Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-20@01:44:33 GMT

جنگ ایران و آمریکا در فضای مجازی چین

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۷۵۰۰

جنگ ایران و آمریکا در فضای مجازی چین

رویداد۲۴خاویر هرناندر در نیویورک تایمز نوشت: ایران و آمریکا یکدیگر را به تحریک خشونت متهم کرده اند.

از آنجا که تنش‌ها بین آمریکا و ایران پس از ترور یک ژنرال عالی رتبه ایرانی در ماه جاری همچنان ادامه دارد، دو کشور در حال جنگی داغ در میدانی تازه هستند: فضای اینترنت چینی!

سفارتخانه‌های آمریکا و ایران در پکن طی روز‌های اخیر مجموعه‌ای از پست‌ها علیه یکدیگر را در ویبو Weibo منتشر کرده‌اند، گفتنی است ویبو یک شبکه اجتماعی محبوب چینی است که صد‌ها میلیون کاربر در این کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سفارت آمریکا، ایران را متهم به آتش افروزی در کشور‌های مختلف کرده است. در مقابل سفارت ایران نیز ترور ژنرال قاسم سلیمانی را محکوم کرده و عهد کرده که به دنبال خاتمه دادن به حضور شرارت بار نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا است.

این نبرد دو کشور در فضای مجازی مردم چین را مجذوب خود کرده چرا که در این کشور جنگ‌ها و اظهارنظر‌های دیپلماتیک به ندرت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و دولت مسائل مربوط به سیاست را سانسور می‌کند. بیشتر بخوانید: حمله به عین الاسد چقدر از توانایی‌های نظامی ایران را نشان می‌دهد؟ این جنگ دو کشور در فضای مجازی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا بر شرکت‌های فناوری آمریکایی فشار آورده تا محتوای گروه‌هایی که دولت این کشور آن‌ها را سازمان‌های تروریستی می‌داند، سانسور کند. گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه فیس بوک در حال سانسور برخی از پست‌های طرفداران ایران از جمله در اینستاگرام است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای رعایت تحریم‌های آمریکا موظف است برخی از پست‌ها را بررسی و آن‌ها را حذف کند.

ایران نیز فیس بوک، توییتر و برخی شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده است.

رسانه‌های خبری چینی این درگیری را پوشش داده و ویبو را به عنوان میدان نبرد جدید بین دو کشور توصیف می‌کنند. هشتگ نبرد ویبو تا پنجشنبه بیش از ۱.۵ میلیون بار مشاهده شده بود.

مقامات چین یکی از سرسخت‌ترین سیستم‌های سانسور در جهان را دارند و به طور مرتب گزارش‌ها، نظرات و پست‌هایی را که به نظر سیاسی حساس یا خرابکارانه است، حذف می‌کنند. در مواردی حتی پست‌های دیپلمات‌های خارجی به ویژه در موضوعاتی مانند کره شمالی یا حقوق بشر سانسور شده است.

با این وجود دولت چین تاکنون اجازه داده که جنگ لفظی بین آمریکا و ایران ادامه یابد، شاید به این دلیل که بد هم نیست بالاخره توجه را از مسائل مربوط به چین منحرف می‌کند.

فرگوس رایان، تحلیلگر موسسه سیاست استراتژیک استرالیا که سانسور چین در پست‌های سفارتخانه‌های خارجی را مورد مطالعه قرار داده در این باره گفت: هر موضوعی که باعث ایجاد پرت شدن حواس افکار عمومی از مشکلات داخلی در چین شود، برای پکن مفید است. در ماجرای درگیری ایران و آمریکا هم چین تا اندازه‌ای برای خودش نقشی قائل است.

بسیاری از کاربران اینترنت چینی از این فرصت برای انتقاد از آمریکا به عنوان یک قدرت امپریالیستی استفاده کرده‌اند و خود این موضوع هم قطعا مورد استقبال پکن قرار می‌گیرد. برخی دیگر هم به این اشاره کرده‌اند در شرایطی که فیس‌بوک سانسور می‌کند ویبو چینی اجازه بحث آزادانه را به مقامات دو کشور داده است.

خود سفارت آمریکا که بیش از ۲.۶ میلیون دنبال کننده در ویبو دارد، گفته که از این بحث استقبال می‌کند.

سفارت در بیانیه‌ای با تشریح رویکرد خود در رسانه‌های اجتماعی در چین گفت: ما خواهان بحث و گفتگو هستیم بحثی که هم می‌تواند شامل حمایت و هم شامل انتقاد از سیاست آمریکا باشد.

در سوی مقابل سفارت ایران با بیش از ۳۰۰ هزار دنبال کننده، به این دعوت ضمنی آمریکا برای نوعی مناظره پاسخی نداد.

چین و ایران در سال‌های اخیر به دنبال روابط نزدیک‌تر بودند به ویژه این که تحریم‌های آمریکا فشار اقتصادی بر تهران را افزایش داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اواخر ماه دسامبر درست چند روز قبل از ترور ژنرال سلیمانی، برای دیدار با همتای چینی خود، وانگ یی به پکن سفر کرد. در این دیدار، آقای وانگ از زورگویی و سواستفاده از قدرت در عرصه نظام بین‌الملل انتقاد کرد، انتقادی که به نظر می‌رسید مقصودش آمریکا باشد.

سفارت ایران در پست‌های خود در شبکه اجتماعی ویبو از توجه و حمایت کاربران چینی تشکر کرد و حتی پیشنهاد کرد که آن‌ها برای تعطیلات سال نو به ایران سفر کنند. سفارت همچنین اشاره کرد که ایران کاملا امن است بنابراین از این بابت نگرانی نداشته باشند.
به گفته بسیاری از کارشناسان، ایران احتمالا مشتاق جلب توجه و کسب اعتبار از سوی مردم چین است.

هونگینگ وانگ، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه واترلو در کانادا گفت: چین در سال‌های اخیر که تحریم‌های ایالات متحده ایران را خفه کرده، فضای اقتصادی و سیاسی بسیار مهمی را در اختیار تهران قرار داده است.

وی افزود: حمایت کاربران چینی می‌تواند به تقویت مشروعیت دولت ایران در نظر مردم خودش هم کمک کند. منبع: انتخاب لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000qNk خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تنش ایران و آمریکا فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان در تشریح گزارش عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۲ از برگزاری ۶ هزار و ۴۰۴ ساعت کلاس آگاه‎سازی برای کارکنان نیرو‌های مسلح اعم از کارکنان پایور و کارکنان وظیفه خبر داد و گفت: به‎ منظور پیشگیری از وقوع جرم در نیرو‌های مسلح، آموزش و آگاه‎سازی دانستنی‎های حقوقی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است که با حضور قضات در یگان‌ها، ۶ هزار و ۴۰۴ ساعت کلاس آگاه‌سازی برای کارکنان نیرو‌های مسلح اعم از کارکنان پایور و کارکنان برگزار شده است که ۴۵۶ هزار و ۴۲۲ نفر از نیرو‌های مسلح در این کلاس‎ها شرکت کردند.

برگزاری ۹۲۷ دوره آموزشی برای ضابطان در سال ۱۴۰۲

وی ادامه داد: ۹۲۷ دوره آموزشی به میزان ۲ هزار و ۵۰ ساعت آموزشی ویژه ضابطان برگزار شد و ۴۰ هزار و ۸۸۱ نفر از ضابطین در این دوره‌ها شرکت کردند.

پورخاقان با اشاره به انجام ۲۰ طرح پژوهشی کلان و نوآورانه در سازمان با تعامل نخبگان دانشگاهی از دانشگاه‌های سطح اول کشور، افزود: این پروژه‌ها شامل راهکار‌های آسیب‌زدایی از فضای مجازی در نیرو‌های مسلح با رویکرد مهارت‎افزایی، نگرشی بر رویه‎ها و آیین دادرسی محاکم نظامی بین‌الملل با تأکید بر جنایات جنگی، بررسی همبستگی فاکتور‌های شخصیتی در افزایش میزان رضایت شغلی و ارتقای آن، الزامات زیست‎محیطی در مانور‌های نظامی از منظر حقوق بین‎الملل، نقش دانش قضایی در کاهش اطاله دادرسی، مطالعه تطبیقی قانون مجازات نیرو‌های مسلح با قانون فدرال روسیه، آسیب شناسی عوامل سازمانی ارتکاب جرم توسط نیرو‌های نظامی و بررسی رابطه متقابل تورم عناوین کیفری با افزایش پرونده‌ها در محاکم است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح توجه خاصی به آموزش‌های ضمن خدمت در جهت ارتقای سطح دانش قضات و کارکنان مبذول داشته است و افزایش اثربخشی آموزش‎های اختصاصی قضات یکی از راهبرد‌های مهم سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

وی افزود: به منظور اتقان و ارتقای کیفیت آرای صادره، ۱۹ عنوان دوره شغلی برای قضات سراسر کشور با شرکت ۲ هزار و ۱۶۵ نفر به میزان ۳۰ هزار نفر ساعت کلاس آموزشی برگزار شده است، همچنین ۳ عنوان دوره شغلی و تخصصی برای کارکنان صفی دادسرا‌ها و دادگاه‎های نظامی سراسر کشور با شرکت ۲۰ هزار و ۸۰۳ نفر و به میزان ۴۵ هزار و ۸۱۰ نفر ساعت آموزشی برگزار شده است.

پورخاقان در مورد آموزش‌های برگزار شده برای کارکنان ستادی و رابطین و کارشناسان ستادی، گفت: ۲۸ عنوان دوره شغلی تخصصی برای کارکنان ستادی و رابطین و کارشناسان ستادی سراسر کشور با شرکت ۳ هزار و ۹۸۳ نفر و به میزان ۵۳ هزار و ۸۳۷ نفر ساعت برگزار شده است.

تشکیل ۳۴۴ مورد کمیسیون عفو در استان‌های سراسر کشور

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با اشاره به اقدامات سازمان در نظارت بر رعایت حقوق شهروندی در زندان‌های نظامی، گفت: تعداد ۲ هزار و ۸۷۱ بازدید از زندان‎های نظامی سراسر کشور توسط روسا، دادستان‎ها و قضات دادسرا و محاکم نظامی بازدید صورت گرفته است؛ همچنین ۱۰۲۹ مورد از بازداشتگاه‌های نظامی و انتظامی بازدید شد.

وی بیان کرد: ۳۴۴ مورد کمیسیون عفو در استان‌های سراسر کشور تشکیل و پرونده‎های محکومین مورد بررسی قرار گرفته است.

تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح

وی از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد ۶۰ جلسه شورای استانی پیشگیری در سراسر کشور برگزار شده است و برای شناسایی، تصویب و اجرایی شدن راهکار پیشگیری از جرایم، ۴۵۱ جلسه کمیسیون پیشگیری نیرو‌های مسلح و ۱۱۰ جلسه کمیسیون قضایی توسط قضات سازمان تشکیل شده است.

منبع: قوه قضائیه

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • تصویب ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح
  • نگرانی آمریکا از حمله ویرانگر هکرهای چینی
  • حاکمان امارات: مجازات زندان و جریمه در انتظار منتشر کنندگان تصاویر منفی یا جعلی از سیل دوبی
  • هشدار حاکمان امارات: وجهه کشور را با انتشار تصاویر منفی سیل دوبی خراب نکنید/ مجازات زندان و جریمه در انتظار خاطیان
  • دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال های جعلی آزمون سراسری
  • دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری
  • گاف جدید بایدن: به اسرائیلی‌ها گفتم به حیفا حمله نکنید!+ فیلم
  • افشای دسیسه‌چینی آمریکا علیه عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور