Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها: وقتی سخن از خودکفایی روستاییان و اقتصاد مقاومتی در استان کویری چون خراسان‌جنوبی می‌زنیم، مقصود تنها ایجاد کارخانه‌های صنعتی با سرمایه‌گذاری‌های فراوان نیست چرا که گاه با سرمایه‌های بسیار اندک می‌توان به سودآوری‌های مطلوب رسید.

نمونه این اقدامات پرورش کرم‌ابریشم است که حدود ۶۴ نفر در خراسان‌جنوبی در بهار ۹۸ به این امر مشغول بودند و با بررسی مشکلات و انتظارات آنان می‌توان انتظار بهره‌برداران بیشتری در بهار ۹۹ داشت تا این فعالیت ارزشمند رونق بیشتری به خود گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدیجه خویدار نوغاندار نمونه خراسان‌جنوبی و فعال در حوزه پرورش کرم ابریشم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: کار پرورش کرم ابریشم از اواسط فروردین ماه آغاز می‌شود ولی برای ما که در یک منطقه سردسیر (روستای چرمه سرایان) زندگی می‌کنیم، کار پرورش معمولاً از اردیبهشت ماه شروع می‌شود.

این بهره‌بردار کرم ابریشم با اشاره به اینکه از حدود پنج سال پیش کار پرورش کرم ابریشم را انجام می‌دهد، اظهار کرد: در دوره‌های آموزشی جهاد کشاورزی در زمینه پرورش کرم ابریشم نیز شرکت کردم و حتی به عنوان نوغان‌دار نمونه نیز از من تقدیر شد.

خویدار در زمینه بازدهی و سود اقتصادی پرورش کرم ابریشم، بیان‌کرد: اگر آموزش‌های کافی داده و مراقبت‌ها و دقت‌های لازم نیز در این امر صورت گیرد، می‌تواند بازدهی‌های اقتصادی بسیار معقول و منطقی نیز برای بهره‌بردار داشته باشد.

بهره‌برداران کرم ابریشم و دغدغه بیمه و بازاریابی

وی با اشاره به اینکه در یک سال به علت سمی بودن برگ‌های توت نتوانستم بهره‌برداری کافی را از پرورش کرم ابریشم داشته باشم، ادامه‌داد: البته هر مسئله‌ای یک تجربه محسوب می‌شود ولی اگر این کرم‌های ابریشم و کار ما بیمه بود می‌توانستیم خسارت هر چند اندک خود را در صورت بروز حادثه دریافت کنیم.

خویدار یادآور شد: هر چند برخی از پرورش‌دهندگان کرم ابریشم در تربیت حیدریه پیله‌های خود را می‌فروشند ولی برخی دیگر بهره‌برداران در زمینه بازاریابی با مشکل رو به رو هستند که در این زمینه نیز باید تدبیری بیندیشیم.

وی گفت: این مسئله باعث شده که هنوز تعدادی از پیله‌های خود را به دلایلی نتوانسته‌ام به فروش برسانم.

محمد ملایی از هم استانی‌های سرایانی است که حدود ۱۰ سال در فصل بهار کار پرورش کرم ابریشم را دنبال کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: با توجه به اینکه پدرم کار پرورش کرم ابریشم را انجام می‌داد، من نیز آن را دنبال کردم.

خشکسالی تأمین برگ توت را با مشکل روبه‌رو کرده است

وی در زمینه مشکلات بهره‌برداران و پرورش‌دهندگان کرم ابریشم اظهار کرد: در گذشته از نظر تأمین برگ توت مشکلی نداشتیم ولی به واسطه خشکسالی امروزه بسیاری از درختان توت خشک و به صورت طبیعی ما نیز در زمینه تأمین برگ توت با اشکالاتی روبه‌رو شدیم.

این بهره‌بردار کرم ابریشم بیان‌کرد: در زمینه فروش پیله با مشکل خاصی رو به رو نیستم و معمولاً پیله‌ها را در تربت حیدریه به فروش می‌رسانم.

ملایی یادآور شد: سال گذشته ۶ جعبه برای پرورش برداشتم ولی امسال اگر مشکل تأمین برگ توت داشته باشم مجبورم جعبه کمتری بردارم.

وی با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم نیاز به مکان گرم در طول دو ماه پرورش در فصل بهار (۵۰ تا ۶۰ روز) دارد، گفت: در این زمینه باید آگاهی لازم به بهره‌برداران داده شود تا به نتیجه مطلوب از کار و زحمت خود برسند.

این بهره‌بردار کرم ابریشم اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم تنها در روستا امکان پذیر نیست و در صورت تأمین برگ توت می‌توان در شهر نیز این کار سودآور را انجام داد.

قیمت هر کیلو پیله حدود ۸۵ هزار تومان

ملایی بیان‌کرد: هر جعبه پرورش کرم ابریشم در صورت مهیا بودن شرایط و امکانات از گرمای مطلوب هوا تا برگ مناسب حدود ۳۰ کیلو پیله خواهد داشت که هر کیلو پیله نیز در بازار ۸۵ هزار تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

علیرضا فضائلی‌راد، مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در سال جاری در فصل بهار در ۶ شهرستان خراسان‌جنوبی بهره‌بردارانی کار پرورش کرم ابریشم را انجام دادند.

فردوسی‌ها پیشتاز پرورش کرم ابریشم

وی بیان‌کرد: این ۶ شهرستان فردوس، بشرویه، سرایان، قائن، بیرجند و طبس بوده است که در این زمینه اهالی شهرستان فردوس پیشتازی داشتند.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در بهار ۹۸ تعداد ۱۳۲ جعبه حاوی کرم ابریشم به بهره‌برداران تحویل داده شده است، گفت: بهره‌برداران فردوس ۶۷ جعبه و بهره‌برداران سرایان ۳۱ جعبه حاوی کرم ابریشم را پرورش دادند و در بقیه شهرستان‌ها تعداد بسیار کم بوده است.

فضایلی با بیان اینکه ۶۴ بهره‌بردار کرم ابریشم در خراسان‌جنوبی وجود دارد، اظهار کرد: سال گذشته در اواخر اسفندماه در سرایان، قاین و بیرجند دوره‌های آموزشی پرورش کرم‌ابریشم برگزار کردیم و در سال جاری نیز تا پایان سال ۳-۴ دوره دیگر برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط از هر جعبه ۳۵ – ۳۶ کیلو پیله برداشت می‌شود، بیان‌کرد: در بازار نیز پیله‌ها کیلویی حدود ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رود که در نهایت از هر جعبه پرورش کرم ابریشم حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سود نصیب بهره‌بردار می‌شود.

مزرعه‌داری درخت توت ویژه نوغان‌داری پیگیری شود

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: مرکز توسعه نوغان‌داری کشور در رشت مستقر است که سه – چهار اداره در سطح کشور دارد که پشتیبانی ما از نظر تهیه تخم نوغان و خرید پیله با مرکز تربت حیدریه است اما برخی از بهره‌برداران ترجیح می‌دهند که در بازار آزاد به فروش برسانند.

فضایلی یادآور شد: در حال حاضر پرورش کرم ابریشم در خراسان‌جنوبی یک کار جانبی برای کشاورزان و بهره‌برداران محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: اگر بخواهیم که پرورش کرم ابریشم شکل صنعتی به خود بگیرد باید به دنبال ایجاد مزرعه پرورش درخت توت برای نوغان داری باشیم.

در هر حال توجه ویژه به همین بخش‌های کوچک اقتصادی در مجموع زمینه‌ساز رونق اشتغال و ماندگاری افراد در روستاها را فراهم می‌کند و اگر در این حوزه‌ها دغدغه داریم باید پای صحبت فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی نشسته و برای حل مشکلات آنان آستین همت بالا بزنیم.

کد خبر 4828037

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کرم ابریشم بیرجند قاسم سلیمانی سردار سلیمانی بارش برف شهرکرد بوشهر ایلام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سیل سیستان و بلوچستان تعطیلی مدارس گرگان قزوین سپاه پاسداران خطبه های نماز جمعه راهپیمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل بیش از ۴۰۱ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

تعداد مجوزهای کاغذی که به شناسه یکتا تبدیل شده تا روز دوم اردیبهشت به ۴۰۱ هزار و ۴۹۰ مجوز رسیده است.اصناف تا روز مورد گزارش ۳۷۷ هزار و ۹۸۴ مجوز کاغذی را به شناسه یکتا تبدیل کرده اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در میان استان ها رتبه های برتر تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا همچنان متعلق به لرستان، گیلان، همدان و خراسان جنوبی است.
در استان لرستان از مجموع 66 هزار و 525 پروانه کسب بیش از 20 هزار و 961پروانه، در استان گیلان از  120هزار و 992 پروانه کسب 29 هزار و 346پروانه، در استان همدان از مجموع 69 هزار و 906 پروانه کسب 13 هزار و 800 پروانه و در خراسان جنوبی از مجموع 33 هزار و 102 پروانه کسب 6 هزار و 91 پروانه کسب به شناسه یکتا تبدیل شده است.

گفتنی است؛ در استان های مذکور به ترتیب 31.5 درصد، 24.3 درصد، 18.7 درصد و 18.4 درصد از کل پروانه های کسب کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.
لازم به ذکر است؛ از 25 اردیبهشت سال 1403 مجوزهای کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمت نمی دهند.آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام شان در qr.mojavez.ir نیست می توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط 3 کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیر شهریه‌ای استان تهران
  • تبدیل بیش از ۴۰۱ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
  • ۲۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران غیرمجاز است
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • بهره برداری و صدور ۱۲ پروانه بهداشتی ساخت کارخانه و کارگاه در اهواز
  • صدور هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی