آنان که معتاد هستند، هرچه زودتر از شر این بلای خانمانسوز رها شوند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، ترکیب افرادی که از خدمات مهانسرای همای رحمت استفاده می کنند بسیار گسترده و البته تامل برانگیز و تاسف بار است. برای نمونه، فردی را می توان نام برد که گفت: وقتی برای دخترم خواستگار آمد و من پولی برای تامین جهیزیه نداشتم، همسرم به بنده گفت که بهتر است دیگر به خانه نیایی تا به خواستگار بگوییم، دخترم، پدر ندارد تا شاید، خودش فکری برای تامین جهیزیه بکند.

 

 

از سوی دیگر به گفته، اسماعیلی، چند روز پیش، زن و شوهری که مدت ها از خدمات مهانسرای همای رحمت استفاده می کردند، اعلام کردند از این زندگی خسته شده اند و می خواهند اعتیاد به مواد مخدر را ترک کنند.

 

خلاصه سخن آنکه، وقتی مسجدی ها پای کار باشند و اخلاص به میان آید، آنگاه می توان بخشی از آسیب های اجتماعی که بنابر نقل چند تن از مسولان کشورمان، گستردگی آنان، اشک مقام معظم رهبری را نیز درآورده بود، برطرف کرد. همت ها که بلند شد آنگاه قطره ها کنار هم صف می کشند و سیلاب محبت و دوستی و گشاده دستی، شهر را از چنگال رشتی ها و پلشتی ها می رهاند.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد سردار سلیمانی طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت سردار سلیمانی رویداد ملی فهما فهما سقوط هواپیمای اوکراینی نماز جمعه فعالیت های مسجدی مسجد اصفهانک مسجد تراز اسلامی آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اکبر درخشنده شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی هفته هنر انقلاب اسلامی و رونمایی از طرح مرکز تخصصی تئاتر مسجد افزود: همزمان با ایام سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی و گرامیداشت «هفته هنر انقلاب اسلامی» این طرح رونمایی شد.

وی گفت: با همکاری امامان مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی برای تربیت نیروی هنرمند انقلابی گروه‌های تئاتر در مسجد تشکیل خواهد شد.

حجت الاسلام درخشنده گفت: ازآن جا که شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه‌های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.

وی با تاکید بر پاسداشت مجاهدت‌های شهید آوینی ادامه داد: باید با الگوگیری از راه و مسلک شهید آوینی نسبت به هنر و هنرمندان که در عرصه هنر انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت الاسلام درخشنده تصریح کرد شهید آوینی معتقد بود که هنر عین تعهد، تقید و مسئولیت پذیری است و بر این باور که هنرمند بدون تقید است خط بطلان می‌کشید.

وی گفت: در این مراسم از هنرمندان عرصه انقلاب اسلامی شامل شاعر، ستایشگر، نقاش، هنرمندان تئاتر، گروه سرود و غیره تقدیر شد.

به گزارش مهر، مرکز تخصصی تئاتر مسجد با حضور حجت الاسلام شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی و جمعی از مسؤولان مازندران رونمایی شد.

کد خبر 6081553

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • زباله‌گرد‌ها و کارتن‌خواب‌های تهران پاکبان می‌شوند
  • آغاز جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • زباله‌گردها و کارتن‌خواب‌های تهران پاکبان می‌شوند/ بکارگیری ۷۰ نفر تا کنون
  • کارتن خواب‌ها پاکبان می‌شوند
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب در شهرداری تهران به عنوان پاکبان