Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@20:59:40 GMT

۵ دلیل اصلی فوت ایرانیان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۶۶۸۵

۵ دلیل اصلی فوت ایرانیان چیست؟

 بر اساس آمار‌های سازمان ثبت احوال میزان ناخالص مرگ و میر در سال ۹۷، ۴.۷ به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این میزان در تمام نقاط کشور وضعیتی همسان ندارد و بسته به سن جمعیتی استان‌ها و عوامل دیگری که می‌تواند بر این میزان اثرگذار باشد، مانند سلامت، مرگ و میر کودکان، حوادث، کیفیت ثبت و ... بین ۶.۵ در استان گیلان و ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
۵ در استان بوشهر متغیر است.

نسبت جنسی در مرگ‌های ثبت شده

با در نظر گرفتن کل مرگ و میر‌های ثبت شده نسبت جنسی برابر ۱۲۷.۷ است، این نسبت برای ساکنان شهر‌ها ۱۳۰ و برای روستانشینان ۱۲۱.۳ است.

میانگین سن فوت شدگان

بر پایه آمار‌های مرگ و میر ثبت شده در سال گذشته، میانگین سن مردگان ۶۶.۹ سال است که این سن برای مردان ۶۴.۱ و برای زنان ۶۸.۸۴ سال ثبت شده است که این ارقام در استان‌ها در فاصله سنی ۷۰.۶۰ و ۴۸.۸۸ سال قرار دارد که کمینه میانگین سنی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشینه آن مربوط به استان گیلان است.

۵ دلیل اصلی مرگ

از کل مرگ‌های ثبت شده در سال ۹۷ عواملی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومور‌ها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد، بیماری‌های عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد پنج عامل اصلی مرگ‌های ثبت شده در کشور هستند که ۷۱.۵ درصد از مرگ و میر‌ها با این دلایل رخ داده است.

بر اساس اطلاعات سازمان ثبت احوال، ۱۶.۵ درصد از مرگ و میر‌های ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال است و در مجموع ۶۳.۳ درصد مرگ‌های ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است.

با افزایش سن، درصد مرگ و میر‌های ثبت شده به دلیل سرطان‌ها و تومور‌ها بیشتر می‌شود به طوری که ۶۷ درصد مرگ و میر‌های ثبت شده به همین دلیل در گروه‌های سنی ۵۵ تا ۵۹ سال و ۸۰ تا ۸۴ سال قرار گرفته است و بیشترین درصد مربوط به گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال با ۱۲.۴ درصد است.

همچنین بالاترین درصد ثبت مرگ و میر به دلیل بیماری‌های دستگاه تنفسی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال که ۱۵.۴ درصد است و ۷۹.۶ درصد مرگ و میر‌های ثبت شده به دلیل بیماری‌های تنفسی را افراد بالای ۵۵ سال به خود اختصاص داده اند و سهم مرگ و میر‌های ثبت شده به همین دلیل در گروه سنی کمتر از یک سال ۳.۵ درصد است.

نکته قابل توجه در مرگ و میر‌های ثبت شده به دلیل حوادث غیرعمدی آن است که سهم بالایی از مرگ‌های گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۹ ساله (۳۹.۴ درصد) را به خود اختصاص داده است.

بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در استان خوزستان

همچنین در میان استان‌های مختلف، بیماری‌های قلبی و عروقی، استان خوزستان با ۴۷.۱ درصد، استان سیستان و بلوچستان با ۲۹.۶ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در میان استان‌ها دارند.

در سرطان‌ها و تومور‌ها نیز استان مازندران با ۱۵.۳ درصد، سیستان و بلوچستان با ۴.۵ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را دارند.

در بیماری‌های دستگاه تنفسی، استان کرمان با ۱۵.۵ درصد و ایلام و با ۴.۴ درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

در حوادث غیرعمدی، سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد و تهران با ۴.۲ درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

همچنین در بیماری‌های عفونی و انگلی استان قم با ۱۰.۶ درصد و کهگیلویه و بویر احمد با ۶ دهم درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم را در بین سایر استان‌ها دارند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مرگ ومیر دلایل مرگ و میر بیماری قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین عکس از عامل تهدید کنسولگری ایران در پاریس

به گزارش همشهری آنلاین، دادستانی فرانسه اعلام کرد فردی که به اتهام هجوم به کنسولگری ایران در پاریس بازداشت شد متولد ایران و با انگیزه شخصی دست به این اقدام زده است. این فرد در سال گذشته باعث حریق در کنسولگری ایران در پاریس شده بود.

بنابر اعلام سفارت ایران در فرانسه، یکی از ایرانیان مقیم که دچار اختلال روانی بوده امروز با وانمود کردن به اینکه مواد انفجاری به خودش بسته است، وارد بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس شده و در روند خدمت رسانی به ایرانیان مقیم اختلال ایجاد کرده است.

با صحبت‌های انجام شده با این فرد نهایتا قانع شده و بخش کنسولی سفارت را ترک کرده است. پس از خروج از ساختمان سفارت ایران نهایتا پلیس این فرد را دستگیر کرده است.

طبق اعلام سفارت ایران در پاریس این فرد همان شخصی است که مدتها قبل در مقابل درب سفارت ایران لاستیکی را به آتش کشیده است. وی پیشتر دادگاهی شده بود و حکم اولیه علیه او صادر شده بوده است.

اعضای بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس در سلامت کامل هستند و هیچ خسارتی به بخش کنسولی وارد نشده است.

کد خبر 845591 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و فرانسه فرانسه

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • نخستین عکس از عامل تهدید کنسولگری ایران در پاریس
  • در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی از ایرانیان
  • قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایرانیان جهان را به وجد آورد